Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 10 aug 2023 12:46
Vi vet att den kommer få ny front och bak.
Vi vet att den kommer få ny ratt och vara utan spakar(knappar för blinkers och växlar på skärmen som S/X).
Vi vet att den kommer få HW4(vilket dock är mer eller mindre samma som HW3).
Vi tror att den kommer ha samma dörrar och därmed kommer kupén vara lika stor.
Det ryktas om nya säten från Recaro.
Det ryktas om ny dashboard.
Det ryktas om nytt 66kwh batteri i RWD.
Det ryktas om att front och bak blir ”megacasting”(dvs bilen blir lättare och mindre komplex).
Troligen nya fälgar.

Det är alltså inte en helt ny modell, men man byter ”inkråmet” ungefär som man gjorde med S/X.

Har jag glömt något?
Borttagen blinkersspak känns som en dealbreaker.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 10 aug 2023 12:49

Det ryktas om kamera i nosen
Det ryktas om återinförd radar
Det ryktas om bättre prestanda

Låter som en vanlig facelift men vi får se.
Om de byter till megacasting låter det snarare som de gör mer än vad en traditionell tillverkare gör när de tar fram en "ny" modell...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 10 aug 2023 12:49
Låter som en vanlig facelift men vi får se.
Skulle du kalla S/X Palladium också för en "facelift"?
Man har ju bytt nästan allt utom dörrarna(well, man har ju bytt insidan på dom). :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.

Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model 3 Highland

Inlägg av tesla newbie »

Tesla jobbar lite annorlunda än andra tillverkare kan jag tycka. Flera tillverkare gör stora ändringar i designen men behåller mycket av det som är under skalet. Tesla gör tvärtom. Model S Plaid/Palladium ser nästan likadan ut på utsidan som gamla Model S, men är helt omgjord under skalet. Hela elektronikarkitekturen är ny, stora delar av karossstrukturen är ny, man har övergått till samma värmepump som i 3/Y, bakre hjulupphängningen är helt annorlunda, interiören är helt omgjord. Så det är en ny modell som råkar se likadan ut som den gamla. Det känns som att samma sak kommer hända med Model 3. Den kommer troligen se ut ungefär som den gamla, men vara helt annorlunda under skalet.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 10 aug 2023 13:51
För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.

Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
Ingen som påstått att det är en helt ny bil. Men betydligt mer än en normal "facelift" verkar det vara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Holve »

taliz skrev: 10 aug 2023 12:46
Vi vet att den kommer få ny front och bak.
Vi vet att den kommer få ny ratt och vara utan spakar(knappar för blinkers och växlar på skärmen som S/X).
Vi vet att den kommer få HW4(vilket dock är mer eller mindre samma som HW3).
Vi tror att den kommer ha samma dörrar och därmed kommer kupén vara lika stor.
Det ryktas om nya säten från Recaro.
Det ryktas om ny dashboard.
Det ryktas om nytt 66kwh batteri i RWD.
Det ryktas om att front och bak blir ”megacasting”(dvs bilen blir lättare och mindre komplex).
Troligen nya fälgar.

Det är alltså inte en helt ny modell, men man byter ”inkråmet” ungefär som man gjorde med S/X.

Har jag glömt något?
Vet vi att blinkersspaken försvinner?
Det enda jag sett om det är en bild på en testbil utan växelspak..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 10 aug 2023 13:51
För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.

Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
I så fall har de flesta biltillverkare bara kommit med facelifts på många många år, det brukar vara väldigt små förändringar på sådant om ens något. Det är samma gamla saker och byter namn på plattformen men lite annan design och nytt nummer på infotainmentsystemet och så är det en “ny modell”. Det som kunden märker skillnad på är att man kanske kan få någon ny utrustning och att saker ser annorlunda ut.

Tesla ändrar dessutom saker över tid så man får inget fast datum när “allt är nytt”.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev: 10 aug 2023 14:32
Maw skrev: 10 aug 2023 13:51
För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.

Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
I så fall har de flesta biltillverkare bara kommit med facelifts på många många år, det brukar vara väldigt små förändringar på sådant om ens något. Det är samma gamla saker och byter namn på plattformen men lite annan design och nytt nummer på infotainmentsystemet och så är det en “ny modell”. Det som kunden märker skillnad på är att man kanske kan få någon ny utrustning och att saker ser annorlunda ut.
Tycker du det?
Ta VW Tiguan som exempel, det är väl rätt tydligt att den gjorts om helt en gång sedan den introducerades? Samma sak med VW Touareg.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 10 aug 2023 14:32
Maw skrev: 10 aug 2023 13:51
För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.

Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
I så fall har de flesta biltillverkare bara kommit med facelifts på många många år, det brukar vara väldigt små förändringar på sådant om ens något. Det är samma gamla saker och byter namn på plattformen men lite annan design och nytt nummer på infotainmentsystemet och så är det en “ny modell”. Det som kunden märker skillnad på är att man kanske kan få någon ny utrustning och att saker ser annorlunda ut.

Tesla ändrar dessutom saker över tid så man får inget fast datum när “allt är nytt”.
Utom nu då. Den nya ”versionen” av model3 som man snart kommer presentera kommer ju alltid betecknas så att den inte förväxlas med den gamla. I annonser t.ex.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 10 aug 2023 14:40
Tycker du det?
Ta VW Tiguan som exempel, det är väl rätt tydligt att den gjorts om helt en gång sedan den introducerades? Samma sak med VW Touareg.
Ja, nu vet jag inget om Tiguan men ta Golfen som exempel för sådana hade jag. Jämför man en Mk6 mot en Mk7 (eller motsvarande A3) så var skillnaden man märkte inte så stor utöver lite ny utrustning och ny design, att hjulbasen ändrats någon cm märkte man inte.

Jag tycker att en ”ny modell” är när tillräckligt mycket har ändrats både på saker som interiör, infotainment, utrustning men också underliggande faktorer som har med plattformen att göra som motorer, batteri osv. Model S uppnådde det helt klart med Plaid, då var bilen verkligen helt annorlunda från introduktionen av Model S givet alla förändringar som skett totalt sett. Återstår att se om Model 3/Y gör det nu eller inte.
Fredrik j skrev: 10 aug 2023 14:47

Utom nu då. Den nya ”versionen” av model3 som man snart kommer presentera kommer ju alltid betecknas så att den inte förväxlas med den gamla. I annonser t.ex.
Det är hur man marknadsför den, men många av komponenterna är inte nya per datumet den ”nya” börjar säljas men helt omgjorda från när Model 3 introducerades.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Pasjostrom »

Nuvarande model 3 har ju redan gått igenom en facelift när de körde Crome delete med mera. Highland skulle jag dock fortfarande klassa som facelift (modell större) men inte som en ny modell.

Senaste Polestar 2 är ju i mina ögon också en facelift, liksom senaste Model S (som också gjort två facelifts).

Tror inte det finns någon definition för vad som är en helt ny modell, men jag anser att ”allt” ska vara nytt från bottenplattan och upp, inkl design, teknik, etc.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

Pasjostrom skrev: 10 aug 2023 15:15
Nuvarande model 3 har ju redan gått igenom en facelift när de körde Crome delete med mera. Highland skulle jag dock fortfarande klassa som facelift (modell större) men inte som en ny modell.

Senaste Polestar 2 är ju i mina ögon också en facelift, liksom senaste Model S (som också gjort två facelifts).

Tror inte det finns någon definition för vad som är en helt ny modell, men jag anser att ”allt” ska vara nytt från bottenplattan och upp, inkl design, teknik, etc.
Nu vet vi ju inte vad det är dom har gjort ännu men en helt ny modell är det nog inte. Model3 har ju bara funnits på marknaden sedan 2017 och i sverige sedan 2019. Det skulle ju vara helt unikt om man redan nu gjorde så stora förändringar att det ses som en ny modell. Det verkar som riktlinjen att göra större förändringar efter cirka 8år och en facelift halvvägs även verkar gälla Tesla.
Sen får vi väl se om Tesla tycker det är tillräckligt nytt för att testa den hos EuroNCAP igen som ny modell.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

För S/X gjorde man ju en mer "normal" facelift för årsm 2016.
Raven 2019 var mer en underliggande teknisk uppdatering, det mesta såg likadant ut på ytan.
Palladium 2021 var både en facelift och underliggande teknisk uppdatering.

För 3/Y gjordes en mer normal facelift för årsm 2021 med chromedelete, nya interiörpaneler, fälgar, dubbelglas, nya batterier etc.
Nu med Highland lär det bli som palladium för S/X.

Som sagt ingen ny modell men en rejäl refresh.
Av en händelse så är det också 2 år emellan..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model 3 Highland

Inlägg av tesla newbie »

Tesla verkar vara ovilliga att ändra på designen. Jag tror att om man ändrat utseendet på Model S radikalt i och med Palladium så hade alla varit överens om att det är en ny modell. Nu har man istället ändrat allt annat bortsett från designen och då tror många att det är samma bil. När tredje generationens BMW X5 kom (F15) så var det, tekniskt sett en avancerad "facelift". Man använde samma chassi och hjulupphänging som andra generationen men gjorde om designen radikalt, så alla tyckte det var en ny modell. Jag kollade lite i Teslas EPC och nästan inga delar är utbytbara mellan 2019 Model S och Palladium. Inte ens de delar som ser likadana ut, som bakluckan och dörrarna. Så Tesla har helt enkelt gjort en helt ny bil som ser likadan ut som den gamla.
Force-Walker
Inlägg: 214
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Force-Walker »

Ännu en bild

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 04 aug 2023 00:11
taliz skrev: 03 aug 2023 16:07

Det där är bara försök att hitta andra förklaringar till varför man inte gått över till 4680 än.
När Plaid först presenterades var den ju baserad på 4680. Sen döpte man om den till Plaid+, för att till sist droppa den helt.
Den enda anledningen till det stavas produktionsproblem med 4680. Det har noll med kylning att göra. Man kunde bara inte tillverka cellerna i tillräckligt stor volym.
Du förstår att det är svårare att kyla en cell med stor diameter?

Det jag säger är att de andra tillverkarna kanske inte har löst problemen med kylning.
Det är inte svårt att göra en 4680-cell om det bara ska bli en 4680 utan specifika krav.
Med den logiken borde det vara omöjligt att kyla pouch och prismatiska celler.
Men det är ju vad som sitter i tex Taycan.
AAKEE skrev: 04 aug 2023 00:11
taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Det är inte så stor skillnad på NCMA och NCA kapacitetsmässigt. Det skiljer någon enstaka kwh i kapacitet.
Det skiljer cirka 4.5-5% mellan 2170L med NCA och LG’s M50. ( 82.1 vs 78.8).
Mot LG M48 skiljer det cirka 9.5%.
Precis, negligerbart. Därav att Tesla inte gjorde någon grej av det hela när de gick från NCA till NCMA. (Eller ens när de först gick från NCA till NCM).
AAKEE skrev: 04 aug 2023 00:11
taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Y med 4680 har ju ca 68kwh IIRC, dvs ca 20% mindre än de med 2170.
Det har alltså noll med kemin att göra.
Model Y-batteriet hsr 828 celler (9P 92S) och kapacitet runt 67.5 kWh


Panasonic 2170L på 82.1kWh:
4416st celler - 2170 = 15295 cm2 area
107066 cm3 / 82.1 kWh —> 766 Wh/L

4680:
828 st celler - 4680 = 13760 cm2 area
110084 cm3 / 645 Wh/L

Man har alltså täckt ytan på batteripacket till 90% av ytan man har Panasonic 2170/2170L, (13760/15295), så packet rymmer bara 11% mer energi om man fyller det lika. Då är man uppe i 75kWh, trots att cellerna är 1cm högre.

645Wh/L /766Wh/L = 84% energitäthet per liter i 4680 jämfört med 2170L.

Det är NMC i 4680 och den kommer inte upp i närheten i kapacitet som 2170 NCA gör. Med nuvarande kemi kommer den inte i närheten av varken Panasonics 2170 eller 18650.
Om de siffror du presenterar faktiskt skulle stämma så skulle det ju inte finnas någon anledning att fortsätta med 4680.
Men det gör man, och man har dessutom fått med sig Panasonic, LG, CATL & Samsung SDI. Alla bygger nu 4680(och inte bara år Tesla).
Rimligen ger formatet fördelar i form av ökad energitäthet(vilket Tesla just presenterat som en fördel).
Så tillåt mig tvivla på dina beräkningar.

Med sagt så säger en snabb googling att de kör NCM811 i deras egna 4680, dvs en nu gammal NCM-teknik.
Det kan vara ett strategiskt val för att få en billigare tillverkningsprocess OCH samtidigt få "fördelen" av en lägre kapacitet(så de inte riskerar konkurrera med 2170).
När de får upp volymen(eller mer sannolikt deras underleverantörer) så kommer det vara NCMA etc med högre kapacitet, samt LFP(lägre och billigare).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Force-Walker skrev: 10 aug 2023 19:08
Ännu en bild

Verkar borttagen. Vad visade den? Ngn annan källa?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Instrumentpanel, dörrsidor, fälgar.

Bild

Bild

Bild

Bild

https://driveteslacanada.ca/news/purpor ... ak-online/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:59
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 12 aug 2023 14:23
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:59
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
Jag tänkte att man skulle sätta något liknade även på stolarna. Jag gillar inte läderklädsel (eller vinyl). Har det i en av bilarna och det är svettigt på sommaren och kallt på vintern. I bilarna med textilklädsel är värmekomforten en ickefråga.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Tellus »

taliz skrev: 12 aug 2023 14:23
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:59
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
Alcantara
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 12 aug 2023 14:44
taliz skrev: 12 aug 2023 14:23
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:59
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
Jag tänkte att man skulle sätta något liknade även på stolarna. Jag gillar inte läderklädsel (eller vinyl). Har det i en av bilarna och det är svettigt på sommaren och kallt på vintern. I bilarna med textilklädsel är värmekomforten en ickefråga.
Traditionellt har det ju setts som billigt och lågklass med textilklädsel.
Kan inte se att dessa bilder indikerar någon förändring på den fronten.
Med elbil förvärmer/kyler man ju kupén snabbt och lätt via app så det är inte så relevant längre.
Jag kan nog tycka att fuskläder är föredra då det är lättast att hålla rent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 12 aug 2023 15:08
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 14:44
taliz skrev: 12 aug 2023 14:23
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:59
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
Jag tänkte att man skulle sätta något liknade även på stolarna. Jag gillar inte läderklädsel (eller vinyl). Har det i en av bilarna och det är svettigt på sommaren och kallt på vintern. I bilarna med textilklädsel är värmekomforten en ickefråga.
Traditionellt har det ju setts som billigt och lågklass med textilklädsel.
Kan inte se att dessa bilder indikerar någon förändring på den fronten.
Med elbil förvärmer/kyler man ju kupén snabbt och lätt via app så det är inte så relevant längre.
Jag kan nog tycka att fuskläder är föredra då det är lättast att hålla rent.
Jag tycker man är tvungen att kyla orimligt mycket för att det ska bli svalt på ryggen när man sitter mot läder.
Traditionellt har vinyl setts som billigt och lågklass i Europa. Jag tror textilklädsel kommer bli populärare.
T.o.m. Porsche har ju textil på dom exklusivaste sportmodellerna. Vem köper skinnsoffa idag?
Skriv svar