Borttagen blinkersspak känns som en dealbreaker.taliz skrev: ↑10 aug 2023 12:46Vi vet att den kommer få ny front och bak.
Vi vet att den kommer få ny ratt och vara utan spakar(knappar för blinkers och växlar på skärmen som S/X).
Vi vet att den kommer få HW4(vilket dock är mer eller mindre samma som HW3).
Vi tror att den kommer ha samma dörrar och därmed kommer kupén vara lika stor.
Det ryktas om nya säten från Recaro.
Det ryktas om ny dashboard.
Det ryktas om nytt 66kwh batteri i RWD.
Det ryktas om att front och bak blir ”megacasting”(dvs bilen blir lättare och mindre komplex).
Troligen nya fälgar.
Det är alltså inte en helt ny modell, men man byter ”inkråmet” ungefär som man gjorde med S/X.
Har jag glömt något?
Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 Highland
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Highland
Om de byter till megacasting låter det snarare som de gör mer än vad en traditionell tillverkare gör när de tar fram en "ny" modell...
Re: Model 3 Highland
Skulle du kalla S/X Palladium också för en "facelift"?
Man har ju bytt nästan allt utom dörrarna(well, man har ju bytt insidan på dom).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.
Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model 3 Highland
Tesla jobbar lite annorlunda än andra tillverkare kan jag tycka. Flera tillverkare gör stora ändringar i designen men behåller mycket av det som är under skalet. Tesla gör tvärtom. Model S Plaid/Palladium ser nästan likadan ut på utsidan som gamla Model S, men är helt omgjord under skalet. Hela elektronikarkitekturen är ny, stora delar av karossstrukturen är ny, man har övergått till samma värmepump som i 3/Y, bakre hjulupphängningen är helt annorlunda, interiören är helt omgjord. Så det är en ny modell som råkar se likadan ut som den gamla. Det känns som att samma sak kommer hända med Model 3. Den kommer troligen se ut ungefär som den gamla, men vara helt annorlunda under skalet.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 Highland
Ingen som påstått att det är en helt ny bil. Men betydligt mer än en normal "facelift" verkar det vara.Maw skrev: ↑10 aug 2023 13:51För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.
Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Vet vi att blinkersspaken försvinner?taliz skrev: ↑10 aug 2023 12:46Vi vet att den kommer få ny front och bak.
Vi vet att den kommer få ny ratt och vara utan spakar(knappar för blinkers och växlar på skärmen som S/X).
Vi vet att den kommer få HW4(vilket dock är mer eller mindre samma som HW3).
Vi tror att den kommer ha samma dörrar och därmed kommer kupén vara lika stor.
Det ryktas om nya säten från Recaro.
Det ryktas om ny dashboard.
Det ryktas om nytt 66kwh batteri i RWD.
Det ryktas om att front och bak blir ”megacasting”(dvs bilen blir lättare och mindre komplex).
Troligen nya fälgar.
Det är alltså inte en helt ny modell, men man byter ”inkråmet” ungefär som man gjorde med S/X.
Har jag glömt något?
Det enda jag sett om det är en bild på en testbil utan växelspak..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Highland
I så fall har de flesta biltillverkare bara kommit med facelifts på många många år, det brukar vara väldigt små förändringar på sådant om ens något. Det är samma gamla saker och byter namn på plattformen men lite annan design och nytt nummer på infotainmentsystemet och så är det en “ny modell”. Det som kunden märker skillnad på är att man kanske kan få någon ny utrustning och att saker ser annorlunda ut.Maw skrev: ↑10 aug 2023 13:51För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.
Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
Tesla ändrar dessutom saker över tid så man får inget fast datum när “allt är nytt”.
Re: Model 3 Highland
Tycker du det?OfarligTesla skrev: ↑10 aug 2023 14:32I så fall har de flesta biltillverkare bara kommit med facelifts på många många år, det brukar vara väldigt små förändringar på sådant om ens något. Det är samma gamla saker och byter namn på plattformen men lite annan design och nytt nummer på infotainmentsystemet och så är det en “ny modell”. Det som kunden märker skillnad på är att man kanske kan få någon ny utrustning och att saker ser annorlunda ut.Maw skrev: ↑10 aug 2023 13:51För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.
Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
Ta VW Tiguan som exempel, det är väl rätt tydligt att den gjorts om helt en gång sedan den introducerades? Samma sak med VW Touareg.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model 3 Highland
Utom nu då. Den nya ”versionen” av model3 som man snart kommer presentera kommer ju alltid betecknas så att den inte förväxlas med den gamla. I annonser t.ex.OfarligTesla skrev: ↑10 aug 2023 14:32I så fall har de flesta biltillverkare bara kommit med facelifts på många många år, det brukar vara väldigt små förändringar på sådant om ens något. Det är samma gamla saker och byter namn på plattformen men lite annan design och nytt nummer på infotainmentsystemet och så är det en “ny modell”. Det som kunden märker skillnad på är att man kanske kan få någon ny utrustning och att saker ser annorlunda ut.Maw skrev: ↑10 aug 2023 13:51För att det ska vara en helt ny bil så tänker jag att man börjar om mer från början med bilens egenskaper och struktur vilket exempelvis ger nytt axelavstånd, annan höjd bättre utrymmen osv som märks tydligt för kunden. Att delar av bilen görs med ny tillverkningsteknik med samma form eller att man byter motorer, batterier, front, bak eller delar av inredningen kallar jag facelift, inte en helt ny bil.
Jämför t ex med när Saab gick från gamla 900 till nya 900 som var en helt ny konstruktion med övergången från nya 900 till 9-3 som var en facelift.
Tesla ändrar dessutom saker över tid så man får inget fast datum när “allt är nytt”.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Highland
Ja, nu vet jag inget om Tiguan men ta Golfen som exempel för sådana hade jag. Jämför man en Mk6 mot en Mk7 (eller motsvarande A3) så var skillnaden man märkte inte så stor utöver lite ny utrustning och ny design, att hjulbasen ändrats någon cm märkte man inte.
Jag tycker att en ”ny modell” är när tillräckligt mycket har ändrats både på saker som interiör, infotainment, utrustning men också underliggande faktorer som har med plattformen att göra som motorer, batteri osv. Model S uppnådde det helt klart med Plaid, då var bilen verkligen helt annorlunda från introduktionen av Model S givet alla förändringar som skett totalt sett. Återstår att se om Model 3/Y gör det nu eller inte.
Det är hur man marknadsför den, men många av komponenterna är inte nya per datumet den ”nya” börjar säljas men helt omgjorda från när Model 3 introducerades.
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Model 3 Highland
Nuvarande model 3 har ju redan gått igenom en facelift när de körde Crome delete med mera. Highland skulle jag dock fortfarande klassa som facelift (modell större) men inte som en ny modell.
Senaste Polestar 2 är ju i mina ögon också en facelift, liksom senaste Model S (som också gjort två facelifts).
Tror inte det finns någon definition för vad som är en helt ny modell, men jag anser att ”allt” ska vara nytt från bottenplattan och upp, inkl design, teknik, etc.
Senaste Polestar 2 är ju i mina ögon också en facelift, liksom senaste Model S (som också gjort två facelifts).
Tror inte det finns någon definition för vad som är en helt ny modell, men jag anser att ”allt” ska vara nytt från bottenplattan och upp, inkl design, teknik, etc.
Re: Model 3 Highland
Nu vet vi ju inte vad det är dom har gjort ännu men en helt ny modell är det nog inte. Model3 har ju bara funnits på marknaden sedan 2017 och i sverige sedan 2019. Det skulle ju vara helt unikt om man redan nu gjorde så stora förändringar att det ses som en ny modell. Det verkar som riktlinjen att göra större förändringar efter cirka 8år och en facelift halvvägs även verkar gälla Tesla.Pasjostrom skrev: ↑10 aug 2023 15:15Nuvarande model 3 har ju redan gått igenom en facelift när de körde Crome delete med mera. Highland skulle jag dock fortfarande klassa som facelift (modell större) men inte som en ny modell.
Senaste Polestar 2 är ju i mina ögon också en facelift, liksom senaste Model S (som också gjort två facelifts).
Tror inte det finns någon definition för vad som är en helt ny modell, men jag anser att ”allt” ska vara nytt från bottenplattan och upp, inkl design, teknik, etc.
Sen får vi väl se om Tesla tycker det är tillräckligt nytt för att testa den hos EuroNCAP igen som ny modell.
Re: Model 3 Highland
För S/X gjorde man ju en mer "normal" facelift för årsm 2016.
Raven 2019 var mer en underliggande teknisk uppdatering, det mesta såg likadant ut på ytan.
Palladium 2021 var både en facelift och underliggande teknisk uppdatering.
För 3/Y gjordes en mer normal facelift för årsm 2021 med chromedelete, nya interiörpaneler, fälgar, dubbelglas, nya batterier etc.
Nu med Highland lär det bli som palladium för S/X.
Som sagt ingen ny modell men en rejäl refresh.
Av en händelse så är det också 2 år emellan..
Raven 2019 var mer en underliggande teknisk uppdatering, det mesta såg likadant ut på ytan.
Palladium 2021 var både en facelift och underliggande teknisk uppdatering.
För 3/Y gjordes en mer normal facelift för årsm 2021 med chromedelete, nya interiörpaneler, fälgar, dubbelglas, nya batterier etc.
Nu med Highland lär det bli som palladium för S/X.
Som sagt ingen ny modell men en rejäl refresh.
Av en händelse så är det också 2 år emellan..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model 3 Highland
Tesla verkar vara ovilliga att ändra på designen. Jag tror att om man ändrat utseendet på Model S radikalt i och med Palladium så hade alla varit överens om att det är en ny modell. Nu har man istället ändrat allt annat bortsett från designen och då tror många att det är samma bil. När tredje generationens BMW X5 kom (F15) så var det, tekniskt sett en avancerad "facelift". Man använde samma chassi och hjulupphänging som andra generationen men gjorde om designen radikalt, så alla tyckte det var en ny modell. Jag kollade lite i Teslas EPC och nästan inga delar är utbytbara mellan 2019 Model S och Palladium. Inte ens de delar som ser likadana ut, som bakluckan och dörrarna. Så Tesla har helt enkelt gjort en helt ny bil som ser likadan ut som den gamla.
Re: Model 3 Highland
Med den logiken borde det vara omöjligt att kyla pouch och prismatiska celler.AAKEE skrev: ↑04 aug 2023 00:11Du förstår att det är svårare att kyla en cell med stor diameter?taliz skrev: ↑03 aug 2023 16:07
Det där är bara försök att hitta andra förklaringar till varför man inte gått över till 4680 än.
När Plaid först presenterades var den ju baserad på 4680. Sen döpte man om den till Plaid+, för att till sist droppa den helt.
Den enda anledningen till det stavas produktionsproblem med 4680. Det har noll med kylning att göra. Man kunde bara inte tillverka cellerna i tillräckligt stor volym.
Det jag säger är att de andra tillverkarna kanske inte har löst problemen med kylning.
Det är inte svårt att göra en 4680-cell om det bara ska bli en 4680 utan specifika krav.
Men det är ju vad som sitter i tex Taycan.
Precis, negligerbart. Därav att Tesla inte gjorde någon grej av det hela när de gick från NCA till NCMA. (Eller ens när de först gick från NCA till NCM).
Om de siffror du presenterar faktiskt skulle stämma så skulle det ju inte finnas någon anledning att fortsätta med 4680.AAKEE skrev: ↑04 aug 2023 00:11Model Y-batteriet hsr 828 celler (9P 92S) och kapacitet runt 67.5 kWh
Panasonic 2170L på 82.1kWh:
4416st celler - 2170 = 15295 cm2 area
107066 cm3 / 82.1 kWh —> 766 Wh/L
4680:
828 st celler - 4680 = 13760 cm2 area
110084 cm3 / 645 Wh/L
Man har alltså täckt ytan på batteripacket till 90% av ytan man har Panasonic 2170/2170L, (13760/15295), så packet rymmer bara 11% mer energi om man fyller det lika. Då är man uppe i 75kWh, trots att cellerna är 1cm högre.
645Wh/L /766Wh/L = 84% energitäthet per liter i 4680 jämfört med 2170L.
Det är NMC i 4680 och den kommer inte upp i närheten i kapacitet som 2170 NCA gör. Med nuvarande kemi kommer den inte i närheten av varken Panasonics 2170 eller 18650.
Men det gör man, och man har dessutom fått med sig Panasonic, LG, CATL & Samsung SDI. Alla bygger nu 4680(och inte bara år Tesla).
Rimligen ger formatet fördelar i form av ökad energitäthet(vilket Tesla just presenterat som en fördel).
Så tillåt mig tvivla på dina beräkningar.
Med sagt så säger en snabb googling att de kör NCM811 i deras egna 4680, dvs en nu gammal NCM-teknik.
Det kan vara ett strategiskt val för att få en billigare tillverkningsprocess OCH samtidigt få "fördelen" av en lägre kapacitet(så de inte riskerar konkurrera med 2170).
När de får upp volymen(eller mer sannolikt deras underleverantörer) så kommer det vara NCMA etc med högre kapacitet, samt LFP(lägre och billigare).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Verkar borttagen. Vad visade den? Ngn annan källa?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Re: Model 3 Highland
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Jag tänkte att man skulle sätta något liknade även på stolarna. Jag gillar inte läderklädsel (eller vinyl). Har det i en av bilarna och det är svettigt på sommaren och kallt på vintern. I bilarna med textilklädsel är värmekomforten en ickefråga.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 Highland
Alcantara
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model 3 Highland
Traditionellt har det ju setts som billigt och lågklass med textilklädsel.
Kan inte se att dessa bilder indikerar någon förändring på den fronten.
Med elbil förvärmer/kyler man ju kupén snabbt och lätt via app så det är inte så relevant längre.
Jag kan nog tycka att fuskläder är föredra då det är lättast att hålla rent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Jag tycker man är tvungen att kyla orimligt mycket för att det ska bli svalt på ryggen när man sitter mot läder.taliz skrev: ↑12 aug 2023 15:08Traditionellt har det ju setts som billigt och lågklass med textilklädsel.
Kan inte se att dessa bilder indikerar någon förändring på den fronten.
Med elbil förvärmer/kyler man ju kupén snabbt och lätt via app så det är inte så relevant längre.
Jag kan nog tycka att fuskläder är föredra då det är lättast att hålla rent.
Traditionellt har vinyl setts som billigt och lågklass i Europa. Jag tror textilklädsel kommer bli populärare.
T.o.m. Porsche har ju textil på dom exklusivaste sportmodellerna. Vem köper skinnsoffa idag?