Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Audi e-tron
Och använder man t.ex Signal så hjälper det i alla fall inte då det är gjort för att skydda emot andra snokande appar (Facebook, FB Messenger...) från att läsa ens SMS. Tyvärr blir ju då andra kanske önskvärda saker så som då SMS diktering via bil troligen också utlåst då med.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
OfarligTesla skrev:Vad är det med försäkringskostnaderna på E-tron? Kollar lite för skojs skull då en demo/begagnad sådan skulle kunna vara ett alternativ. Men halvförsäkringen hos de större bolagen verkar börja runt 2,3 k/mån för mig (Audis märkesförsäkring), jag vet ju att Tesla har lägre premier än de borde ha men till och med en performance S kostar bara 1,5 k/mån för mig.
Kan ju inte tycka att premierna är orimligt höga men blir mest förvånad över att de prissatt E-Tron rimligt och Tesla så orimligt.
Bolagen har ingen historik på dessa så därför blir nog premien högre till en början. Behöver nog gå en 1-2 år innan man får ”rätt” premie.
Försäkringen för min 50 som jag får förhoppningsvis denna vecka fick jag ett pris av Audi försäkring 2500mil/år för 780kr/mån
Halv försäkring då så klart
Senast redigerad av Macki, redigerad totalt 1 gånger.
Passade då även på att fråga vad en 55 modell hade kostat och det var inte många kronor som skiljde
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tycker ju visserligen den premien är rätt givet ålder, bostadsort osv. Det är ju Tesla som har väldigt låga premier givet skadekostnaden, undrade mest varför E-tron fick rimligt direkt.Stevvee skrev:Bolagen har ingen historik på dessa så därför blir nog premien högre till en början. Behöver nog gå en 1-2 år innan man får ”rätt” premie.OfarligTesla skrev:Vad är det med försäkringskostnaderna på E-tron? Kollar lite för skojs skull då en demo/begagnad sådan skulle kunna vara ett alternativ. Men halvförsäkringen hos de större bolagen verkar börja runt 2,3 k/mån för mig (Audis märkesförsäkring), jag vet ju att Tesla har lägre premier än de borde ha men till och med en performance S kostar bara 1,5 k/mån för mig.
Kan ju inte tycka att premierna är orimligt höga men blir mest förvånad över att de prissatt E-Tron rimligt och Tesla så orimligt.
Jag vet inte exakt, har inte fakturan till hands, men för min 55 ligger halvförsäkringen runt 500kr i månaden. Jag kommer ihåg att jag reagerade när jag fick veta vad försäkringen kostar eftersom min Model S var så mycket dyrare, närmare det dubbla, samt att självrisken var extremt hög på Teslan.Macki skrev:Passade då även på att fråga vad en 55 modell hade kostat och det var inte många kronor som skiljde
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min premie ligger på knappa 500 tror jag. Den lär dock stiga lite då jag behöver skruva upp milen en del. Man kör mer med elbil verkar det som. 

Bilens pris styr nog en hel del när initiala försäkringskostnader sätts.
Model S var ju rätt överkomlig när den först anlände.
Förövrigt pyntar jag en femhunka för min M3P.
Sjukt billigt IMO, särskilt då jag är skriven på Östermalm i Sthlm. Inte kollat BMW M3, AMG C63 och liknande men misstänker de kostar 3-4ggr mer åtminstone.
Sjukt billigt IMO, särskilt då jag är skriven på Östermalm i Sthlm. Inte kollat BMW M3, AMG C63 och liknande men misstänker de kostar 3-4ggr mer åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
jag gissar att det är aningen annan kundgrupp på de flesta som köper BMW M3 och Merca AMG kontra Tesla 3, så det är nog betydlig färre olyckor med Tesla än de andra raggarbilarna med testosteronstinna ungtuppar bakom rattentaliz skrev:Bilens pris styr nog en hel del när initiala försäkringskostnader sätts.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Min Tesla S kostar 3.900kr helår för halvförsäkring.Macki skrev:Försäkringen för min 50 som jag får förhoppningsvis denna vecka fick jag ett pris av Audi försäkring 2500mil/år för 780kr/mån
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
I mitt fall var Teslan drygt 100k dyrare än Audin. 1,2 mille mot ungefär 1,1. Ingen jätteskillnad i procent med tanke på de galna prisnivåerna. Försäkringen borde således vara ungefär lika, men det är den alltså inte. Totalt sett är Audin i mitt fall billigare på allt, dvs försäkring, förmånsvärde och leasing. Men det beror såklart på att min Model S var så fruktansvärt dyr, inte att Audin är direkt billig eller så. Jämfört med en ny Model S hade kalkylen sett helt annorlunda ut.taliz skrev:Bilens pris styr nog en hel del när initiala försäkringskostnader sätts.
Men din Tesla var inte bland de första, eller hur?mati skrev:I mitt fall var Teslan drygt 100k dyrare än Audin. 1,2 mille mot ungefär 1,1. Ingen jätteskillnad i procent med tanke på de galna prisnivåerna. Försäkringen borde således vara ungefär lika, men det är den alltså inte. Totalt sett är Audin i mitt fall billigare på allt, dvs försäkring, förmånsvärde och leasing. Men det beror såklart på att min Model S var så fruktansvärt dyr, inte att Audin är direkt billig eller så. Jämfört med en ny Model S hade kalkylen sett helt annorlunda ut.taliz skrev:Bilens pris styr nog en hel del när initiala försäkringskostnader sätts.
Vill minnas att de såldes för 6-700k 2014, pga dollarn som då stod runt 6.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Jag sänkte min premie rätt rejält när jag bytte från 90D till 100D. Verkar som att TH ger lägre premier på bilar som sålts nya efter att se blev märkesförsäkring.
Ja okej, ja då vet jag inte. Nya modeller brukar vara struliga innan statistik kommer. Men man kanske valt premie likt Q modell ?OfarligTesla skrev:Jag tycker ju visserligen den premien är rätt givet ålder, bostadsort osv. Det är ju Tesla som har väldigt låga premier givet skadekostnaden, undrade mest varför E-tron fick rimligt direkt.Stevvee skrev:Bolagen har ingen historik på dessa så därför blir nog premien högre till en början. Behöver nog gå en 1-2 år innan man får ”rätt” premie.OfarligTesla skrev:Vad är det med försäkringskostnaderna på E-tron? Kollar lite för skojs skull då en demo/begagnad sådan skulle kunna vara ett alternativ. Men halvförsäkringen hos de större bolagen verkar börja runt 2,3 k/mån för mig (Audis märkesförsäkring), jag vet ju att Tesla har lägre premier än de borde ha men till och med en performance S kostar bara 1,5 k/mån för mig.
Min första Tesla var en P85 2014. Nr 30 nånting i Sverige. Den köpte jag begagnad för 850k, men även den låg runt en mille som ny. Vanliga 85-or låg väl runt 800k eller nåt som ny då. Vid den tiden hade Tesla dock ingen vagnskadegaranti och man fick pröjsa för helförsäkring från dag ett. 14-tusen per år fick jag hosta upp då om jag minns rätt. En smärre chock, då jag var van vid försäkringskostnader runt max 3-4000 per år. Naturligtvis var alla mina tidigare bilar i en helt annan prisklass. Därav skillnaden.taliz skrev:Men din Tesla var inte bland de första, eller hur?
Vill minnas att de såldes för 6-700k 2014, pga dollarn som då stod runt 6.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja, jämfört med några av SQ modellerna är det ju riktigt billigt, en random SQ7 jag kollade på (finns ingen SQ8 ännu som jag kunde hitta regnr på) kostar 4k/mån i halvförsäkring (7k i helförsäkring). Undrar om inte elbilarna kan vara billigare än motsvarande fossiler pga att de har långa garantier för drivlinan. För många prestandabilar är nämligen maskinskadedelen en rätt stor kostnadspost för bolagen vad jag förstått. Teslas långa nybilsgaranti skulle ju i så fall kunna hjälpa till att trycka ner premien ytterligare.Stevvee skrev:Ja okej, ja då vet jag inte. Nya modeller brukar vara struliga innan statistik kommer. Men man kanske valt premie likt Q modell ?OfarligTesla skrev:Jag tycker ju visserligen den premien är rätt givet ålder, bostadsort osv. Det är ju Tesla som har väldigt låga premier givet skadekostnaden, undrade mest varför E-tron fick rimligt direkt.Stevvee skrev:Bolagen har ingen historik på dessa så därför blir nog premien högre till en början. Behöver nog gå en 1-2 år innan man får ”rätt” premie.OfarligTesla skrev:Vad är det med försäkringskostnaderna på E-tron? Kollar lite för skojs skull då en demo/begagnad sådan skulle kunna vara ett alternativ. Men halvförsäkringen hos de större bolagen verkar börja runt 2,3 k/mån för mig (Audis märkesförsäkring), jag vet ju att Tesla har lägre premier än de borde ha men till och med en performance S kostar bara 1,5 k/mån för mig.
För mig är det nog stöldrisken som är det största, bor man mitt i Stockholm så kan jag tänka mig att statistiken för skadegörelse eller stöld av rattar/navi osv är rätt stor.
Hej,
Nybliven ägare till en E-tron Proline Advanced som jag än så länge är mycket nöjd med, tyst, snabb och bekväm om än något törstig just i denna väderleken - regn, vind och lite kyla. Till dags dato ca 95 mil avverkade.
Till min fråga, jag har en GARO laddbox (helt nyinstallerad) med lastbalansering som är installerad vid inkommande central. Allt som oftast fungerar laddningen klanderfritt där jag kan se att begränsning sker när vi har högre last i huset. Dock, vid två tillfällen har jag fått ”fel i laddningen” via appen och när jag tittat i dito säger den ”ingen spänning mot bilen” ”laddning ej möjlig”. När jag tittar fysiskt vid laddaren och bilen så Blinkar laddaren först grönt och lyser sedan grönt som att den är redo att ladda medans bilens ”laddlampa” inte lyser alls. Är det någon som mött detta problem?
Det bör tillläggas att om jag låser upp bilen i ovan nämnda situation börjar den omedelbart ladda och laddaren börjar pulsera blått som den ska. Mina funderingar:
1) Spänningen har gått under en gränsnivå pga balansering så bilen slår ifrån vartefter bilen och/eller laddaren når någon timeout så att de inte fortsätter när det annars vore möjligt?
2) Något är fel med lastbalanseringen som i sin tur orsakar frånslag från laddare eller bil.
Måste medge att jag är lite rådvill och hittar inte mycket vidare att läsa förutom att en person här på forumet verkar ha stött på time-out från laddaren om man använder timer på bilen.
Tankar? Råd?
Nybliven ägare till en E-tron Proline Advanced som jag än så länge är mycket nöjd med, tyst, snabb och bekväm om än något törstig just i denna väderleken - regn, vind och lite kyla. Till dags dato ca 95 mil avverkade.
Till min fråga, jag har en GARO laddbox (helt nyinstallerad) med lastbalansering som är installerad vid inkommande central. Allt som oftast fungerar laddningen klanderfritt där jag kan se att begränsning sker när vi har högre last i huset. Dock, vid två tillfällen har jag fått ”fel i laddningen” via appen och när jag tittat i dito säger den ”ingen spänning mot bilen” ”laddning ej möjlig”. När jag tittar fysiskt vid laddaren och bilen så Blinkar laddaren först grönt och lyser sedan grönt som att den är redo att ladda medans bilens ”laddlampa” inte lyser alls. Är det någon som mött detta problem?
Det bör tillläggas att om jag låser upp bilen i ovan nämnda situation börjar den omedelbart ladda och laddaren börjar pulsera blått som den ska. Mina funderingar:
1) Spänningen har gått under en gränsnivå pga balansering så bilen slår ifrån vartefter bilen och/eller laddaren når någon timeout så att de inte fortsätter när det annars vore möjligt?
2) Något är fel med lastbalanseringen som i sin tur orsakar frånslag från laddare eller bil.
Måste medge att jag är lite rådvill och hittar inte mycket vidare att läsa förutom att en person här på forumet verkar ha stött på time-out från laddaren om man använder timer på bilen.
Tankar? Råd?
Har också å Garo laddboxen till vår Etron men utan lastbalansering. Har inte haft några problem enligt det du beskriver.
- Off Grid Byggaren
Det du kallar för lastbalansering är nog egentligen en strömvakt, (kallas ibland för belastningsvakt) som mäter strömmen i husets inkommande ledningar.
Blir det för hög ström minskar först laddningen, och till sist slås den av helt och hållet. Tror att de mäter på alla faser och blir strömmen för hög på någon av L1, L2 eller L3 stryps laddboxen.
Vad har du för storlek på huvudsäkringarna?
Hur har laddboxen konfigurerats, går den för fullt om det finns kapacitet?
Jag kör min Garobox utan strömvakt och med laddningstimern i bilen. (Den timern dock kan krångla ibland)
Har ställt ned strömmen till 3-fas 6 Ampere och det räcker bra för mig med 4 kW laddning under natten.
Inga elbilar gillar att laddningen stoppas och startas ideligen, om det kan vara så att ni har ojämn belastning i huset med flera större förbrukare på en och samma fas kan det bli problem.
Blir det för hög ström minskar först laddningen, och till sist slås den av helt och hållet. Tror att de mäter på alla faser och blir strömmen för hög på någon av L1, L2 eller L3 stryps laddboxen.
Vad har du för storlek på huvudsäkringarna?
Hur har laddboxen konfigurerats, går den för fullt om det finns kapacitet?
Jag kör min Garobox utan strömvakt och med laddningstimern i bilen. (Den timern dock kan krångla ibland)
Har ställt ned strömmen till 3-fas 6 Ampere och det räcker bra för mig med 4 kW laddning under natten.
Inga elbilar gillar att laddningen stoppas och startas ideligen, om det kan vara så att ni har ojämn belastning i huset med flera större förbrukare på en och samma fas kan det bli problem.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Tack för svaren.
Off Grid... bra input. Våra huvudsändningar är på 25A (även laddaren är ställd på 25A inne i boxen) och jag har begränsat ytterligare (med appen) till 15A vilket ändå skulle landa kring det eftersom E-tron tar 11kW Max. Med det sagt så har du nog en poäng att kanske har vi skev belastning på någon fas eftersom nämnda avbrott skett kring middagstiden så tex kök disk spis ligger inte långt bort att misstänka. Ska prova och begränsa strömmen mer under den tiden så får vi se om det löser saken. Jag trodde nog själv att 10 A (15 -> 25) skulle vara marginal nog men kanske är så inte fallet.
Men ändå lite konstigt att bilen inte fortsätter ladda när begränsningen släppt.
Off Grid... bra input. Våra huvudsändningar är på 25A (även laddaren är ställd på 25A inne i boxen) och jag har begränsat ytterligare (med appen) till 15A vilket ändå skulle landa kring det eftersom E-tron tar 11kW Max. Med det sagt så har du nog en poäng att kanske har vi skev belastning på någon fas eftersom nämnda avbrott skett kring middagstiden så tex kök disk spis ligger inte långt bort att misstänka. Ska prova och begränsa strömmen mer under den tiden så får vi se om det löser saken. Jag trodde nog själv att 10 A (15 -> 25) skulle vara marginal nog men kanske är så inte fallet.
Men ändå lite konstigt att bilen inte fortsätter ladda när begränsningen släppt.
Jag har nu kommit hem från en kort resa till Tyskland, totalt 200 mil. Det var första resan på vintern, om man nu kan kalla det så. Det var i alla fall inget sommarväder. På vägen ner hade vi hela tiden kraftig motvind, nästintill storm, och det ösregnade oavbrutet från Halland och neråt. Jag skulle vilja påstå att det är det värsta som kan hända, mycket värre än kyla. Första laddpausen var ionity Varberg. En laddare var trasig. En var upptagen av en Model 3 SR, två lediga. Jag ställde mig vid en av dem och så blev det för första gången så som många har rapporterat om. Det strulade. Laddningen ville inte starta. Föraren till trean visade sig vara en viss Björn Nyland. Det tog en stund innan jag fattade att man inte behöver prata engelska med honom, han råkar prata flytande norska.
Hursomhelst så hade jag tydligen ställt mig lite långt ifrån laddaren och kabeln var lite sträckt. Björn hade råkat ut för det ett antal gånger sa han. Kontakten glappar något och i detta fallet får man trycka in den tills bilen och laddaren har kommit överens. Sen kan man släppa den. Så gjorde vi och allting funkade som vanligt igen. Min förbrukning hade fram tills dess pendlat runt 25kWh/100km. Men det var innan det hade börjat regna. Björn tyckte det var väldigt lågt varav jag sa till honom att det blir så när man inte kör som en biltjuv. "Hammer it" och förbrukningen går upp. Då bytte han samtalsämne
. Kul att träffa honom irl.
Jag var lite osäker hur bilen skulle klara sträckan mellan Ionity Greve söder om Köpenhamn och Buddikate West norr om Hamburg. Det är 27 mil mellan laddarna, men i detta vädret visste jag inte riktigt om bilen klarar detta. Enligt färddatorn skulle det gå med 12% marginal, men jag visste inte om man kan lita på den siffran med tanke på motvinden och ösregnet. Det kändes som att bilen tog hänsyn till vädret i sin beräkning, fram till färjan i Rödby höll sig marginalen runt 10%. Men efter färjan fick bilen fnatt. Jag har hört tidigare att beräkningen av återstående batterikapacitet och räckvidd kan balla ur när man åker färja. Det måste vara en idiotbugg. Jag såg att räckvidden minskar dramatiskt när tändningen är påslagen medan färjan rör på sig. På något vis blir det oändligt hög förbrukning, hjulen står ju stilla, men samtidigt flyttar bilen på sig enligt GPS:en. Återstående räckvidd föll som en sten. Efter färjan fångade sig bilen en aning och jag fick tillbaka en del av räckvidden, men 4% hade försvunnit på färjan. Skumt. Jag ville inte chansa och stannade och laddade i 10 minuter i Heiligenhafen. Gratis är bra. Väl framme vid Ionity-laddaren visade sig att den ursprungliga 10%-marginalen var nog ganska rätt. Men det är lite läskigt när bilen tappar bort sig i beräkningen. Teslan hade också en bugg, men den visade fel innan färjan, dvs den trodde att man skulle köra bil över havet eller nåt. Man tjänade alltså två mil på vattnet. Audin tappade den sträckan istället. Inte bra.
Totalt hamnade förbrukningen på 27kWh/100km. Jag körde dock sällan fortare än 120-130, ibland bara 110. Farthållaren hoppade ur en gång pga vattenplaning. Det var inget bra körväder.
Nere i Tyskland har jag ingen möjlighet att ladda på plats. Men tack vare VWs plötsliga elbilsentusiasm är det inget problem längre. Nästa dag åkte jag till Wolfsburg, 2 mil bort. Där finns det laddning precis överallt. Jag hittade ett ställe där en stor ingenjörskonsult har satt upp ett gäng HPC:er. Jättegratis och tillgängligt för allmänheten. Jag hade som sagt bara kört 2 mil, men bilen laddade ändå snällt med närmare 150kW. Den hann alltså verkligen värma upp batteriet under den korta tiden. I det här fallet var det faktiskt bra att e-tron gör så. I vanliga fall orsakar det bara onödigt hög förbrukning.
Hemvägen gick bättre. Vi startade utan regn, vägarna var torra. Det blåste från sidan, delvis snett bakifrån, vilket ju är en fördel. Denna gången tappade jag ingen räckvidd på färjan och bilen klarade sträckan Buddikate - Greve med 15% marginal. I Sverige började det regna igen. Men inte så mycket denna gången, och blåsten kom fortfarande snett från sidan. Totalt blev förbrukningen återigen 27kWh/100km, men jag körde avsevärt mycket fortare denna gången. Med moms ungefär.
I somras hamnade förbrukningen på samma sträcka runt 23-24kWh/100km, men då var det torrt och 15-20 grader varmare. Kylan gör inte så mycket verkar det som. Regn och blåst däremot är illa.

Jag var lite osäker hur bilen skulle klara sträckan mellan Ionity Greve söder om Köpenhamn och Buddikate West norr om Hamburg. Det är 27 mil mellan laddarna, men i detta vädret visste jag inte riktigt om bilen klarar detta. Enligt färddatorn skulle det gå med 12% marginal, men jag visste inte om man kan lita på den siffran med tanke på motvinden och ösregnet. Det kändes som att bilen tog hänsyn till vädret i sin beräkning, fram till färjan i Rödby höll sig marginalen runt 10%. Men efter färjan fick bilen fnatt. Jag har hört tidigare att beräkningen av återstående batterikapacitet och räckvidd kan balla ur när man åker färja. Det måste vara en idiotbugg. Jag såg att räckvidden minskar dramatiskt när tändningen är påslagen medan färjan rör på sig. På något vis blir det oändligt hög förbrukning, hjulen står ju stilla, men samtidigt flyttar bilen på sig enligt GPS:en. Återstående räckvidd föll som en sten. Efter färjan fångade sig bilen en aning och jag fick tillbaka en del av räckvidden, men 4% hade försvunnit på färjan. Skumt. Jag ville inte chansa och stannade och laddade i 10 minuter i Heiligenhafen. Gratis är bra. Väl framme vid Ionity-laddaren visade sig att den ursprungliga 10%-marginalen var nog ganska rätt. Men det är lite läskigt när bilen tappar bort sig i beräkningen. Teslan hade också en bugg, men den visade fel innan färjan, dvs den trodde att man skulle köra bil över havet eller nåt. Man tjänade alltså två mil på vattnet. Audin tappade den sträckan istället. Inte bra.
Totalt hamnade förbrukningen på 27kWh/100km. Jag körde dock sällan fortare än 120-130, ibland bara 110. Farthållaren hoppade ur en gång pga vattenplaning. Det var inget bra körväder.
Nere i Tyskland har jag ingen möjlighet att ladda på plats. Men tack vare VWs plötsliga elbilsentusiasm är det inget problem längre. Nästa dag åkte jag till Wolfsburg, 2 mil bort. Där finns det laddning precis överallt. Jag hittade ett ställe där en stor ingenjörskonsult har satt upp ett gäng HPC:er. Jättegratis och tillgängligt för allmänheten. Jag hade som sagt bara kört 2 mil, men bilen laddade ändå snällt med närmare 150kW. Den hann alltså verkligen värma upp batteriet under den korta tiden. I det här fallet var det faktiskt bra att e-tron gör så. I vanliga fall orsakar det bara onödigt hög förbrukning.
Hemvägen gick bättre. Vi startade utan regn, vägarna var torra. Det blåste från sidan, delvis snett bakifrån, vilket ju är en fördel. Denna gången tappade jag ingen räckvidd på färjan och bilen klarade sträckan Buddikate - Greve med 15% marginal. I Sverige började det regna igen. Men inte så mycket denna gången, och blåsten kom fortfarande snett från sidan. Totalt blev förbrukningen återigen 27kWh/100km, men jag körde avsevärt mycket fortare denna gången. Med moms ungefär.
I somras hamnade förbrukningen på samma sträcka runt 23-24kWh/100km, men då var det torrt och 15-20 grader varmare. Kylan gör inte så mycket verkar det som. Regn och blåst däremot är illa.
Kul läsning! Roligt att du träffa Björn, härlig kille!
Vad har du för fälgar och däck?
- Off Grid Byggaren
Du måste tänka hela huset och elbilsladdningen som ett ända stort system, vilket ska samverka perfekt. Gör en lista med alla prylar som finns i huset, så är det lättare att förstå.E_tron_CW skrev:Tack för svaren.
Har för mig att jag läst här på forumet att Tesla avbryter laddningen om den stoppats tre gånger. Kanske är samma på e-tron, bilen tror att det är något tok med elförsörjningen.
Har också för mig att Garo boxen endast kan styra ned i laddeffekten i lite större steg, 6-10-13-16 A och inte i små 0,5 A steg som e-tron stödjer. Det skulle innebära att har du 19,5 A ström på någon fas in i huset avbryts laddningen helt.
Du har väl möjlighet att använda en timer även i Wi-Fi appen till Garoboxen, starta laddningen lite senare på kvällen och begränsa till 10 A så kanske det funkar perfekt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
19" originalfälg med Conti viking dubbfritt.Macki skrev:Kul läsning! Roligt att du träffa Björn, härlig kille!
Ok, jag kommer använda 19" sommarfälgarna som vinterfälg och köpa några snyggare 19" som sommarfälg
Sommar 19" är ju 8,5" istället för 8" som vinterfälgen är. Borde inte göra någon större skillnad?
Inte bestämt vilka vinterdäck jag ska ha
Sommar 19" är ju 8,5" istället för 8" som vinterfälgen är. Borde inte göra någon större skillnad?

Inte bestämt vilka vinterdäck jag ska ha