SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: SECC 2018

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Men model 3 har säkert 25% lägre förbrukning och klarar ändå hålla 120 kW upp till drygt 50% SoC så jag tror den spöar 100D med marginal.
Om vi antar samma laddhastighet, 25% lägre förbrukning och att det tog ca 3 timmar för Tibor att ladda så sparar man in 180/4=45 minuter på laddningarna. Det lär inte heller bli några fler eller annorlunda laddstopp eftersom det 25% mindre batteripacket vägs upp av 25% mindre förbrukning.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

blincoln skrev:
EnTraktor skrev:
ABRP får väl ställa upp själva nästa år :D
Ingen omöjlighet. Fast det är ju så skööönt att följa rejset vid datorn istället, och sova hela natten :D

Om du gör det så får du lägga in nån bra bugg i den officiella versionen så att bara du kan köra på den riktiga ABRP. ;)
LJO

Inlägg av LJO »

En liten fundering angående Jaguaren.
Hur kom den upp till Haparanda. Gick den på biltransport?
Om den kördes borde man väl uppmärksammat laddningsproblemen redan på väg till Haparanda.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Föraren av iPace försvinner ju från Glympse med jämna mellanrum. Här är några förklaringar som jag kan komma på, delvis med hjälp från tidigare inlägg i tråden:

• Oavsiktligt aktiverande av flight mode
• Batteriet tar slut
• Appen har inte tillåtelse att använda GPS när den inte kör
• Problem att få GPS täckning
• Appen får inte köra i bakgrunden

Med egen erfarenhet som bas misstänker jag att man av misstag inte gett appen tillåtelse att använda GPS annat än när den är igång (jag felsökte mitt automatiska dörrlås där hemma i en vecka innan jag fattade att jag gjort det misstaget med appen som skulle låsa upp dörren automatiskt när jag kommer hem).
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
kallekula skrev:
Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.

Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.

Ja, det är därför Ionity-nätverket är så viktigt. Det kommer fungera på motsvarande sätt som SuC, eller till och med lite snabbare. Dock dröjer det nog ett tag innan täckningen är lika bra.
"Ett tag" är nog minst 5 år om det överhuvudtaget inträffar.

I slutet av 2020 har Ionity enligt planen ungefär samma täckning som SUC hade i början av 2018. SUC växer ju snabbt också, så gissningsvis finns det minst dubbelt så många SUC 2020 som det finns Ionity.

Jag skulle gissa att SUC alltid kommer vara större, men om Ionity kommer ikapp så ligger det iaf garanterat långt in i framtiden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.

Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...

Enligt ABRP så skulle en LR med aero-fälgar vinna knappt över en 100D. Men det är på sommaren. Misstänker att vintern gynnar 100D med dess större batteri eftersom uppvärmning av kupén inte blir lika stor procentuell ökning. Så den här tiden på året är det hugget som stucket skulle jag tro.
Kupén är mindre på Model 3 och kanske har det blivit bättre isolering, i alla fall mot äldre Model S. Kanske inte spelar så stor roll men det skulle bli ett spännande race, särskilt om Tesla får upp lite fler laddare längs vägen så valmöjligheterna ökar. Redan idag ser vi ju att Teslan inte behöver ladda på varje snabbladdare längs vägen och att det finns olika rutter att välja på för att optimera trippen.
Finns inga äldre 100D. ;)

Det är dock så tajt under optimala förhållanden att det räcker att ta av hjulsidorna på aerofälgarna för att 100D ska få en liten edge.
Men model 3 har säkert 25% lägre förbrukning och klarar ändå hålla 120 kW upp till drygt 50% SoC så jag tror den spöar 100D med marginal.
(med -5 grader, torr vägbana)
LR: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1c69e311f0 19:43
S 100D: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 5858b1da27 20:16
P3D: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 159202e5ac 20:22

(20 grader, torr vägbana)
LR: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2e8648d7f3 19:04
S 100D: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6363339303 19:39
P3D: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 5328cdd85e 19:49

Sant. Model 3 är faktiskt snabbare även i kallt väder.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
kallekula skrev:
Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.

Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.

Ja, det är därför Ionity-nätverket är så viktigt. Det kommer fungera på motsvarande sätt som SuC, eller till och med lite snabbare. Dock dröjer det nog ett tag innan täckningen är lika bra.
"Ett tag" är nog minst 5 år om det överhuvudtaget inträffar.

I slutet av 2020 har Ionity enligt planen ungefär samma täckning som SUC hade i början av 2018. SUC växer ju snabbt också, så gissningsvis finns det minst dubbelt så många SUC 2020 som det finns Ionity.

Jag skulle gissa att SUC alltid kommer vara större, men om Ionity kommer ikapp så ligger det iaf garanterat långt in i framtiden.

Det får vi ju se. Det är ju många bilar som ska ladda på Ionity. Många fler än på SuC är det tänkt. Iaf om elbilarna verkligen slår igenom på bred front.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

boreno skrev:
Föraren av iPace försvinner ju från Glympse med jämna mellanrum. Här är några förklaringar som jag kan komma på, delvis med hjälp från tidigare inlägg i tråden:

• Oavsiktligt aktiverande av flight mode
• Batteriet tar slut
• Appen har inte tillåtelse att använda GPS när den inte kör
• Problem att få GPS täckning
• Appen får inte köra i bakgrunden

Med egen erfarenhet som bas misstänker jag att man av misstag inte gett appen tillåtelse att använda GPS annat än när den är igång (jag felsökte mitt automatiska dörrlås där hemma i en vecka innan jag fattade att jag gjort det misstaget med appen som skulle låsa upp dörren automatiskt när jag kommer hem).
Ytterligare en sak som påverkar när det är så lång tid är att man bara verkar få 8 timmars lease time eller vad man ska kalla det och sedan måste den förnyas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jodå, jag har kört en hel del långresor med Tesla förut (lånade bilar), så den vanan finns. Fast jag har aldrig varit på Uppsala Supercharger förut.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

DSC03651~01.jpg
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Det får vi ju se. Det är ju många bilar som ska ladda på Ionity. Många fler än på SuC är det tänkt. Iaf om elbilarna verkligen slår igenom på bred front.
Om Tesla installerar CCS-kabel på alla sina laddare och öppnar upp möjligheten för andra bilar att betala för laddning där så är det en annan sak dock. Går inte med dagens CCS-bilar utan mjukvaruuppdatering dock, kanske krävs även annan hårdvara. Det finns ju ingen betalautomat på Superchargers utan den läser av chassinummer och antagligen lite till för att verifiera att bilen får och kan ladda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Du råkar inte veta ungefär hur lång tid totalt du laddade (om gissningen på 3 timmar stämmer tex)?
Grattis igen också! :)
Jag träffade nyss Jaguar-föraren (som jag inte vet om jag får berätta vem det är) och jag tyckte nästan lite synd om henne ju (ja det är en hon)... Men bilen
var jäkligt trevlig iaf! (hon bjöd på en liten åktur) :)
Hon käkade frukost här i Hudik iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
DSC03651~01.jpg
Grattis Tibor till ett väl utfört lopp! Hoppas du har tillgång till en skön säng i närheten!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Man kan ser damen som kör Ipace i denna video
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Du råkar inte veta ungefär hur lång tid totalt du laddade (om gissningen på 3 timmar stämmer tex)?
Grattis igen också! :)
Jag träffade nyss Jaguar-föraren (som jag inte vet om jag får berätta vem det är) och jag tyckte nästan lite synd om henne ju (ja det är en hon)... Men bilen
var jäkligt trevlig iaf! (hon bjöd på en liten åktur) :)
Hon käkade frukost här i Hudik iaf :)

Har Jaggan brutit? Den försvann ju från radarn strax söder om Iggesund.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Utgick från ABRP som Tibor använt som en guide:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 00#p283639
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

TiborBlomhall skrev:
Jodå, jag har kört en hel del långresor med Tesla förut (lånade bilar), så den vanan finns. Fast jag har aldrig varit på Uppsala Supercharger förut.
Vem lånade ut bilen till detta lopp? Tesla Sverige?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

EnTraktor skrev:
Ja ok, då är det ingen hemlis att det är Ida som kör Jaguaren då iaf :)
Hon skriver ju en del för tidningen elbilen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

EnTraktor skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vem lånade ut bilen till detta lopp? Tesla Sverige?
Japp.
Och de andra tillverkarna.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

TiborBlomhall skrev:
DSC03651~01.jpg
Inget mottagande, det var snålt.. Förväntade mig flaggor och ballonger.
Bra kört Tibor. Hoppas AP gjorde sitt när man är seg i bollen mot morgonkvisten.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

http://www.svenskverkstad.se/hur-snabbt ... till-ystad
Vi har svaret! ;)

("Uniti har 300 000 i kö för att köpa den" jasså där ser man...hrm...host host)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Han som kör Kia Niro EV är ju engineer iaf.. Kan säkert komma till nytta med trilskande laddare etc... :lol:
Undrar var han är nu...
engineer.JPG
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

tehjimos skrev:
helectriC skrev:

tröskeln är kanske lägre för vissa, men inte för andra. Jag känner många som inte vill köpa Tesla för de är "rädda" för all teknik och att behöva använda den stora skärmen till nästan allt. Sånt som vi här inne tycker är bra, tycker en del är dåligt. Jaguaren är ju ett steg in i elbilsvärlden för de som kanske inte har ett så extremt teknikintresse utan bara vill ha en "vanlig bil". Att SuC är outstanding är det inget tvivel om, men man behöver nog se lite mer nyanserat på hela marknaden och olika kundgrupper för att kunna komma med några slutsatser.
Tesla kommer inte kunna bidra med bilar till hela världen ensamma.

Att skärmen skulle vara ett stort problem tror jag inte på, samma gällde mobiltelefonen innan 2007/2008 när iphonen kom.... nu använder i stort sett ALLA touchtelefoner.

Bara folk som har svårt för förändring som ser skärmen som ett problem, dessa människor vill oftast inte ha en elbil heller för dom är rädda. Fossilbilar har funkat bra i 100år, varför ändra på det? :?

då tror jag kanske du ska umgås med lite folk utanför Teslasekten också. Det har inte med elbil vs fossil att göra. Det har att göra med om man gillar ny helt annorlunda teknik eller inte och det är inte alla som gör det. Tänk en vanlig äldre man eller kvinna, som inte har varken intresse eller tid att sätta sig in i senaste tekniken, hur stor är sannolikheten att dom tycker den stora skärmen är komplicerad? ganska troligt! Som mina svärföräldrar, de vill mer än gärna ha elbil, de kör sin eGolf och tycker den är jättesmidig, men att köra min Tesla? Helt otänkbart, alldeles för komplicerat. Och det kan jag förstå, det tog 6 månader innan svärfar frågade mig hur han kunde koppla sin telefon till eGolfens bluetooth :o Om du inte tror det finns folk som inte gillar den stora skärmen, så har du stoppat huvudet i sanden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
EnTraktor skrev:
ser att det är största möjliga fälgar på bilen med kortast räckvidd (22" på ipace) och minst möjliga fälgar på bilen (19" på Teslan) med längsta räckvidden. Kombinerat med laddproblem på CCS och smidigheten av SuC, så tror jag vi har mycket av förklaringen till resultatet där!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
EnTraktor skrev:
ser att det är största möjliga fälgar på bilen med kortast räckvidd (22" på ipace) och minst möjliga fälgar på bilen (19" på Teslan) med längsta räckvidden. Kombinerat med laddproblem på CCS och smidigheten av SuC, så tror jag vi har mycket av förklaringen till resultatet där!

Så har man valt 22" så går det inte att köra på vintern?
Skriv svar