SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Är det verkligen lång köer på ionity? Inget jag märkt men visst fullt ibland.[/quote]
Åkt en del i södra Sverige senaste veckorna och ja det skulle jag säga. Örebro är ofta kö ofta i samband med helg söndag. (Stor knytpunkt och Stockholmare som skall hem från sommarstugor?)
Helsingborg är hårt belastad liksom den i Malmö precis vid öresundsbron. Upplever att det är extremt lite laddare i Malmö om man betänker hur stor stad det är. I.a.f. som är i närheten av motorväg.
Det är oftast runt lunchtid och strax efter som det blir kö.
Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
Åkt en del i södra Sverige senaste veckorna och ja det skulle jag säga. Örebro är ofta kö ofta i samband med helg söndag. (Stor knytpunkt och Stockholmare som skall hem från sommarstugor?)
Helsingborg är hårt belastad liksom den i Malmö precis vid öresundsbron. Upplever att det är extremt lite laddare i Malmö om man betänker hur stor stad det är. I.a.f. som är i närheten av motorväg.
Det är oftast runt lunchtid och strax efter som det blir kö.
Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hur funkar det t.ex. sportlovsveckorna v7-9 om man ska upp mot fjällen? Bara att glömma om man vill komma fram samma dag?
Noterade när jag åkte påsk förra året att det varje gång såg ut att vara fullt på många generella stationer men ledigt i Teslas stationer men det var ju innan de öppnade upp. Och sportlovet är väl än värre?
Noterade när jag åkte påsk förra året att det varje gång såg ut att vara fullt på många generella stationer men ledigt i Teslas stationer men det var ju innan de öppnade upp. Och sportlovet är väl än värre?
Vit M3, dragkrok
Ej frälst. Än.
Ej frälst. Än.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag vågade inte chansa i år utan åkte upp dagen innan och gör det samma nästa år. Vi åker söndag torsdag v8 och på torsdagen blir det mer utspritt skulle jag säga Vi åker Linköping Orsa så inte så långt upp men det blir det nog om något år och har inga planer på dieselbil för att göra det.pjohan skrev:Hur funkar det t.ex. sportlovsveckorna v7-9 om man ska upp mot fjällen? Bara att glömma om man vill komma fram samma dag?
Noterade när jag åkte påsk förra året att det varje gång såg ut att vara fullt på många generella stationer men ledigt i Teslas stationer men det var ju innan de öppnade upp. Och sportlovet är väl än värre?
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag pratade med min fd Audi-säljare häromveckan, och han drömde om "framtiden när Tesla öppnar för andra". För då skulle han kunna sälja elbilar även till folk som idag backar pga för dålig laddinfrastruktur. Jag sa då till honom att de faktiskt har öppnat i Sverige, och han blev helt hysterisk. Det hade han ingen aning om.Elbilisten skrev:Det har hänt att jag när det har varit fullt eller kö på t ex en av Mers laddstationer att jag har berättat om möjligheten att ladda en icke-Tesla på några av deras stationer. Det är ju lite onödigt att stå i kö om det finns 10 lediga stolpar runt hörnet. Några vet om det, men andra blir överraskade. Nu är elbilister ju inte längre bara nördar som sitter och kollar senaste nytt på nätettaliz skrev:Om fler visste att man kan ladda på SUC skulle de nog inte vara så oroliga.
Om inte ens säljarna vet, hur ska vanliga dödliga elbilister veta då? Som du säger, alla hänger ju inte på detta forum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Är billigare abonnemang på gång?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag är inte med, vad i bilden skulle indikera detta?Zalman3 skrev:Är billigare abonnemang på gång?
Är inte detta sidan för icke tesla ägare och då får man ett högre pris som icke medlem och samma pris som tesla ägare som medlem..
Tror de är så enkelt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Medlemskap för 0,99dollar per månad är billigt.chaffis75 skrev:Jag är inte med, vad i bilden skulle indikera detta?Zalman3 skrev:Är billigare abonnemang på gång?
Är inte detta sidan för icke tesla ägare och då får man ett högre pris som icke medlem och samma pris som tesla ägare som medlem..
Tror de är så enkelt?
129kr i månaden kostar det i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ok. Ser nu att detta utan tvekan är för de som är icke tesla ägare.. Dvs inget nytt utan har varit så sedan man öppnade i Nederländerna.Zalman3 skrev:Medlemskap för 0,99dollar per månad är billigt.chaffis75 skrev:Jag är inte med, vad i bilden skulle indikera detta?Zalman3 skrev:Är billigare abonnemang på gång?
Är inte detta sidan för icke tesla ägare och då får man ett högre pris som icke medlem och samma pris som tesla ägare som medlem..
Tror de är så enkelt?
129kr i månaden kostar det i Sverige.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Men typ 10kr per månad låter ju konstigt iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Aa, tack nu är jag med på vad som är nytt.Bjelke skrev:Men typ 10kr per månad låter ju konstigt iaf…
Ja de lät väldigt billigt ja.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2285
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Åkt en del i södra Sverige senaste veckorna och ja det skulle jag säga. Örebro är ofta kö ofta i samband med helg söndag. (Stor knytpunkt och Stockholmare som skall hem från sommarstugor?)Cyprezz skrev:Är det verkligen lång köer på ionity? Inget jag märkt men visst fullt ibland.
Helsingborg är hårt belastad liksom den i Malmö precis vid öresundsbron. Upplever att det är extremt lite laddare i Malmö om man betänker hur stor stad det är. I.a.f. som är i närheten av motorväg.
Det är oftast runt lunchtid och strax efter som det blir kö.
Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.[/quote]
------------------------------------------------------------------------------------------------
När jag passerade Sundsvall förra veckan på fredagen var det kö på Ionity, men 12 lediga på den öpona Tesla SuC och 5 lediga på OKQ8.
Då det i princip är nästan halva priset med 12 månaders abonnemanget hos Ionity, runt 3 kronor per kWh, så verkar väldigt många vilja ladda just där.
Och många känner tydligen inte till alla nya laddmöjligheter.
-
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
När jag laddade på SuC i Mora under Vasaloppet i vintras så hade Tesla personal där som hjälpte till att dirigera bilarna. Var bara på SuC som det fanns parkeringsplats i hela Mora!Bjöds inte på kaffe dock.Cyprezz skrev:
Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Kanske just för suc inte skulle bli en parkering som man hade personal där..tesla newbie skrev:När jag laddade på SuC i Mora under Vasaloppet i vintras så hade Tesla personal där som hjälpte till att dirigera bilarna. Var bara på SuC som det fanns parkeringsplats i hela Mora!Bjöds inte på kaffe dock.Cyprezz skrev:
Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:
DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING
DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Enligt personen från Tesla som var där så var det för att hjälpa till att styra upp kön för oss Teslabilister, då man förutsåg att det skulle bli kö de dagarna.chaffis75 skrev:Kanske just för suc inte skulle bli en parkering som man hade personal där..tesla newbie skrev:När jag laddade på SuC i Mora under Vasaloppet i vintras så hade Tesla personal där som hjälpte till att dirigera bilarna. Var bara på SuC som det fanns parkeringsplats i hela Mora!Bjöds inte på kaffe dock.Cyprezz skrev:
Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag brukar alltid sätta djupa tallrika från ena hållet och flata från det andra.Delta skrev:jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:
DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING
Samma borde fungera på SuC...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Maw skrev:Jag brukar alltid sätta djupa tallrika från ena hållet och flata från det andra.Delta skrev:jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:
DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING
Samma borde fungera på SuC...
Fast tänker du i fem sekunder till så förstår du att det inte kan fungera så. Bilarna kommer ju inte samtidigt. Man får ta den plats som är ledig när man kommer.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7236
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det finns ju iofs strategier för att välja plats som optimerar utnyttjandet, men det är nog alldeles för mycket att begära att användarna skall hålla koll på (redan att undvika delade par på v2 var ju för mycket för många).MWall skrev:Fast tänker du i fem sekunder till så förstår du att det inte kan fungera så. Bilarna kommer ju inte samtidigt. Man får ta den plats som är ledig när man kommer.
Tesla borde dock kunna lägga in algoritmer för detta i appen, och styra in bilar till "rätt" stolpe baserat på placering av laddlucka och aktuell beläggning på stationen för att optimera antalet tillgängliga platser.
Dom skulle ju i samma veva kunna passa på att fixa en fungerande köhantering, det borde ju inte heller vara särskilt svårt att få till.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Fast de vet ju inte var laddluckan sitter på den bilen som laddar, förutom om det är en Tesla.
Model Y LR AWD 2022
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det var samma situation i Varberg när jag passerade i slutet av Juli med min e-tron. Ionitypersonal på plats och kö för att få ladda, samtidigt som SuC hade många lediga platser.Off Grid Byggaren skrev:Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
När jag passerade Sundsvall förra veckan på fredagen var det kö på Ionity, men 12 lediga på den öpona Tesla SuC och 5 lediga på OKQ8.
Då det i princip är nästan halva priset med 12 månaders abonnemanget hos Ionity, runt 3 kronor per kWh, så verkar väldigt många vilja ladda just där.
Jag gjorde samma reflektion att det lägre priset på Ionity (med abb) gör att folk inte har något emot att köa, eller så känner de inte till att SuC är öppen.
I vilket fall som helst tog jag en lunch utan att ladda (på resa) för första gången på flera år då jag kände mig 100% säker på att kunna hitta lediga laddare senare på resan nu när SuC är öppen. En väldigt skön känsla faktiskt. Helt stressfritt och utan att behöva tänka på att flytta bilen om den laddat klart mitt i maten.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag gissar att Tesla kommer att behöva prioritera upp detta i sin backlog när SuC öppnar i USA, vilket verkar vara på gång.fth skrev:Dom skulle ju i samma veva kunna passa på att fixa en fungerande köhantering, det borde ju inte heller vara särskilt svårt att få till.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7236
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det är ju bara att begära den informationen från användaren.jonasl skrev:Fast de vet ju inte var laddluckan sitter på den bilen som laddar, förutom om det är en Tesla.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 936
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Om det skall vara aktuellt måste man kunna boka eller reservera laddningen innan man parkerar.fth skrev:Det är ju bara att begära den informationen från användaren.jonasl skrev:Fast de vet ju inte var laddluckan sitter på den bilen som laddar, förutom om det är en Tesla.
/fth
Och då bli hänvisad till en laddare.
På så sätt skulle även kösystem vara löst och den bäst lämpade bilen i kön får platsen.
En plats som sen är låst till denna kund i typ 5-10minuter
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det skulle nog ändå fungera bättre än att bara slumpmässigt välja plats. Om det är fullt kan ju bara en bil med laddporten på samma diagonal som den första som lämnar ta platsen i alla fall (om det inte är mittplatsen, och då spelar det ju ingen roll).MWall skrev:Maw skrev:Jag brukar alltid sätta djupa tallrika från ena hållet och flata från det andra.Delta skrev:jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:
DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING
Samma borde fungera på SuC...
Fast tänker du i fem sekunder till så förstår du att det inte kan fungera så. Bilarna kommer ju inte samtidigt. Man får ta den plats som är ledig när man kommer.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
väldigt tydligt att de flesta icke-Tesla ägare inte vet att Superchargers är öppna för andra. Nere i Tyskland var det inga problem med ionity, alltid ledigt, men i Norge har jag kommit till Rygge och Gol flera gånger under sommaren med vad som verkar kontinuerligt 2-5 bilar väntandes i kö. Då är det bara att köra över gatan till aldrig fullbelastade Superchargers och ladda där. Det gjorde jag, men övriga verkar inte fatta vinken. I stort sett jag och kanske någon mer icke-Tesla på Superchargers, inte fler.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14