SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Cyprezz »

Är det verkligen lång köer på ionity? Inget jag märkt men visst fullt ibland.[/quote]

Åkt en del i södra Sverige senaste veckorna och ja det skulle jag säga. Örebro är ofta kö ofta i samband med helg söndag. (Stor knytpunkt och Stockholmare som skall hem från sommarstugor?)

Helsingborg är hårt belastad liksom den i Malmö precis vid öresundsbron. Upplever att det är extremt lite laddare i Malmö om man betänker hur stor stad det är. I.a.f. som är i närheten av motorväg.

Det är oftast runt lunchtid och strax efter som det blir kö.

Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.

Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
Användarvisningsbild
pjohan
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 maj 2022 10:19
Ort: Genarp

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av pjohan »

Hur funkar det t.ex. sportlovsveckorna v7-9 om man ska upp mot fjällen? Bara att glömma om man vill komma fram samma dag?

Noterade när jag åkte påsk förra året att det varje gång såg ut att vara fullt på många generella stationer men ledigt i Teslas stationer men det var ju innan de öppnade upp. Och sportlovet är väl än värre?
Vit M3, dragkrok
Ej frälst. Än.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

pjohan skrev:
Hur funkar det t.ex. sportlovsveckorna v7-9 om man ska upp mot fjällen? Bara att glömma om man vill komma fram samma dag?

Noterade när jag åkte påsk förra året att det varje gång såg ut att vara fullt på många generella stationer men ledigt i Teslas stationer men det var ju innan de öppnade upp. Och sportlovet är väl än värre?
Jag vågade inte chansa i år utan åkte upp dagen innan och gör det samma nästa år. Vi åker söndag torsdag v8 och på torsdagen blir det mer utspritt skulle jag säga Vi åker Linköping Orsa så inte så långt upp men det blir det nog om något år och har inga planer på dieselbil för att göra det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Elbilisten skrev:
taliz skrev:
Om fler visste att man kan ladda på SUC skulle de nog inte vara så oroliga.
Det har hänt att jag när det har varit fullt eller kö på t ex en av Mers laddstationer att jag har berättat om möjligheten att ladda en icke-Tesla på några av deras stationer. Det är ju lite onödigt att stå i kö om det finns 10 lediga stolpar runt hörnet. Några vet om det, men andra blir överraskade. Nu är elbilister ju inte längre bara nördar som sitter och kollar senaste nytt på nätet :)
Jag pratade med min fd Audi-säljare häromveckan, och han drömde om "framtiden när Tesla öppnar för andra". För då skulle han kunna sälja elbilar även till folk som idag backar pga för dålig laddinfrastruktur. Jag sa då till honom att de faktiskt har öppnat i Sverige, och han blev helt hysterisk. Det hade han ingen aning om.
Om inte ens säljarna vet, hur ska vanliga dödliga elbilister veta då? Som du säger, alla hänger ju inte på detta forum. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Zalman3 »

Är billigare abonnemang på gång?
Screenshot_20220818-065128_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Är billigare abonnemang på gång?
Screenshot_20220818-065128_YouTube.jpg
Jag är inte med, vad i bilden skulle indikera detta?
Är inte detta sidan för icke tesla ägare och då får man ett högre pris som icke medlem och samma pris som tesla ägare som medlem..
Tror de är så enkelt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Är billigare abonnemang på gång?
Bilagan Screenshot_20220818-065128_YouTube.jpg finns inte längre
Jag är inte med, vad i bilden skulle indikera detta?
Är inte detta sidan för icke tesla ägare och då får man ett högre pris som icke medlem och samma pris som tesla ägare som medlem..
Tror de är så enkelt?
Medlemskap för 0,99dollar per månad är billigt.

129kr i månaden kostar det i Sverige.
Screenshot_20220818-071805_Tesla.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Är billigare abonnemang på gång?
Screenshot_20220818-065128_YouTube.jpg
Jag är inte med, vad i bilden skulle indikera detta?
Är inte detta sidan för icke tesla ägare och då får man ett högre pris som icke medlem och samma pris som tesla ägare som medlem..
Tror de är så enkelt?
Medlemskap för 0,99dollar per månad är billigt.

129kr i månaden kostar det i Sverige.
Screenshot_20220818-071805_Tesla.jpg
Ok. Ser nu att detta utan tvekan är för de som är icke tesla ägare.. Dvs inget nytt utan har varit så sedan man öppnade i Nederländerna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Bjelke »

Men typ 10kr per månad låter ju konstigt iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Men typ 10kr per månad låter ju konstigt iaf…
Aa, tack nu är jag med på vad som är nytt.

Ja de lät väldigt billigt ja.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Cyprezz skrev:
Är det verkligen lång köer på ionity? Inget jag märkt men visst fullt ibland.
Åkt en del i södra Sverige senaste veckorna och ja det skulle jag säga. Örebro är ofta kö ofta i samband med helg söndag. (Stor knytpunkt och Stockholmare som skall hem från sommarstugor?)

Helsingborg är hårt belastad liksom den i Malmö precis vid öresundsbron. Upplever att det är extremt lite laddare i Malmö om man betänker hur stor stad det är. I.a.f. som är i närheten av motorväg.

Det är oftast runt lunchtid och strax efter som det blir kö.

Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.

Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.[/quote]

------------------------------------------------------------------------------------------------
När jag passerade Sundsvall förra veckan på fredagen var det kö på Ionity, men 12 lediga på den öpona Tesla SuC och 5 lediga på OKQ8.

Då det i princip är nästan halva priset med 12 månaders abonnemanget hos Ionity, runt 3 kronor per kWh, så verkar väldigt många vilja ladda just där.

Och många känner tydligen inte till alla nya laddmöjligheter.
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av tesla newbie »

Cyprezz skrev:

Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.

Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
När jag laddade på SuC i Mora under Vasaloppet i vintras så hade Tesla personal där som hjälpte till att dirigera bilarna. Var bara på SuC som det fanns parkeringsplats i hela Mora!Bjöds inte på kaffe dock.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

tesla newbie skrev:
Cyprezz skrev:

Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.

Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
När jag laddade på SuC i Mora under Vasaloppet i vintras så hade Tesla personal där som hjälpte till att dirigera bilarna. Var bara på SuC som det fanns parkeringsplats i hela Mora!Bjöds inte på kaffe dock.
Kanske just för suc inte skulle bli en parkering som man hade personal där..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Delta »

jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:

DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING ;)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av slugger75 »

chaffis75 skrev:
tesla newbie skrev:
Cyprezz skrev:

Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.

Kö är inte bra och hjälper inte omställningen. Alla fosilbrännare får vatten på sin kvarn om att det inte går att ha elbil. De tankar ju ofta på samma ställe i fallet med ionity som brukar vara vid bensinmackar.
När jag laddade på SuC i Mora under Vasaloppet i vintras så hade Tesla personal där som hjälpte till att dirigera bilarna. Var bara på SuC som det fanns parkeringsplats i hela Mora!Bjöds inte på kaffe dock.
Kanske just för suc inte skulle bli en parkering som man hade personal där..
Enligt personen från Tesla som var där så var det för att hjälpa till att styra upp kön för oss Teslabilister, då man förutsåg att det skulle bli kö de dagarna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Maw »

Delta skrev:
jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:

DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING ;)
Jag brukar alltid sätta djupa tallrika från ena hållet och flata från det andra.

Samma borde fungera på SuC... ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Delta skrev:
jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:

DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING ;)
Jag brukar alltid sätta djupa tallrika från ena hållet och flata från det andra.

Samma borde fungera på SuC... ;)

Fast tänker du i fem sekunder till så förstår du att det inte kan fungera så. Bilarna kommer ju inte samtidigt. Man får ta den plats som är ledig när man kommer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Fast tänker du i fem sekunder till så förstår du att det inte kan fungera så. Bilarna kommer ju inte samtidigt. Man får ta den plats som är ledig när man kommer.
Det finns ju iofs strategier för att välja plats som optimerar utnyttjandet, men det är nog alldeles för mycket att begära att användarna skall hålla koll på (redan att undvika delade par på v2 var ju för mycket för många).

Tesla borde dock kunna lägga in algoritmer för detta i appen, och styra in bilar till "rätt" stolpe baserat på placering av laddlucka och aktuell beläggning på stationen för att optimera antalet tillgängliga platser.

Dom skulle ju i samma veva kunna passa på att fixa en fungerande köhantering, det borde ju inte heller vara särskilt svårt att få till.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av jonasl »

Fast de vet ju inte var laddluckan sitter på den bilen som laddar, förutom om det är en Tesla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av dfa »

Off Grid Byggaren skrev:
Vill passa på att ge lite cred till ionity som hade personal som rodade kön vid helsingborg och bjöd på gratis kaffe! Tänker att det inte händer på SUC.
När jag passerade Sundsvall förra veckan på fredagen var det kö på Ionity, men 12 lediga på den öpona Tesla SuC och 5 lediga på OKQ8.
Då det i princip är nästan halva priset med 12 månaders abonnemanget hos Ionity, runt 3 kronor per kWh, så verkar väldigt många vilja ladda just där.
Det var samma situation i Varberg när jag passerade i slutet av Juli med min e-tron. Ionitypersonal på plats och kö för att få ladda, samtidigt som SuC hade många lediga platser.
Jag gjorde samma reflektion att det lägre priset på Ionity (med abb) gör att folk inte har något emot att köa, eller så känner de inte till att SuC är öppen.

I vilket fall som helst tog jag en lunch utan att ladda (på resa) för första gången på flera år då jag kände mig 100% säker på att kunna hitta lediga laddare senare på resan nu när SuC är öppen. En väldigt skön känsla faktiskt. Helt stressfritt och utan att behöva tänka på att flytta bilen om den laddat klart mitt i maten.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av dfa »

fth skrev:
Dom skulle ju i samma veva kunna passa på att fixa en fungerande köhantering, det borde ju inte heller vara särskilt svårt att få till.
/fth
Jag gissar att Tesla kommer att behöva prioritera upp detta i sin backlog när SuC öppnar i USA, vilket verkar vara på gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av fth »

jonasl skrev:
Fast de vet ju inte var laddluckan sitter på den bilen som laddar, förutom om det är en Tesla.
Det är ju bara att begära den informationen från användaren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av R_Edvinsson »

fth skrev:
jonasl skrev:
Fast de vet ju inte var laddluckan sitter på den bilen som laddar, förutom om det är en Tesla.
Det är ju bara att begära den informationen från användaren.

/fth
Om det skall vara aktuellt måste man kunna boka eller reservera laddningen innan man parkerar.

Och då bli hänvisad till en laddare.
På så sätt skulle även kösystem vara löst och den bäst lämpade bilen i kön får platsen.
En plats som sen är låst till denna kund i typ 5-10minuter
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Knix »

MWall skrev:
Maw skrev:
Delta skrev:
jag kom på en bra liknelse om dagens situation vid SuC med blandade bilmärken:

DET ÄR SOM ATT LADDA DISKMASKINEN MED DUPA OCH FLATA TALLRIKER I BLANDAD ORDNING ;)
Jag brukar alltid sätta djupa tallrika från ena hållet och flata från det andra.

Samma borde fungera på SuC... ;)

Fast tänker du i fem sekunder till så förstår du att det inte kan fungera så. Bilarna kommer ju inte samtidigt. Man får ta den plats som är ledig när man kommer.
Det skulle nog ändå fungera bättre än att bara slumpmässigt välja plats. Om det är fullt kan ju bara en bil med laddporten på samma diagonal som den första som lämnar ta platsen i alla fall (om det inte är mittplatsen, och då spelar det ju ingen roll).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11872
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av HelectriC »

väldigt tydligt att de flesta icke-Tesla ägare inte vet att Superchargers är öppna för andra. Nere i Tyskland var det inga problem med ionity, alltid ledigt, men i Norge har jag kommit till Rygge och Gol flera gånger under sommaren med vad som verkar kontinuerligt 2-5 bilar väntandes i kö. Då är det bara att köra över gatan till aldrig fullbelastade Superchargers och ladda där. Det gjorde jag, men övriga verkar inte fatta vinken. I stort sett jag och kanske någon mer icke-Tesla på Superchargers, inte fler.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar