Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 12 aug 2023 15:30
taliz skrev: 12 aug 2023 15:08
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 14:44
taliz skrev: 12 aug 2023 14:23
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:59
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
Jag tänkte att man skulle sätta något liknade även på stolarna. Jag gillar inte läderklädsel (eller vinyl). Har det i en av bilarna och det är svettigt på sommaren och kallt på vintern. I bilarna med textilklädsel är värmekomforten en ickefråga.
Traditionellt har det ju setts som billigt och lågklass med textilklädsel.
Kan inte se att dessa bilder indikerar någon förändring på den fronten.
Med elbil förvärmer/kyler man ju kupén snabbt och lätt via app så det är inte så relevant längre.
Jag kan nog tycka att fuskläder är föredra då det är lättast att hålla rent.
Jag tycker man är tvungen att kyla orimligt mycket för att det ska bli svalt på ryggen när man sitter mot läder.
Traditionellt har vinyl setts som billigt och lågklass i Europa. Jag tror textilklädsel kommer bli populärare.
T.o.m. Porsche har ju textil på dom exklusivaste sportmodellerna. Vem köper skinnsoffa idag?
Prova andra kläder?
Allt som är hållbart ökar ju i popularitet, inkl textil. Audi, BMW, Mercedes, Porsche erbjuder alla vinyl-klädsel istället för riktigt läder numera, så man kan nog säga att Tesla var en föregångare är.
Föredrar också textil för det mesta, men när det är något andra människor sitter i och man vill hålla det rent...
Det är ju delvis textil i mina Zoe-säten tex och det äcklar mig en hel del. Även om man våtdammsuger etc blir det ju inte 100% rent.
Hatar att åka kollektivt när de har textilsäten. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Airlift »

Vinyl/vegan/plastpåsen av idag kan de stoppa nånstans i återvinningen. Antingen har man läder eller så inte.


Snart kommer väl nån på plysch igen. Då kommer jag nog sluta köpa bil…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Model 3 Highland

Inlägg av LarsaR »

Airlift skrev: 12 aug 2023 15:53
Vinyl/vegan/plastpåsen av idag kan de stoppa nånstans i återvinningen. Antingen har man läder eller så inte.


Snart kommer väl nån på plysch igen. Då kommer jag nog sluta köpa bil…
Gillade du inte den vinröda eller blåa plyschen i SAAB 900 turbo -79? (Också glad att jag har annat nu ;) )
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 12 aug 2023 15:52
Allt som är hållbart ökar ju i popularitet, inkl textil. Audi, BMW, Mercedes, Porsche erbjuder alla vinyl-klädsel istället för riktigt läder numera, så man kan nog säga att Tesla var en föregångare är.
Tesla är verkligen inte någon föregångare när det gäller vinyl. Min mormors Volvo Amazon från -66 hade vinylklädsel med perforering vilket gjorde att den blev något svalare. Något för Tesla att lära av ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 12 aug 2023 16:13
taliz skrev: 12 aug 2023 15:52
Allt som är hållbart ökar ju i popularitet, inkl textil. Audi, BMW, Mercedes, Porsche erbjuder alla vinyl-klädsel istället för riktigt läder numera, så man kan nog säga att Tesla var en föregångare är.
Tesla är verkligen inte någon föregångare när det gäller vinyl. Min mormors Volvo Amazon från -66 hade vinylklädsel med perforering vilket gjorde att den blev något svalare. Något för Tesla att lära av ;)
Nej tack till perforering: viewtopic.php?t=33621
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 12 aug 2023 15:52
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 15:30
taliz skrev: 12 aug 2023 15:08
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 14:44
taliz skrev: 12 aug 2023 14:23


Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
Jag tänkte att man skulle sätta något liknade även på stolarna. Jag gillar inte läderklädsel (eller vinyl). Har det i en av bilarna och det är svettigt på sommaren och kallt på vintern. I bilarna med textilklädsel är värmekomforten en ickefråga.
Traditionellt har det ju setts som billigt och lågklass med textilklädsel.
Kan inte se att dessa bilder indikerar någon förändring på den fronten.
Med elbil förvärmer/kyler man ju kupén snabbt och lätt via app så det är inte så relevant längre.
Jag kan nog tycka att fuskläder är föredra då det är lättast att hålla rent.
Jag tycker man är tvungen att kyla orimligt mycket för att det ska bli svalt på ryggen när man sitter mot läder.
Traditionellt har vinyl setts som billigt och lågklass i Europa. Jag tror textilklädsel kommer bli populärare.
T.o.m. Porsche har ju textil på dom exklusivaste sportmodellerna. Vem köper skinnsoffa idag?
Prova andra kläder?
Allt som är hållbart ökar ju i popularitet, inkl textil. Audi, BMW, Mercedes, Porsche erbjuder alla vinyl-klädsel istället för riktigt läder numera, så man kan nog säga att Tesla var en föregångare är.
Föredrar också textil för det mesta, men när det är något andra människor sitter i och man vill hålla det rent...
Det är ju delvis textil i mina Zoe-säten tex och det äcklar mig en hel del. Även om man våtdammsuger etc blir det ju inte 100% rent.
Hatar att åka kollektivt när de har textilsäten. :lol:
Det som funkar bäst för mig är dubbla lager på ryggen.
Vinyl har ju länge varit vanligt i usa. I Europa har textil varit det billigaste. Det finns ju väldigt många varianter av textil.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Model 3 Highland

Inlägg av B99 »

taliz skrev: 12 aug 2023 15:08
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 14:44
taliz skrev: 12 aug 2023 14:23
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:59
Det ser att man går från vinyl till textil i interiören. Det skulle i så fall vara ett stort steg framåt.
Huh? Det är ju nått mjukt mikrofiber-liknande idag.
Sånt som brukar sitta i tyska prestandabilar.
Jag tänkte att man skulle sätta något liknade även på stolarna. Jag gillar inte läderklädsel (eller vinyl). Har det i en av bilarna och det är svettigt på sommaren och kallt på vintern. I bilarna med textilklädsel är värmekomforten en ickefråga.
Traditionellt har det ju setts som billigt och lågklass med textilklädsel.
Kan inte se att dessa bilder indikerar någon förändring på den fronten.
Med elbil förvärmer/kyler man ju kupén snabbt och lätt via app så det är inte så relevant längre.
Jag kan nog tycka att fuskläder är föredra då det är lättast att hålla rent.
Jag vet inte om jag håller med, fuskläder eller galon som det hette förr var något som taxibilar hade eftersom det var lättare att torka spyor från dessa säten. Sjukt osmidigt i varmt och kallt väder.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

En lite passus: Teslas fuskläder är inte vinyl, utan en variant av PUR.
Personligen tycker jag att Volvos "delläder" som jag hade i V70:an var bäst. Skinn på kanterna och tyg på sittytorna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

mikebike skrev: 12 aug 2023 17:55
En lite passus: Teslas fuskläder är inte vinyl, utan en variant av PUR.
Personligen tycker jag att Volvos "delläder" som jag hade i V70:an var bäst. Skinn på kanterna och tyg på sittytorna.
Så var textilen i Model S också. Fortfarande bästa materialet jag haft.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Skinnet i model S Palladium känns lite mindre låtsasskinn än i model 3 tycker jag.

Är egentligen ingen fantast av skinn, det är inte en veganfråga utan bara feelingen.
Har alcantara i Audin, gillar det egentligen bäst av ”skinnen” (är ju syntet som inte är så värst skinnigt).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 12 aug 2023 12:54
Med den logiken borde det vara omöjligt att kyla pouch och prismatiska celler.
Men det är ju vad som sitter i tex Taycan.
Det är ju inte sagt att det är omöjligt utan bara att det är svårare att kyla en cell med större diameter.

Taycan har ju inte en batterieffekt på > 800kW heller.
taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Precis, negligerbart. Därav att Tesla inte gjorde någon grej av det hela när de gick från NCA till NCMA. (Eller ens när de först gick från NCA till NCM).
Tesla har ju inte ”gått från” NCA till NMC/NCMA.
Alla Bilarna LR/P i USA har haft NCA, och har det än*.
Det är bara de bilar som levereras med LG-batterier som fått NMC/NCMA.

*) Det finns en fundering over there om varför model 3 LR alldeles nyligen gått ned till 333mi räckvidd från att ha haft 358 mi i flera år.
Det mest rimliga är att man kanske bytt till NMC med lika lågt energiinnehåll som 4680.
Lite oklart varför det är på det visst just nu.
dis.epa.gov är inte uppdaterad med npgon my EPA-test och senaste veckorna har sökfunktionen vart trasig hos EPA.gov.

M3 performance har inte fått kortad räckvidd i USA, så på den modellen gäller med all säkerhet samma Panasonic som innan.
LG’s NCMA E5LD är ju precis på gränsen att kunna leverera effekten bilen begär.
Vi körde polarens M3P med LG och den var märkbart klenare vid 60% SOC än min var.
LG orkar bara leverera tilkräckligt med ström i ett litet spann av SOC och då med ordentligt varmt batteri.

Jag har inte kollat på det men det är ju möjligt att det bara är LG som har löst tekniken med att mixa in lite aluminium (Al 0.04 dvs 4%).
När/om tesla går över helt till NMC är det inte säkert att de kommer åt att bygga egna NCMA.

taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Om de siffror du presenterar faktiskt skulle stämma så skulle det ju inte finnas någon anledning att fortsätta med 4680.
Det lär stämma. Batterierna är ju isärplockade och cellerna räknade och bilarna som levereras har en klarlagd full pack when new osv.

Redan bytet från 18650 till 21700 gjorde stor skillnad när det blir betydligt färre svetsar och kopplingar för att bygga ihop ett batteri.

Tillverkningen av större/färre celler blir betydligt billigare med storformat.
Runda celler levererar högre energi per liter/kilo så det är ju anledningen till att bibehålla runda celler ochbijte gå prismatic

Hela 4680-biten är ju en viktig del i att bygga billigare batterier och få ned $ / kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 12 aug 2023 22:32
taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Precis, negligerbart. Därav att Tesla inte gjorde någon grej av det hela när de gick från NCA till NCMA. (Eller ens när de först gick från NCA till NCM).
Tesla har ju inte ”gått från” NCA till NMC/NCMA.
Alla Bilarna LR/P i USA har haft NCA, och har det än*.
Det är bara de bilar som levereras med LG-batterier som fått NMC/NCMA.
Jo, i EU och Kina gjorde de ju det iom att de gick över till att leverera bilar tillverkade i Kina.
AAKEE skrev: 12 aug 2023 22:32
*) Det finns en fundering over there om varför model 3 LR alldeles nyligen gått ned till 333mi räckvidd från att ha haft 358 mi i flera år.
Det mest rimliga är att man kanske bytt till NMC med lika lågt energiinnehåll som 4680.
Lite oklart varför det är på det visst just nu.
dis.epa.gov är inte uppdaterad med npgon my EPA-test och senaste veckorna har sökfunktionen vart trasig hos EPA.gov.

M3 performance har inte fått kortad räckvidd i USA, så på den modellen gäller med all säkerhet samma Panasonic som innan.
LG’s NCMA E5LD är ju precis på gränsen att kunna leverera effekten bilen begär.
Vi körde polarens M3P med LG och den var märkbart klenare vid 60% SOC än min var.
LG orkar bara leverera tilkräckligt med ström i ett litet spann av SOC och då med ordentligt varmt batteri.

Jag har inte kollat på det men det är ju möjligt att det bara är LG som har löst tekniken med att mixa in lite aluminium (Al 0.04 dvs 4%).
När/om tesla går över helt till NMC är det inte säkert att de kommer åt att bygga egna NCMA.
Ja det är garanterat LG M50 i de "återlanserade" LR i USA.

Jag är tveksam till att Tesla kommer producera celler själva i någon större skala.
De investerar inte i närheten av vad LG, CATL mfl gör i tillverkningskapacitet. Dvs de kommer inte få skalfördelar i närheten av dem.

AAKEE skrev: 12 aug 2023 22:32
taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Om de siffror du presenterar faktiskt skulle stämma så skulle det ju inte finnas någon anledning att fortsätta med 4680.
Det lär stämma. Batterierna är ju isärplockade och cellerna räknade och bilarna som levereras har en klarlagd full pack when new osv.

Redan bytet från 18650 till 21700 gjorde stor skillnad när det blir betydligt färre svetsar och kopplingar för att bygga ihop ett batteri.

Tillverkningen av större/färre celler blir betydligt billigare med storformat.
Runda celler levererar högre energi per liter/kilo så det är ju anledningen till att bibehålla runda celler ochbijte gå prismatic

Hela 4680-biten är ju en viktig del i att bygga billigare batterier och få ned $ / kWh.
Jag tror forfarande dom medvetet begränsat kapaciteten för att inte riskera osborne-effekten.
Dom behöver kunna få in mer kapacitet, deras konkurrenter är långt före där nu.
Nu iom att Panasonic, LG & CATL alla kan leverera 4680 kommer vi nog snart att få se pack med mer kapacitet än 2170. Kanske kanske redan iom Highland, men åtminstone iom Juniper.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 12 aug 2023 22:47
Ja det är garanterat LG M50 i de "återlanserade" LR i USA.
Det tror jag inte alls.

333 miles motsvarar cirka 73.4 kWh batteri med samma konstant som tidigare.

Det låter mer troligt att det är en cell med låg kapacitet, NMC av samma kemi som sitter i 4680 kanske. Det skulle kunna vara 4680-pack.
Hade man gått LG M50 hade den packen kunnt sitta i M3P också men det gör den inte.

Elbilsstödet i USA är bara hälften om cellerna är gjorda utomlands. Nya M3LR får fullt stöd, vilket tyder på att cellerna byggs inom USA’s gränser.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 12 aug 2023 23:17
taliz skrev: 12 aug 2023 22:47
Ja det är garanterat LG M50 i de "återlanserade" LR i USA.
Det tror jag inte alls.

333 miles motsvarar cirka 73.4 kWh batteri med samma konstant som tidigare.

Det låter mer troligt att det är en cell med låg kapacitet, NMC av samma kemi som sitter i 4680 kanske. Det skulle kunna vara 4680-pack.
Hade man gått LG M50 hade den packen kunnt sitta i M3P också men det gör den inte.

Elbilsstödet i USA är bara hälften om cellerna är gjorda utomlands. Nya M3LR får fullt stöd, vilket tyder på att cellerna byggs inom USA’s gränser.
Tesla ändrar på omräkningskonstanten i EPA-testet ibland och har ibland olika konstant för olika varianter av samma bilmodell. Det kan vara det som hänt nu. Jag förmodar att det går att hitta vilken konstant de använt för en viss variant av en bilmodell vid ett specifikt tillfälle men jag vet inte va man hittar det :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 12 aug 2023 16:29
Maw skrev: 12 aug 2023 16:13
taliz skrev: 12 aug 2023 15:52
Allt som är hållbart ökar ju i popularitet, inkl textil. Audi, BMW, Mercedes, Porsche erbjuder alla vinyl-klädsel istället för riktigt läder numera, så man kan nog säga att Tesla var en föregångare är.
Tesla är verkligen inte någon föregångare när det gäller vinyl. Min mormors Volvo Amazon från -66 hade vinylklädsel med perforering vilket gjorde att den blev något svalare. Något för Tesla att lära av ;)
Nej tack till perforering: viewtopic.php?t=33621
Nej tack även till säten med sömmar, textilsäten, ventilerade skinnsäten och alla andra typer av säten som inte går att spola av med trädgårdsslangen för din del då? ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 13 aug 2023 08:40
taliz skrev: 12 aug 2023 16:29
Maw skrev: 12 aug 2023 16:13
taliz skrev: 12 aug 2023 15:52
Allt som är hållbart ökar ju i popularitet, inkl textil. Audi, BMW, Mercedes, Porsche erbjuder alla vinyl-klädsel istället för riktigt läder numera, så man kan nog säga att Tesla var en föregångare är.
Tesla är verkligen inte någon föregångare när det gäller vinyl. Min mormors Volvo Amazon från -66 hade vinylklädsel med perforering vilket gjorde att den blev något svalare. Något för Tesla att lära av ;)
Nej tack till perforering: viewtopic.php?t=33621
Nej tack även till säten med sömmar, textilsäten, ventilerade skinnsäten och alla andra typer av säten som inte går att spola av med trädgårdsslangen för din del då? ;)
Ja det hade varit väldigt praktiskt om man kunde spolat rent inuti med högtryckstvätt. :lol:
Har ju funderingar på att hyra ut den. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 13 aug 2023 08:34

Tesla ändrar på omräkningskonstanten i EPA-testet ibland och har ibland olika konstant för olika varianter av samma bilmodell. Det kan vara det som hänt nu. Jag förmodar att det går att hitta vilken konstant de använt för en viss variant av en bilmodell vid ett specifikt tillfälle men jag vet inte va man hittar det :)
Normalt hittar man alla dokument kring EPA-tester på dis.epa.gov men den sökmotorn har varit trasig i ca en månad nu (halvårs-budget-stop i USA?)

Dokumenten är sökbara på google men det är svårare en med EPAs sökmotor som kan filtrera exakt.

Innan sidan bröt ihop fanns ingen ny EPA-test eller omräkning utan det var den gamla med 358 miles (576km) som gällt sedan model 3 fick 82.1-kWh batteriet som årsmod 2022 i USA.

Jag har svårt att se att man skulle räkna upp förbrukningen med nära på 8% utan att ändra ngt på model 3P.

Hade man haft LG M50 hade räckvidden blivit 78.8/81 = 2.7% kortare då man fick ut 81 kWh i det testet om jag minns rätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 12 aug 2023 23:17
taliz skrev: 12 aug 2023 22:47
Ja det är garanterat LG M50 i de "återlanserade" LR i USA.
Det tror jag inte alls.

333 miles motsvarar cirka 73.4 kWh batteri med samma konstant som tidigare.

Det låter mer troligt att det är en cell med låg kapacitet, NMC av samma kemi som sitter i 4680 kanske. Det skulle kunna vara 4680-pack.
Hade man gått LG M50 hade den packen kunnt sitta i M3P också men det gör den inte.

Elbilsstödet i USA är bara hälften om cellerna är gjorda utomlands. Nya M3LR får fullt stöd, vilket tyder på att cellerna byggs inom USA’s gränser.
Om du jämför med den europeiska och EPA vs WLTP bör det matcha bättre.

Jag gissar att man skruvat ner produktionen av 2170 i Nevada för att kunna ställa om till 4680(kanske nu inför Highland, eller Cybertruck & Semi). Istället importerar man till LR från LGs Koreafabriker.

Korea(dvs LGs hemmamarknad) har ett avtal med USA som gör att de får fullt stöd även om cellerna produceras i Korea.
Detta gör att även kinesiska batteriproducenter nu investerar i produktion i Korea.
Chinese battery industry companies are announcing large-scale investment plans in South Korea — some analysts believe that these investments are part of an effort to circumvent US regulations placed on Chinese companies.

Cooperation between Korean and Chinese companies is purportedly aimed at taking advantage of the Korea-US Free Trade Agreement (FTA), which allows batteries produced in Korea and installed in US-made electric cars to receive tax benefits under the US Inflation Reduction Act (IRA).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model 3 Highland

Inlägg av wannabee »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

Trams såklart men ändå kul att drömma lite... :D

"Project Highland Update from a top Tesla insider:

Giga castings & structural 69 kWh pack
CATL M3P cells
FSD HW4 HD Radar
FSD Beta v12.3
800 volt powertrain, 48 volt low voltage architecture
Zero rare earth & low silicon carbide motors
Biophosphorescent headlights/taillights (image)
Ambient interior lighting
Vegan silk seating surfaces
Transparent aluminum windows
AI LLM driven voice interface
420 miles range
Curb weight 3600 lbs
MSRP $29,990
Deliveries begin September 31, 2023"
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev: 14 aug 2023 11:09
Trams såklart men ändå kul att drömma lite... :D

"Project Highland Update from a top Tesla insider:

Giga castings & structural 69 kWh pack
CATL M3P cells
FSD HW4 HD Radar
FSD Beta v12.3
800 volt powertrain, 48 volt low voltage architecture
Zero rare earth & low silicon carbide motors
Biophosphorescent headlights/taillights (image)
Ambient interior lighting
Vegan silk seating surfaces
Transparent aluminum windows
AI LLM driven voice interface
420 miles range
Curb weight 3600 lbs
MSRP $29,990
Deliveries begin September 31, 2023"
Biophosphorescent strålkastare?
Aluminiumfönster?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev: 14 aug 2023 12:13
Legato skrev: 14 aug 2023 11:09
Trams såklart men ändå kul att drömma lite... :D

"Project Highland Update from a top Tesla insider:

Giga castings & structural 69 kWh pack
CATL M3P cells
FSD HW4 HD Radar
FSD Beta v12.3
800 volt powertrain, 48 volt low voltage architecture
Zero rare earth & low silicon carbide motors
Biophosphorescent headlights/taillights (image)
Ambient interior lighting
Vegan silk seating surfaces
Transparent aluminum windows
AI LLM driven voice interface
420 miles range
Curb weight 3600 lbs
MSRP $29,990
Deliveries begin September 31, 2023"
...] Aluminiumfönster?
Gissar på Star Trek-referens...

https://www.youtube.com/watch?v=90eg_erObDo
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Airlift »

HelectriC skrev: 14 aug 2023 12:13
Legato skrev: 14 aug 2023 11:09
Trams såklart men ändå kul att drömma lite... :D

"Project Highland Update from a top Tesla insider:

Giga castings & structural 69 kWh pack
CATL M3P cells
FSD HW4 HD Radar
FSD Beta v12.3
800 volt powertrain, 48 volt low voltage architecture
Zero rare earth & low silicon carbide motors
Biophosphorescent headlights/taillights (image)
Ambient interior lighting
Vegan silk seating surfaces
Transparent aluminum windows
AI LLM driven voice interface
420 miles range
Curb weight 3600 lbs
MSRP $29,990
Deliveries begin September 31, 2023"
Biophosphorescent strålkastare?
Aluminiumfönster?
Eldflugor. Det är mer miljövänligt än LED. Ingen plast alls i en eldfluga faktiskt. Baklampor av havsanemoner. Kommer driva upp behovet av service vilket ju är bra för kassaflödet.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 14 aug 2023 11:09
Trams såklart men ändå kul att drömma lite... :D

"Project Highland Update from a top Tesla insider:

Giga castings & structural 69 kWh pack
CATL M3P cells
FSD HW4 HD Radar
FSD Beta v12.3
800 volt powertrain, 48 volt low voltage architecture
Zero rare earth & low silicon carbide motors
Biophosphorescent headlights/taillights (image)
Ambient interior lighting
Vegan silk seating surfaces
Transparent aluminum windows
AI LLM driven voice interface
420 miles range
Curb weight 3600 lbs
MSRP $29,990
Deliveries begin September 31, 2023"
Hade ju varit sjukt kul om det blev en så stor uppdatering.
CATL M3P, HW4, mysljus etc är ju bekräftat typ.
Men i övrigt är det många frågetecken, inte heeeelt omöjligt men inte riktigt rimligt heller.

420 miles ur 69kwh tex?
Visst, Mercedes EQXX har ju visat att det är möjligt med extremt låg förbrukning men den har också en väldigt annorlunda kaross..

800 volt? Hur ska det funka på SUC? Kan dom uppdatera V3 till 1000V med mindre modifieringar som ryktet säger?

Priset? Varför skulle de sälja den så billigt? Även med deras prispress nu säljer de ju i stort sett allt de producerar, och de kostar ju betydligt mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Arctic Drifter »

taliz skrev: 14 aug 2023 13:17
Priset? Varför skulle de sälja den så billigt? Även med deras prispress nu säljer de ju i stort sett allt de producerar, och de kostar ju betydligt mer.
230814 T.png
Tesla Model Y Performance
Skriv svar