LarsL skrev:För hotell och stugbyar tror jag att många små är bättre än få stora. Behövs inte alls mycket för att ladda fullt över natten.
Japp tror jag också. Enkla trefashandskar på 10 ampere, men att man har minst två av dem. Till och med 16 ampere enfas är helt ok för över natten laddning. Det ger ju upp emot 20 mil (10 timmar).
22 kilowatt stolpar vid liftanläggningar, restauranger, idrottshallar, och andra ställen man har anledning att besöka en längre tid, två uttags bås med batteribackup (nästa generations laddare om tesla får som de vill) som inte ställer så hårda krav på inström (redan 32 ampere tre fas ger ju möjlighet att tanka upp 528kwh per dygn, och med buffertbatteri kan du alltså förvandla ditt 32 ampere 3 fas kw uttag till en super charger kapabel att fylla på 10 teslor per dygn med 50 kwh i varje. Men den laddaren finns mig veterligen bara på experimentstadiet ännu. Med blyackar skulle buffert batteriet väga omkring 4 ton

. Men det är ju överkomligt ändå...
Oavsett, fler trefas uttag åt folket vid skidanläggningar, hotell, campingar mm. Det tror jag skulle göra underverk för vinterturismen. Teslan är ju den första bil som det faktiskt är praktiskt möjligt att åka på semester med. Men det behövs definitivt ett par super chargers också i området (Sveg, Malung, Mora Borlänge?).
Jag röstar fortfarande på Malung eftersom det ansluter bra till övriga laddar i Sverige och Norge. Inte nästgårds för svenskar från Stockholm, men vi har inte heller de volymerna av bilar. Och har man en laddare i Malung, bör man komplettera med Sveg laddare. Är inte kommunen intresserad av att sätta upp en laddare själva? Dels för miljöprofilen, men också för turismen det genererar? Kanske främst då norsk turism? Finns det inte en handelsförening/turistförening i de här trakterna som kan tänka sig att gemensam finansiera åtminstone ett koppel 22kw laddare ihop med de lokala energibolagen?
MVH