Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Re: Superchargers

Inlägg av Henrik »

Tesla har planer på Dalarna, don't worry! ;)

Pratade lite med dem innan jag åkte till USA!

(Bor i Leksandsområdet)

*Har inte rekommenderat Leksand som plats (De förtjänar det inte sådant än)

Tre av de som jobbar på Tesla Sweden har antingen bott i Dalarna eller har kontakter här.

De var väldigt positiva och det enda jag vet är att de har diskuterat Mora/Orsa/Malung/Borlänge.

För ca två månader sedan så låg det en supercharger-prick på Borlänge. Men det har ändrats sedan dess.

Mora/Orsa är de antagligen de största kanditaterna just nu.
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Henrik skrev:
Tesla har planer på Dalarna, don't worry! ;)

Pratade lite med dem innan jag åkte till USA!

(Bor i Leksandsområdet)

*Har inte rekommenderat Leksand som plats (De förtjänar det inte sådant än)
Jo de har ju en på 2015-kartan. Men frågan är om den kommer upp innan sportlovet. Fast det är väl inte realistiskt.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

matbl skrev:
Jo de har ju en på 2015-kartan. Men frågan är om den kommer upp innan sportlovet. Fast det är väl inte realistiskt.
Skulle tro att den blir aktiv i Februari..

Borlänge var som sagt den första kandidaten - Men tror de fick problem där (Hörde något om bygglov, inte helt säker dock - Det var också än mindre lämplig plats att sätta den på)

Eftersom det hände så sköt de antagligen upp byggandet i Dalarna lite..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare

Inlägg av 4wheeler4 »

Sveg har jag lagt in en request för på TMs webbsida redan, men jag kampanjar även här. Gör att man kan ta sig vidare upp till Östersund den vägen. Lär finnas en laddstolpe från Fyrfasen Energi vid ICA i Sveg, kan förmodligen vara ett lämpligt ställe även för en SC...
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Henrik skrev:
matbl skrev:
Skulle tro att den blir aktiv i Februari..

Borlänge var som sagt den första kandidaten - Men tror de fick problem där (Hörde något om bygglov, inte helt säker dock - Det var också än mindre lämplig plats att sätta den på)

Eftersom det hände så sköt de antagligen upp byggandet i Dalarna lite..
Mora-trakten kan jag förstå ur ett stockholmsperspektiv. Men för alla oss som kommer upp via rv50 via Örebro så är det värdelöst.
Jag skulle nog inte ta mig till Mora utan att ladda på vägen (bor i Linköping) men då snackar vi ju långsamladdning så det blir det ett flerdagsprojekt att ta sig till sälen... Eller omvägen över Arboga kanske skulle lösa det men då snackar vi två omvägar (Arboga och Mora) på en redan lång resa.
Alternativt hyra smutsbil.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

matbl skrev:
Mora-trakten kan jag förstå ur ett stockholmsperspektiv. Men för alla oss som kommer upp via rv50 via Örebro så är det värdelöst.
Jag skulle nog inte ta mig till Mora utan att ladda på vägen (bor i Linköping) men då snackar vi ju långsamladdning så det blir det ett flerdagsprojekt att ta sig till sälen... Eller omvägen över Arboga kanske skulle lösa det men då snackar vi två omvägar (Arboga och Mora) på en redan lång resa.
Alternativt hyra smutsbil.
Hmm, Ja..

När jag kollar på kartan nu så ser det ut som Malung? Har inte hört något om det..prickarna sitter förstås inte exakt..

Malung har dock inte varit så populärt att åka igenom de senaste åren, folk väljer en annan väg. Flera butiker/bensinmackar har stängts genom åren.

Vilket ställe skulle vara lämpligast att sätta på både ur ett Stockholms/Linköpings-perspektiv? (också ur andra perspektiv) Svårt att göra det bra för alla.. Men nästan borde gå iaf.

Har mailen till henne som jobbar med Superchargerna, men det har säkert andra också..

Jag menar, om flera är intresserade av just ett ställe så kan man rekommendera det till henne direkt.

I Tällberg kommer vi också antagligen att sätta upp laddstolpar på alla Hotellen inom kort (tre-fas 32). Men det är inte samma sak som en Supercharger.. Ska kolla med Tesla om de mindre "flyttbara", om man kan köpa in dem. Skulle vara kul och köpa in ett antal och sätta ut lite varstans.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
lennart
Teslaägare

Inlägg av lennart »

har kollat och räknat hur ta sig till 1. vemdalen och 2. uppströms Trondheim ( skidor resp laxfiske) från Stockholm.
som jag förstår?? behövs en SC i Sveg annars går det inte utan lång väntetid.

Eller finns bättre alt?
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare

Inlägg av 4wheeler4 »

Lennart, om man från Stockholm ska till västra Härjedalen, Funäsdalen i mitt fall, och det hamnar en SC i Mora, kan man ta sig dit via Gävle och Mora. Inte helt optimalt, men det skulle gå. Hamnar SC:n någon annanstans i Dalarna blir det svårare. En SC i Sveg vore det optimala, från Stockholm via Gävle, Sveg och sedan vidare. Henrik, du får gärna mejla dina kontakter och tinga på en SC i Härjedalen! :-)
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Det optimala vore egentligen att ha SC i BÅDE Mora (för vidare färder mot både Sälen,Idre och norröver) samt Sveg, trots att det bara är ca 15 mil mellan orterna. Kan vi på sikt kanske tro på ett sådant scenario? Malung verkar ju dock bli först, åtminstone enl pricken på Teslas egen karta.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Prickarnas placering är bara ungefärlig. Den första punkten vid Sundsvall var vid Svartvik har jag för mig en mil söder om stan. Den hamnade sedan vid norra delen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

lennart skrev:
har kollat och räknat hur ta sig till 1. vemdalen och 2. uppströms Trondheim ( skidor resp laxfiske) från Stockholm.

Eller finns bättre alt?
Ett annat argument för Sveg är att det är en bra placering om man vill öppna vägen från Röros (31/84) till Sverige. 30 mil från närmaste SC i Norge som är Alvdal. Så det fungerar ju nätt o jämnt... Klart vi skulle bli ännu gladare om det fanns en nånstans mittemellan också, Funäsdalen ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare

Inlägg av 4wheeler4 »

jans skrev:
lennart skrev:

Eller finns bättre alt?
Ett annat argument för Sveg är att det är en bra placering om man vill öppna vägen från Röros (31/84) till Sverige. 30 mil från närmaste SC i Norge som är Alvdal. Så det fungerar ju nätt o jämnt... Klart vi skulle bli ännu gladare om det fanns en nånstans mittemellan också, Funäsdalen ?
Ja, varför inte? Såg en hel del norska Model S på Harry-tur till Funäsdalen i somras, så det är helt klart en destination även västerifrån.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Henrik skrev:

I Tällberg kommer vi också antagligen att sätta upp laddstolpar på alla Hotellen inom kort (tre-fas 32). Men det är inte samma sak som en Supercharger.. Ska kolla med Tesla om de mindre "flyttbara", om man kan köpa in dem. Skulle vara kul och köpa in ett antal och sätta ut lite varstans.
Skall jag förstå det som att ni håller på att fixa laddinfrastruktur i tällberg på egen hand? Att ha 22kw på hotellen borde ju räcka långt för övernattande gäster (men det behövs flera stolpar på varje ställe om det skall bli bra).

Det vore intressant om du rapporterade tillbaka på dina sonderingar med tesla. Jag kan tänka mig att det inte är problemfritt att sätta upp ett bås bara sådär med super chargers. Även en två punkter mobil enhet måste ha stöd för upptill 135kw ineffekt vilket blir i runda drag 200 ampere 400 volt trefas.

Inte omöjligt, men kräver lite planering! Ett samarbete med kommunen kanske? Att sätta upp egna tesla laddstationer tror jag är en jättebra ide för stugbyar, och skidorter! 22 kw stolparna borde göra sig utmärkt vid skidbackar, hotell och campingar, ställen där man har anledning att stå längre perioder. Till och med 10A trefas är dugliga för övernattningsladdning (och mer överkomliga för ett enskilt hotell att sätta upp kanske).

VArför itne lite fler privata initiativ och hjälpa tesla på traven i de svenska fjällen. Och kanske få lite norska turister över till den svenska sidan också... :-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

För hotell och stugbyar tror jag att många små är bättre än få stora. Behövs inte alls mycket för att ladda fullt över natten.
Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare

Inlägg av Calle »

Hämtade min bil idag o de (personalen) gick runt o pratade högt om att SC var klar för Mora..så jag sätter en 100 på det...
JFAH

Inlägg av JFAH »

LarsL skrev:
För hotell och stugbyar tror jag att många små är bättre än få stora. Behövs inte alls mycket för att ladda fullt över natten.
Japp tror jag också. Enkla trefashandskar på 10 ampere, men att man har minst två av dem. Till och med 16 ampere enfas är helt ok för över natten laddning. Det ger ju upp emot 20 mil (10 timmar).

22 kilowatt stolpar vid liftanläggningar, restauranger, idrottshallar, och andra ställen man har anledning att besöka en längre tid, två uttags bås med batteribackup (nästa generations laddare om tesla får som de vill) som inte ställer så hårda krav på inström (redan 32 ampere tre fas ger ju möjlighet att tanka upp 528kwh per dygn, och med buffertbatteri kan du alltså förvandla ditt 32 ampere 3 fas kw uttag till en super charger kapabel att fylla på 10 teslor per dygn med 50 kwh i varje. Men den laddaren finns mig veterligen bara på experimentstadiet ännu. Med blyackar skulle buffert batteriet väga omkring 4 ton :-). Men det är ju överkomligt ändå...

Oavsett, fler trefas uttag åt folket vid skidanläggningar, hotell, campingar mm. Det tror jag skulle göra underverk för vinterturismen. Teslan är ju den första bil som det faktiskt är praktiskt möjligt att åka på semester med. Men det behövs definitivt ett par super chargers också i området (Sveg, Malung, Mora Borlänge?).

Jag röstar fortfarande på Malung eftersom det ansluter bra till övriga laddar i Sverige och Norge. Inte nästgårds för svenskar från Stockholm, men vi har inte heller de volymerna av bilar. Och har man en laddare i Malung, bör man komplettera med Sveg laddare. Är inte kommunen intresserad av att sätta upp en laddare själva? Dels för miljöprofilen, men också för turismen det genererar? Kanske främst då norsk turism? Finns det inte en handelsförening/turistförening i de här trakterna som kan tänka sig att gemensam finansiera åtminstone ett koppel 22kw laddare ihop med de lokala energibolagen?

MVH
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Calle skrev:
Hämtade min bil idag o de (personalen) gick runt o pratade högt om att SC var klar för Mora..så jag sätter en 100 på det...
Spännande info!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

TM ska ju till Mora Bilfestival veckan efter midsommar så jag kan sätta en 100 på tidpunkten också ;)
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

TiborBlomhall skrev:
TM ska ju till Mora Bilfestival veckan efter midsommar så jag kan sätta en 100 på tidpunkten också ;)
Inte för att jag vill vara den, men bilfestivalen är i Orsa... :-)
JFAH

Inlägg av JFAH »

Inte för att jag vill klaga å den snabba utbyggnationen, men med tanke på hur man speedade på i sillekrog och gävle, så borde de egentligen ha hunnt med mora också :-). Det är synd att de missar vintersäsongen... Men som sagt, man kan kanske köra som med en leaf till fjällen och hoppas på att det finns trefas uttag som man kan ladda på medan man njuter av skidbackarna. Skulle funka det också...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

erbo73 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Inte för att jag vill vara den, men bilfestivalen är i Orsa... :-)
Jaja 2 mil hit eller dit... Jag menade pga Orsa bilfestival har TM anledning till att fixa Supercharger i Mora precis i närheten... Fast det blev lite komprimerat i hjärnan innan det kom ut ;)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Det är förvisso inte i Sverige men nu är det lite lättare att ta sig ner till Europa då dem har öppnat en i Bad Fallingbostel, Tyskland. Denna är förvisso 36 mil ifrån Køge i Danmark borträknat färjan så det blir fortfarande en lång resa men betydligt bättre än tidigare. Om man kommer från Jylland däremot så är det nog inga problem att ta sig ner då det är ungefär 21 mil ifrån den andra i norra Tyskland nära Jylland.
Användarvisningsbild
Tosh
Teslaägare

Inlägg av Tosh »

Privat Supercharger Bild
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

Tosh skrev:
Privat Supercharger Bild
Vill ha!

Någon som hittar en kanal at köpa dessa så skriv en tråd här
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Verkar som jag siade rätt. Enligt supercharge.info finns det nu ett tillstånd för SC i Mora...
Skriv svar