Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Ja de har sagts innan men jag kan inte låta bli att säga de igen.
Jag tror att många fossilbilar säljs helt enkelt därför att marknaden för elbilar är för begränsad fortfarande. De jag menar är val av bilmodeller. Du nämner V90, jag skulle säga att de finns ingen motsvarande elbil, dvs en ganska stor kombi. De närmsta man kommer där är ju sam vanligt en Tesla modell S eller X dessa bilar är ju faktiskt inte en kombi. Sedan har Tesla som vanligt nackdelen att de bara finns 3 service ställen i hela Sverige medans Volvo har betydligt fler, om jag räknar rätt så har jag 4 olika Volvo återförsäljare inom 5-6 mil och ännu fler Volvo varuhus i samma radie. Numera har jag dock numera faktiskt ett Tesla SC nära mig men hade jag inte haft de så tror jag inte att jag hade haft en M3 reservation.
Ja early adopters tycker detta är ett mindre problem men många andra som bara ska ha en bra snygg bil så blir detta ett problem.
Glöm inte heller de långa leverans tider som de är generellt just nu på elbilar, detta hindrar också övergången. ( ja jag vet att S och X kan man får ganska snabbt).
Jag är helt med på allt du skriver. Det jag opponerar mig mot är påståendet att landsbygdsbor är för fattiga för att skaffa elbilar. Har man råd med en fet Volvo eller en bensinslukande Dodge RAM borde man ha råd med en elbil. Att det däremot inte finns tillräckligt många elbilar att köpa och att modellutbudet är för klent, är en helt annan femma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Virrar han/de inte in sig i ett hörn när de förespråkar km skatt? Då kommer ju återigen skatten bli högre på landsbygden än i stan pga fler mil körda. De tänker de att de ska lösa genom att ha en ”smart km-skatt”, vilket alltså betyder att storebror ska ha koll på vart vi åker hela tiden. Tror faktiskt inte att vi kommer acceptera en sådan övervakning.
Då är det betydligt bättre med en årlig vägskatt som baseras på vikt och totalt ska täcka vägunderhåll. Med en sådan skatt skulle stadsbon betala mer och landsbygdsbon mindre -per kilometer. Detta utan att storebror behöver se exakt vart du har åkt under året.
Jag har läst att förslaget med km skatt kommer vara typ detta.Bilar beskattas olika mycket per km beroende på hur mycket co2 de släpper ut, hur mycket de låter, var man kör, när man kör mm. Så använder du dig av en elbil på landet och kör på lågt trafikerade vägar så kommer du betala väldig låg vägskatt. Kör du bed en stor dieselslukande bil med högt co2 utsläpp kl 1600 i rusningstrafik mitt i Stockholm så kommer du betala en massa. Men ingen vet ju ännu inte hur detta ska se ut pga att det finns bara en utredningsgrupp som skall kolla in detta till typ 2022 därefter vet vi nog mera.
Drivmedelsskatter har väl ett politiskt syfte:att minska förbrukningen utöver att ge staten intäkt. Att välja elbil, som ju är så mycket effektivare, minskar ju energiåtgången. Det är ju bra men det är inte utan skatt! Hög skatt på el samt moms! Det är mindre konsumtion och lägre skatt visserligen men det är ju det man vill.
Vi svenskar är ju "skadade" som får dåligt samvete för att vi väljer smartare alternativ.
Model S P85D,
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4989
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Ja de har sagts innan men jag kan inte låta bli att säga de igen.
Jag tror att många fossilbilar säljs helt enkelt därför att marknaden för elbilar är för begränsad fortfarande. De jag menar är val av bilmodeller. Du nämner V90, jag skulle säga att de finns ingen motsvarande elbil, dvs en ganska stor kombi. De närmsta man kommer där är ju sam vanligt en Tesla modell S eller X dessa bilar är ju faktiskt inte en kombi. Sedan har Tesla som vanligt nackdelen att de bara finns 3 service ställen i hela Sverige medans Volvo har betydligt fler, om jag räknar rätt så har jag 4 olika Volvo återförsäljare inom 5-6 mil och ännu fler Volvo varuhus i samma radie. Numera har jag dock numera faktiskt ett Tesla SC nära mig men hade jag inte haft de så tror jag inte att jag hade haft en M3 reservation.
Ja early adopters tycker detta är ett mindre problem men många andra som bara ska ha en bra snygg bil så blir detta ett problem.
Glöm inte heller de långa leverans tider som de är generellt just nu på elbilar, detta hindrar också övergången. ( ja jag vet att S och X kan man får ganska snabbt).
Jag är helt med på allt du skriver. Det jag opponerar mig mot är påståendet att landsbygdsbor är för fattiga för att skaffa elbilar. Har man råd med en fet Volvo eller en bensinslukande Dodge RAM borde man ha råd med en elbil. Att det däremot inte finns tillräckligt många elbilar att köpa och att modellutbudet är för klent, är en helt annan femma.
Jag kanske svamlar för mycket. De jag framförallt syftar på är din sista mening, de finns inte ett utbud av elbilar idag som täcker folks viljor och behov.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 586
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

Ja då kom det en lite recention av M3 hos SvD och som var positiv läsning:

"Är det en bil eller en dator på hjul? SvD:s Jonas Fröberg har som första svenska reporter rattat en pressbil av Tesla Model 3 som hela världen pratar om – så känns den att köra."

https://www.svd.se/unikt-test-sa-ar-den-nya-teslan-att-kora
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2304
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

khavusr skrev:
Ja då kom det en lite recention av M3 hos SvD och som var positiv läsning:

"Är det en bil eller en dator på hjul? SvD:s Jonas Fröberg har som första svenska reporter rattat en pressbil av Tesla Model 3 som hela världen pratar om – så känns den att köra."

https://www.svd.se/unikt-test-sa-ar-den-nya-teslan-att-kora
Tyckte det var en bra testartikel, inte så mycket av vanligt biltidningstest utan mer känslan som förmedlades. Blev faktiskt mer sugen på bilen efter läsningen. Men vill provköra och provlasta och klämma och känna själv för att avgöra.

Synd att den ligger bakom betalvägg, samma artikel finns för övrigt på Aftonbladet tror jag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

bonath skrev:
Ny artikel om Model3...
https://www.aftonbladet.se/a/QlAEmA

edit:
Sammanfattning:
Tesla Model 3 ritar om spelplanen i bilvärlden. En massmarknadsbil har aldrig varit närmare att ”vara en Iphone” i digitalisering och strävan efter enkelhet i körupplevelse. Lägg till att det är en kanonbil med bättre kvalitetskänsla än storasyskonen och härlig körkänsla till ett pris i paritet med ”gammelteknikbilar”. Elon Musk måste bara få ordning på produktionen – och sitt bolag.
edit2:
Såg nu att det är en Plus-artikel.
Väldigt positiv artikel för en gångs skull.

Betygssättningen:
Tesla Model 3 – lång räckvidd (standardmodell)
Leverans enligt Teslas svenska PR-avdelning: ”En reservation av Model 3 som görs i dag kommer troligtvis att kunna levereras under 2019”.

► Pris testbilen med all utrustning: runt 685 000 kronor.

► Grundpris: 44 000 dollar, pris i Sverige beroende på dollarkurs men runt 550 000 kronor innan statlig rabatt på 60 000 kr. (35 000 dollar, pris i Sverige cirka 450 000 kronor innan statlig rabatt)

► Räckvidd enligt USA-standard i mil: 49 (35)

► Batterikapacitet: 75 kWh (50 kWh)

► Max effekt: 258 hk från 0 varv/min.

► Max vridmoment: 410 Nm från 0 varv/min.

► Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Elmotor av den energieffektiva reluktanstypen, belägen över bakaxeln.

► Bagageutrymme: Baklucka: 340 l, framlucka 85 l.

► Tjänstevikt: 1805 kg (1685 kg)

► Längd/bredd/höjd i meter: 4,69/1,88/1,44 meter.

► 0–100 km/tim: 5,1 s. (5,7 s.)

► Toppfart: 224 km/h. (208 km/h

Motor/växellåda

++++

Elmotor innebär full kraft från noll varv. Model 3 har en lättare och mer effektiv elmotortyp – så kallad reluktansmotor – än de större Model S och Model X. Effekten på 258 hästkrafter är densamma i alla versioner – inte samma hästspark av kraft från stillastående som Model S men det räcker och blir över. Model 3 har direktdrift och saknar växellåda.

Ekonomi/miljö

++++

Att miljön är i topp vet vi. Priset då? Ja, vi vet inte det exakt men grundmodellen kommer inklusive moms och annat att (beroende på dollarkurs) kosta runt 450 000 kronor i Sverige vilket innebär strax under 400 000 kronor efter 60 000 kronor i statslog rabatt, lika mycket som en BMW 330i. Men vill du ha längre räckvidd och mycket utrustning drar det iväg. Snabbt.

Säkerhet

++++

Model 3 testas av amerikanska IIHS, Insurance Institute for Highway Safety. Alla betyg är inte satta men den fick full pott i frontkollision. Ej testad i Euro-Ncap. Ett problem med lång bromssträcka åtgärdades via en uppdatering över nätet. Mycket hög säkerhetsstandard med 8 kameror och 12 sensorer för autopilotkörning. Kan fås med hårdvara för helt autonom körning.

Körkänsla

++++

Enkelheten i hela körupplevelsen är unik. Snabb, tyst, och enormt kraftfull. Roligare och tajtare körkänsla än större Model S och hårdare känsla i chassit. Med batteripaketet monterat plant i golvet blir tyngdpunkten låg och väghållningen god. BMW-klass på själva chassit.

Helhet

++++

Tesla Model 3 ritar om spelplanen i bilvärlden. En massmarknadsbil har aldrig varit närmare att ”vara en Iphone” i digitalisering och strävan efter enkelhet i körupplevelse. Lägg till att det är en kanonbil med bättre kvalitetskänsla än storasyskonen och härlig körkänsla till ett pris i paritet med ”gammelteknikbilar”. Elon Musk måste bara få ordning på produktionen – och sitt bolag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5573
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Model 3 kommer att bli en kioskvältare !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 586
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

"NEW YORK Meatpacking district i New York var för några år sedan ett slakthusområde bestående av lagerlokaler, en oas för bedagade dragqueens med svärta i själen.

I dag är det en upplyst scen för ett globalt partyklientel med hårt skurna butikskoncept – och elbilar.

I hörnet Washington Street/West 14th Street står glashuset med den välbekanta namnskylten: Tesla.

Här står den i morgonsolen. En klarröd Tesla Model 3, en skollinjal kortare än storasyskonet Model S. Den ser mindre ut än jag trodde.

Jag ska under tre dagar köra elbilen som ska tampas med Volvo S60 och Mercedes C-klass, förhoppningsvis utan att ladda. Räckvidden är 49 mil.

Det här är Teslas huvudägare Elon Musks högsta dröm. I en sällsynt intervju i november 2014 sade han till mig att han redan från början av Tesla-äventyret lovat sin flickvän en billig elbil med lång räckvidd, men att det skulle dröja tre år. Han måste bara ta omvägen via (den misslyckade) sportbilen Roadster, lyxsedanen Model S och suven Model X.

Nu är den här. Mellanklassbilen som säljs för grundpriset 35 000 dollar, omräknat till kronor strax under 400 000 efter moms och elbilsrabatt.

Är Model 3 riktigt bra kan den hota de stora biltillverkarna på samma sätt som Iphone slog mot Nokia och Ericsson 2007. Floppar den finns risken att bolaget dör. Elon Musk satsar allt på ett kort. Så, hur är bilen?

Mobilen med Tesla-appen ligger i byxfickan. Ytterbackspeglarna vrids upp av sig själva och med viss möda och ett onaturligt tumgrepp drar jag upp dörrhandtaget som är integrerat i dörren (det åker inte ut elektriskt som på större Model S). Jag sätter mig, drar ner växelväljaren invid ratten och åker i väg. Allt i en rörelse.

Men det är inte det som är grejen.

Vi stannar till redan efter några meter. Min blick går rakt fram, söker instinktivt instrumentklustret men möts av bilvärldens kanske friaste utsikt. Långt under den höga vindrutan löper diskret en minimalistisk träpanel i dansk 60-talsdesign. Vänster hand fumlar efter inställningarna till backspegeln. Höger pekfinger sökte nyss startknappen. Och var är luftutsläppen? Handbromsknappen? Vad är det här?

Blicken sugs hjälplöst åt höger, in mot den gigantiska 15-tumsskärmen i mitten av instrumentbrädan. Där finns allt. Skärmen ligger ner horisontellt, i motsats till storasyskonens stående skärm. Vänstra tredjedelen grupperar allt godis som föraren behöver; hastighet, vindrutetorkare, batteriläge och snabbfunktioner till röststyrningen.

I de högra två tredjedelarna styrs i princip hela bilen i undermenyer. Till och med handbromssymbolen och – håll i dig – en symbol för att öppna handskfacket finns här. Men framförallt dominerar den stora navigatorn. Den har fått större processor och Google-kartan svarar blixtsnabbt på tilltal.

I en annan undermeny drar du sakta med pekfingret för att styra exakt var i träpanelen som friskluften ska blåsa på dig: Det känns mer rymdskepp än bil. Flera undermenyer samverkar också med två små rullhjul/knappar i ratten som byter funktion allt efter meny. Där justerar du stereons volymen och nya mjukvaruuppdateringar kommer senare att skapa än fler nya funktioner.

Den stora skärmen passar som hand i handske för alla hjärnor som tidigt präglats av appar, smarta telefoner och plattor. Vi andra försöker med stoiskt lugn navigera med stela pekfingersvepningar.

Jag tycker att Elon Musk gått ett snäpp för långt. En heads-up-display ovanför ratten vore inte fel, alltså där man ser det viktigaste för körningen projicerat i vindrutan. Och nu låter jag kanske sur, men det är faktiskt enklare att styra ytterspeglarna med knappar i dörren än att gå ner två undermenyer på skärmen.

Som alltid i elbilar suger accelerationen i väg som om en gigantisk magnet drog oss till nästa gathörn. Vi susar bort mot Brooklyn Bridge för fotografering och solen lyser genom de två stora glasen i panoramaglastaket. Ur testprotokollet: "Skönt snabb", "allt känns sjukt enkelt", "intuitiv, tajt körkänsla".

Batteripaketet ligger plant efter golvet. Det ger låg tyngdpunkt och snäva kurvor känns aldrig dramatiska. Styrservon har tre lägen, varav det sportigaste känns bäst med direkt och tung känsla. I bromsregenereringen – där bilen återvinner kraft till batteriet genom att motorbromsa – väljer jag det mjukare av två lägen. Det andra är väl abrupt.

Fingerspetsarna löper efter träpanelen och plastytor: Detaljkvaliteten är bättre än i större Model S och nästan i Mercedesklass. Även passningarna i karossen har blivit betydligt bättre.

Fotograf Pontus hoppar in och jag passar på att öppna och stänga dörren, och igen, doff. Tänk ett mellanting mellan en dov BMW 7-serie-duns och pappig Fiat Uno-smäll. Godkänt.

Model 3 ser ut som om någon delat en fotboll på mitten – men har varken folkvagns- eller Porsche 911-linjer. Snarare ett eget, enkelt och självklart uttryck. Tänk ett kryddmått Toyota Prius, en matsked Porsche Cayman och några strösselkorn självklar farmor Anka-bilsattityd. Bakdelen är helt och hållet kopierad från den större Model S. Tittar du in i fronten blickar en nyfiken, snäll groda tillbaka.

Nu är trafiken gles. Vi testar accelerationen 0- 100 kilometer i timmen vid ett rödljus. Den ska gå på 5,1 sekunder. Det är som på berg-o-dalbanan på Gröna Lund - det vrider om i magen. Hisnar. Den är inte lika snabb från start som storasyskonet Model S85 men kör du runt 40-50 kilometer i timmen och trycker ner gasen känner du omedelbar respons. Känslan är häftig och en del av förklaringen är att den saknar växellåda.

Vi åker med den 100 000 konor dyrare långräckviddsmodellen som ska gå 49 mil. Model 3 finns nämligen i två utföranden: I basmodellen för 35 000 dollar, som här blir cirka 400 000 kronor omräknat efter moms och miljöbilsstöd, är räckvidden 35 mil och färden från 0 till 100 kilometer i timmen går på 5,6 sekunder.

Låt oss stanna till vid räckvidderna. Model 3 ska alltså gå 35 respektive 49 mil, enligt USA:s mätmetod som är betydligt hårdare än i Europa, där den slappa så kallade NEDC-mätmetoden ännu är måttstock. Siffrorna speglar faktiskt verkligheten. Det gör att Model 3:s 35 mils räckvidd med europamått blir 41,5 mil och 49-milavarianten hela 58,5 mil. På papperet alltså. Det innebär att Model 3 i dag går längre än i princip alla existerande elbilar. Exempelvis ska eGolf gå 30 mil som bara blir dryga 20 i USA jämfört med Teslas 35 mil.

Under vår andra dag känns storskärmen mer självklar. Bilen niger till vid ett övergångsställe. Bromsarna fick nyligen svidande kritik i tidningen Consumer Reports. Men efter en trådlös mjukvaruuppdatering över nätet, som på din telefon eller laptop, minskade bromssträckan med 6 meter.

Vi drar oss upp mot Broadway på 6:e Avenyn där skyskraporna skuggar oss i stram givakt. Testbilens bromsar känns friska, vilket behövs för nästa fält där Model 3 gör anspråk som framtidstolkare: Självkörande bilar.

I dag har Volvo den kanske bästa autopiloten på marknaden.

Model 3 har 12 sensorer och 8 kameror. Vår testbil har hårdvara för helautomatisk körning, men rätt mjukvara får ännu inte användas. Vi lägger in autopiloten genom att snabbt dra ner växelföraren vid ratten två gånger – en blå markör på skärmen visar att bilen nu kör själv i sitt körfält. Autopiloten är uppdaterad och kan nu hantera tvärare kurvor och mer komplexa gatubilder än förr. Även på Manhattans, ibland, stillastående köer fungerar den utan knot. Men du måste hålla handen på ratten. Så klart.

Framförallt kommer Tesla kontinuerligt att uppdatera den: Snart erbjuds exempelvis självparkering.

Man förstår att Elon Musk gärna vill förknippas med det öppna och kosmopolitiska New York. Samtidigt är det viss ironi: Staden ångar mustigt ur sina rykande brunnslock. Här skapar det köttiga och skitiga en ständig fond.

Model 3 är motsatsen. Tänk en lakansvit Ipad – invid en dunkande tryckpress.

Vi cirklar runt Times Square. Turisterna sorlar som en vårflod. Neonskyltarna dunkar ut ljus i komplicerade takter. När vi stannar till mitt i smeten glider snabbt ett tiotal personer fram och provsitter. Insuper. En ung tjej med rastaflätor och stora ögon frågar: Är den en dator på fyra hjul – eller en bra bil?

Även de stora tyska biltillverkarna var intresserade av Model 3, vars 30 första bilar i juli förra året gick till anställda. Då var de europeiska bolagen där och bjöd, enligt biltidningen Car, över 1,5 miljoner dollar per bil, som de nu gått igenom minutiöst – inför sina egna elbilslanseringar.

Det är dags att summera och svaret är: Både och. Ingen biltillverkare har gjort en så kompromisslöst digital bil, dessutom stöpt i tech-industrins nya enkla form, inte hos "Motoren-Werke" i Stuttgart eller München. Men efter tre dagar av körning vet vi också: Trots lite smolk i bägaren som stenhårt baksäte, krångligt förarhandtag och hutlösa priser på utrustning: Model 3 är en sjujäkla bra bil: Tidlöst snygg, bra kvalitet och körkänsla på BMW-nivå.

Men den kan också ses som något annat: En hårdvaruplattform där mjukvaran hela tiden lägger till nya funktioner och uppdaterar gamla. Det kan vara räddningen när konkurrenterna inom några år hoppar ur sina elbils-puppor.

Men orkar Tesla-kunderna vänta? Reserverar du en bil i Sverige nu får du den "troligtvis" innan 2020. Elon Musk måste nu börja leverera bilar, för utan kassaflöde från Model 3 är risken stor att bolaget Tesla segnar ner som en sufflé.

Det vore ofantligt synd.

Specifikationer | Tesla Model 3 – lång räckviddsmodell (standardmodell)
Pris för testbilen med all utrustning: Runt 685 000 kronor.
Grundpris: 44 000 dollar, pris i Sverige beroende på dollarkurs, runt 550 000 kronor före statlig rabatt på 60 000 kronor. (35 000 dollar, pris i Sverige cirka 450 000 kronor)
Räckvidd i mil enligt amerikansk standard: 49 (35).
Batterikapacitet: 75 kWh (50 kWh).
Max effekt: 258 hk från 0 varv/min.
Max vridmoment: 410 Nm från 0 varv/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Elmotor av den energieffektiva reluktanstypen, belägen över bakaxeln.
Bagageutrymme: Bak: 340 l, fram 85 l.
Tjänstevikt: 1 805 kg (1 685 kg).
Längd/bredd/höjd: 4,69/1,88/1,44 meter.
0–100 km/tim: 5,1 s. (5,7).
Toppfart: 224 km/h. (208 km/h).
När kommer den till Sverige? Teslas svenska PR-avdelning skriver: "En reservation av Model 3 som görs i dag kommer troligtvis att kunna levereras under 2019".

Motor/växellåda - Betyg: 5 av 6
Elmotor innebär full kraft från noll varv. Model 3 har en lättare och mer effektiv elmotortyp – så kallad reluktansmotor – än den större Model S och Model X. Effekten på 258 hästkrafter är densamma i alla versioner – inte samma hästspark av kraft från stillastående som Model S men det räcker och blir över. Direktdrift utan växellåda.

Ekonomi/miljö - Betyg: 5 av 6
Att miljön är i topp vet vi. Priset då? Ja, vi vet inte det exakt men grundmodellen kommer inklusive moms och annat att (beroende på dollarkurs) kosta runt 450 000 kronor i Sverige vilket innebär strax under 400 000 kronor efter 60 000 kronor i statlig rabatt, lika mycket som en BMW 330i. Men vill du ha längre räckvidd och mycket utrustning drar det iväg snabbt.

Körkänsla - Betyg: 5 av 6
Enkelheten i hela körupplevelsen är unik. Snabb, tyst och enormt kraftfull. Roligare och tightare körkänsla än större Model S och hårdare känsla i chassit. Med batteripaketet monterat plant i golvet blir tyngdpunkten låg och väghållningen god. BMW-klass på själva chassit.

Säkerhet - Betyg: 5 av 6
Model 3 testas av amerikanska IIHS, Insurance Institute for Highway Safety. Alla betyg är inte satta men den fick full pott i frontkollision. Ej testad i Euro-Ncap. Ett problem med lång bromssträcka återgärdades via en uppdatering över nätet. Mycket hög säkerhetsstandard med 8 kameror och 12 sensorer för autopilotkörning. Kan fås med hårdvara för helt autonom körning.

Helhet - Betyg: 5 av 6
Tesla Model 3 riktar om spelplanen i bilvärlden. En massmarknadsbil har aldrig varit närmare att "vara en Iphone" i digitalisering och strävan efter enkelhet i körupplevelse. Lägg till att det är en kanonbil med bättre kvalitetskänsla än storasyskonen.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Model 3 kommer att bli en kioskvältare !

Jag har varit skeptisk men gjorde en reservation just nu faktiskt. Får se när den dyker upp! :)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av _TonyV »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Model 3 kommer att bli en kioskvältare !

Jag har varit skeptisk men gjorde en reservation just nu faktiskt. Får se när den dyker upp! :)
Den dyker nog upp tidigare för dig än oss andra Tesla wannabees som köade en tidig morgon 31 mars -16 utanför showroomet. :-) haha
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Jag kanske är svår och tvär nu, men extrautrustning kostar väl inte mer än för en BMW eller Volvo?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Remuz skrev:
Jag kanske är svår och tvär nu, men extrautrustning kostar väl inte mer än för en BMW eller Volvo?
Det är svårt att jämföra, eftersom BMW i alla fall (och kanske Volvo också, men det har jag sämre koll på) har betydligt fler alternativ. En sak som är rimlig att jämföra är påslaget för fyrhjulsdrift. BMW 3-serie tar idag ungefär 20 000 för fyrhjulsdrift, vilket är mindre än USD 4000.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Svd+AB skriver:
"Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Elmotor av den energieffektiva reluktanstypen, belägen över bakaxeln."
Dual motor har motorn över axel fram, men 3an har den framför, dvs mittmotor? Och S'en har svansmotor.

Jämföra 4hjulsdrift BMW och Tesla går inte tycker jag, får ju mycket mer med Tesla
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

12man skrev:
Jämföra 4hjulsdrift BMW och Tesla går inte tycker jag, får ju mycket mer med Tesla
Vad då?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Niklas Z skrev:
12man skrev:
Jämföra 4hjulsdrift BMW och Tesla går inte tycker jag, får ju mycket mer med Tesla
Vad då?
En motor till, troligen lägre förbrukning, bättre acceleration, mer kW, ingen kardantunnel,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

12man skrev:
Niklas Z skrev:
12man skrev:
Jämföra 4hjulsdrift BMW och Tesla går inte tycker jag, får ju mycket mer med Tesla
Vad då?
En motor till, troligen lägre förbrukning, bättre acceleration, mer kW, ingen kardantunnel,
Ja, mer effekt är jag helt med på, men för dem som främst vill ha fyrhjulsdrift för framkomligheten ute på landet vintertid är det inte nödvändigtvis ett väsentligt mervärde. Inte heller för den som vill ha lättare att dra upp båden på hösten.
Det är sådana här saker som gör det svårt att jämföra, eftersom man i Teslas fall har ett begränsat antal "paket" att välja bland. Är det så att man verkligen vill ha allt som ingår i Teslas "paket", så kan de vara prisvärda. BMW (och även Volvo gissar jag) låter kunden välja på mikronivå och då är det lättare att plocka ut precis det man är villig att betala för.
Fyrhjulsdrift ser jag inte som ett tillval som självklart ska höra ihop med ökad prestanda, utan något som man lika väl väljer för ökad framkomlighet. Det helt övervägande antalet 4WD-bilar som rullar i Sverige är inte prestandabilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Ok att man inte vill ha prestandan men lägre förbrukning? Och framkomligheten är överlägsen på en elbil jmf avgasbilar, har jmf bmw 5 xdrive med min p85d, tillbaks till priser på tillval ta t.ex backkamera och parkeringssensor är 12k extra på en BMW 3, ingår på model 3, navigeringen hur kass den än är ingår inte på en bmw3,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Hur mycket lägre är verkligen förbrukningen? Jag tror det är mycket marginellt i verkliga livet. Dessutom är elen billig, så den positiva effekten är snarare räckvidd i så fall. Mer graverande är att 4WD på avgasbilar brukar medföra extra förbrukning.
Att framkomligheten är bättre på elbilar håller jag med om, men det gäller även om vi jämför tvåhjulsdrivna. Det har inte med prispåslaget för 4WD att göra.
Ja, det är bra att navi, backkamera, osv är standard på Tesla, men diskuterar vi prissättning på tillval så är knappast standardutrustning relevant. Prislappen för Teslan utan extra tillval är också hög.
Man får väl göra en bedömning av vilken utrustning man önskar och se hur man får ihop det med paket och annat för att slutligen landa på en total prislapp för respektive bild.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Min reaktion var bara att tillvalspaketen inte direkt var svindyra jämfört med tex Volvo. Nu har jag iofs inte tittat på Volvo sedan XC90 var ny, men där kostade en standardbil runt 450k och en med det man ville ha typ 900k (T8 hybrid med massa tillval). Det kan såklart ha ändrats...
P85D svart/svart med gratis SuC
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Då kanske vi tycker lika niklasz, en lite sista grej dessa myriader av tillval är väl mest en tysk/svensk sjuka japaner och koreaner har ju inte så mkt plickeplock utan mest standard + extra + skinn, även fransoserna?

Men tycker ändå inte Jonas Fröberg var korrekt, han tog upp utrustning specifikt och den är minst lika dyr på BMW.

Liksom att 4wd inte kan jämföras rakt av kan ej heller navigationen det, typ ladda nya kartor via USB?

Men visst alla köper inte en BMW 330i, skulle jag inte göra heller
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Skulle jag få beställa en Tesla Model 3 skulle jag välja premium interiören för 5000 $. Gissningsvis landar det på 60000 SEK.
Jag vill egentligen inte ha allt i paketet. Det jag vill ha är klädseln, backspegelfunktionerna samt ljudpaketet. Resten är jag egentligen inte beredd att betala för. I en BMW 3-serie hade jag fått betala under 30000 SEK för de grejer jag vill ha. Det är stor skillnad. Tänk också på att det är lättare att pruta på en ny BMW än på en Tesla. Senast fick jag 12 % rabatt.
Om man däremot i en BMW plockar in allt som ingår i Teslas premium paket så hamnar man rätt nära i pris. Men det är just detta som gör tillvalen dyra till Tesla. Man får med saker på köpet som man kanske inte vill ha.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Hur mycket lägre är verkligen förbrukningen?
Efter precis ett år hade min gamla P85 en snittförbrukning på 191Wh/km.
Efter precis ett år hade min nya S90D en snittförbrukning på 196Wh/km. 19" i båda fallen.
Fyrhjulsdriften är alltså inte snålare överhuvudtaget, åtminstone inte med mitt körmönster. Men däcken slits jämnare, det kan jag se som en fördel.
Skulle jag välja enbart bakhjulsdrift om den hade funnits? Ja, helt klart utan tvekan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4989
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
Skulle jag få beställa en Tesla Model 3 skulle jag välja premium interiören för 5000 $. Gissningsvis landar det på 60000 SEK.
Jag vill egentligen inte ha allt i paketet. Det jag vill ha är klädseln, backspegelfunktionerna samt ljudpaketet. Resten är jag egentligen inte beredd att betala för. I en BMW 3-serie hade jag fått betala under 30000 SEK för de grejer jag vill ha. Det är stor skillnad. Tänk också på att det är lättare att pruta på en ny BMW än på en Tesla. Senast fick jag 12 % rabatt.
Om man däremot i en BMW plockar in allt som ingår i Teslas premium paket så hamnar man rätt nära i pris. Men det är just detta som gör tillvalen dyra till Tesla. Man får med saker på köpet som man kanske inte vill ha.
Jag upplever Teslas tillbehör dyrare men de kanske är som du säger man får en massa saker på Teslan som man inte vill ha och på andra märken kan välja bort.
På en Volvo
Pilot assist ingår numera i alla bilar, för tesla $5000 mycket även om de kanske är något bättre.
Gå från en standard bil som idag är momentum till högsta nivån ca 50000kr
Teknik paket med tex navigator och lite mer sensorer för att backa och sådant. ca 15000kr, Navigator ingår väl i Tesla dock inget som jag prioriterar i en Volvo men vill ha i Tesla med tanke på planering av SUC stop.
El inställda stolar, oj detta är dyrt hos Volvo för först måste man ha läder klädsel så totalt tor jag de blir ca 22000kr men samtidigt så ingår läder i största paketet så i sådan fall 6000kr.

Ja som ni ser inte lätt att jämföra... Mycket beror ju på vad man själv vill ha och har man tur så ingår saker och har man utur gör de inte de... Utöver de man vill ha så får man oftast en massa bra att ha men som man kanske inte bryr sig om.
De som faktiskt irriterar mig mest på Tesla är att man inte ens kan få en adaptiv farthållare till ett vettigt pris, Volvo tog förr ca 15000kr för detta (innan pilot assist ens fanns) ca 50000kr är mycket för auto piloten när jag egentligen hade nöjt med med en vanlig adaptiv farthållare.
Sedan ska Volvo också ha en känga, varför måste man ha läder klädsel för att ha el inställda stolar? Jag vill ju ha tyg stol inte bara för priset men vill också ha el inställd stol.

Ja glömde jag skriva att jag är väldigt glad för Volvo och har alltid varit de.. Men lägg ingen värdering i de utan jag tror de ser likadant ut när man jämför med många andra märken också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10935
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Debatten om elbilar fortsätter i Expressen:
https://www.expressen.se/debatt/beskatt ... a-hycklare
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Med en artikel från nov-17
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar