Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 14:34
josve skrev: 24 nov 2023 14:02
Mippaloo skrev: 23 nov 2023 23:08
jonsalgerier skrev: 23 nov 2023 22:37
Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png

Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...


Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera… 😆
Hm, varför tänker jag på "Fabrikör Höglund" ?
Var tvungen att googla vem du åsyftade och fick fram;
”Fabrikör Höglund representerar överhet och maktmissbruk…”
Jag började direkt tänka på IF Metall 🙄
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

ReNewAble skrev: 24 nov 2023 17:11
ONSatan skrev: 24 nov 2023 16:24
Leon skrev: 24 nov 2023 16:15
Från och med idag, redan klockan 13:00, får inte Hydro Extrusions i Vetlanda tillverka delar till Tesla. Är otroligt tråkigt och jag hoppas att de kan ställa om internt så att ingen förlorar sin anställning. Det är eventuellt dessa typer av parter som är de största förlorarna i denna konflikt.

Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.

Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
Säger inte att du har fel men vad bygger du detta på (denna tråd?) ?
T ex kan man ta detta citat från företagets VD:

” Vd Jonas Bjuhr är orolig att produktionsstoppet ska leda till uppsägningar på sikt.
– Jag kan inte uttala mig om hur Teslas leverantörskedjor ser ut, för det vet jag inte, men det är klart att om vi inte kan producera så kommer någon annan att producera, säger han till Ekot.”
Elon Musk tycks inte vara typen som krusar någon. Om inte Hydro i Vetlanda levererar enligt avtal kommer Musk snabbt hitta en ny leverantör och Hydro i Vetlanda tappar affären. Hydro kanske hittar en ny kund men om inte ska Metall då betala livslång pension till de medlemmar vars jobb i så fall offras på den "Svenska modellens" altare?
Senast redigerad av Luma, redigerad totalt 1 gånger.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

OfarligTesla skrev: 21 nov 2023 19:23
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 18:01

Ett hot är naturligtvis helt oacceptabelt. Hur många inlägg på Twitter/X var det som hotade Tibor?

Och samtidigt... Med tanke på hur fullkomligt nersållat X/Twitter är av ryska troll/botar – hur vet vi att det inlägget t.ex. inte postades av ngn som jobbar på uppdrag av ryska ambassaden?... Och hur vet vi att inte alla likes till det inlägget kom från en rysk trollfabrik?
Ingenting är ju omöjligt, men det verkar lite långsökt att börja skylla på ryska botar. Extremism finns även till vänster och det saknas inte direkt historia av våld från det hållet så det vore inte konstigt om det dras fram någon idiot i sådana här lägen. Vilket är precis varför man kanske inte vill gå ut och göra sig själv till måltavla.
Nu är det så OT så det är skrämmande. Ryska troll och botar. Var det ett seriöst inlägg?

Nej, ryssarna har inget intresse i Metalls blockad och Teslas ovilja att skriva KA.

Tycker för övrigt att det blivit mycket politiksnack i denna tråd, brunsmetning m.m…
Användarvisningsbild
steele76
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 aug 2023 10:20

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av steele76 »

Luma skrev:
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Håller helt med!

När man läser i den här tråden låter det som att det är fåmansbolag och Tesla som saknar kollektivavtal. Min sambo jobbar på ett av Sveriges största redovisnings och revisionsbolag med ca 1500 anställda i Sverige, och de har inget kollektivavtal. Och inte ser jag Unionen tälta utanför hennes kontor. Förstår inte vad det är som är så hemskt hos Tesla som gör att man behöver dra det så här långt!
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

josve skrev: 24 nov 2023 17:16
ONSatan skrev: 24 nov 2023 14:34
josve skrev: 24 nov 2023 14:02
Mippaloo skrev: 23 nov 2023 23:08
jonsalgerier skrev: 23 nov 2023 22:37
Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png

Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...


Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera… 😆
Hm, varför tänker jag på "Fabrikör Höglund" ?
Var tvungen att googla vem du åsyftade och fick fram;
”Fabrikör Höglund representerar överhet och maktmissbruk…”
Jag började direkt tänka på IF Metall 🙄
Det är svensk filmhistoria ang att bränna pengar ”av princip”
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

steele76 skrev: 24 nov 2023 17:24
Luma skrev:
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Håller helt med!

När man läser i den här tråden låter det som att det är fåmansbolag och Tesla som saknar kollektivavtal. Min sambo jobbar på ett av Sveriges största redovisnings och revisionsbolag med ca 1500 anställda i Sverige, och de har inget kollektivavtal. Och inte ser jag Unionen tälta utanför hennes kontor. Förstår inte vad det är som är så hemskt hos Tesla som gör att man behöver dra det så här långt!
Metall tror att de kan påverka Tesla på en global nivå…
Men det är TM Sweden de har konflikt med. Detta har Metall och övriga förbund missat i sin iver av att demonstrera sin makt.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

Norrlands skrev: 24 nov 2023 17:30
steele76 skrev: 24 nov 2023 17:24
Luma skrev:
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Håller helt med!

När man läser i den här tråden låter det som att det är fåmansbolag och Tesla som saknar kollektivavtal. Min sambo jobbar på ett av Sveriges största redovisnings och revisionsbolag med ca 1500 anställda i Sverige, och de har inget kollektivavtal. Och inte ser jag Unionen tälta utanför hennes kontor. Förstår inte vad det är som är så hemskt hos Tesla som gör att man behöver dra det så här långt!
Metall tror att de kan påverka Tesla på en global nivå…
Men det är TM Sweden de har konflikt med. Detta har Metall och övriga förbund missat i sin iver av att demonstrera sin makt.

Vad menar du?
Har inte facket konflikt med TM Sweden som i sin tur säger i princip ”vår VD är bara en marionett och alla viktiga beslut fattas av Musk personligen”?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:
Jag är varken fackpamp eller har plötsligt blivit aktiv på forumet, men jag tar mig friheten att svara på dina frågor ändå.
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
Ett kollektivavtal är inte ett färdigt avtal som man som företagare antingen skriver på eller inte. Först ska det ske förhandlingar om innehållet i avtalet. Så vitt jag förstå så har IF Metall försökt få tillstånd såna förhandlingar i 6 års tid, utan resultat. Tesla har med andra ord haft 6 år på sig att undvika den situation som nu uppstått.
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?
Jag har inget svar på den frågan, men jag antar att du och flera andra i tråden ser det som något positivt?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Jag är ledsen, men jag har så oerhört svårt för den där typen av resonemang. Det visar på en total brist på förståelse för hur svårt en del har det att komma in på arbetsmarknaden överhuvud taget. Att öppna upp för att oseriösa företag tillåts utnyttja detta genom att erbjuda urusla villkor till desperata människor är på gränsen till omoraliskt. Det skulle dessutom ytterligare spä på alla de samhällsproblem som följer av utanförskap och ojämnlikheter, där en del känner sig utnyttjade, orättvist behandlade eller som offer.

Att ha svårt för att komma in på arbetsmarknaden eller vara desperat för att lyckas med detta, så desperat så man är beredd att acceptera nästan vilka skitvillkor som helst, behöver inte bero på att man är kass eller lat. Under mina nästa 20 år som forskare vid ett Svenskt universitet har jag arbetat ihop med ett antal briljanta människor. De flesta har gått vidare till bra jobb, men det finns en kategori som kämpar som f-n för att överhuvudtaget hitta ett jobb. Deras gemensamma nämnare är att de har utländska namn, och de med arabiskklingande namn är absolut mest utsatta.

Många av dessa har till slut gett upp och i princip direkt fått bra kvalificerade jobb och bra lön i andra EU länder. Andra har haft barn och familj som antingen varit födda eller gått i skolan i Sverige, och därmed inte velat flytta. För att kunna stanna behöver de permanent uppehållstillstånd/Svenskt medborgarskap, och för att få det behöver de ha ett arbete. Jag har sett otaliga människor tvingas i i skitjobb på grund av detta, trots att de skulle bidra något oerhört positivt på andra mer kvalificerade jobb.

Din fråga är en helt uppriktigt en förolämpning mot dessa människor, och många fler med dem som nog säkerligen skulle ha ett jobb med kollektivavtal men istället tvingas in i oseriösa småföretag utan kollektivavtal.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

josve skrev: 24 nov 2023 17:08
Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som helt plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löven numera tillhandahåller sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Bra formulerat!

(Är ett mysterium varf alla fackpampar inte är extremt upprörda över att Löfven numera arbetar för Rud Pedersen som saknar kollektivavtal)
Jag är ingen stor fan av whataboutism, men det fokuseras ju ganska mycket på Elon Musk som person och Tesla som amerikanskt företag utan skrupler och med ointresse för medarbetarnas väl och ve. Det slår nog an en gammal klassisk anti-amerikansk ådra hos många som stått på barrikaderna.
Men vi har ju utöver Löfvens arbetsgivare det hyfsat svenska företaget Spotify som också tycker att det funkar bättre utan kollektivavtal :
Spotify har under våren förhandlat med facken om att skaffa kollektivavtal. Men nu hoppar musikjätten av. Bolaget menar att de anställda får det bättre utan avtal.
https://arbetet.se/2023/08/10/spotify-l ... ktivavtal/
Det gäller visserligen inte samma fackförbund, men det känns som att man borde ha en liten gnagande känsla någonstans att borde vi inte städa rent kring egen dörr innan vi slår på stora trumman?
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 17:34
Norrlands skrev: 24 nov 2023 17:30
steele76 skrev: 24 nov 2023 17:24
Luma skrev:
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Håller helt med!

När man läser i den här tråden låter det som att det är fåmansbolag och Tesla som saknar kollektivavtal. Min sambo jobbar på ett av Sveriges största redovisnings och revisionsbolag med ca 1500 anställda i Sverige, och de har inget kollektivavtal. Och inte ser jag Unionen tälta utanför hennes kontor. Förstår inte vad det är som är så hemskt hos Tesla som gör att man behöver dra det så här långt!
Metall tror att de kan påverka Tesla på en global nivå…
Men det är TM Sweden de har konflikt med. Detta har Metall och övriga förbund missat i sin iver av att demonstrera sin makt.

Vad menar du?
Har inte facket konflikt med TM Sweden som i sin tur säger i princip ”vår VD är bara en marionett och alla viktiga beslut fattas av Musk personligen”?
Om du läser en gång till så förstår du nog vad jag vill få fram..

Men ok..
Sosseförbunden tror i sin enfald att de kan förändra hela Teslas företagsmodell globalt.
Teslas företagsmodell innehåller inte KA och framför allt inte att någon fackpamp ska sitta med i styrelsen.
Det är ju helt vansinnigt att facket ska ha plats i styrelsen.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av rollo »

Ledare i Ystads Allehanda idag:

https://etidning.ystadsallehanda.se/p/y ... 5/44593333

Hoppas den är öppen...
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

iAkita skrev: 24 nov 2023 17:36
Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:
Jag är varken fackpamp eller har plötsligt blivit aktiv på forumet, men jag tar mig friheten att svara på dina frågor ändå.
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
Ett kollektivavtal är inte ett färdigt avtal som man som företagare antingen skriver på eller inte. Först ska det ske förhandlingar om innehållet i avtalet. Så vitt jag förstå så har IF Metall försökt få tillstånd såna förhandlingar i 6 års tid, utan resultat. Tesla har med andra ord haft 6 år på sig att undvika den situation som nu uppstått.
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?
Jag har inget svar på den frågan, men jag antar att du och flera andra i tråden ser det som något positivt?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Jag är ledsen, men jag har så oerhört svårt för den där typen av resonemang. Det visar på en total brist på förståelse för hur svårt en del har det att komma in på arbetsmarknaden överhuvud taget. Att öppna upp för att oseriösa företag tillåts utnyttja detta genom att erbjuda urusla villkor till desperata människor är på gränsen till omoraliskt. Det skulle dessutom ytterligare spä på alla de samhällsproblem som följer av utanförskap och ojämnlikheter, där en del känner sig utnyttjade, orättvist behandlade eller som offer.

Att ha svårt för att komma in på arbetsmarknaden eller vara desperat för att lyckas med detta, så desperat så man är beredd att acceptera nästan vilka skitvillkor som helst, behöver inte bero på att man är kass eller lat. Under mina nästa 20 år som forskare vid ett Svenskt universitet har jag arbetat ihop med ett antal briljanta människor. De flesta har gått vidare till bra jobb, men det finns en kategori som kämpar som f-n för att överhuvudtaget hitta ett jobb. Deras gemensamma nämnare är att de har utländska namn, och de med arabiskklingande namn är absolut mest utsatta.

Många av dessa har till slut gett upp och i princip direkt fått bra kvalificerade jobb och bra lön i andra EU länder. Andra har haft barn och familj som antingen varit födda eller gått i skolan i Sverige, och därmed inte velat flytta. För att kunna stanna behöver de permanent uppehållstillstånd/Svenskt medborgarskap, och för att få det behöver de ha ett arbete. Jag har sett otaliga människor tvingas i i skitjobb på grund av detta, trots att de skulle bidra något oerhört positivt på andra mer kvalificerade jobb.

Din fråga är en helt uppriktigt en förolämpning mot dessa människor, och många fler med dem som nog säkerligen skulle ha ett jobb med kollektivavtal men istället tvingas in i oseriösa småföretag utan kollektivavtal.

Ditt svar är snarare en förolämpning mot alla duktiga medarbetare på Tesla som aktivt sökt sig till dit och mer än gärna vill jobba på ett av världens mest framgångsrika företag.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Om den var avsedd för mig så kan jag lugna dig med att jag inte är fackpamp (stor eller liten). Jag var själv inte ens med i facket under mina första år i arbetslivet. Tyckte faktiskt att facket var för ”losers” 😇
Gick med då jag till slut förstod att folk blev ledsna/kände att jag åkte räkmacka som inte var med.

Notera att samtliga partier (från vänster till höger) värnar ”den svenska modellen” ink kollektivavtal.
I Sverige utanför denna tråds bubbla kommer du nog stämpla massan som ”fackpampar”
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av termosen »

rollo skrev: 24 nov 2023 17:45
Ledare i Ystads Allehanda idag:

https://etidning.ystadsallehanda.se/p/y ... 5/44593333

Hoppas den är öppen...
Icke
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

rollo skrev: 24 nov 2023 17:45
Ledare i Ystads Allehanda idag:

https://etidning.ystadsallehanda.se/p/y ... 5/44593333

Hoppas den är öppen...
Nja, men Google hittade denna:
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

Luma skrev: 24 nov 2023 17:45
iAkita skrev: 24 nov 2023 17:36
Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:
Jag är varken fackpamp eller har plötsligt blivit aktiv på forumet, men jag tar mig friheten att svara på dina frågor ändå.
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
Ett kollektivavtal är inte ett färdigt avtal som man som företagare antingen skriver på eller inte. Först ska det ske förhandlingar om innehållet i avtalet. Så vitt jag förstå så har IF Metall försökt få tillstånd såna förhandlingar i 6 års tid, utan resultat. Tesla har med andra ord haft 6 år på sig att undvika den situation som nu uppstått.
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?
Jag har inget svar på den frågan, men jag antar att du och flera andra i tråden ser det som något positivt?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Jag är ledsen, men jag har så oerhört svårt för den där typen av resonemang. Det visar på en total brist på förståelse för hur svårt en del har det att komma in på arbetsmarknaden överhuvud taget. Att öppna upp för att oseriösa företag tillåts utnyttja detta genom att erbjuda urusla villkor till desperata människor är på gränsen till omoraliskt. Det skulle dessutom ytterligare spä på alla de samhällsproblem som följer av utanförskap och ojämnlikheter, där en del känner sig utnyttjade, orättvist behandlade eller som offer.

Att ha svårt för att komma in på arbetsmarknaden eller vara desperat för att lyckas med detta, så desperat så man är beredd att acceptera nästan vilka skitvillkor som helst, behöver inte bero på att man är kass eller lat. Under mina nästa 20 år som forskare vid ett Svenskt universitet har jag arbetat ihop med ett antal briljanta människor. De flesta har gått vidare till bra jobb, men det finns en kategori som kämpar som f-n för att överhuvudtaget hitta ett jobb. Deras gemensamma nämnare är att de har utländska namn, och de med arabiskklingande namn är absolut mest utsatta.

Många av dessa har till slut gett upp och i princip direkt fått bra kvalificerade jobb och bra lön i andra EU länder. Andra har haft barn och familj som antingen varit födda eller gått i skolan i Sverige, och därmed inte velat flytta. För att kunna stanna behöver de permanent uppehållstillstånd/Svenskt medborgarskap, och för att få det behöver de ha ett arbete. Jag har sett otaliga människor tvingas i i skitjobb på grund av detta, trots att de skulle bidra något oerhört positivt på andra mer kvalificerade jobb.

Din fråga är en helt uppriktigt en förolämpning mot dessa människor, och många fler med dem som nog säkerligen skulle ha ett jobb med kollektivavtal men istället tvingas in i oseriösa småföretag utan kollektivavtal.

Ditt svar är snarare en förolämpning mot alla duktiga medarbetare på Tesla som aktivt sökt sig till dit och mer än gärna vill jobba på ett av världens mest framgångsrika företag.
Om det är så illa ställt på den svenska arbetsmarknaden, som du skriver, trots den "Svenska modellen" och facket enorma makt. Så är det väl bättre att Metall riktar artilleriet mot dessa oseriösa företag än att attackera Tesla som uppenbarligen har nöjda anställda.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Luma skrev: 24 nov 2023 17:45
iAkita skrev: 24 nov 2023 17:36
Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:
Jag är varken fackpamp eller har plötsligt blivit aktiv på forumet, men jag tar mig friheten att svara på dina frågor ändå.
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
Ett kollektivavtal är inte ett färdigt avtal som man som företagare antingen skriver på eller inte. Först ska det ske förhandlingar om innehållet i avtalet. Så vitt jag förstå så har IF Metall försökt få tillstånd såna förhandlingar i 6 års tid, utan resultat. Tesla har med andra ord haft 6 år på sig att undvika den situation som nu uppstått.
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?
Jag har inget svar på den frågan, men jag antar att du och flera andra i tråden ser det som något positivt?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Jag är ledsen, men jag har så oerhört svårt för den där typen av resonemang. Det visar på en total brist på förståelse för hur svårt en del har det att komma in på arbetsmarknaden överhuvud taget. Att öppna upp för att oseriösa företag tillåts utnyttja detta genom att erbjuda urusla villkor till desperata människor är på gränsen till omoraliskt. Det skulle dessutom ytterligare spä på alla de samhällsproblem som följer av utanförskap och ojämnlikheter, där en del känner sig utnyttjade, orättvist behandlade eller som offer.

Att ha svårt för att komma in på arbetsmarknaden eller vara desperat för att lyckas med detta, så desperat så man är beredd att acceptera nästan vilka skitvillkor som helst, behöver inte bero på att man är kass eller lat. Under mina nästa 20 år som forskare vid ett Svenskt universitet har jag arbetat ihop med ett antal briljanta människor. De flesta har gått vidare till bra jobb, men det finns en kategori som kämpar som f-n för att överhuvudtaget hitta ett jobb. Deras gemensamma nämnare är att de har utländska namn, och de med arabiskklingande namn är absolut mest utsatta.

Många av dessa har till slut gett upp och i princip direkt fått bra kvalificerade jobb och bra lön i andra EU länder. Andra har haft barn och familj som antingen varit födda eller gått i skolan i Sverige, och därmed inte velat flytta. För att kunna stanna behöver de permanent uppehållstillstånd/Svenskt medborgarskap, och för att få det behöver de ha ett arbete. Jag har sett otaliga människor tvingas i i skitjobb på grund av detta, trots att de skulle bidra något oerhört positivt på andra mer kvalificerade jobb.

Din fråga är en helt uppriktigt en förolämpning mot dessa människor, och många fler med dem som nog säkerligen skulle ha ett jobb med kollektivavtal men istället tvingas in i oseriösa småföretag utan kollektivavtal.

Ditt svar är snarare en förolämpning mot alla duktiga medarbetare på Tesla som aktivt sökt sig till dit och mer än gärna vill jobba på ett av världens mest framgångsrika företag.
En synnerligen bra formulerad och väl motiverad replik. Kudos till dig, jag har ingen comeback.

Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Norrlands skrev: 24 nov 2023 17:11
roffe_s skrev: 24 nov 2023 16:25
jonasl skrev: 24 nov 2023 14:45
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.

Men det är klart - andra kan säkert vara bekväma med att överföra en hyfsat tjock bunt tusenlappar i god tro. Det gäller inte mig, jag gillar inte att köpa grisar i säckar ;)

Ha en fin helg!
Du äger inte en Tesla märker jag. För det fungerar inte så då man köper en Tesla
Norrland - jag ger väl fullkomligt tusan i vad vad jag äger - jag pratar om vad som är rätt utifrån normala allmänna affärsvillkor i en bilaffär. Ora eller någon annan stokastiskt vald rövtransportör - detta handlar om normala affärsvillkor. Och är Du nyfiken så äger jag inte Tesla, men väl två av mina bröder ;)

Allmän affärsjuridik i Sverige innebär att Du betalar för varan först när Du beretts möjlighet att inspektera den och befunnit allt vara i kondition som avtalat. Allt annat är en avvikelse mot de normala villkoren och konsekvensen blir att särskilda villkor tydligt bör anges i överenskommelse mellan köpare och säljare.

/Norrbotten
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Luma skrev: 24 nov 2023 17:56
Om det är så illa ställt på den svenska arbetsmarknaden, som du skriver, trots den "Svenska modellen" och facket enorma makt. Så är det väl bättre att Metall riktar artilleriet mot dessa oseriösa företag än att attackera Tesla som uppenbarligen har nöjda anställda.
I ärlighetens namn så gjorde faktiskt facken, eller iallafall LO, ett försök att markera mot rasism/strukturell rasism för några år sen. Det föll inte i så god jord...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 17:34
Norrlands skrev: 24 nov 2023 17:30
steele76 skrev: 24 nov 2023 17:24
Luma skrev:
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Håller helt med!

När man läser i den här tråden låter det som att det är fåmansbolag och Tesla som saknar kollektivavtal. Min sambo jobbar på ett av Sveriges största redovisnings och revisionsbolag med ca 1500 anställda i Sverige, och de har inget kollektivavtal. Och inte ser jag Unionen tälta utanför hennes kontor. Förstår inte vad det är som är så hemskt hos Tesla som gör att man behöver dra det så här långt!
Metall tror att de kan påverka Tesla på en global nivå…
Men det är TM Sweden de har konflikt med. Detta har Metall och övriga förbund missat i sin iver av att demonstrera sin makt.

Vad menar du?
Har inte facket konflikt med TM Sweden som i sin tur säger i princip ”vår VD är bara en marionett och alla viktiga beslut fattas av Musk personligen”?
Är inte ovanligt i stora bolag att den lokala VDn endast har ansvar för att bolaget uppfyller de legala kraven i landet och att alla affärsmässiga beslut tas någon annanstans.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 17:49
Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Om den var avsedd för mig så kan jag lugna dig med att jag inte är fackpamp (stor eller liten). Jag var själv inte ens med i facket under mina första år i arbetslivet. Tyckte faktiskt att facket var för ”losers” 😇
Gick med då jag till slut förstod att folk blev ledsna/kände att jag åkte räkmacka som inte var med.

Notera att samtliga partier (från vänster till höger) värnar ”den svenska modellen” ink kollektivavtal.
I Sverige utanför denna tråds bubbla kommer du nog stämpla massan som ”fackpampar”
Jag tycker det blir tydligare och tydligare varför alla värnar 'den svenska modellen'. Man vill ju nu visa vad som händer om man nekar kollektivavtal, typ då går man under. Det är inte så många personer som skulle anse det som 'frivilligt'. Jag räknar då inte sådana personer som tex Löfven som tjänar sin lön genom att vara väldigt vårdslös med sanningen.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 17:49
Luma skrev: 24 nov 2023 16:44
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Om den var avsedd för mig så kan jag lugna dig med att jag inte är fackpamp (stor eller liten). Jag var själv inte ens med i facket under mina första år i arbetslivet. Tyckte faktiskt att facket var för ”losers” 😇
Gick med då jag till slut förstod att folk blev ledsna/kände att jag åkte räkmacka som inte var med.

Notera att samtliga partier (från vänster till höger) värnar ”den svenska modellen” ink kollektivavtal.
I Sverige utanför denna tråds bubbla kommer du nog stämpla massan som ”fackpampar”
Ja, grupptrycket på arbetsplatserna är facket bästa (och enda?) medlemsvärvare.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

ReNewAble skrev: 24 nov 2023 18:23
ONSatan skrev: 24 nov 2023 17:34
Norrlands skrev: 24 nov 2023 17:30
steele76 skrev: 24 nov 2023 17:24
Luma skrev:
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.

Tre frågor till er:

1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?

2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?

3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Håller helt med!

När man läser i den här tråden låter det som att det är fåmansbolag och Tesla som saknar kollektivavtal. Min sambo jobbar på ett av Sveriges största redovisnings och revisionsbolag med ca 1500 anställda i Sverige, och de har inget kollektivavtal. Och inte ser jag Unionen tälta utanför hennes kontor. Förstår inte vad det är som är så hemskt hos Tesla som gör att man behöver dra det så här långt!
Metall tror att de kan påverka Tesla på en global nivå…
Men det är TM Sweden de har konflikt med. Detta har Metall och övriga förbund missat i sin iver av att demonstrera sin makt.

Vad menar du?
Har inte facket konflikt med TM Sweden som i sin tur säger i princip ”vår VD är bara en marionett och alla viktiga beslut fattas av Musk personligen”?
Är inte ovanligt i stora bolag att den lokala VDn endast har ansvar för att bolaget uppfyller de legala kraven i landet och att alla affärsmässiga beslut tas någon annanstans.
Än mer ovanligt att den nationelle VD:n saknar beslutsmandat över en så pass enkel fråga som att förhandla om kollektivavtal. Jag kan faktiskt inte påminna mig om ett liknande fall inom industrikollektivet. Nu är jag ju i
sammanhanget uppenbarligen tämligen ”ung” men sedan 1990-talet har jag hyfsad koll på vår nationella arena…😏
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 16:24
Leon skrev: 24 nov 2023 16:15
Från och med idag, redan klockan 13:00, får inte Hydro Extrusions i Vetlanda tillverka delar till Tesla. Är otroligt tråkigt och jag hoppas att de kan ställa om internt så att ingen förlorar sin anställning. Det är eventuellt dessa typer av parter som är de största förlorarna i denna konflikt.

Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.

Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
Säger inte att du har fel men vad bygger du detta på (denna tråd?) ?
Nej då, jag förstår att du vill att jag utvecklar.

Det är väldigt naivt av IF Metall att tro att man kan stoppa produktionen genom att stoppa en leverantör på det här sättet. Man skulle ha gjort en analys där man väger konsekvenserna mot hur effektiv stridsåtgärden faktiskt är.

Ingen tillverkare förlitar sig på en enda leverantör när man avser masstillverka en produkt med flera tusentals olika delar. Det räcker om en del i kedjan inte finns tillgänglig och då står produktionen stilla vilket innebär oerhörda kostnader. Därför har man garderat sig mot detta med både A-, B-, och C-leverantörer. Därtill olika strategier där man garanterar att produktionen kan fortsätta tills man ställer om.

Vet inte om det framgår men det går åt mycket arbete kring att lokalisera komponenter och leverantörer samt att säkerställa att inte en hel fabrik står stilla på grund av en enda komponent. Det är oförskämt naivt att tro något annat.

I Teslas fall finns flera andra leverantörer som gladeligen ställer upp. Detta visste redan Hydro Extrusions i Vetlanda och hade IF Metall frågat skulle de förklarat situationen och man hade kunnat hantera situationen annorlunda.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

iAkita skrev: 24 nov 2023 18:16
Luma skrev: 24 nov 2023 17:56
Om det är så illa ställt på den svenska arbetsmarknaden, som du skriver, trots den "Svenska modellen" och facket enorma makt. Så är det väl bättre att Metall riktar artilleriet mot dessa oseriösa företag än att attackera Tesla som uppenbarligen har nöjda anställda.
I ärlighetens namn så gjorde faktiskt facken, eller iallafall LO, ett försök att markera mot rasism/strukturell rasism för några år sen. Det föll inte i så god jord...
Det där är ju en jätteviktig aspekt och jag visste inte att kollektivavtalet styr anställningsproceduren.
Men just i det avseendet tror jag inte att Tesla är ett jättestort problem.
Av de senaste fyra teknikerna som jag pratat med på Tesla har två haft arabisk-klingande namn och utan att vara alltför förutfattad skulle jag tro att de andra två också hade det trots att vi inte blev presenterade.
Två pratade för övrigt engelska med mig så det verkar som att Tesla inte heller bryr sig om att lägga någon större vikt vid svenska språket.
Skriv svar