Sida 2 av 4
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 26 aug 2019 21:29
av Tellus
Trist, men är nog bäst att stå på sig, be att få prata med nån chef om ni får samma svar som sist.
Verkar inte vara någon annan drabbad här på forumet av detta.
Bilen lär bli svårsåld om spekulanten väljer mellan en bil som visar 440km vs 500km.
Jag hoppas och tror att dom kommer "laga" din bil. Försök med SC igen, i sista hand ARN, då kan du kräva ny bil så blir det nog fart på felsökningen.
Är nog bra att ha lite kött på benen vis SC besöket, som hur många kWh du laddat i displayen eller mäta själv hur många kWh som får plats i batteriet men elmätare i schuko uttag eller laddbox.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 26 aug 2019 22:33
av Geni87
Tellus skrev:Trist, men är nog bäst att stå på sig, be att få prata med nån chef om ni får samma svar som sist.
Verkar inte vara någon annan drabbad här på forumet av detta.
Bilen lär bli svårsåld om spekulanten väljer mellan en bil som visar 440km vs 500km.
Jag hoppas och tror att dom kommer "laga" din bil. Försök med SC igen, i sista hand ARN, då kan du kräva ny bil så blir det nog fart på felsökningen.
Är nog bra att ha lite kött på benen vis SC besöket, som hur många kWh du laddat i displayen eller mäta själv hur många kWh som får plats i batteriet men elmätare i schuko uttag eller laddbox.
Med det sista alternativet behöver man ju dock känna till de totala förlusterna i bilen vid laddning, och det är ju lite knepigt att få exakt även om det går att uppskatta hyfsat.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 27 aug 2019 00:19
av selfish
Ett sätt kan vara att köra Scanmytesla appen som ger dig ALL information du behöver om ditt BMS och batteripacket. Har dock inte kört den ännu på Model 3 bara på min Model X.
Kräver dock en anslutning till Teslans diagnosport, så en OBD2-bluetooth adapter med rätt kabel för anslutning till Model 3.
https://sites.google.com/view/scanmytesla/home
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 27 aug 2019 19:30
av Max3
Blir att boka en ny tid, tack för alla svar!
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 01 okt 2019 14:10
av Max3
Min räckvidd fortsätter att gå ner men hittade äntligen detta på Teslas hemsida som troligtvis kommer få SC teknikerna att tänka om

:
Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles (kilometers for EMEA) driven?
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.
Här nämner ju tesla tydlig att rated range inte är beroende av körstill eller andra faktorer som SC säger. Ska ta upp detta nästa gång de hävdar att räckvidden beror på körsätt.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 01 okt 2019 14:32
av MSO
Max3 skrev:Min räckvidd fortsätter att gå ner men hittade äntligen detta på Teslas hemsida som troligtvis kommer få SC teknikerna att tänka om

:
Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles (kilometers for EMEA) driven?
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.
Här nämner ju tesla tydlig att rated range inte är beroende av körstill eller andra faktorer som SC säger. Ska ta upp detta nästa gång de hävdar att räckvidden beror på körsätt.
Där har du den.
Annars får du väl åka upp till Mölndal helt enkelt.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 03 okt 2019 17:06
av Max3
Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet

.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 03 okt 2019 17:16
av taliz
Max3 skrev:Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet

.
Säg till dom att du kommer kontakta media om de inte reder ut det.
Finns nog gott om ”journalister” som suktar efter att tjäna en hel del klick...
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 03 okt 2019 18:49
av Max3
taliz skrev:Max3 skrev:Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet

.
Säg till dom att du kommer kontakta media om de inte reder ut det.
Finns nog gott om ”journalister” som suktar efter att tjäna en hel del klick...
Kanske. Eller åka ditt själv någon dag utan att ha bokat tid.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 03 okt 2019 18:59
av vibrationsfri
Vad ligger rangen på nu i dagsläget ?
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 03 okt 2019 19:15
av Max3
vibrationsfri skrev:Vad ligger rangen på nu i dagsläget ?
Idag så var 70% 296km, vilket blir ungefär 423 km vid 100%, så det verkar ju inte stanna av, hoppas att det snart dyker upp något typ av felmeddelande.
Inte långt kvar tills min range är som en SR+

.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 03 okt 2019 19:36
av vibrationsfri
Max3 skrev:vibrationsfri skrev:Vad ligger rangen på nu i dagsläget ?
Idag så var 70% 296km, vilket blir ungefär 423 km vid 100%, så det verkar ju inte stanna av, hoppas att det snart dyker upp något typ av felmeddelande.
Inte långt kvar tills min range är som en SR+

.
Bättre för dig att det går fort utför så att du får ett nytt batteri. Det värsta är ju om det stannar på denna nivå. Att batteriet är kallt kan ge dig lite ytterligare tapp i beräkningen. Min tappar något om det är en riktigt kylig morgon.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 03 okt 2019 19:46
av Max3
Ja synd bara när man ska på långresa, vilket jag ska om några veckor. Hinner ju inte komma under 30% deg tills dess tyvärr.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 15 okt 2019 15:31
av Max3
Goda nyheter
Bokade ännut ett SC center besök igår och idag skrev de att de har kikat en del på min bil och: "mycket riktigt så är det obalans i batterimodulerna"
Äntligen!!!!!
Det var en kille från Göteborg som hade kollat min bil och skrev att han har skickat infon till Malmö för diagnos. Men ni vet ju hur SC i Malmö behandlat mig innan så jag är inte säker på om det kommer bli något av detta. Men vi får se, något har ju hittats i alla fall
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 20 nov 2019 15:03
av Max3
Ny uppdatering

:
Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Det känns även som detta är ett standard svar som de skickar till alla som får minskad räckvidd. Egentligen passar inte detta svaret in på mitt problem. Jag har ju obalans i modulerna, då hjälper det väll inte att låta bilen vara på olika SoC, det gör man väll när BMSen är okalibrerad? Inte när modulerna är ur balans.
Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Ska jag kräva att de balanserar modulerna? Går det ens att göra, alltså har SC centret någon metod för detta?
Just nu känns det lite snopet när man betalat för en LR, men inte får mycket längre räckvidd än en SR+.
Just nu ligger 90% på 380km => 100% ≈ 420km
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 20 nov 2019 15:43
av EnTraktor
Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 20 nov 2019 16:11
av BjornS
Max3 skrev:Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Detta låter väldigt likt vad de svarade mig om min dåliga range. Och på sätt och vis stämmer det också med
min ScanMyTesla-avläsning som visar att jag har hela 200 mV obalans i batteripacket. Friska 3:or har mellan 4 och 10 mV obalans. 200 mV är en rejäl andel av cellernas totala spänningsomfång, vilket också motsvarar väl hur mycket kapacitet mitt batteri förlorat.
En optimistisk tolkning av Teslas besked är att detta faktiskt beror på en firmware-bugg i batterihanteringssystemet, som pga buggen inte håller cellerna balanserade som de ska. En fix av denna bugg skulle då kunna återbalansera cellerna och därmed åter låta oss använda batteriets fulla kapacitet.
Denna tolkning skulle också innebära att ingenting faktiskt är trasigt i batteriet, förutom denna bugg. Cellerna mår bra, men eftersom de inte balanseras jämnt kan celler varken laddas eller tömmas helt utan ligger (i genomsnitt) och skvalpar i ett mittenspann.
Frågan är hur länge man vill "sitta still i båten" och vänta på den där buggfixen.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 20 nov 2019 16:25
av Tellus
Oj 200mV.
På Nissan Leaf bilar som fått fel på battericeller brukar cell diffen bli så, normalt på en Leaf är det 10-20mV
Så i detta fall är det väl svårt att veta om celler är defekta eller bmsen inte kan balansera, oavsett tycker jag det är ett självklart garantiärende då kunden får en kraftigt minskad räckvidd.
Ser ut som ARN eller pressen är enda utvägen, jag tror inte på att någon uppdatering fixar detta, isåfall borde den ha kommit för länge sedan.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 20 nov 2019 18:19
av LarsL
Max3 skrev:Ny uppdatering

:
Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.
Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 20 nov 2019 18:51
av Max3
EnTraktor skrev:Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Företag tyvärr
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 20 nov 2019 20:05
av OfarligTesla
Max3 skrev:EnTraktor skrev:Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Företag tyvärr
Då kontaktar du de som sköter din juridiska rådgivning och kan säkert rekommenderas till någon som kan skriva ihop något bra så de får en chans att lösa det innan du går vidare till domstol. De har ju själva erkänt att de levererat en defekt produkt till dig, att det beror på den mjukvaran spelar ingen roll. Du skall inte behöva betala fullpris för något defekt så de får kompensera dig så du blir nöjd fram tills de löser problemet alternativt återköpa bilen.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 21 nov 2019 12:17
av Max3
LarsL skrev:Max3 skrev:Ny uppdatering

:
Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.
Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Nja, jag har läst om folk som fått samma svar som mig och att en uppdatering ska komma, detta var under andra halvan av 2018. Nu har det gått mer än ett år och fortfarande ingen uppdatering. Jag tror att jag har så pass mycket obalans i mina celler att en uppdatering inte kommer lösa det för mig. Dessutom har jag inte tid att vänta på någon uppdatering som vi inte ens vet kommer. Jag har ju köpt en LR för att jag behöver räckvidden nu! Jag är säker på att det kan lösa det på något sätt om de tar in bilen, men såklart är det enklare för dem att säga att det kommer "snart" i en uppdatering. Jag kommer boka en ny SC tid.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 21 nov 2019 12:34
av taliz
Max3 skrev:LarsL skrev:Max3 skrev:Ny uppdatering

:
Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.
Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Nja, jag har läst om folk som fått samma svar som mig och att en uppdatering ska komma, detta var under andra halvan av 2018. Nu har det gått mer än ett år och fortfarande ingen uppdatering. Jag tror att jag har så pass mycket obalans i mina celler att en uppdatering inte kommer lösa det för mig. Dessutom har jag inte tid att vänta på någon uppdatering som vi inte ens vet kommer. Jag har ju köpt en LR för att jag behöver räckvidden nu! Jag är säker på att det kan lösa det på något sätt om de tar in bilen, men såklart är det enklare för dem att säga att det kommer "snart" i en uppdatering. Jag kommer boka en ny SC tid.
Kanske kan testa förslaget åtminstone?
Dvs låta den stå på olika SOC.
Tex en natt på 90, en på 80, en på 70 osv.
Då kan du ju skriva det i ticketen sen att du testat.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 21 nov 2019 14:36
av EnTraktor
Max3 skrev:EnTraktor skrev:Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Företag tyvärr
Teslas egna garantivillkor säger att fel ska åtgärdas skyndsamt. Att vänta månader på en uppdatering är verkligen inte skyndsamt. Jag skulle göra som ofarligtesla rekommenderar, ta hjälp av en jurist. Behöver inte alls vara nått avancerat. Beskriv felet, beskriv hur lång tid som du haft felet, kräv åtgärd och hänvisa till köplagen och deras garantivillkor samt sätt en deadline att du vill ha det fixat inom typ ca 3-4 veckor och skicka till Tesla.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Postat: 21 nov 2019 15:39
av BjornS
Idag sade min bil själv ifrån att batteriet är paj:
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.
Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.