SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Inte via Norge? Du kan ni köra med Superchargers hela vägen!
Undrar vem som blir först att åka Smygehuk-Treriksröset med en elbil!
(Dvs Sveriges sydligaste till nordligaste punkt)
Vi körde till Björkliden via Norge förra året. Vackert, men E6 är låååångsam. Dags att testa något nyttTiborBlomhall skrev:Inte via Norge? Du kan ni köra med Superchargers hela vägen!

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ni som har varit med ett tag, hur lång tid brukar det ta att färdigställa en SuC? Den i Mora verkade gå på några veckor att få klar men nu har man hållit på i Tindered i flera månader och jag börjar bli orolig för att den ska hinna bli klar tills i sommar? 

MY LR, Pearl White
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Den kommer vara klar till på torsdag.Kirre skrev:Ni som har varit med ett tag, hur lång tid brukar det ta att färdigställa en SuC? Den i Mora verkade gå på några veckor att få klar men nu har man hållit på i Tindered i flera månader och jag börjar bli orolig för att den ska hinna bli klar tills i sommar?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det var exakt... Ödmjuk fråga men hur kan du vara så säker på det? 

MY LR, Pearl White
Det är ett internskämt, Tesla levererar på torsdag men ingen vet vilken vecka det är. Tror det började när Tesla sa att de skulle leverera Spotify på torsdag veckan efter men det dröjde ytterligare någron vecka och efter det har det blivit ett skämt att Tesla legerar på Tordag, ingen vet däremot vilken torsdagKirre skrev:Det var exakt... Ödmjuk fråga men hur kan du vara så säker på det?

Här lär man sig något varje dag...vigge50 skrev:Det är ett internskämt, Tesla levererar på torsdag men ingen vet vilken vecka det är. Tror det började när Tesla sa att de skulle leverera Spotify på torsdag veckan efter men det dröjde ytterligare någron vecka och efter det har det blivit ett skämt att Tesla legerar på Tordag, ingen vet däremot vilken torsdagKirre skrev:Det var exakt... Ödmjuk fråga men hur kan du vara så säker på det?

MY LR, Pearl White
Jag ska ner nu på Onsdag till Öland, missar jag invigningen då eller var den förra Torsdagendanni skrev:Den kommer vara klar till på torsdag.Kirre skrev:Ni som har varit med ett tag, hur lång tid brukar det ta att färdigställa en SuC? Den i Mora verkade gå på några veckor att få klar men nu har man hållit på i Tindered i flera månader och jag börjar bli orolig för att den ska hinna bli klar tills i sommar?

Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Åker oxå nu på onsdag, dock med Passaten tills vidare (leverans av Teslan slutet juni)... Är dock mest orolig att de inte hinner klart tills iaf den torsdagenDesigner skrev:Jag ska ner nu på Onsdag till Öland, missar jag invigningen då eller var den förra Torsdagendanni skrev:Den kommer vara klar till på torsdag.Kirre skrev:Ni som har varit med ett tag, hur lång tid brukar det ta att färdigställa en SuC? Den i Mora verkade gå på några veckor att få klar men nu har man hållit på i Tindered i flera månader och jag börjar bli orolig för att den ska hinna bli klar tills i sommar?

Mailade Tindereds lantkök och frågade, enligt dem har Tesla lovat att vara klara senast 1 aug men trodde att det skulle gå snabbare.
Hur tar man sig från Uppsala till Öland/Sandvik, via Kalmar på smidigaste (snabbaste) sätt utan en SuC i Tindered? Väääldigt dåligt med chademo längst E22an än så länge...

MY LR, Pearl White
Fyll på lite så du klarar dig till Kalmar på Clevers chademo i Stavsjö och sen på chademon vid Maxi i Kalmar innan vidare färd till Öland
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Detta är väl den smidigaste nu, från och med den 17:e juni finns också alternativet att ta färjan mellan Oskarshamn och Byxelkrok om man ska till norra ön.Machris skrev:Fyll på lite så du klarar dig till Kalmar på Clevers chademo i Stavsjö och sen på chademon vid Maxi i Kalmar innan vidare färd till Öland
http://olandsfarjan.se/
Tindered kommer dock bli en mycket uppskattad Supercharger tror jag. Ska man åka mellan sydöstra Sverige och Stockholm norrut så kommer det vara mycket bra placerad. Ska man mot Linköping och mer inåt landet så blir det ett par mil omväg men det är ändå hälften mot Toftaholm om man kör öst-västlig riktning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Framförallt missar du en trevlig lunch i Rissne om du åker mot Öland alltför tidigt på onsdagDesigner skrev:Jag ska ner nu på Onsdag till Öland, missar jag invigningen då eller var den förra Torsdagendanni skrev:Den kommer vara klar till på torsdag.Kirre skrev:Ni som har varit med ett tag, hur lång tid brukar det ta att färdigställa en SuC? Den i Mora verkade gå på några veckor att få klar men nu har man hållit på i Tindered i flera månader och jag börjar bli orolig för att den ska hinna bli klar tills i sommar?

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hei er det kommet noen uoffisiell info om disse superladerne nedenfor?
Sommer høst vinter 2016 ?
Umeå , Piteå , Tøre og gallivare
P85D
I princip de ända källor av information om kommande Superchargers ärbjerrang skrev:Hei er det kommet noen uoffisiell info om disse superladerne nedenfor?
[*]http://Tesla.com
[*]http://supercharge.info/
[*]Bygglovsansökningar på kommunerna
Sedan finns spekulationer och iakttagelser på forum likt detta eller blogg som t.ex. http://tesla.sondell.biz/. När det finns något mer substantiellt brukar Supercharge.info få info från dessa forum och länka till källan. På Tesla.com verkar det som att det kommer SuC i närheten av Umeå, Skellefteå, Luleå och Gällivare under 2016 men tidsplanen kan spricka.
De flesta kommunerna har protokoll och liknande på sina hemsidor men man kan säkert kolla med kommunerna också om något är på gång. Det är dock inte alltid som bygglov krävs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Någon som vet om det händer något i Tindered?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Nej, men mest troligtvis ingenting.Bod skrev:Någon som vet om det händer något i Tindered?
Känns som Sverige är Teslas bortglömda land... Börjar bli ganska frustrerande!
Känns som de borde tagit hälften av Tysklands tilldelning och lagt dem i Sverige...
Tyskland är en viktigare marknad än Småland. Så kanske man kan sammanfatta det?
Passerade Tindered igår och det är helt stillastående. Till synes ingen pågående aktivitet alls.Bod skrev:Någon som vet om det händer något i Tindered?

Kan de ha uppstått något problem/med tillstånd eller liknande?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Det postades väl ganska tidigt att denna laddare skulle lanseras till sommaren.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Det har väl spekulerats kring att likviditeten bromsat utbyggnaden förut.jtesla skrev:Passerade Tindered igår och det är helt stillastående. Till synes ingen pågående aktivitet alls.Bod skrev:Någon som vet om det händer något i Tindered?
Kan de ha uppstått något problem/med tillstånd eller liknande?
Fast det finns likviditet att bygga i Tyskland, så jag skulle säg FUD. Det handlar säkert om en blandning mellan ointresse och att det tar tid med tillstånd och ledningsdragning.
Efter model3-bokningarna borde likviditeten vara rätt bra.. Fast dom pengarna kanske är låsta till annat...?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Börjar så smått känna mig lite blåst på det här köpet.
Jag har räknat med att ha den på företaget i tre år, och räknat med att utbyggnaden skulle fortsätta så jag kunde åka även norröver i landet som jag gör idag. Jag vill inte känna mig så mycket mer begränsad än vad jag gör idag, det var ju ett av de starkaste skälen till att jag valde Tesla, friheten!
Men det här är ett solklart fall av vilseledande marknadsföring.
Det är tråkigt att säga det, men jag börjar faktiskt ångra min beställning.
Imorgon ska jag kolla möjligheten att avbeställa...
Vägrar Tesla så kan jag tänka mig att ARN kommer ge mig rätt med tanke på de utlovade SuC under 2015 och 2016 som aldrig händer.
Minst sagt besviken på Elon och Tesla, det här är INTE hållbart eller acceptabelt!
Jag har räknat med att ha den på företaget i tre år, och räknat med att utbyggnaden skulle fortsätta så jag kunde åka även norröver i landet som jag gör idag. Jag vill inte känna mig så mycket mer begränsad än vad jag gör idag, det var ju ett av de starkaste skälen till att jag valde Tesla, friheten!
Imorgon ska jag kolla möjligheten att avbeställa...

Vägrar Tesla så kan jag tänka mig att ARN kommer ge mig rätt med tanke på de utlovade SuC under 2015 och 2016 som aldrig händer.
Minst sagt besviken på Elon och Tesla, det här är INTE hållbart eller acceptabelt!
Det står på Teslas hemsida följande under kartan med SuperchargersVidio skrev:Börjar så smått känna mig lite blåst på det här köpet.
Imorgon ska jag kolla möjligheten att avbeställa...![]()
Jag säger inte att Tesla inte borde ha haft dessa upp nu men jag tror inte du kan gå till ARN då Tesla skriver tydligt att de inte lovar utbyggnaden. Sverige är ett av de länder med flest Superchargers per Tesla så det är inte så förvånande om inte Sverige ligger högst upp i prioriteringen sen är det ju såklart synd att de inte bygger de som man hoppas de ska göra.Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras.
vigge50 skrev:Det står på Teslas hemsida följande under kartan med SuperchargersVidio skrev:Börjar så smått känna mig lite blåst på det här köpet.
Imorgon ska jag kolla möjligheten att avbeställa...![]()
Minst sagt besviken på Elon och Tesla, det här är INTE hållbart eller acceptabelt!Jag säger inte att Tesla inte borde ha haft dessa upp nu men jag tror inte du kan gå till ARN då Tesla skriver tydligt att de inte lovar utbyggnaden. Sverige är ett av de länder med flest Superchargers per Tesla så det är inte så förvånande om inte Sverige ligger högst upp i prioriteringen sen är det ju såklart synd att de inte bygger de som man hoppas de ska göra.Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras.
Hur ligger vi till jämfört m Tyskland? Känns ju helt orimligt, verkar inte rulla en tysk Tesla där.
Sen tror jag inte Tesla kan komma runt svensk lagstiftning hur länge som helst genom att använda "svepande" ordalag. Kanske funkar i the us and a, men våra konsumentköpslagar i Sverige är ganska kraftfulla.
Kan inte Tesla garantera mig att jag kan ta mig till Luleå i sommar via SuC-nätverket, så avbeställer jag. Tyvärr.