Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jag har bekräftad smittkedja till testad person för coronaviruset. Känns helt klart som att jag kommer överleva... kan fortfarande vara spydig på nätet tex. :D
Är du smittad eller kan du vara smittad?

I vilket fall handlar det inte om enskilda människor. Det handlar om att skydda riskgrupperna och möjliggöra för sjukvården att klara av peaken.

Såg att artisten Petter håller sina restauranger öppna som vanligt. Var bara 120 platser så det var ju lugnt...

Seriöst. Det där med max 500 gör mer skada än nytta. Nu verkar "alla" tycka det är helt ok att träffas om man är färre än så. Helt otroligt. Någon i kommentarsfältet ifrågasatte hur bra det var att hålla öppet blev hånad. "Vadå, ska man inte få käka en burgare om man är helt symptomfri?" Nej det ska du fan inte. Stanna hemma!!!
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Jag har bekräftad smittkedja till testad person för coronaviruset. Känns helt klart som att jag kommer överleva... kan fortfarande vara spydig på nätet tex. :D
Därmed också bekräftat att du kan ha smittat andra pga att du valde att "leva som vanligt" istället för att tillämpa social distansering... Att du överlever tror jag säkert. Kanske inte de du direkt eller indirekt smittat dock.
Fast jag har jobbat hemifrån.

Ta det lugnt det är bara som en vanlig förkylning eller influensa, spänn av!
Det är inte sant. Det här är mycket värre. Framförallt för riskgrupperna. Det här är inte rätt tillfälle att trolla...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Därmed också bekräftat att du kan ha smittat andra pga att du valde att "leva som vanligt" istället för att tillämpa social distansering... Att du överlever tror jag säkert. Kanske inte de du direkt eller indirekt smittat dock.
Fast jag har jobbat hemifrån.

Ta det lugnt det är bara som en vanlig förkylning eller influensa, spänn av!
Inte nog med den hopplöst felaktiga jämförelsen med vanlig influensa. Nu blev det hipp som happ en vanlig förkylning...

Tycker du kan åka till norra Italien och berätta för dem vilka idioter de är som bryr sig så mycket om "förkylningen". När det är gjort kan du åka runt världens finansmarknader och berätta om "förkylningen". Du verkar ha massor av visdom att dela med dig av.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jag har förmodligen gått igenom det värsta. Svag feber, halsont och torr hosta... plus 8 timmar smärta i hela kroppen.

Risk grupper ska helt klart hålla sig isolerade. Men friska, framför allt barn, drabbas väldigt lindrigt. Skadorna på ekonomin står inte i proportion till riskerna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Smittan är som jag sa längre upp allmänt spridd i samhället vid det här laget.
Skulle vi stängt gränser och annat så borde det gjorts för ett par veckor sedan och då främst från Kina. Att stänga gränser nu är bara symbolpolitik fFör att vinna röster och visa handlingskraft.

Det ni ska göra är att inte besöka äldre eller människor som har andra underliggande sjukdomar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det som sjukvården fick ta hand om var; dubbelsidig lunginflammation, på patient efter patient. Det var det som var varningsklockan. Så det är mer än en vanlig förkylning.
Problemet man har i Italien som vi definitivt inte vill få hit. Där folk struntade i rekommendationerna, "det var bara en influensa" sa de. Nu sitter de där med 200% överbeläggning där de får välja vilka de skall rädda. Där döda får ligga hemma för att inga begravningar sker.
Problemet är inte att folk dör i sjukdomen utan den tränger undan all annan vård. Då är det bara att säga lycka till till de som får en stroke eller hjärtattack. Skall bli intressant att se hur många som dör som inte har coronaviruset.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Skulle vi stängt gränser och annat så borde det gjorts för ett par veckor sedan och då främst från Kina. Att stänga gränser nu är bara symbolpolitik fFör att vinna röster och visa handlingskraft.

Det ni ska göra är att inte besöka äldre eller människor som har andra underliggande sjukdomar.
Varför ska man stänga gränserna nu när alla andra runt oss redan stängt sina? Sedan vill väl ingen flyga hit när hela världen pekar på oss som dumma och oansvariga. Nej stänga gränser ger inget nu . Sedan kan man inte stänga ute inhemska idioter som åkt på semester nu när alla normala människor tycker att man ska stanna hemma .
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Tillväxten är exponentiell. Ca 33% per dag enligt graf publicerad några sidor tillbaka.
Du såg ju videoklippet som jag länkade till. Tillväxten är inte strikt exponentiell, inget i naturen (eller aktiemarknaden) är det. Tillväxten är logistisk vilket till en början är ungefär som exponentiell tillväxt men E*p är inte konstant och tillväxten avtar med tiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion
"Exponential growth is a specific way that a quantity may increase over time. It occurs when the instantaneous rate of change of a quantity with respect to time is proportional to the quantity itself."

"Exponentialfunktioner. En exponentiell förändring innebär att någonting ökar eller minskar i värdet med en viss procent för varje steg på x-axeln i ett diagram."

Tror vi pratar om varandra. Tillväxten är exponentiell just nu (och under lång tid framöver), den kommer dock mycket riktigt inte vara det för all framtid.
Jag pratar rent matematiskt och tillväxten är nära exponentiellt men inte exakt nu heller. Tillväxten är inte helt proportionell (växer med en viss procent per steg) mot antalet infekterade. Tillväxten varierar över tid och det är inget som sker först efter ett tag utan sker från start. Ju fler som blir sjuka, ju färre kan smittas. Alla kommer inte heller att smittas. Det finns ju ett visst immunförsvar även ifall ingen haft just COVID-19.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jag har förmodligen gått igenom det värsta. Svag feber, halsont och torr hosta... plus 8 timmar smärta i hela kroppen.

Risk grupper ska helt klart hålla sig isolerade. Men friska, framför allt barn, drabbas väldigt lindrigt. Skadorna på ekonomin står inte i proportion till riskerna.
Är du säker på att det var Corona eller kan du ha haft en lättare förkylning?

Får man lunginflammation så kommer den i en andra våg efter ca 10 dagar. Men har man haft så milda symptom som du så är väl den risken minimal. Krya på dig!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Så här ska man agera och kommunicera:

...medan svenska myndigheter fortsätter att fumla och tveka och förlora fokus, så ger Boris åtminstone klara förklaringar och besked. Vem hade trott att Boris skulle bli en förebild...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:

Varför ska man stänga gränserna nu när alla andra runt oss redan stängt sina? Sedan vill väl ingen flyga hit när hela världen pekar på oss som dumma och oansvariga. Nej stänga gränser ger inget nu . Sedan kan man inte stänga ute inhemska idioter som åkt på semester nu när alla normala människor tycker att man ska stanna hemma .
Nej, precis! Nu är det bara symbolpolitik.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vi kanske ska frysa finansmarknaderna i några veckor? Kurserna rasar ju på grund av osäkerhet över COVID-19 och det är svårt att i detta läge avgöra korrekt värde på bolagen när anställda inte kan komma till jobben och sköta sina jobb vid stängda skolor och fritidsgårdar.

PS. Detta är inget som jag argumenterar för...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nu är det bara Sverige, UK och Holland av alla länder i EU som håller skolorna öppna.

Övriga länder oroar sig ordentligt över Lars "förkylning".

https://www.dn.se/nyheter/varlden/coron ... a-smittan/

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Spänn av!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag har haft "något i lungorna" i ca 3v nu. Lite trögt att andas och lite hosta.
Kanske också har Corona.

Läste att ibuprofen kan vara dåligt och kan gynna viruset. Paracetamol tydligen att föredra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Spänn av!
När du slutar bagatellisera en pandemi så kanske... Tragiskt att du som så ofta agerar moralväktare i andra trådar med någon slags absurd stolthet nu deklarerar att du mycket väl kan ha spridit viruset vidare.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

LarsL skrev:
Spänn av!
Du är direkt farlig i dina antaganden. All fakta är på bordet, människor utan underliggande problem ligger i respiratorer över hela Europa. Många yngre än 60 och du bagatelliserar det som en förkylning och influensa som har hälften så hög R0 samt dödlighet på 0.05-0.1% mot cirka 3.4%.

Sorry men det som sker i Italien och Frankrike kommer ske här också , när vet vi inte men spridningen är ett faktum.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Vi kanske ska frysa finansmarknaderna i några veckor? Kurserna rasar ju på grund av osäkerhet över COVID-19 och det är svårt att i detta läge avgöra korrekt värde på bolagen när anställda inte kan komma till jobben och sköta sina jobb vid stängda skolor och fritidsgårdar.

Skulle absolut ha sina fördelar, men samtidigt skapar det såklart panik för människor som utöver corona-risken då skulle få sina pengar "inlåsta" i tider de kanske mest av allt vill ha tillgång till dem.

Men börsras är aldrig kul... Det enda man vet är att man aldrig är riktigt förberedd imo.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

NEO skrev:
LarsL skrev:
Spänn av!
Sorry men det som sker i Italien och Frankrike kommer ske här också , när vet vi inte men spridningen är ett faktum.
Jag vet och jag har skrivit det här nu i några dagar. Smittan är allmänt spridd i samhället. Åtgärder nu är i det närmaste symboliska. Många i riskgrupperna kommer så klart att dö, inget snack om det.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Svenssons skrev:

Skulle absolut ha sina fördelar, men samtidigt skapar det såklart panik för människor som utöver corona-risken då skulle få sina pengar "inlåsta" i tider de kanske mest av allt vill ha tillgång till dem.

Men börsras är aldrig kul... Det enda man vet är att man aldrig är riktigt förberedd imo.
Det är själva definitionen på en börskrasch. Att mycket få såg den komma.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

NEO skrev:
LarsL skrev:
Spänn av!
Du är direkt farlig i dina antaganden. All fakta är på bordet, människor utan underliggande problem ligger i respiratorer över hela Europa. Många yngre än 60 och du bagatelliserar det som en förkylning och influensa som har hälften så hög R0 samt dödlighet på 0.05-0.1% mot cirka 3.4%.

Inte för att tjafsa men var kommer 3,4 % från? Jag läste att det var antalet döda av bekräftade fall då borde dödligheten borde vara betydligt lägre.

Edit - 1% är så klart katastrof också. Jag menar inte på något sätt att det här är en vanlig influensa eller att vi undvika drastiska åtgärder för att minska spridningen.
Senast redigerad av Muhlegg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Muhlegg skrev:
Inte för att tjafsa men var kommer 3,4 % från? Jag läste att det var antalet döda av bekräftade fall då borde dödligheten borde vara betydligt lägre.
Ingen myndighet eller statistiker kommer att se mig eller de i min smittkejda som inte varit i kontakt med värden. Jag skulle dela siffran med minst 3 eller 4 men förmodligen mycket mer.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Muhlegg skrev:
NEO skrev:
LarsL skrev:
Spänn av!

WHO:
WHO Says The Coronavirus Global Death Rate Is 3.4%, Higher Than Earlier Figures
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

metchristian skrev:
Muhlegg skrev:
NEO skrev:
LarsL skrev:
Spänn av!

WHO:
WHO Says The Coronavirus Global Death Rate Is 3.4%, Higher Than Earlier Figures
Enligt denna så rapporterade WHO antal döda av bekräftade fall. Om det stämmer så är det ju inte en relevant siffra tycker jag.

https://www.google.com/amp/s/www.newshu ... 9.amp.html
Skriv svar