Sida 17 av 17

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 01 sep 2016 09:58
av mati
danni skrev:
Ett bra inlägg, mati, men en rättelse: du glömde att mega ligger mellan kilo och giga :) Att hämta 1,2 GW från bensintanken hade varit en bedrift och skulle innebära att bilen skulle dra ca 39 liter bensin per sekund.
Sant, jag kom på det nu vid fikabordet. Har rättat till det. :-)

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 01 sep 2016 10:37
av Laban
mati skrev:
Men hur är det med en bensinmotor då? Anta samma effektuttag på 300kW (en kraftig bensinmotor alltså), men en verkningsgrad på enbart 25%. Dvs man måste hämta 1,2MW (!) från bensintanken för att motorn ska leverera 300kW, resten på 0,9MW blir värme. Det är galet mycket värme. Ett mindre värmekraftverk som ska kylas bort. Även bensinbilar med mindre motor genererar massor med värme. Att det ändå fungerar beror helt enkelt på att bilarna är konstruerade för att kunna kyla bort den otroligt stora värmeförlusten som förbränningsmotorn medför.
En "fördel" för bensinmotorn är väl då att ca 50% av energin försvinner ut i avgaserna. Finns lite olika versioner av sanningen om hur många % det rör sig om men det är i alla fall en väsentlig del. Luktar gott gör det också..

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 01 sep 2016 11:23
av HelectriC
Walker skrev:
Foluke skrev:
Mrsharpangel skrev:
Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Snälla MR Sharp Angle, försök i alla fall att stava rätt. Det stavas "Verkningsgrad", står med "ä" tre gånger och "intressant" stavas med två "s". Bagateller i och för sig men när innehållet i inlägget gränsar till det obegripliga blir trovärdigheten klart lidande!
Kan det vara så (med tanke på skrivkunnigheten) att Mr Sharp Angel och "webbfenomenet" Gustav T är släkt? Eller rentav SAMMA PERSON! :shock: :lol:
känns mycket möjligt ja speciellt när det som nu dyker upp folk som aldrig skrivit nåt förr, men helt plötsligt kastar sig in i samma debatt

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 01 sep 2016 11:29
av danni
Walker skrev:
Foluke skrev:
Mrsharpangel skrev:
Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Snälla MR Sharp Angle, försök i alla fall att stava rätt. Det stavas "Verkningsgrad", står med "ä" tre gånger och "intressant" stavas med två "s". Bagateller i och för sig men när innehållet i inlägget gränsar till det obegripliga blir trovärdigheten klart lidande!
Kan det vara så (med tanke på skrivkunnigheten) att Mr Sharp Angel och "webbfenomenet" Gustav T är släkt? Eller rentav SAMMA PERSON! :shock: :lol:
Nej, det tror jag inte man bör misstänka, åtminstone inte på den grunden. Gustav skriver väldigt slarvigt medan Mrsharpangel stavar riktigt dåligt. Det är olika saker, och deras språkbruk ser inte alls likadant ut.

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 01 sep 2016 11:45
av TiborBlomhall
Vänligen respektera andras åsikter och bemöt dem med fakta istället för personpåhopp.

Forummedlem Mrsharpangel verkar inte vara samma person som GustavT enligt vad jag kan se som moderator.

Dessa medlemmar kan ha annan åsikt än flertalet här men de har all rätt att ha dem och framföra dem.

Även om tråden visar klara tendenser till trollning bör man välja att hellre bemöta sådant med tystnad än personpåhopp.

"Please don't feed the trolls. But don't offend them either."

/Moderatorn

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 01 sep 2016 15:21
av Bjorn
Vill egentligen inte ge mig i denna debatt men kan inte låta bli växellådan...

En gång utan växellåda, alltid utan växellåda. Det är en ynnest att slippa den.
Skulle aldrig någonsin byta till mig extra acceleration mot en växellåda som rycker och håller på.

Låt växellådor vila i frid bland mekaniska räknemaskiner och tändkulemotorer.
Trevliga på museum och bland nördiga entusiaster, men inget för vanligt folk att ha i vardagen.

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 14 sep 2016 00:18
av kontakten2
En bump på denna roliga tråd. Vår egen nyhetssektion har med intervjun av Christian von k egna tesla P+ . Hör ingen kritik här och den jämförs mot i3 . ;)

http://teslaclubsweden.se/christian-von ... sin-tesla/

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 14 sep 2016 08:40
av Klintan
kontakten2 skrev:
En bump på denna roliga tråd. Vår egen nyhetssektion har med intervjun av Christian von k egna tesla P+ . Hör ingen kritik här och den jämförs mot i3 . ;)

http://teslaclubsweden.se/christian-von ... sin-tesla/
Det är väl Gustav som intervjuar Christian?

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 14 sep 2016 08:49
av danni
Klintan skrev:
kontakten2 skrev:
En bump på denna roliga tråd. Vår egen nyhetssektion har med intervjun av Christian von k egna tesla P+ . Hör ingen kritik här och den jämförs mot i3 . ;)

http://teslaclubsweden.se/christian-von ... sin-tesla/
Det är väl Gustav som intervjuar Christian?
Jajjemän, det är ingen annan än GustavT som startade den här tråden som utför den intervjun, vilket såklart gör det lite komiskt :)

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 26 sep 2016 09:17
av Bjelke
Sorry men var bara tvungen att rycka lite i den här tråden igen för jag har just hittat lämpligt fordon till "ngn" :D
Trollkärran.PNG

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 26 sep 2016 09:33
av gellerstam
Bjelke skrev:
Sorry men var bara tvungen att rycka lite i den här tråden igen för jag har just hittat lämpligt fordon till "ngn" :D
+1 :-)

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 26 sep 2016 09:49
av mati
:lol: Haha, undrar om den går att köra 1000 mil på en tank i 350 knyck. ;)

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 30 nov 2017 11:57
av zyax
Ingen som väckt den här tråden sedan nya Roadstern kom?

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 30 nov 2017 12:24
av Verdi
zyax skrev:
Ingen som väckt den här tråden sedan nya Roadstern kom?
Tråden handlar inte om Roadstern. Som dessutom inte finns än. ;)

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 30 nov 2017 13:21
av Svenssons
Zyax kanske tänker på detta på trådens första sida:
danni 2016-08-24 skrev:
Vem vet, kanske kommer det någon dag en ny sportbil från Tesla också, kanske en Model R, som ger extrema prestanda hela vägen.

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Postat: 30 nov 2017 13:45
av zyax
Svenssons skrev:
Zyax kanske tänker på detta på trådens första sida:
danni 2016-08-24 skrev:
Vem vet, kanske kommer det någon dag en ny sportbil från Tesla också, kanske en Model R, som ger extrema prestanda hela vägen.
Precis. Allas vår danni visste vad han hintade om!