P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

GustavT

P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Inlägg av GustavT »

Som rubriken antyder tycker jag detat bekräftades när vi provade "700 hk" från rullande start 50 km/h mot bilar från 450 upp till "riktiga" 700 hk. Se nedan:

vs M4:

vs RS7 560 hk:

vs Aventador 700 hk:

vs s GT3 500 hk:

vs 458 Italia:

Mer pulver i fart särskilt över 100 km/h tycker jag Tesla är i akut behov av från de som gilalr konventionella prestandabilar som RS6 och BMW M5.
screenshot.1199.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av mati »

Det är ingen nyhet att Teslas bilar blir "långsammare" vid höga farter, jämfört med fossilbilar. Min bil accelererar från 0 till 100km/h snabbare än an Lamborghini Diabolo, men sistnämnda har en maxhastighet på 325km/h. Det är långt mer än vad Teslan klarar av. Tesla har inte lagt särskilt stor vikt på höga hastigheter, antagligen för att det är sällan man kör så fort i vardagen.
Så visst har du rätt, det går inte riktigt att jämföra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
GustavT

Inlägg av GustavT »

Tycker det är rätt fult att marknadsföra 700 hk, då man kan tro att en exemplevis Audi RS6 blir totalt avhängde av en Tesla på en Europatripp exempelvis. Men med största sannolikhet är det totslt tvärtom, att på Autobahn beter sig Teslan som en A6 diesel i jämförelse med en RS6 i fart :(
mati skrev:
Det är ingen nyhet att Teslas bilar blir "långsammare" vid höga farter, jämfört med fossilbilar. Min bil accelererar från 0 till 100km/h snabbare än an Lamborghini Diabolo, men sistnämnda har en maxhastighet på 325km/h. Det är långt mer än vad Teslan klarar av. Tesla har inte lagt särskilt stor vikt på höga hastigheter, antagligen för att det är sällan man kör så fort i vardagen.
Så visst har du rätt, det går inte riktigt att jämföra.
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

GustavT skrev:
Tycker det är rätt fult att marknadsföra 700 hk, ...
Tesla med dubbla motorer har en sammanlagd motoreffekt av 772 hk... MEN batterierna har 'endast' drygt 550 hk att leverera till motorerna så du skall egentligen jämföra Teslan med 550 hk bilar. Eftersom du inte har en Tesla så försök att få en provtur med någon så märker du att topphastigheten inte är särskilt intressant för denna 2,5 tom tunga familjebil. ;)

P.S. kolla i stället videos med stillastående start 8-)
Senast redigerad av Waxinator, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Ja, absolut tunnar effekten ut över 100 km/h, speciellt med "gamla" P85D. Då tröttnade draget redan vid 70 km/h.
Jag uppdaterade min till Ludicrous och nu går den åtminstone hyggligt ända upp till cirka 120 km/h, rejäl skillnad i känslan mellan 70-120, mot innan. Men även L tappar drag någonstans efter 120-130 km/h, då blir det helt riktigt lite med dieselkänsla :oops:

Som jag förstår filmen nu är det en P85D och då förstår jag att den blir avhängd av alla - Skulle vara kul att se samma film med nuvarande P90DL, för att inte tala om nya P100DL. Borde det gå bra uppåt 150 km/h, men efter det så kroknar nog även dessa. :|
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Oj, detta ämne har ältats duktigt i samband med prestandadiskussionerna kring P85D Ludicrous-släppet...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Detta e såååå 2015. Gustav, kom in i matchen :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fult och fult. Det är ju en annan drivlina, en elbil fungerar inte på samma sätt som en bensinbil. Effekten används på ett annat sätt, för att accelerera snabbt från 0-100 till exempel. Då är alla bensinbilar chanslösa. Teslan är inte tänkt att köras konstant över 250, det är ingen banbil heller, om du nu tänkte argumentera så. Den höga effekten på x-hundra hästkrafter går inte att ta ut hur länge som helst.
Asynkronmotorer, en sådan sitter i Teslan, har den trevliga egenskapen att man kan överbelasta dem extremt mycket, men enbart kortare tider. Annars överhettas motorn. Batterierna kan av samma anledning inte leverera den extremt höga strömmen hur länge som helst. Så visst har bilen 700 hk, eller vad det nu är, men det är enbart maxeffekten.
Jag vet inte vad du menar med "avhängd på en europatrip", men jag kör sällan fullgas hela tiden, oavsett om det är en bensinbil eller elbil. Bortsett från att man blir avhängd i en Tesla oavsett, för man måste ju ladda emellanåt.
GustavT

Inlägg av GustavT »

:D Haha ja men tycker det blev lite aktuellt igen iochmed P100D lanseringen :)

kontakten2 skrev:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

GustavT skrev:

kontakten2 skrev:
Inte varje dag man får en kändis på forumet ;)

I grund och botten har du rätt. Tesla Model S är inte primärt tänkt som en prestandabil eller banbil, och det har gjorts en del kompromisser på grund av det. Den är till exempel enväxlad, vilket gör att man hela tiden måste väga faktorerna effektivitet (elförbrukning), acceleration och toppfart mot varandra. Genom att ha en automatisk växellåda med två eller tre växlar hade man sluppit kompromissa lika mycket, men i gengäld hade det lagt till kostnad, komplexitet och vikt och tagit bort utrymme. För en prestandabil är det viktigt nog, för en familje- och vardagsbil, kanske inte så mycket. Tidiga varianter av Tesla Roadster hade en tvåväxlad automatlåda men det var enorma problem med att få fram en design som fungerade och höll, så till slut skrotades den idén. När man introducerade Dual Motor-konceptet så kom man faktiskt till viss del runt de här begränsningarna, genom att man då kan ha olika utväxling på de bägge motorerna. Då kan den ena motorn vara utväxlad för att vara mer effektiv vid daglig körning, medan den andra kan tillåta högre toppfart och bättre acceleration i högre hastigheter. Även Ludicrous Mode innebär en markant förbättring av just högfartsprestandan, så har du inte testat bilar med L-mode än borde du göra det.

Men det enkla svaret är alltså att Model S har som allra bäst prestanda i lägre hastigheter, och kommer inte dra ifrån några prestandabilar alls när man startar racet i motorvägshastighet. Vem vet, kanske kommer det någon dag en ny sportbil från Tesla också, kanske en Model R, som ger extrema prestanda hela vägen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Kan du inte plocka med ett ånglok också när du ändå jämför hästkrafterna i bilarna? Eller en gengasbil?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Tack för bra respons alla. Vad är egentligen den obegränsade toppfarten på P85D och P90D? Ngn som testat med GPS?
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

GustavT skrev:
Tycker det är rätt fult att marknadsföra 700 hk, då man kan tro att en exemplevis Audi RS6 blir totalt avhängde av en Tesla på en Europatripp exempelvis. Men med största sannolikhet är det totslt tvärtom, att på Autobahn beter sig Teslan som en A6 diesel i jämförelse med en RS6 i fart :(
Motorn kan lämna 700 hk men inte vid alla varvtal, en elmotors effekt minskar med varvtalet och eftersom Tesla inte har någon variabel utväxling så stämmer det att alla Model S är chanslösa mot motorstarka ICE bilar när det gäller acceleration vid höga hastigheter.

Men, vad gör det, Teslas extrema acceleration från stillastående är det som folk pratar om och det som media skriver om. Detta är givetvis ett medvetet val för att få så mycket publicitet som möjligt.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

GustavT skrev:
I detta samband bör noteras att Elon använder ordet "quickest" och inte "fastest". Det är en stor skillnad.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Så med "quick" menas acceleration?
mati skrev:
GustavT skrev:
I detta samband bör noteras att Elon använder ordet "quickest" och inte "fastest". Det är en stor skillnad.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Som många påpekat redan så gjorde redan Ludicrous skillnad, när den lanserades sa Elon att de kunde inte öka effektuttaget mellan 0-30 mph då hjulen bara skulle spinna utan de var först efter 30 mph som den nya säkringen gjorde nytta. Av denna anledningen så ökade Ludicrous accelerationen 0-100 km/h med 10% men 0-250 km/h med 20%. Om de nu har lyckats pressa tiden 0-60 mph ytterligare 0,3 sekunder så är det med största sannolikhet mellan 30-60 mph som skillnaden märks och därmed så är skillnaden antagligen också större på 100-200 km/h. Dragtimes har redan bestämt att de ska köpa en P100D, låt oss se hur den gör på 1/4 milen och antagligen upp till 200 km/h. Den senaste P90D har gjort 1/4 mil på 10,8 sekunder och nådde då en topphastighet på 196,3 km/h, antagligen klarar den då 0-200 km/h på 11 sekunder. Om den nu har snabbare acceleration så kommer den kanske klara 1/4 mile på 10,3 sekunder och hinner då kanske passera 200 km/h innan den passerar. Ingen vet förrän det är testat men jag tror P100D kommer komma väldigt nära 10 sekunder på 0-200 km/h och då kommer den vara betydligt bättre än P85D som jämförs här i klippen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

GustavT skrev:
Tack för bra respons alla. Vad är egentligen den obegränsade toppfarten på P85D och P90D? Ngn som testat med GPS?
Jag tror inte någon har möjlighet att lyfta en eventuell toppfartsspärr i mjukvaran, så nej, det lär ingen ha testat. Men som jag skrev ovan så beror många begränsningar på att Model S är enväxlad, och toppfarten är i allra högsta grad begränsad av utväxlingen, inte motoreffekten, så det är nog ingen meningsfull siffra. Jag tror helt enkelt att den inte skulle kunna göra mycket mer än 250 utan att ändra utväxlingen.

Det faktum att vi ser bilar med Ludicrous Mode som börjar sätta riktigt bra tider på kvartsmilen säger ju att även högfartsprestandan börjar bli rätt okay i och med L-mode. Kolla t.ex. den här videon:

vigge50

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
GustavT skrev:
Jag tror inte någon har möjlighet att lyfta en eventuell toppfartsspärr i mjukvaran, så nej, det lär ingen ha testat. Men som jag skrev ovan så beror många begränsningar på att Model S är enväxlad, och toppfarten är i allra högsta grad begränsad av utväxlingen, inte motoreffekten, så det är nog ingen meningsfull siffra. Jag tror helt enkelt att den inte skulle kunna göra mycket mer än 250 utan att ändra utväxlingen.

Det faktum att vi ser bilar med Ludicrous Mode som börjar sätta riktigt bra tider på kvartsmilen säger ju att även högfartsprestandan börjar bli rätt okay i och med L-mode. Kolla t.ex. den här videon:

Och där ska man komma ihåg att även P85D är snabbare än de P85D som används i dessa videor, kan helt klart bli intressant med tester av nya P100D
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
Och där ska man komma ihåg att även är snabbare än de P85D som används i dessa videor, kan helt klart bli intressant med tester av nya P100D
Youtube-taggen bör inte användas som underline-tagg ;) Den P85D som är med i videon jag la in är dock en P85D, alltså med Ludicrous-mode, som dock visar sig vara lite långsammare än P90D.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
Youtube-taggen bör inte användas som underline-tagg ;) Den P85D som är med i videon jag la in är dock en P85D, alltså med Ludicrous-mode, som dock visar sig vara lite långsammare än P90D.
Woops, blev lite fel där :)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Välkommen Gustav! Jag minns din "unofficial Alpina homepage" som gav mig intresse för Alpina. En person som ägt en B6 3,5 är i alla avseenden en bra kille :) Min första bil var en B10 v8 4,0 (E34). M5board, GT board var jag inte så aktiv på men läste mycket... Kul att du har en så framgångsrik youtubekanal nu :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag håller med om att det är fel att marknadsföra ett antal hk som inte kan levereras. Tycker ändå det är imponerande att de drar jämt i 4 sekunder (kan jag räkna det till). Tesla har valt bort några saker. De hade kunnat ha en växellåda. De hade också kunnat ha mer batterikylning som de hade på Pikes Peakbilen. Effekten begränsas p.g.a. värmeutvecklingen. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Tesla eller någon annan har en produkt som är överlägsen även i högre hastigheter. Vad är det för hastighet i rullande start?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Tesla är en sedan/familjebil. Bör man inte jämföra den med såna bilar :)

Sen visst är det kul att jämföra mot bilar som är byggda för andra ändamål. Så även jag ser fram emot tester mot nya P100DL
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

GustavT skrev:
Så med "quick" menas acceleration?
Ja, det tror jag att det är så det ska tolkas.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Man blir ju lite nyfiken på vad Tesla har i sitt labb. Vad har deför prestanda på testbilar som inte kommer till produktion ? :mrgreen:
Tesla Model Y
Skriv svar