Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Är lite speciellt med dyra audis och andra tyska premiummärken. I och med att de är så anpassningsbara är bilen ofta ganska individuellt utrustad. Jag har aldrig lyckats hitta en lätt begagnad audi som har den utrustning jag vill ha. Utom när jag köpte i Tyskland en gång men ändå inte helt 100. Så en lätt begagnad tappar snabbt en del, märks förstås mer på dyrare modeller än volymmodellerna. Det lugnar sig förstås efter några år när värdet är lägre då acceptansen för att man inte får en bil exakt som man skulle speca den ny ökar. Köper du en tre år gammal bil för 5-600” som kostade 1000” ny så accepterar du avsaknad av viss utrustning men detsamma gäller inte en nästan ny bil som du ska betala 90% av nypris för. Så funkar jag iaf.
Re: Audi e-tron
Hört det från andra också och jag tänker inte köpa den. Det ser dock ut som att det inte kommer att komma några nya på obestämd tid nu i och med att de lagt produktion på is. Tillverkningen kan dock komma upp nästa vecka igen så då kommer det i princip inte märkas.macky skrev:Är lite speciellt med dyra audis och andra tyska premiummärken. I och med att de är så anpassningsbara är bilen ofta ganska individuellt utrustad. Jag har aldrig lyckats hitta en lätt begagnad audi som har den utrustning jag vill ha. Utom när jag köpte i Tyskland en gång men ändå inte helt 100. Så en lätt begagnad tappar snabbt en del, märks förstås mer på dyrare modeller än volymmodellerna. Det lugnar sig förstås efter några år när värdet är lägre då acceptansen för att man inte får en bil exakt som man skulle speca den ny ökar. Köper du en tre år gammal bil för 5-600” som kostade 1000” ny så accepterar du avsaknad av viss utrustning men detsamma gäller inte en nästan ny bil som du ska betala 90% av nypris för. Så funkar jag iaf.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3650
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
SÅ funkar jag också. Under 1990-talet och början av 2000-talet lönade det sig att importera BMW från Tyskland till Sverige, men framför allt var det möjligt att hitta bilar med den utrustningskombination som jag sökte, när hela den enorma tyska marknaden stod till förfogande. Men de senaste 15 åren har jag köpt nytt, för att få precis den specifikation jag vill ha.macky skrev:Är lite speciellt med dyra audis och andra tyska premiummärken. I och med att de är så anpassningsbara är bilen ofta ganska individuellt utrustad. Jag har aldrig lyckats hitta en lätt begagnad audi som har den utrustning jag vill ha. Utom när jag köpte i Tyskland en gång men ändå inte helt 100. Så en lätt begagnad tappar snabbt en del, märks förstås mer på dyrare modeller än volymmodellerna. Det lugnar sig förstås efter några år när värdet är lägre då acceptansen för att man inte får en bil exakt som man skulle speca den ny ökar. Köper du en tre år gammal bil för 5-600” som kostade 1000” ny så accepterar du avsaknad av viss utrustning men detsamma gäller inte en nästan ny bil som du ska betala 90% av nypris för. Så funkar jag iaf.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Nja, visst blir det lite tröttsamt. Men det här forumet har framförallt många kloka medlemmar som bidrar med massor med bra inlägg. Det finns trots allt väldigt mycket matnyttigt här, kring elbilar men även rent generellt. Och det gillar jag.cosmos skrev:Är det inte snart dax att vi skapar ett eget forum för e-tron ägare? Jag kommer ha en egen i sommar, och ångrar inte en sekund att jag kommer lämna Tesla träsket. Det är många tesla fanboys som är inne på denna tråd om e-tron och skriver ner Audin i stort och smått. Mati, blir du inte trött på att ständigt försvara ditt bilval? Jag hade garanterat blivit det.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Men naturligtvis känns det rätt onödigt att en tråd som ska handla om en viss bil hela tiden smutskastas av ett litet gäng hardcore-fanboys. Men så är det väl överallt. Jag ser det såhär: Just det faktumet att det är främst e-tron tråden som smutskastas, och inte trådarna för EQC, Kona, e-Niro eller I-Pace, ser jag som ett bevis på att vi förmodligen har köpt rätt bil. Alla andra bilar ses inte som ett hot helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tycker också det här forumet är det bästa för att försöka snappa upp elbilskunskap i väntan på min egen övergång även om jag ännu inte vet när den kommer. Gillar livliga forum med engagerade medlemmar. Är också med på porscheklubbens forum och det är ett sömnpiller numera.
Re: Audi e-tron
Känns som om både BMW och Porsche-anhängarna har flyttat till grupperna på Facebook, Audi har ju aldrig haft något drag i sitt forum men känns inte heller som om något nytt är på gång.Fredrik j skrev:Tycker också det här forumet är det bästa för att försöka snappa upp elbilskunskap i väntan på min egen övergång även om jag ännu inte vet när den kommer. Gillar livliga forum med engagerade medlemmar. Är också med på porscheklubbens forum och det är ett sömnpiller numera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Kronkursen är ju en stor faktor i det hela. När euron stod i 8kr så var det väldigt lönsamt att importera.Niklas Z skrev:SÅ funkar jag också. Under 1990-talet och början av 2000-talet lönade det sig att importera BMW från Tyskland till Sverige, men framför allt var det möjligt att hitta bilar med den utrustningskombination som jag sökte, när hela den enorma tyska marknaden stod till förfogande. Men de senaste 15 åren har jag köpt nytt, för att få precis den specifikation jag vill ha.macky skrev:Är lite speciellt med dyra audis och andra tyska premiummärken. I och med att de är så anpassningsbara är bilen ofta ganska individuellt utrustad. Jag har aldrig lyckats hitta en lätt begagnad audi som har den utrustning jag vill ha. Utom när jag köpte i Tyskland en gång men ändå inte helt 100. Så en lätt begagnad tappar snabbt en del, märks förstås mer på dyrare modeller än volymmodellerna. Det lugnar sig förstås efter några år när värdet är lägre då acceptansen för att man inte får en bil exakt som man skulle speca den ny ökar. Köper du en tre år gammal bil för 5-600” som kostade 1000” ny så accepterar du avsaknad av viss utrustning men detsamma gäller inte en nästan ny bil som du ska betala 90% av nypris för. Så funkar jag iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Porscheklubbens facebook har också svalnat lite på grund av hårt modererande. Teslaklubbens grupp funkar bra.dd88 skrev:Känns som om både BMW och Porsche-anhängarna har flyttat till grupperna på Facebook, Audi har ju aldrig haft något drag i sitt forum men känns inte heller som om något nytt är på gång.Fredrik j skrev:Tycker också det här forumet är det bästa för att försöka snappa upp elbilskunskap i väntan på min egen övergång även om jag ännu inte vet när den kommer. Gillar livliga forum med engagerade medlemmar. Är också med på porscheklubbens forum och det är ett sömnpiller numera.
Re: Audi e-tron
Tror mer att det beror på säsong, kommer komma oförskämt mycket innehåll när bilarna ställs på till våren. Håller dock med om att moderatorerna har skruvat åt tumskruvarna lite väl hårt.Fredrik j skrev:Porscheklubbens facebook har också svalnat lite på grund av hårt modererande. Teslaklubbens grupp funkar bra.dd88 skrev:Känns som om både BMW och Porsche-anhängarna har flyttat till grupperna på Facebook, Audi har ju aldrig haft något drag i sitt forum men känns inte heller som om något nytt är på gång.Fredrik j skrev:Tycker också det här forumet är det bästa för att försöka snappa upp elbilskunskap i väntan på min egen övergång även om jag ännu inte vet när den kommer. Gillar livliga forum med engagerade medlemmar. Är också med på porscheklubbens forum och det är ett sömnpiller numera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Tycker det är svalare än andra vintrar.dd88 skrev:Tror mer att det beror på säsong, kommer komma oförskämt mycket innehåll när bilarna ställs på till våren. Håller dock med om att moderatorerna har skruvat åt tumskruvarna lite väl hårt.Fredrik j skrev:Porscheklubbens facebook har också svalnat lite på grund av hårt modererande. Teslaklubbens grupp funkar bra.dd88 skrev:Känns som om både BMW och Porsche-anhängarna har flyttat till grupperna på Facebook, Audi har ju aldrig haft något drag i sitt forum men känns inte heller som om något nytt är på gång.Fredrik j skrev:Tycker också det här forumet är det bästa för att försöka snappa upp elbilskunskap i väntan på min egen övergång även om jag ännu inte vet när den kommer. Gillar livliga forum med engagerade medlemmar. Är också med på porscheklubbens forum och det är ett sömnpiller numera.
Re: Audi e-tron
Inlägget var mest tänkt som ett tips att det nu börjat komma ut beggade till bra pris.mati skrev:Nja, visst blir det lite tröttsamt. Men det här forumet har framförallt många kloka medlemmar som bidrar med massor med bra inlägg. Det finns trots allt väldigt mycket matnyttigt här, kring elbilar men även rent generellt. Och det gillar jag.cosmos skrev:Är det inte snart dax att vi skapar ett eget forum för e-tron ägare? Jag kommer ha en egen i sommar, och ångrar inte en sekund att jag kommer lämna Tesla träsket. Det är många tesla fanboys som är inne på denna tråd om e-tron och skriver ner Audin i stort och smått. Mati, blir du inte trött på att ständigt försvara ditt bilval? Jag hade garanterat blivit det.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Men naturligtvis känns det rätt onödigt att en tråd som ska handla om en viss bil hela tiden smutskastas av ett litet gäng hardcore-fanboys. Men så är det väl överallt. Jag ser det såhär: Just det faktumet att det är främst e-tron tråden som smutskastas, och inte trådarna för EQC, Kona, e-Niro eller I-Pace, ser jag som ett bevis på att vi förmodligen har köpt rätt bil. Alla andra bilar ses inte som ett hot helt enkelt.
Jag tycker nog étron är det minst dåliga alternativet till Tesla hittills, åtminstone 55an.
Men ni känner mig, svårt att undvika en gliring om möjligt.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
NordicAudi var ju bra länge men somnade in lite mot slutet. Antar att en ganska stor andel av entusiasterna kring bilar har gått över eller funderar på elbil och då finns onekligen mycket bra info här. Riktiga early adopters köpte Tesla för ett tag sen och nu börjar de lite mer märkestrogna från andra märken också gå över till elbil och då är det här det finns info. Blev glad förra vintern när jag hittade 50 sidor forum på svenska om e-tron.
Re: Audi e-tron
Stor andel av entusiasterna kring bilar? Hur många användare har teslaklubbens forum? Jag tror många bilintresserade har användare på fler än ett forum.macky skrev:NordicAudi var ju bra länge men somnade in lite mot slutet. Antar att en ganska stor andel av entusiasterna kring bilar har gått över eller funderar på elbil och då finns onekligen mycket bra info här. Riktiga early adopters köpte Tesla för ett tag sen och nu börjar de lite mer märkestrogna från andra märken också gå över till elbil och då är det här det finns info. Blev glad förra vintern när jag hittade 50 sidor forum på svenska om e-tron.
Re: Audi e-tron
Nu är Audi eTron S på gång, tre motorer med en total effekt på 370 kW(496 hk) jämfört med nuvarande med 300 kW. 0-100 ska gå på 4,5 sekunder jämfört med dagens 5,7. Batteriet förblir detsamma.
Det blir även lite ändringar både invändigt och utvändigt jämfört med den vanliga. S-versionen ska även komma till eTron sportback.
https://www.motor1.com/news/399992/audi-e-tron-s-debut/
Det blir även lite ändringar både invändigt och utvändigt jämfört med den vanliga. S-versionen ska även komma till eTron sportback.
https://www.motor1.com/news/399992/audi-e-tron-s-debut/
Re: Audi e-tron
Appropå entusiasterna. Jag har varit en riktig hängiven Porsche-killle i många år och har prickat av åtskilliga modeller och har också åkt på 2 st is-resor norröver där man fick köra alla Porsche-modeller på sjöar, etc - ett minne för livet som bygger märkestrohet!
Men Porsche har inget. Taycan är en totalt sett en blek kopia av model S med ludicrous. Sen har dom sabbat hela märkes-magin med suvar.
Ge mig en bakhjulsdriven carerra cab som spöar Tesla Roadster 2 så kanske jag är på, dvs om Porsche erbjuder Tesla-supercharger-liknande lösning.
Har haft några Audis också och har gillat dom. Kändes dock väldigt gammalt när vi provade en e-tron. Nä. Andra tillverkare är inte 5-6 år efter Tesla. Dom är sisådär 10-15 år efter, för jag har ännu inte börjat jämföra hur dom bygger bilarna...
Men Porsche har inget. Taycan är en totalt sett en blek kopia av model S med ludicrous. Sen har dom sabbat hela märkes-magin med suvar.
Ge mig en bakhjulsdriven carerra cab som spöar Tesla Roadster 2 så kanske jag är på, dvs om Porsche erbjuder Tesla-supercharger-liknande lösning.
Har haft några Audis också och har gillat dom. Kändes dock väldigt gammalt när vi provade en e-tron. Nä. Andra tillverkare är inte 5-6 år efter Tesla. Dom är sisådär 10-15 år efter, för jag har ännu inte börjat jämföra hur dom bygger bilarna...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Audi e-tron
Och vad ska den kosta?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Audi e-tron
+1mans71 skrev:Appropå entusiasterna. Jag har varit en riktig hängiven Porsche-killle i många år och har prickat av åtskilliga modeller och har också åkt på 2 st is-resor norröver där man fick köra alla Porsche-modeller på sjöar, etc - ett minne för livet som bygger märkestrohet!
Men Porsche har inget. Taycan är en totalt sett en blek kopia av model S med ludicrous. Sen har dom sabbat hela märkes-magin med suvar.
Ge mig en bakhjulsdriven carerra cab som spöar Tesla Roadster 2 så kanske jag är på, dvs om Porsche erbjuder Tesla-supercharger-liknande lösning.
Har haft några Audis också och har gillat dom. Kändes dock väldigt gammalt när vi provade en e-tron. Nä. Andra tillverkare är inte 5-6 år efter Tesla. Dom är sisådär 10-15 år efter, för jag har ännu inte börjat jämföra hur dom bygger bilarna...
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Audi e-tron
Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Audi e-tron
Taycan med Audikläder!mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Ytterligare en bil som laddar med 800V.HelectriC skrev:Taycan med Audikläder!mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Är det så bra? Ytterligare en motor lär knappast vara en fördel för räckvidd och förbrukningen.vigge50 skrev:Nu är Audi eTron S på gång, tre motorer med en total effekt på 370 kW(496 hk) jämfört med nuvarande med 300 kW. 0-100 ska gå på 4,5 sekunder jämfört med dagens 5,7. Batteriet förblir detsamma.
Det blir även lite ändringar både invändigt och utvändigt jämfört med den vanliga. S-versionen ska även komma till eTron sportback.
https://www.motor1.com/news/399992/audi-e-tron-s-debut/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det där ser intressant ut. Om den inte blir taycan-dyr.mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Re: Audi e-tron
Lite väl lång huv?mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Re: Audi e-tron
Tycker det ser ut som klassiska GT-proportioner.Verdi skrev:Lite väl lång huv?mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.