Ja precis. Nu är det dock en elbil och då har man möjlighet att utnyttja utrymmet bättre.Fredrik j skrev:Tycker det ser ut som klassiska GT-proportioner.Verdi skrev:Lite väl lång huv?mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
- OfarligTesla
- Teslaägare
mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Nu börjar det likna något. Den kan nog bli riktigt trevlig, undrar när leveranserna kan tänkas börja.
Fast man kan också välja att använda möjligheterna till att göra en estetiskt attraktiv bil. Alla skor är inte vattentäta och fotriktiga. I en GT-brukar det handla om att göra bilen större istället. Många kör inte runt med massa grejor.Verdi skrev:Ja precis. Nu är det dock en elbil och då har man möjlighet att utnyttja utrymmet bättre.Fredrik j skrev:Tycker det ser ut som klassiska GT-proportioner.Verdi skrev:Lite väl lång huv?mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Den kan väl vara "estetiskt attraktiv" utan lång huv? Kolla på t ex en Ferrari med mittmotor. Vi kommer skratta åt tillverkarna som i början försökte få elbilar att likna bensinbilar så mycket som möjligt för att fjäska för konservativa män i medelåldern.Fredrik j skrev:Fast man kan också välja att använda möjligheterna till att göra en estetiskt attraktiv bil. Alla skor är inte vattentäta och fotriktiga. I en GT-brukar det handla om att göra bilen större istället. Många kör inte runt med massa grejor.Verdi skrev:Ja precis. Nu är det dock en elbil och då har man möjlighet att utnyttja utrymmet bättre.Fredrik j skrev:Tycker det ser ut som klassiska GT-proportioner.Verdi skrev:Lite väl lång huv?mans71 skrev:Vet inte om den har varit uppe, e-tron GT? Lär komma med 96kWh och 40 teoretiska mil i räckvidd.
Tycker nog ändå att på en sån här bil så går form före funktion, om alla bilar skulle byggas för att vara så praktiska som möjligt så skulle GT-segmentet försvinna.
Än värre är strävan efter så lågt luftmotstånd som det bara går, tar ju hellre en bil med kortare räckvidd än en bil som går ett par mil längre och ser ut som skit. Hittills så har det varit svårt att kombinera lågt luftmotstånd och snygg design utanför sportbilssegmentet.
Än värre är strävan efter så lågt luftmotstånd som det bara går, tar ju hellre en bil med kortare räckvidd än en bil som går ett par mil längre och ser ut som skit. Hittills så har det varit svårt att kombinera lågt luftmotstånd och snygg design utanför sportbilssegmentet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi skrev:Den kan väl vara "estetiskt attraktiv" utan lång huv? Kolla på t ex en Ferrari med mittmotor. Vi kommer skratta åt tillverkarna som i början försökte få elbilar att likna bensinbilar så mycket som möjligt för att fjäska för konservativa män i medelåldern.Fredrik j skrev:Fast man kan också välja att använda möjligheterna till att göra en estetiskt attraktiv bil. Alla skor är inte vattentäta och fotriktiga. I en GT-brukar det handla om att göra bilen större istället. Många kör inte runt med massa grejor.Verdi skrev:Ja precis. Nu är det dock en elbil och då har man möjlighet att utnyttja utrymmet bättre.Fredrik j skrev:Tycker det ser ut som klassiska GT-proportioner.Verdi skrev:Lite väl lång huv?
Finns ju även en säkerhetsaspekt kring deformationszoner osv att ha i åtanke. Men nu tycker jag vi alla samlar oss och skrattar åt bilar
Med lång huv. Först ut Företaget Tesla med Model S.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tycker långa motorhuvar är fult. En av alla tiders fulaste bilar är Jaguar E-Type Coupé. Hemska proportioner, men i cabriolet-utförande är den mycket snyggare (förutsatt att suffletten är nedfälld).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nu blir det ju lite subjektivt här men jag tycker inte ferraris mittmotorbilar är speciellt snygga. Min favoritferrari är föga förvånande F12.Verdi skrev:Den kan väl vara "estetiskt attraktiv" utan lång huv? Kolla på t ex en Ferrari med mittmotor. Vi kommer skratta åt tillverkarna som i början försökte få elbilar att likna bensinbilar så mycket som möjligt för att fjäska för konservativa män i medelåldern.
Ni skrattar ju redan åt ganska många bilar.
Vad spelar det förresten för roll? Vem som skrattar åt din bil. Är det viktigt?
Jag skrattar inte åt tesla om det nu påverkar ditt beslut.
Ja e-type tycker jag också är en märkligt formgiven bil. Ser mer ut som en båt.Niklas Z skrev:Jag tycker långa motorhuvar är fult. En av alla tiders fulaste bilar är Jaguar E-Type Coupé. Hemska proportioner, men i cabriolet-utförande är den mycket snyggare (förutsatt att suffletten är nedfälld).
Men e-tron har ju inte så mycket gemensamt med e-type (mer än namnet kanske).
Varför blir det alltid så att om man tycker en speciell bil är snygg på grund av ett attribut förväntas man gilla alla bilar med samma attribut och självklart hata alla bilar som saknar det?
Man kan ju ha två tankar samtidigt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Sen kan man ju mena olika saker med "lång". Person A kanske tycker att 110 cm motorhuv är lång, medan person B tycker att 110 cm motorhuv är kort, oavsett huruvida de tycker att bilen är snygg eller ful.Fredrik j skrev:Ja e-type tycker jag också är en märkligt formgiven bil. Ser mer ut som en båt.Niklas Z skrev:Jag tycker långa motorhuvar är fult. En av alla tiders fulaste bilar är Jaguar E-Type Coupé. Hemska proportioner, men i cabriolet-utförande är den mycket snyggare (förutsatt att suffletten är nedfälld).
Men e-tron har ju inte så mycket gemensamt med e-type (mer än namnet kanske).
Varför blir det alltid så att om man tycker en speciell bil är snygg på grund av ett attribut förväntas man gilla alla bilar med samma attribut och självklart hata alla bilar som saknar det?
Man kan ju ha två tankar samtidigt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Precis. Skitsvårt att försöka kategorisera.
Jag tycker audin på bilden ser snygg ut. Kan t.o.m. vara så att det är den första elbilen som tilltalar mig.
Jag tycker audin på bilden ser snygg ut. Kan t.o.m. vara så att det är den första elbilen som tilltalar mig.
+1 på den. Taycan i Audi-kostym ser ju ut att bli en riktig fullträff designmässigt! Risk dock att det blir Taycan-pris på den och så var det detta med laddnätverket också...Fredrik j skrev:Precis. Skitsvårt att försöka kategorisera.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- OfarligTesla
- Teslaägare
Skulle inte tro det blir Taycan pris, de gör väl som vanligt inom koncernen att ta bort lite häftiga saker från Taycan, annan styling och säljer den billigare.mans71 skrev:+1 på den. Taycan i Audi-kostym ser ju ut att bli en riktig fullträff designmässigt! Risk dock att det blir Taycan-pris på den och så var det detta med laddnätverket också...
Denna känns faktiskt intressant för mig och frun.
Man blir sugen på att se en i verkligheten, faktiskt första elbil som tilltalar mig förutom Tesla.OfarligTesla skrev:Skulle inte tro det blir Taycan pris, de gör väl som vanligt inom koncernen att ta bort lite häftiga saker från Taycan, annan styling och säljer den billigare.mans71 skrev:+1 på den. Taycan i Audi-kostym ser ju ut att bli en riktig fullträff designmässigt! Risk dock att det blir Taycan-pris på den och så var det detta med laddnätverket också...
Model S P85DL+
Kollat lite på youtube och den är inte lika mycket GT som bilden antyder för mig (lång huv, kort överhäng bak) men fortfarande snygg. Fin taklinje och höft.
Fälgarna är ett snyggt sätt att göra en stor med relativt få ekrar att passa med betydligt mindre bromsskivor utan att det blir luftigt.
Prismässigt tror jag också den hamnar under taycan. Allt annat vore ju märkligt. Billigaste taycan går väl på 1,2 men då har man ju ett par modeller kvar. Lägsta är ju 4s. Taycan 4 eller bara S kanske kommer? En e-tron gt kanske landar på 800'?
Det är ju en prisklass jag aldrig skulle övervägt tidigare.
Otroligt kul att min favoritkarossform verkar vara optimal för elbilar.
Fälgarna är ett snyggt sätt att göra en stor med relativt få ekrar att passa med betydligt mindre bromsskivor utan att det blir luftigt.
Prismässigt tror jag också den hamnar under taycan. Allt annat vore ju märkligt. Billigaste taycan går väl på 1,2 men då har man ju ett par modeller kvar. Lägsta är ju 4s. Taycan 4 eller bara S kanske kommer? En e-tron gt kanske landar på 800'?
Det är ju en prisklass jag aldrig skulle övervägt tidigare.
Otroligt kul att min favoritkarossform verkar vara optimal för elbilar.
Det jag läst om den så ska den ha ca 600hk och då lär den ligga på ett pris liknande Taycan turbo. Audis bilar brukar kosta som porsches ungefär om de har likvärdiga prestanda. Hierarkin man börjar kunna utröna är väl att toppmodellen inom ett segment prestandamässigt ska vara porsche.OfarligTesla skrev:Skulle inte tro det blir Taycan pris, de gör väl som vanligt inom koncernen att ta bort lite häftiga saker från Taycan, annan styling och säljer den billigare.mans71 skrev:+1 på den. Taycan i Audi-kostym ser ju ut att bli en riktig fullträff designmässigt! Risk dock att det blir Taycan-pris på den och så var det detta med laddnätverket också...
Men audi har ju oftast även bilar med prestanda under porsches.macky skrev:Det jag läst om den så ska den ha ca 600hk och då lär den ligga på ett pris liknande Taycan turbo. Audis bilar brukar kosta som porsches ungefär om de har likvärdiga prestanda. Hierarkin man börjar kunna utröna är väl att toppmodellen inom ett segment prestandamässigt ska vara porsche.OfarligTesla skrev:Skulle inte tro det blir Taycan pris, de gör väl som vanligt inom koncernen att ta bort lite häftiga saker från Taycan, annan styling och säljer den billigare.mans71 skrev:+1 på den. Taycan i Audi-kostym ser ju ut att bli en riktig fullträff designmässigt! Risk dock att det blir Taycan-pris på den och så var det detta med laddnätverket också...
Alldeles för mkt hål i fronten på étron gt.
Där har dom lyckats mkt bättre med Taycan.
Å andra sidan är det ju bara ett koncept, den färdiga blir förhoppningsvis bättre.
Jag gissar på prisnivå runt RS7.
Rent utrymmesmässigt antagligen en betydligt mindre bil dock.
Å andra sidan är det ju bara ett koncept, den färdiga blir förhoppningsvis bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Prestandamässigt verkar den ju landa mellan Taycan turbo och 4S så med lite märkesrabatt gissar jag på 1.4.taliz skrev:Alldeles för mkt hål i fronten på étron gt.
Varför skulle e-tron GT bara finnas i ett utförande när taycan redan finns i tre?macky skrev:Prestandamässigt verkar den ju landa mellan Taycan turbo och 4S så med lite märkesrabatt gissar jag på 1.4.taliz skrev:Alldeles för mkt hål i fronten på étron gt.
Tycker hålen i fronten ser bra ut. Nån aerobridgelösning och på sidan för bromsar.
Ingen delfinfront och inte heller dieselmotoröppningar.
Lär den inte göra med tiden men jag har inte hört ngt om varianter med lägre prestanda initialt, men klart att det kommer finnas vad det lider. Vad jag förstått är det audi sport som tar fram den och de jobbar ju med rs-modellerna.Fredrik j skrev:Varför skulle e-tron GT bara finnas i ett utförande när taycan redan finns i tre?macky skrev:Prestandamässigt verkar den ju landa mellan Taycan turbo och 4S så med lite märkesrabatt gissar jag på 1.4.taliz skrev:Alldeles för mkt hål i fronten på étron gt.
Tycker hålen i fronten ser bra ut. Nån aerobridgelösning och på sidan för bromsar.
Ingen delfinfront och inte heller dieselmotoröppningar.
-
Audi E-tron GT har alltid varit en favvis sen Tony Stark (Iron Man) kom körandes i Avengers.
Finns tyvärr inget klipp i bra kvalitet på nätet, men det är den här scenen jag menar:
Men tycker elbilar som inte klarar över 50 mil i WLTP går bort, speciellt om de kostar över millen.
Fattar inte att alla är så långt efter Tesla när det kommer till förbrukning.
Dock så är jag rätt så anti audi, farsan har haft två Audi A8, den ena rasade motorn på strax efter service, kostade 70 000kr att fixa.
Den andra hade gula motorlampan lysandes hela tiden, men man kunde inte hitta vad felet var.
Det är häftiga bilar, men tveksam kvalitet på det viktigaste (motorn), enligt min åsikt.
Sen kan vi haft en jävla otur i familjen också.
Finns tyvärr inget klipp i bra kvalitet på nätet, men det är den här scenen jag menar:
Men tycker elbilar som inte klarar över 50 mil i WLTP går bort, speciellt om de kostar över millen.
Dock så är jag rätt så anti audi, farsan har haft två Audi A8, den ena rasade motorn på strax efter service, kostade 70 000kr att fixa.
Den andra hade gula motorlampan lysandes hela tiden, men man kunde inte hitta vad felet var.
Det är häftiga bilar, men tveksam kvalitet på det viktigaste (motorn), enligt min åsikt.
Finns det uppgifter på förbrukning på e-tron GT?Force-Walker skrev:Audi E-tron GT har alltid varit en favvis sen Tony Stark (Iron Man) kom körandes i Avengers.
Det är ju bilar med klassisk SUV- form som brottas med förbrukning (nä ModelX är inte vad jag ser som SUV, snarare en MPV).
När det gäller A8 och motorproblem är det ju motorn som har minst gemensamt men en e-tron.
Sen är det ju inte helt orimligt att e-tron gt är en försmak av hur framtida A6/A4 kommer se ut.
-
Fredrik j skrev:Finns det uppgifter på förbrukning på e-tron GT?Force-Walker skrev:Audi E-tron GT har alltid varit en favvis sen Tony Stark (Iron Man) kom körandes i Avengers.
Det är ju bilar med klassisk SUV- form som brottas med förbrukning (nä ModelX är inte vad jag ser som SUV, snarare en MPV).
När det gäller A8 och motorproblem är det ju motorn som har minst gemensamt men en e-tron.
Nej, men med tanke på att ingen annan verkar lyckas nå samma förbrukning som tesla så utgår jag från att den inte kommer nå tesla model s nivå i förbrukning. Men jag gissar ju bara.
Sen har ju VAG-gruppen fifflat med sina motorer och förbrukning och det sänker trovärdigheten för mig med tanke på de upplevelser jag har sedan tidigare av deras bilar.
Jag kör Volvo idag då jag prioriterar säkerhet, är mycket nöjd. Men funderar på att byta till Tesla, främst pga kostnadsbesparingar. Och att jag är ett teknikfreak.
Skrivs ju en del skit om volvos utsläpp nu, det har inte undgått mig.
Får se om de blir tesla eller något annat nästa gång.