Konstigt. Jag har efter 2000 mil inte ett spår av stejnsprut , trots att jag kör mycket på grusvägar. E-tron har ju stänkskydd, om än rätt små sådana. Eller finns de kanske inte på alla bilar?
Innan någon nu säger att det beror på min sansade körstil så kan jag säga att båda mina Model S var rejält blästrade utmed sidorna.
Audi eftermonterar stänkskydd på bilarna (alla modeller) i Sverige så inga problem här. Kanske norrmännen borde apa efter.
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Vi har en Zappi V2 som vi kommer använda till vår e-tron. Anledningen till att vi valde den är för att vi har en solcellsanläggning och laddar man när solcellerna genererar ström kan man trycka på rätt bra.
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Vi har en Zappi V2 som vi kommer använda till vår e-tron. Anledningen till att vi valde den är för att vi har en solcellsanläggning och laddar man när solcellerna genererar ström kan man trycka på rätt bra.
Nu blir jag nyfiken. Berätta mer. Hur funkar det?
Jag har en anläggning på 19kWp, det finns alltså ett visst överskott på el just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Vi har en Zappi V2 som vi kommer använda till vår e-tron. Anledningen till att vi valde den är för att vi har en solcellsanläggning och laddar man när solcellerna genererar ström kan man trycka på rätt bra.
Nu blir jag nyfiken. Berätta mer. Hur funkar det?
Jag har en anläggning på 19kWp, det finns alltså ett visst överskott på el just nu.
Fully Charged förklarar bra. Hade jag haft solpaneler, skulle jag absolut funderat på denna.
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Vi har en Zappi V2 som vi kommer använda till vår e-tron. Anledningen till att vi valde den är för att vi har en solcellsanläggning och laddar man när solcellerna genererar ström kan man trycka på rätt bra.
Nu blir jag nyfiken. Berätta mer. Hur funkar det?
Jag har en anläggning på 19kWp, det finns alltså ett visst överskott på el just nu.
Fully Charged förklarar bra. Hade jag haft solpaneler, skulle jag absolut funderat på denna.
Det är V1-versionen i det klippet. Var noga så du väljer V2 eftersom den bla har stöd för 3-fas.
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Tesla WC
Kanon att det funkar Mati. Har en WC monterad och en e-tron beställd!
Har sökt lite, det verkar som om man skall sätta DIP2 i läge nedåt för att WC skall ladda icke Teslor.
Vore suveränt om du kunde bekräfta hur/om du ändrade något i WCn för att få e-tron att ladda.
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Tesla WC
Kanon att det funkar Mati. Har en WC monterad och en e-tron beställd!
Har sökt lite, det verkar som om man skall sätta DIP2 i läge nedåt för att WC skall ladda icke Teslor.
Vore suveränt om du kunde bekräfta hur/om du ändrade något i WCn för att få e-tron att ladda.
Det är väl på destination chargers det gäller?
Jag har inte gjort några ändringar i min WC och har både laddat min tidigare BMW 330E samt en kompis Optima Phev utan problem.
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Tesla WC
Kanon att det funkar Mati. Har en WC monterad och en e-tron beställd!
Har sökt lite, det verkar som om man skall sätta DIP2 i läge nedåt för att WC skall ladda icke Teslor.
Vore suveränt om du kunde bekräfta hur/om du ändrade något i WCn för att få e-tron att ladda.
Korrekt. Jag fick ändra dip-switchen. Gäller inte bara e-tron. Jag gjorde detta redan när vi fick e-Golfen, annars ville den inte börja ladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag hade bilen i verkstan idag för ett konstigt klonk-ljud i dörren. Jag fick bilen tillbaka utan klonk-ljud och med ny mjukvara. Bland annat så har GPS-en äntligen fått den berömda uppdateringen som skulle bli så omvälvande. Jag har inte hunnit testa särskilt mycket, men den verkar äntligen begripa att en laddare med hög effekt är bättre än en laddare med låg effekt. Det var ju på tiden. Nu föreslår den alltså bara HPC-laddare i den mån de finns. Roligt nog så verkar det inte som att den föredrar Ionity som man kanske skulle tro. Den tar verkligen de laddare som ligger bra till, oberoende av operatör. Bra.
Dessutom hade alla mina favoriter försvunnit. Jag tolkar det som att de har på något vis fixat buggen som gjorde att favoriterna tappade sina ikoner titt som tätt. Jag la tillbaka favoriterna. Är ikonerna kvar imorgon så är buggen troligen borta.
Sen visades lite annan text i laddstapeln, typ vardagskörning och långkörning. Vet inte om det är bara info eller om det finns någon nyttig funktion bakom texten.
Oklart om det är nåt mer som har tillkommit eller ändrats. Inget vad jag har märkt i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag hade bilen i verkstan idag för ett konstigt klonk-ljud i dörren. Jag fick bilen tillbaka utan klonk-ljud och med ny mjukvara. Bland annat så har GPS-en äntligen fått den berömda uppdateringen som skulle bli så omvälvande. Jag har inte hunnit testa särskilt mycket, men den verkar äntligen begripa att en laddare med hög effekt är bättre än en laddare med låg effekt. Det var ju på tiden. Nu föreslår den alltså bara HPC-laddare i den mån de finns. Roligt nog så verkar det inte som att den föredrar Ionity som man kanske skulle tro. Den tar verkligen de laddare som ligger bra till, oberoende av operatör. Bra.
Dessutom hade alla mina favoriter försvunnit. Jag tolkar det som att de har på något vis fixat buggen som gjorde att favoriterna tappade sina ikoner titt som tätt. Jag la tillbaka favoriterna. Är ikonerna kvar imorgon så är buggen troligen borta.
Sen visades lite annan text i laddstapeln, typ vardagskörning och långkörning. Vet inte om det är bara info eller om det finns någon nyttig funktion bakom texten.
Oklart om det är nåt mer som har tillkommit eller ändrats. Inget vad jag har märkt i alla fall.
Har du kollat om det skett någon ändring i appen? Det vore kul om möjligheten att ställa in laddprocent kommer även till de bilar som tillverkades först.
Har du kollat om det skett någon ändring i appen? Det vore kul om möjligheten att ställa in laddprocent kommer även till de bilar som tillverkades först.
Nej, det verkar inte så. Det ser ut som tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är väl på destination chargers det gäller?
Jag har inte gjort några ändringar i min WC och har både laddat min tidigare BMW 330E samt en kompis Optima Phev utan problem.
Tror att det kan vara lite olika i handskakningen, hittade någon tråd på elbilsforum.no där dom skrev att DIP2 upp (default) försöker hanskaka med CANBus och DIP2 ned försöker med J1772 som tydligen är mer standard. Dock kanske olika bilar är olika känsliga för det. I vilket fall är jag glad över att det verkar funka!
Skall bara vänta in bilen då...
Jag ska också ladda E-tron med tesla WC. Mitt teslaäventyr är slut på torsdag då jag hämtar en 55:a. Vi får se om något behöver ändras i laddboxen.
Kul att veta att det finns fler som byter från Tesla till e-tron och vågar erkänna det på detta forum. Man tillhör ju inte en majoritet direkt. Blir roligt att höra vad du tycker.
För mig har e-tron egentligen bara två riktiga nackdelar. Priset på bilen är för högt, tycker jag, och så är det såklart kopplingen till Ionity som gör bilen svindyr på långfärd. Bortser man från detta så är e-tron en underbar bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det blir en bil som Audi hade stående hemma. Ingen demobil utan helt ny. Navarrablå med 21 tum och advancepaket.
Före model s hade jag en merca GLC och gillar att sitta lite högre upp har jag förstått. Elbil vill jag fortfarane ha givetvis. Det sämsta med teslan var stolarna som inte passade mig alls. På långresor fick jag alltid ont i ryggen. Är medveten om att snabbladdandet på tjänsteresor kommer kräva mer planering, men det löser sig nog ändå.