Två veckor och 175mil med e-tron 55.
Mer nöjd än vad jag förväntat mig. Förväntningarna var dock ganska låga efter all kritik som jag läst på nätet, både här och på audiforumet och inte minst med den nu legendariska blocketannonsen.
Riktigt glad att jag annullerade A7 tfsi e, speciellt efter att dom släppte A6 hybriden som kombi(vilket dom inte skulle göra). Går inte att lita på audi, men det vet nog alla snart. Tur för dom att dom bygger snygga och bekväma bilar.
Tur också att jag tog en befintlig e-tron med 0-100km/h på 5,7 sec. ( tillverkad 20/02)Nu har dom höjt den till 6,6 sec.
Förmodligen för att nya e-tron s ska bli mer attraktiv som gör 4,5 sec.
Frågade här och halva audi-Sverige om medföljande ladd-dosa har jfb typ b, ingen visste, fick till och med mail från en chefsmekaniker i Stockholm som hört med audi centralt. Det svaret jag fick där var att bilen var säker och byggd för att inte läcka likström.
När jag fick bilen och läste manualen så stod det klart och tydligt att den har både typ a och b.
Hela organisationen har väldigt mycket kvar att lära sig om elbilism. Oj vilket försprång tesla har.
Har inte startat appen än då vi råkade slänga bort koden som tydligen följde med nycklarna. Men det går bra att programmera och ställa timer i bilen. Kommer dock vara nödvändigt i vinter. Hoppas appen funkar bättre än vad många säger. Ny kod på g.
Räckvidd hittills bättre än väntat. Körde 31 mil till Östersund på snitt 2,3 hade 7 mil kvar på batteriet. 0 till +3 grader blandat med sol, snö och hagel. Mestadels sidvind. Jag har 21tums fälgar men tog det lungt.
Körde till Umeå t o r från Lycksele i bra väder men hårt 110-130km/h med maxade omkörningar och snittade 2,6
Har märkt att det verkar vara ganska stor skillnad på förbrukningen om det är förvärmt batteri och om bilen är varmkörd eller inte. Ungefär som på vilken bil som helst. Nu hoppas jag att 19tums vinterdäck väger upp lite av förlusterna för kallt klimat och snö. I vinter blir det rapport med riktiga kallkörningar och dra släp med skoter i snöväder. Min plan är 26mil med 30min med mat och laddning på 50kw laddaren i Storuman.
Helt galet skön bil att köra. Hade en 16 års a6 allroad innan. Stor skillnad. Den blir knappt stötig ens i dynamic mode. Kör mest det läget hela tiden. Känns riktigt rapp i omkörningar och inte speciellt tung. I comfort mode däremot känns tyngden desto mer.
Jag fick tag på en kvoterad bil som någorlunda matchade min önskelista. Bra utrustad med advance men hade jag ändrat något så hade jag hellre haft hud istället för virtuella backspeglar och akustikrutor istället för softclose. Testade en med akustikglas gick otroligt tyst.
Nu är det bara att hoppas på att ionity kommer till sina sinnes fulla bruk och ger ett konkurrenskraftigt pris. Typ tar bort 12månaderstvånget och påslagen på bee. Så tror jag att min kalkyl håller med ett inbyte på 440k kr efter fem år.
Om ordningen är återställd med tanke på covid19 då.