Mr S skrev:Jag kan inte svara på din fråga. Men jag kan säga att vi snart haft vår 55:a i ett år, 20000 km och märker ingen degradering.
Samma här. 2000 mil och ingen degradering som man märker av.
Vi har gjort vår första husvagnsrunda iår. Det var ju så snorkallt hela våren och vi kände inte för det, det blev alltså ingenting förrän nu. Senast vi åkte med husvagn var i slutet på oktober. Då var det runt nollgradigt och förbrukningen pendlade omkring 40-45kWh/100km.
Idag var det 20 grader. Vi tog en Corona-anpassad tur på 10 mil enkel väg. Man ska ju inte åka så långt säger de. Det gick alltså bara till Tiveden denna gången. En lagom lång tur med husvagn som inte kräver någon snabbladdning.. (F*ck Ionity

)
Ditvägen gick via E20, lätt motvind, ungefär 50m höjdskillnad uppför. Efter prick 100,5km var vi framme och bilen visade 51% kvarvarande batteri. Drygt 40kWh/100km, dvs lite mer än 20 mils räckvidd. Helt ok.
Idag åkte vi hem. Nu landade förbrukningen på 33 kWh/100km. Höjdskillnaden till vår fördel och lätt medvind kompenserade för igår. De första 3 milen tog vi dessutom lite mindre vägar, jag körde mellan 60 och 80, och då låg förbrukningen bara runt 30kWh/100km. Sen kom vi ut på E20 igen och jag körde resten av sträckan med farthållare, dvs bilen bestämde hastigheten. Det var ändå oväntat låg förbrukning. Ungefär 37kWh/100km i snitt totalt alltså. Detta var nog de mest optimala förhållanden man kan tänka sig. Runt 20 grader, och torra vägar. Men då vet man i alla fall storleksordningen på räckvidden med husvagn.
Intressant att se hur annorlunda farthållaren beter sig när man drar släp. Bilen kör mycket lugnare än vanligt. Redan 400-500m inför en korsning eller avfart börjar den redan sakta ner. Mycket tidigare än vanligt. Den tar avfarterna så försiktigt att man med gott samvete kan låta bilen köra själv. Ganska häftigt att den gör så. Det blir extremt avslappnad körning.