Så du menar att Audi fuskar när de påstår att bilen har en räckvidd upp till 436 km och sedan laddar snabbt upp till räckvidden som de lovar?taliz skrev:Dom verkar väldigt nöjda med att fuska och försöka föra folk bakom ljuset, som vanligt.nek0 skrev:Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Undra hur diskussionen gick. Kanske så här:
Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Anar en viss avundsjuka
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Men Audi säljer det de säljer och folk är nöjda med det. När man köper något vet man vad man vill ha och om man får det är allt ok. Vad har du för problem med att Audi gör kunderna nöjda?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Re: Audi e-tron
Jag har inte följt charge gate så noga eftersom jag inte har en Tesla men är inte de ungefär vad de gör men med skillnaden att de gör det efter att de sålt bilen?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5862
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Jag kan inte heller få det till en nackdel att Etron laddar snabbare än andra bilar. Här finns det utrymme för förbättring för andra tillverkare helt klart.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Angående Teslas charge gate är det inte så mycket räckvidden som folk klagar över utan laddhastigheten.Muhlegg skrev:Jag har inte följt charge gate så noga eftersom jag inte har en Tesla men är inte de ungefär vad de gör men med skillnaden att de gör det efter att de sålt bilen?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Märkligt nog så står det oftast bara att minst 80% av antalet kWh ska finnas kvar efter 8 år och 16.000 mil i batterigarantin.
Ingen elbilstillverkare pratar om att garantera laddhastighet.
Blir intressant att se om Audis laddhastighet är sänkt med 30% efter 15.000 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Ja, hoppas de kommer lite test av riktiga långkörare snart. Med tanke på hur hårt de marknadsför stabiliteten i laddhastigheten så skulle de vara en hårt slag om de behöver begränsa den.Zalman3 skrev:Angående Teslas charge gate är det inte så mycket räckvidden som folk klagar över utan laddhastigheten.Muhlegg skrev:Jag har inte följt charge gate så noga eftersom jag inte har en Tesla men är inte de ungefär vad de gör men med skillnaden att de gör det efter att de sålt bilen?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Märkligt nog så står det oftast bara att minst 80% av antalet kWh ska finnas kvar efter 8 år och 16.000 mil i batterigarantin.
Ingen elbilstillverkare pratar om att garantera laddhastighet.
Blir intressant att se om Audis laddhastighet är sänkt med 30% efter 15.000 mil.
Re: Audi e-tron
Visst laddar Audin snabbt, men Tesla laddar ännu snabbare, upp till 1.900km/h.Gustafsson skrev:Jag kan inte heller få det till en nackdel att Etron laddar snabbare än andra bilar. Här finns det utrymme för förbättring för andra tillverkare helt klart.
Vilket också Björn Nyland visat på 1000km resor.
Dock är det mycket intressant att se om Hyundai/Kia med 800V laddning klarar 0-80% på 15 minuter.
De kanske sätter en ny standard med 15 minuters laddningar för hyfsat billiga bilar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
taliz skrev:Dom verkar väldigt nöjda med att fuska och försöka föra folk bakom ljuset, som vanligt.nek0 skrev:Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Undra hur diskussionen gick. Kanske så här:
Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Fuska? Vad menar du? Du låter som en dålig förlorare.

Re: Audi e-tron
Ert käbbel bidrar bara till att öka skepticismen mot elbilar oavsett om dom kommer från Tesla eller Audi.
Re: Audi e-tron
Taliz är (precis som jag) ett okritiskt fanboy. Alla andra märken är av ondo.4dy skrev:taliz skrev:Dom verkar väldigt nöjda med att fuska och försöka föra folk bakom ljuset, som vanligt.nek0 skrev:Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Undra hur diskussionen gick. Kanske så här:
Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Fuska? Vad menar du? Du låter som en dålig förlorare.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Audi e-tron
Kollar e-tron tråden och ser 3 nya sidor. Kul tänker jag för en stund tills jag upptäcker trollfesten. Blir ju bara brus i denna tråd. Så sjukt tröttsamt. Hittade dock norskt forum där det fanns en hel del matnyttigt. Kan rekommenderas om man söker info om e-tron. Säljer ju rätt bra i Norge och finns således en hel del erfarenhet. Elbilforum.no
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5862
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Det är ju möjligt att Etron laddar långsammare i km/ min räknat, beroende på att den drar mer. Ingen av mina Teslor har dock varit i närheten av Audis laddkurva i kW räknat. Det intressanta är förstås hur lång tid det tar att ladda tex 30-35 mil, dvs till nästa stopp. Nu har jag inte provat SuC v 3, men kan bara ha en marginell betydelse på totalen tänker jag.
Nej, här är det 1-0 till Audi.
Nej, här är det 1-0 till Audi.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Men det är ju pga e-trons relativt höga förbrukning. En i en perfekt värld hade man naturligtvis velat ha en bil med förbrukningen som en Model 3 i kombination med e-trons laddkurva. Men det hade en riktig Tesla fanboy kanske inte velat ha. Vad vet jag.Zalman3 skrev:Visst laddar Audin snabbt, men Tesla laddar ännu snabbare, upp till 1.900km/h.Gustafsson skrev:Jag kan inte heller få det till en nackdel att Etron laddar snabbare än andra bilar. Här finns det utrymme för förbättring för andra tillverkare helt klart.
Vilket också Björn Nyland visat på 1000km resor.
Det är verkligen spännande hur man kan vända nånting som verkligen är bra till nåt negativt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt?macky skrev:Kollar e-tron tråden och ser 3 nya sidor. Kul tänker jag för en stund tills jag upptäcker trollfesten. Blir ju bara brus i denna tråd. Så sjukt tröttsamt. Hittade dock norskt forum där det fanns en hel del matnyttigt. Kan rekommenderas om man söker info om e-tron. Säljer ju rätt bra i Norge och finns således en hel del erfarenhet. Elbilforum.no

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Audi e-tron
Börjar förstå det. Lite för många kepsen bakochfram-personer här som måste slänga in brandfacklor.Walker skrev:Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt?macky skrev:Kollar e-tron tråden och ser 3 nya sidor. Kul tänker jag för en stund tills jag upptäcker trollfesten. Blir ju bara brus i denna tråd. Så sjukt tröttsamt. Hittade dock norskt forum där det fanns en hel del matnyttigt. Kan rekommenderas om man söker info om e-tron. Säljer ju rätt bra i Norge och finns således en hel del erfarenhet. Elbilforum.no

Re: Audi e-tron
Det är ju inte helt ovanligt att det finns bra åsikter om ett konkurrerande märke även på ett märkesforum. Men visst kräver det att man har en känsla för vem/vilka som är trovärdiga och att man kan skilja tycke och smak från opjektiva åsikter.Walker skrev:Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt?macky skrev:Kollar e-tron tråden och ser 3 nya sidor. Kul tänker jag för en stund tills jag upptäcker trollfesten. Blir ju bara brus i denna tråd. Så sjukt tröttsamt. Hittade dock norskt forum där det fanns en hel del matnyttigt. Kan rekommenderas om man söker info om e-tron. Säljer ju rätt bra i Norge och finns således en hel del erfarenhet. Elbilforum.no
Re: Audi e-tron
Så du menar att den här tråden existerar bara för teslaägarna så de kan smutskasta e-tron enligt konstens alla regler?Walker skrev:Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5862
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Så illa är det väl inte? Tycker jag har lärt mig otroligt mycket om Etron genom den här tråden. Dessutom en av de få som inte hela tiden är OT. Klart intressant då Etron är det enda alternativet till Tesla just nu.mati skrev:Så du menar att den här tråden existerar bara för teslaägarna så de kan smutskasta e-tron enligt konstens alla regler?Walker skrev:Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt?
Men gärna åter till ämnet nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Nej, det menar jag inte. Du vet vad jag menar.mati skrev:Så du menar att den här tråden existerar bara för teslaägarna så de kan smutskasta e-tron enligt konstens alla regler?Walker skrev:Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Audi e-tron
Zalman3 skrev:Visst laddar Audin snabbt, men Tesla laddar ännu snabbare, upp till 1.900km/h.Gustafsson skrev:Jag kan inte heller få det till en nackdel att Etron laddar snabbare än andra bilar. Här finns det utrymme för förbättring för andra tillverkare helt klart.
Vilket också Björn Nyland visat på 1000km resor.
Dock är det mycket intressant att se om Hyundai/Kia med 800V laddning klarar 0-80% på 15 minuter.
De kanske sätter en ny standard med 15 minuters laddningar för hyfsat billiga bilar!
1900 km/h i hur länge då? 2 minuter?

- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Audi e-tron
Jag tycker det är fantastiskt bra av Audi att ha så hög laddeffekt så länge. Laddtiden blir ju ändå ganska kort.
Det jag funderar lite kring är vaför Tesla och Audi har valt så helt olika strategier för laddningen. Tesla har ju ändå ganska lång erfarenhet av batterier och laddning. De skulle ju lätt kunna köra t.ex. 130 kW laddning upp till 80% eller 90% SoC för att sedan rampa ner när man närmar sig 100% men ändå hålla uppe hastigheten ända in i kaklet. Kylning av batteriet finns under laddning så ingen skillnad där mot Audi. Tesla har även en övre buffert om än lite mindre än Audis.
Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Om det inte är några problem i längden så hoppas jag att Tesla tar efter Audi och höjer effekten över hela laddtiden.
Bra jobbat Audi.
Det jag funderar lite kring är vaför Tesla och Audi har valt så helt olika strategier för laddningen. Tesla har ju ändå ganska lång erfarenhet av batterier och laddning. De skulle ju lätt kunna köra t.ex. 130 kW laddning upp till 80% eller 90% SoC för att sedan rampa ner när man närmar sig 100% men ändå hålla uppe hastigheten ända in i kaklet. Kylning av batteriet finns under laddning så ingen skillnad där mot Audi. Tesla har även en övre buffert om än lite mindre än Audis.
Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Om det inte är några problem i längden så hoppas jag att Tesla tar efter Audi och höjer effekten över hela laddtiden.
Bra jobbat Audi.
Re: Audi e-tron
I den länkade artikeln där Audi berättar om sina batterier kan man läsa:
"Vi har en batterigaranti på åtta år eller 16 000 mil, och under den tiden garanterar vi 70 procents kapacitet. Det påverkas inte av snabbladdning."
Det låter som att man är nöjd med att garantera 70%...
Efter 16000 mil med en viss antagen andel snabbladdning garanterar man alltså bara 70% av totala batterikapaciteten.
Är det inte så att väldigt få Teslor även efter 15000 mil+ fortfarande har en kapacitet runt 90% eller i många fall även mer?
Om en E-tron efter 15000 mil bara har 70-80% kapacitet, men forfarande bibehållen laddkurva så vet jag inte vad som är bäst egentligen. Om Tesla hade kört på Audis strategi med en hög effektkurva samt en högre outnyttjad buffert på toppen så hade troligtvis batterierna degraderats snabbare.
Att prata procent är för övrigt ganska missvisande. Att en E-tron laddar med en viss hastighet till 80% är väl att jämföra med vad en Tesla med 100-batteri laddar till 60%
Två olika strategier helt enkelt.
"Vi har en batterigaranti på åtta år eller 16 000 mil, och under den tiden garanterar vi 70 procents kapacitet. Det påverkas inte av snabbladdning."
Det låter som att man är nöjd med att garantera 70%...
Efter 16000 mil med en viss antagen andel snabbladdning garanterar man alltså bara 70% av totala batterikapaciteten.
Är det inte så att väldigt få Teslor även efter 15000 mil+ fortfarande har en kapacitet runt 90% eller i många fall även mer?
Om en E-tron efter 15000 mil bara har 70-80% kapacitet, men forfarande bibehållen laddkurva så vet jag inte vad som är bäst egentligen. Om Tesla hade kört på Audis strategi med en hög effektkurva samt en högre outnyttjad buffert på toppen så hade troligtvis batterierna degraderats snabbare.
Att prata procent är för övrigt ganska missvisande. Att en E-tron laddar med en viss hastighet till 80% är väl att jämföra med vad en Tesla med 100-batteri laddar till 60%
Två olika strategier helt enkelt.