Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Niklas Z »

Nu är det bestämt, hämtar bilen 15 september i Trosta.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

P85 skrev:
Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.

Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.

Lycka till alla
P85 skrev:
Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.

Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.

Lycka till alla
reven skrev:
Mycket kan hända på två år.

Det kanske kommer en helt annan bil som är bättre än Teslas modeller. Det kan vara så att S och 3 har nya modeller då också.
Det är lite som att köpa en sprillans ny dator. När du väl får hem den är den redan passé för det har kommit bättre grejer.

Jag tror inte att de modeller som finns nu är stendöda. På 3an kan du alltid installera power trunk och frunk själv. De kanske gnäller lite på SC (har ingen erfarenhet alls annat än vad jag läst på nätet) men skulle inte tro det är några bekymmer.
Lyktorna har fungerat i 2år, fungerar säkert i 2år till och kanske går att retro-fit:a.

Andrahandsvärdet nu är skyhögt på model 3, det kommer förmodligen sjunka men inte mer än en vanlig fossilbil, om ens det.

Jag och min sambo resonerade som så att vi behöver en bil nu. Vi vill ha en elbil. Det blev en model 3 P pga körglädjen och att alla våra boxar på vår lista blev checkade.
Det som är nu verkar dock vara en brytpunkt för vissa saker, t.ex. el-trunk som vi ändå tänkt installera själv. För oss känns det trist men samtidigt är det bara rykten än så länge, Tesla Sverige verkar inte veta nåt och nästa batch är i december. Vi kommer nog inte orka vänta tills dess.

Bonus-systemet är väl knappt på remiss så inget är bestämt ännu.
Klokt resonemang. Elluckorna är rätt ointressant för mig, lyserna också, min oro är över om man kommer väldigt mkt längre med värmepumpen, Munroe är imponerad, läste att den 3 ggr effektivare att generera värme än rådande, vore spännande och se någon faktiskt skillnad på 2h motorväg i typiskt vinterväder jmf med nuvarande. Vad drar det att hålla 20 grader i januari i rådande, ta bort 70% av kW så har vi ny range. Sedan är det helt centralt, när kommer den då? Får man 10% längre range och den kommer i december, el är det 5% och den kommer i mars?
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

P85 skrev:

Lycka till alla
Coolt (heh), tänkt om den kommer 15% längre och det är i december den kommer? :shock:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

PTC-värmaren är väl på 3kw. I motorvägsfart drar motorerna ~20kw.
Dvs om VP vore 3ggr mer effektiv så skulle du spara max 2kw, eller ca 10%.
Men man kör sällan(aldrig?) runt med maxvärme.... och är det så kallt att det behövs så gör VP ändå ingen nytta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristofferJonsson
Teslaägare

Inlägg av ChristofferJonsson »

Fick sms med leveransdatum! 21 Sep kl9:00!
Beställde 25 juni! :D

Vit SR+ Vit klädsel
Projekt / arbete
Sveriges vassaste e-handel inom bilvård
http://www.bollnasbilvard.se

Filmproduktion
http://www.cjproduktion.com

Import av diverse produkter
Ultimata Import Sweden AB
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

taliz skrev:
PTC-värmaren är väl på 3kw. I motorvägsfart drar motorerna ~20kw.
Dvs om VP vore 3ggr mer effektiv så skulle du spara max 2kw, eller ca 10%.
Men man kör sällan(aldrig?) runt med maxvärme.... och är det så kallt att det behövs så gör VP ändå ingen nytta.
Så 15% värmesvinn blir kanske 5% svinn på max värme? Säg att man kör vad på vintern? halvkapacitet? 7,5% och får då istället 2,5% förlust. 10 mil är nu 9,25 mil och blir 9,75 mil istället. Säg att man åker till fjällen, tankar fullt och får 40 mil, då får man i nuvarande 37 mil och i nästa version kanske 39 mil.

Vettig uträkning?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag tror VP gör lite större skillnad. Nuvarande system är på 6kW.
Redan nu vid 10 grader drar min model 2-3kW efter den blivit uppvärmd.
VP ger mest nytta vår och höst.
Fast jag kör motorväg till jobbet så hamnar min totala snitthastighet på ca 55km/t om jag räknar all körning, tror det är rätt normal snitthastighet.

Då räcker en 100% laddning ca 35mil vår och höst, det blir drygt 6 timmars körtid vid medelhastighet 55km/t
Om vi räknar på snittförbrukning 3kW utan VP och 1kW med VP så blir det 12kWh besparing på en laddning(6t) och då bör bilen med VP gå ca 6 mil längre vid optimala VP förhållanden dvs 0-10 grader ute.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

35 mil på 100 %, det var inte mycket. Hur långt kommer du på vintern då?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

kenjon skrev:
35 mil på 100 %, det var inte mycket. Hur långt kommer du på vintern då?
Någonstans mellan 25-45mil.
I exemplet ovan var det inte en körning, utan flera på en laddning. Kör sällan 6 timmar per dag.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare

Inlägg av johbe »

Ni som har fått leverans nyligen och har fått med trådlös laddplatta från fabrik, är den laddplattan kopplad i någon av USB-portarna eller har den en dedikerad strömförsörjning? Följdfrågan är huruvida både USB-A och USB-C-portarna är tillgängliga för användning på dessa bilar eller om laddplattan tar upp någon av dem?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

HerrNilsson skrev:
Sådärja! :)

https://twitter.com/mortenlund89/status ... 74880?s=20
Skärmavbild 2020-08-27 kl. 08.12.24.png
Tågfrakt, det gillas :) Tror jag iaf, det borde väl bli mindre skador då antar
jag... bättre ur miljösynpunkt iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ChristofferJonsson skrev:
Fick sms med leveransdatum! 21 Sep kl9:00!
Beställde 25 juni! :D

Vit SR+ Vit klädsel
Det gillas lite extra mycket! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
fraggan
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Inlägg av fraggan »

MartinEmil skrev:
Linusschon skrev:
Någon som har fått leverans nyligen och kan bekräfta om bilen kom med wireless phone charger och USB-C ports?
Hämtade min M3 LR AWD idag. Makalös bil. :)

Den hade USB-c och trådlös laddning. En USB-c fram kopplad till laddaren och en USB-a. Två USB-c bak.

Laddaren funkade klockrent för min iPhone XS.

Vet inte när exakt den är tillverkad men gissar juli. Beställde den 29/6.

Samma här också. Jag beställde den 10 maj, hämtade den 17 augusti.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Hur hög effekt levererar USB-C portarna. Kan man ladda sin bärbara dator rimligt snabbt på dem?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
MartinEmil
Teslaägare

Inlägg av MartinEmil »

johbe skrev:
Ni som har fått leverans nyligen och har fått med trådlös laddplatta från fabrik, är den laddplattan kopplad i någon av USB-portarna eller har den en dedikerad strömförsörjning? Följdfrågan är huruvida både USB-A och USB-C-portarna är tillgängliga för användning på dessa bilar eller om laddplattan tar upp någon av dem?
I främre förvaringsfacket finns två USB-portar; en USB-c och en USB-a. Laddplattan är ansluten till USB-c (logiskt eftersom den kan leverera mest ström).

Det går alltid att sätta in en USB-c hub om man vill ha fler portar.
materik

Inlägg av materik »

Äntligen fått leverans datum. Så taggad!

Vit SR+ med vit klädsel
Beställde: 23 juli
Fakturerades: 11 augusti (DNB företagsleasing förhöjd första faktura)
Leverans schemaläggnings SMS skickades: 26 augusti
Leverans: 18 september (Trosta)

Har fortfarande inte dykt upp något VIN-nummer i källkoden dock.
Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.

Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack
robert95

Inlägg av robert95 »

materik skrev:

Vit SR+ med vit klädsel

Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.

Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack
Troligtvis när bilen kommit in i landet och Tesla skickat in uppgifterna för att registrera bilen.
Hämtar på Onsdag nästa vecka och det är först idag mitt VIN syns på Teslas hemsida (men går fortfarande inte att få fram biluppgifter än). Så jag antar att dem tagit emot den igår/idag och nu har dem skickat in anmälan till transportstyrelsen så inom de närmsta dagarna lär den väl gå att söka på.

Försäkring ingår de 2 första veckorna genom Trygg Hansa samt vinterdäcken skickas till närmsta däckhotell som Tesla har samarbete med.
Användarvisningsbild
Skyria
Teslaägare

Inlägg av Skyria »

materik skrev:

Vit SR+ med vit klädsel

Fick du sms med ett leveransfönster? Jag fick sms i förrgår med beräknad leverans 17-24/9, bekräftade med att svara ”Ja” på smset enligt instruktionerna men har inte fått något bekräftat datum än.
materik

Inlägg av materik »

robert95 skrev:
materik skrev:

Vit SR+ med vit klädsel

Troligtvis när bilen kommit in i landet och Tesla skickat in uppgifterna för att registrera bilen.
Hämtar på Onsdag nästa vecka och det är först idag mitt VIN syns på Teslas hemsida (men går fortfarande inte att få fram biluppgifter än). Så jag antar att dem tagit emot den igår/idag och nu har dem skickat in anmälan till transportstyrelsen så inom de närmsta dagarna lär den väl gå att söka på.

Försäkring ingår de 2 första veckorna genom Trygg Hansa samt vinterdäcken skickas till närmsta däckhotell som Tesla har samarbete med.
Ok. Make sense. Och bra med försäkringen. Tyckte det stod något om att man skulle ha ordnat med försäkring innan man kommer till upphämtningen men jag missuppfattade väll det.
Intressant angående vinterdäcken. Min Tesla säljare sa att dom skulle ligga i bilen när jag plockar upp den. Får man välja till vilken Euromaster man vill att däcken skall gå till då eller vad baseras det på?
materik

Inlägg av materik »

Skyria skrev:
materik skrev:

Vit SR+ med vit klädsel

Fick du sms med ett leveransfönster? Jag fick sms i förrgår med beräknad leverans 17-24/9, bekräftade med att svara ”Ja” på smset enligt instruktionerna men har inte fått något bekräftat datum än.
Ok. Neh, så först fick jag preliminärt i början på september i samband med fakturan. Igår fick jag välja datum och tid i en schemaväljare, dock var det bara den 18e jag kunde välja.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Någon som har tips på hur man tar sig från Arlanda till Trosta?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Taxi eller UL-buss 806.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

AGCF skrev:
Någon som har tips på hur man tar sig från Arlanda till Trosta?
Lokalbuss eller en Uber. Bussen är väldigt smidig men går inte så ofta.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Skyria
Teslaägare

Inlägg av Skyria »

materik skrev:
Skyria skrev:
materik skrev:

Vit SR+ med vit klädsel

Ok. Neh, så först fick jag preliminärt i början på september i samband med fakturan. Igår fick jag välja datum och tid i en schemaväljare, dock var det bara den 18e jag kunde välja.
Aha intressant, verkar vara lite olika process då, jag valde en lagerbil så kanske därför det är annorlunda, på mitt konto står det fortfarande att de håller på att skapa fakturan fastän jag redan har betalat den :roll:
Skriv svar