Man bör tänka på att 80% kan betyda olika saker beroende på hur tillverkaren har valt att konfigurera batteripacket. e-Trons laddkurva kommer till stor del av att de har valt en relativt stor buffert på topp (användbara vs totala antalet kWh). Då får man en finare laddkurva, hållbarare batteri men lägre räckvidd. Tesla har valt att tillåta laddning till nästan 100% men då med varning att man inte bör göra det alltför ofta. Det ger längre räckvidd men inte lika jämn och fin laddkurva. Var och en får avgöra vad man föredrar där.KnightRider skrev:Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Med tanke på att Tesla aktivt börjar strypa laddhastighet via mjukvara efter relativt få antal laddade kWh redan idag så tror jag inte de lär börja brassa på ännu mer.KnightRider skrev:Jag tycker det är fantastiskt bra av Audi att ha så hög laddeffekt så länge. Laddtiden blir ju ändå ganska kort.
Det jag funderar lite kring är vaför Tesla och Audi har valt så helt olika strategier för laddningen. Tesla har ju ändå ganska lång erfarenhet av batterier och laddning. De skulle ju lätt kunna köra t.ex. 130 kW laddning upp till 80% eller 90% SoC för att sedan rampa ner när man närmar sig 100% men ändå hålla uppe hastigheten ända in i kaklet. Kylning av batteriet finns under laddning så ingen skillnad där mot Audi. Tesla har även en övre buffert om än lite mindre än Audis.
Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Om det inte är några problem i längden så hoppas jag att Tesla tar efter Audi och höjer effekten över hela laddtiden.
Bra jobbat Audi.
Re: Audi e-tron
Eftersom Audi bara laddar till 80% så klarar man räckviddsgarantin enkelt, men hur går det med laddhastigheten?Laban skrev:Man bör tänka på att 80% kan betyda olika saker beroende på hur tillverkaren har valt att konfigurera batteripacket. e-Trons laddkurva kommer till stor del av att de har valt en relativt stor buffert på topp (användbara vs totala antalet kWh). Då får man en finare laddkurva, hållbarare batteri men lägre räckvidd. Tesla har valt att tillåta laddning till nästan 100% men då med varning att man inte bör göra det alltför ofta. Det ger längre räckvidd men inte lika jämn och fin laddkurva. Var och en får avgöra vad man föredrar där.KnightRider skrev:Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Jag kanske har missat nånting, men på vilket sätt laddar Audi bara till 80%? Bufferten är på 12% på 2019-modeller. Den är mindre på årsmodell 2020. Det är alltså 88% eller mer av den totala kapaciteten som används. Men även en Tesla använder inte hela batteriet, det finns en bricking-protection på några kWh i botten. Samma sak i e-tron, som däremot även har en ~4% buffert på toppen. Man kan alltså säga att den laddar till 95 eller 96% om man inte räknar med bufferten i botten (som ju uppenbarligen inte görs på en Tesla heller). Men var kommer 80% ifrån?Zalman3 skrev:Eftersom Audi bara laddar till 80% så klarar man räckviddsgarantin enkelt, men hur går det med laddhastigheten?Laban skrev:Man bör tänka på att 80% kan betyda olika saker beroende på hur tillverkaren har valt att konfigurera batteripacket. e-Trons laddkurva kommer till stor del av att de har valt en relativt stor buffert på topp (användbara vs totala antalet kWh). Då får man en finare laddkurva, hållbarare batteri men lägre räckvidd. Tesla har valt att tillåta laddning till nästan 100% men då med varning att man inte bör göra det alltför ofta. Det ger längre räckvidd men inte lika jämn och fin laddkurva. Var och en får avgöra vad man föredrar där.KnightRider skrev:Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audi e-tron
Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Hur stort är batteriet. Vad jag kan hitta är det 95 kWh och den laddar väl 95 kWh?taliz skrev:Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
Re: Audi e-tron
Så ja, så ja. Ta dina lugnande piller nu så känns det snart bättre...taliz skrev:Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!

Låt dem hålla på, vi vet ju ändå vilken bil som är bäst.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Audi e-tron
Harklar mig lite.. Ni vet väl att man tidigare kunde köpa en Tesla MS 60 kWh? Det var egentligen ett 75 kWh batteri som var mjukvarulåst till 60 kWh. Snacka om en hyfsad buffertWalker skrev:Så ja, så ja. Ta dina lugnande piller nu så känns det snart bättre...taliz skrev:Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!![]()
Låt dem hålla på, vi vet ju ändå vilken bil som är bäst.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
För det första har ju Tesla också en buffert, ergo kan man enligt ditt resonemang omöjligen ladda till 100% i en Tesla också. Sen laddar såvitt jag vet E-tron snabbare vid 90% även medräknat toppbuffert jämfört med Teslan så man har ju samma effekt.taliz skrev:Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
För det andra är det ju så att även om toppbufferten skulle vara 10% (verkar vara mindre än så i toppen) och vi således jämför 95% på E-tron displayen med 85% på Model 3 och Model S så verkar E-tron ladda med över 60 kW medan Model 3 och Model S båda ligger under 40 kW.
Tycker det är en ganska stor bedrift faktiskt, sen får ví se om de kommer göra som Tesla och aktivt mjukvarubegränsa laddhastigheterna senare.
Re: Audi e-tron
Det enda som är intressant (enligt mig då) är ju tillgänglig batterikapacitet och hur långt du kommer med den. Tesla är ju marknadsledande här får erkännas.
Har svårt att hetsa upp mig i övrigt över att jämföra olika bilar, vem (tillverkaren) som sagt vad till någon och varför.
Ser fram emot min e-tron. Enda igentliga bristerna på förhand verkar vara att appen inte är så bra samt förbrukningen, men det går att leva med.
Har svårt att hetsa upp mig i övrigt över att jämföra olika bilar, vem (tillverkaren) som sagt vad till någon och varför.
Ser fram emot min e-tron. Enda igentliga bristerna på förhand verkar vara att appen inte är så bra samt förbrukningen, men det går att leva med.
Re: Audi e-tron
Har sett flera av Björn Nylands 1000km filmer.
Känns som att han lite väl ofta har problem med CCS laddningen.
Är det inte appen som strular så avbryts laddningen eller nåt annat strul.
Jag skulle inte känna mig lika trygg som med Teslas SuC när jag åker på mina långa jobb resor.
Det värsta jag råkat ut för med SuC är att kontakten är trasig och jag fått byta till en annan stolpe.
I Umeå där jag bor finns idag 3st CCS 50kW laddare, alla har bara en stolpe, är den upptagen eller trasig, får man chansa och åka till nästa och hoppas att man kan ladda där.
Känns inte optimalt.
Känns som att han lite väl ofta har problem med CCS laddningen.
Är det inte appen som strular så avbryts laddningen eller nåt annat strul.
Jag skulle inte känna mig lika trygg som med Teslas SuC när jag åker på mina långa jobb resor.
Det värsta jag råkat ut för med SuC är att kontakten är trasig och jag fått byta till en annan stolpe.
I Umeå där jag bor finns idag 3st CCS 50kW laddare, alla har bara en stolpe, är den upptagen eller trasig, får man chansa och åka till nästa och hoppas att man kan ladda där.
Känns inte optimalt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Hittade denna i mitt digitala flöde.
https://www.klaravik.se/auction/product ... e-tron-55/
auktionen avslutad
Ledande bud
639 000 kr
Reservationspris ej uppnått
https://www.klaravik.se/auction/product ... e-tron-55/
auktionen avslutad
Ledande bud
639 000 kr
Reservationspris ej uppnått
Senast redigerad av roder99, redigerad totalt 1 gånger.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Audi e-tron
Där finns inte så mycket att tillägga. Så är det. Enda gången jag inte har kunnat ladda med Teslan var när det var strömavbrott i hela regionen. Då funkade inte SuC heller, men det är ju knappast nånting man kan anklaga Tesla för. Med e-Golfen har CCS-laddning strulat en gång. Varken jag eller supporten lyckades få igång den. Men Golfen används ju nästan aldrig på långfärd ändå.Zalman3 skrev:Har sett flera av Björn Nylands 1000km filmer.
Känns som att han lite väl ofta har problem med CCS laddningen.
Är det inte appen som strular så avbryts laddningen eller nåt annat strul.
Jag skulle inte känna mig lika trygg som med Teslas SuC när jag åker på mina långa jobb resor.
Det värsta jag råkat ut för med SuC är att kontakten är trasig och jag fått byta till en annan stolpe.
I Umeå där jag bor finns idag 3st CCS 50kW laddare, alla har bara en stolpe, är den upptagen eller trasig, får man chansa och åka till nästa och hoppas att man kan ladda där.
Känns inte optimalt.
E-tron har hittills strulat i princip på varje resa på ett eller annat sätt. Nån gång fick jag byta laddare, en gång startade inte laddningen alls, då fick jag hjälp av Teslabjörn som råkade stå bredvid mig. Tillsammans lyckades vi till sist. Ibland gick det att ladda, men effekten var mycket låg, osv. Allt strul jag upplevt med Audin var hos Ionity. Alla andra laddare har alltid funkat problemfritt.
Men att Tesla befinner sig på en helt annan nivå när det gäller laddinfrastruktur är ganska uppenbart och ingen hemlighet.
Jag pratade med vår VW-säljare igår, och han är själv besviken över att det inte händer nånting på elbilsfronten. Också med tanke på att det är billigare med en dieselbil på långfärd. Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.

Bäst att jobba på det där innan det växer till ett oöverstigligt problem! Eller tänker du bara fortsätta med strategin "money talks"?

Re: Audi e-tron
Bättre att kunna ladda bilen till den räckvidd som är angiven varje gång än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten. Kan tycka att det senare är något mer vilseledande. Max räckvidd endast tillgänglig då du inte behöver det typ. Visst kan du ladda din tesla till 100% (eller 97% eller vad det nu är, för övrigt 91% i e-tron numera) vid en snabbladdare men då får du ta det jävligt lugnt och kanske passa på att boka ett hotellrum
.

Re: Audi e-tron
Nja, det är ju den bilen jag ska köra och då tycker jag att jag får bestämma vad det ska vara för bil. Hon har ju e-Golfen, och den vill hon ju inte sälja.Jerker skrev:mati skrev:Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.Ni pratar tydligen helt förbi varandra i den frågan. Du har ju berättat liknande förr.
Bäst att jobba på det där innan det växer till ett oöverstigligt problem! Eller tänker du bara fortsätta med strategin "money talks"?
Men hon har på nåt sätt fått för sig att elbilar är på väg bort. Lite oklart varför. Men jag har ju fått förbud att prata om elbilar hemma, så sett konfronteras hon inte längre med detta på samma sätt som tidigare och hon kan därför ha fått den felaktiga bilden att elbilar håller på att försvinna ur samhället. Hon har flera gånger sagt att det är ju ingen som köper elbil längre, så varför ska vi hålla fast vid det. Hon har i grunden ingenting emot att vi har elbil tror jag. Men som jag sa tidigare, hon struntar i om bilen går på el, koskit, råolja eller plutonium. Bara den är "fin". Drivlinan är ointressant. Och så anser hon att jag ska "tänka om" och "vara öppen" för andra alternativ, precis som hon själv. Men så lätt är det ju inte. Åtminstone inte för mig. Och framförallt inte när resonemanget bygger på felaktiga grunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
De gick inte ut och hävdade att den laddade väldigt mkt fortare till 100% vad jag minns.thnis skrev:Harklar mig lite.. Ni vet väl att man tidigare kunde köpa en Tesla MS 60 kWh? Det var egentligen ett 75 kWh batteri som var mjukvarulåst till 60 kWh. Snacka om en hyfsad buffertWalker skrev:Så ja, så ja. Ta dina lugnande piller nu så känns det snart bättre...taliz skrev:Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!![]()
Låt dem hålla på, vi vet ju ändå vilken bil som är bäst.just saying

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Tesla har ingen toppbuffer, dvs man kan faktiskt ladda batteriet hela vägen till 100%, vilket också är anledningen till att det tar lång tid.OfarligTesla skrev:För det första har ju Tesla också en buffert, ergo kan man enligt ditt resonemang omöjligen ladda till 100% i en Tesla också. Sen laddar såvitt jag vet E-tron snabbare vid 90% även medräknat toppbuffert jämfört med Teslan så man har ju samma effekt.taliz skrev:Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%
Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
För det andra är det ju så att även om toppbufferten skulle vara 10% (verkar vara mindre än så i toppen) och vi således jämför 95% på E-tron displayen med 85% på Model 3 och Model S så verkar E-tron ladda med över 60 kW medan Model 3 och Model S båda ligger under 40 kW.
Tycker det är en ganska stor bedrift faktiskt, sen får ví se om de kommer göra som Tesla och aktivt mjukvarubegränsa laddhastigheterna senare.
Jag säger som sagt inte att det är fel rent tekniskt att göra som Audi. Men att skapa jämförelsematerial och inför potentiella kunder hävda att man är snabbast till 100%, när man gjort det omöjligt att ladda till just 100%, är extremt vilseledande.
I mina ögon är det som när man sålde dieselbilar som "Clean Diesel", trots att man gasat ihjäl mängder av apor i egna laboratorium. Dvs man visste gott och väl att det är ett dödligt gift.
Antagligen ligger det djupt i företagskulturen efter Ferdinand Piech. Han skydde inga medel att få som han ville. Han ljög, bedrog, baktalade, mobbade och stötte ut folk på löpande band. Han var rätt och slätt en tyrann. Det är inget som försvinner på några år. Kort sagt ligger det i Audis DNA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Audi e-tron
Vad menar du med "än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten"?macky skrev:Bättre att kunna ladda bilen till den räckvidd som är angiven varje gång än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten. Kan tycka att det senare är något mer vilseledande. Max räckvidd endast tillgänglig då du inte behöver det typ. Visst kan du ladda din tesla till 100% (eller 97% eller vad det nu är, för övrigt 91% i e-tron numera) vid en snabbladdare men då får du ta det jävligt lugnt och kanske passa på att boka ett hotellrum.
Man kan formulera det såhär:
Audi litar inte på sina kunder och vågar inte riskera att dra på sig garantikostnader pga kunders bristande omdöme. Därmed låser man ner batteriet, vilket försämrar bilens egenskaper från start.
Tesla litar däremot på att deras kunder själva kan avgöra hur mkt de behöver ladda och när. De låter kunderna ladda till 100% vid behov, trots att det kan innebära större garantikostnader för Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Har också problem hemmavid. Vi gjorde en sväng i Danmark och Tyskland förra sommaren. Körde då en model S. Hon blev stressad av laddstoppen, vilket jag själv aldrig blir. Då hade vi ändå SUC till förfogande. Lär ju inte bli bättre nu när jag bytt till e-tron. Kanske lika bra att vi inte kommer iväg i sommar eller så får det bli hennes bmw 1-serie.mati skrev:Nja, det är ju den bilen jag ska köra och då tycker jag att jag får bestämma vad det ska vara för bil. Hon har ju e-Golfen, och den vill hon ju inte sälja.Jerker skrev:mati skrev:Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.Ni pratar tydligen helt förbi varandra i den frågan. Du har ju berättat liknande förr.
Bäst att jobba på det där innan det växer till ett oöverstigligt problem! Eller tänker du bara fortsätta med strategin "money talks"?
Men hon har på nåt sätt fått för sig att elbilar är på väg bort. Lite oklart varför. Men jag har ju fått förbud att prata om elbilar hemma, så sett konfronteras hon inte längre med detta på samma sätt som tidigare och hon kan därför ha fått den felaktiga bilden att elbilar håller på att försvinna ur samhället. Hon har flera gånger sagt att det är ju ingen som köper elbil längre, så varför ska vi hålla fast vid det. Hon har i grunden ingenting emot att vi har elbil tror jag. Men som jag sa tidigare, hon struntar i om bilen går på el, koskit, råolja eller plutonium. Bara den är "fin". Drivlinan är ointressant. Och så anser hon att jag ska "tänka om" och "vara öppen" för andra alternativ, precis som hon själv. Men så lätt är det ju inte. Åtminstone inte för mig. Och framförallt inte när resonemanget bygger på felaktiga grunder.

Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Audi e-tron
Denna existerar ju av en anledning.cosmos skrev:Har också problem hemmavid. Vi gjorde en sväng i Danmark och Tyskland förra sommaren. Körde då en model S. Hon blev stressad av laddstoppen, vilket jag själv aldrig blir. Då hade vi ändå SUC till förfogande. Lär ju inte bli bättre nu när jag bytt till e-tron. Kanske lika bra att vi inte kommer iväg i sommar eller så får det bli hennes bmw 1-serie.mati skrev:Nja, det är ju den bilen jag ska köra och då tycker jag att jag får bestämma vad det ska vara för bil. Hon har ju e-Golfen, och den vill hon ju inte sälja.Jerker skrev:mati skrev:Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.Ni pratar tydligen helt förbi varandra i den frågan. Du har ju berättat liknande förr.
Bäst att jobba på det där innan det växer till ett oöverstigligt problem! Eller tänker du bara fortsätta med strategin "money talks"?
Men hon har på nåt sätt fått för sig att elbilar är på väg bort. Lite oklart varför. Men jag har ju fått förbud att prata om elbilar hemma, så sett konfronteras hon inte längre med detta på samma sätt som tidigare och hon kan därför ha fått den felaktiga bilden att elbilar håller på att försvinna ur samhället. Hon har flera gånger sagt att det är ju ingen som köper elbil längre, så varför ska vi hålla fast vid det. Hon har i grunden ingenting emot att vi har elbil tror jag. Men som jag sa tidigare, hon struntar i om bilen går på el, koskit, råolja eller plutonium. Bara den är "fin". Drivlinan är ointressant. Och så anser hon att jag ska "tänka om" och "vara öppen" för andra alternativ, precis som hon själv. Men så lätt är det ju inte. Åtminstone inte för mig. Och framförallt inte när resonemanget bygger på felaktiga grunder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag har löst det problemet på så vis att jag inte nu längre har nån annan här hemma som har synpunkter på vad jag har för bil.cosmos skrev:Har också problem hemmavid. Vi gjorde en sväng i Danmark och Tyskland förra sommaren. Körde då en model S. Hon blev stressad av laddstoppen, vilket jag själv aldrig blir. Då hade vi ändå SUC till förfogande. Lär ju inte bli bättre nu när jag bytt till e-tron. Kanske lika bra att vi inte kommer iväg i sommar eller så får det bli hennes bmw 1-serie.mati skrev:Nja, det är ju den bilen jag ska köra och då tycker jag att jag får bestämma vad det ska vara för bil. Hon har ju e-Golfen, och den vill hon ju inte sälja.Jerker skrev:mati skrev:Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.Ni pratar tydligen helt förbi varandra i den frågan. Du har ju berättat liknande förr.
Bäst att jobba på det där innan det växer till ett oöverstigligt problem! Eller tänker du bara fortsätta med strategin "money talks"?
Men hon har på nåt sätt fått för sig att elbilar är på väg bort. Lite oklart varför. Men jag har ju fått förbud att prata om elbilar hemma, så sett konfronteras hon inte längre med detta på samma sätt som tidigare och hon kan därför ha fått den felaktiga bilden att elbilar håller på att försvinna ur samhället. Hon har flera gånger sagt att det är ju ingen som köper elbil längre, så varför ska vi hålla fast vid det. Hon har i grunden ingenting emot att vi har elbil tror jag. Men som jag sa tidigare, hon struntar i om bilen går på el, koskit, råolja eller plutonium. Bara den är "fin". Drivlinan är ointressant. Och så anser hon att jag ska "tänka om" och "vara öppen" för andra alternativ, precis som hon själv. Men så lätt är det ju inte. Åtminstone inte för mig. Och framförallt inte när resonemanget bygger på felaktiga grunder.

Re: Audi e-tron
Hur övertalade du henne/honom?Jerker skrev:Jag har löst det problemet på så vis att jag inte nu längre har nån annan här hemma som har synpunkter på vad jag har för bil.

Re: Audi e-tron
Jag menar att det tar 30 min cirkus att ladda Teslan från 90-100% när du kanske redan spenderat 45 min eller så på att komma till 90%. Det blir därför väldigt segt att sitta och vänta på 100% så din teoretiska maxräckvidd är för första stinten på en lång resa.taliz skrev:Vad menar du med "än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten"?macky skrev:Bättre att kunna ladda bilen till den räckvidd som är angiven varje gång än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten. Kan tycka att det senare är något mer vilseledande. Max räckvidd endast tillgänglig då du inte behöver det typ. Visst kan du ladda din tesla till 100% (eller 97% eller vad det nu är, för övrigt 91% i e-tron numera) vid en snabbladdare men då får du ta det jävligt lugnt och kanske passa på att boka ett hotellrum.
Man kan formulera det såhär:
Audi litar inte på sina kunder och vågar inte riskera att dra på sig garantikostnader pga kunders bristande omdöme. Därmed låser man ner batteriet, vilket försämrar bilens egenskaper från start.
Tesla litar däremot på att deras kunder själva kan avgöra hur mkt de behöver ladda och när. De låter kunderna ladda till 100% vid behov, trots att det kan innebära större garantikostnader för Tesla.
Re: Audi e-tron
Men det är ju för att de ger access till hela batteriets kapacitet. Du måste ju inte utnyttja det om du inte vill. Poängen är att det är fritt att göra det när det passar.macky skrev:Jag menar att det tar 30 min cirkus att ladda Teslan från 90-100% när du kanske redan spenderat 45 min eller så på att komma till 90%. Det blir därför väldigt segt att sitta och vänta på 100% så din teoretiska maxräckvidd är för första stinten på en lång resa.taliz skrev:Vad menar du med "än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten"?macky skrev:Bättre att kunna ladda bilen till den räckvidd som är angiven varje gång än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten. Kan tycka att det senare är något mer vilseledande. Max räckvidd endast tillgänglig då du inte behöver det typ. Visst kan du ladda din tesla till 100% (eller 97% eller vad det nu är, för övrigt 91% i e-tron numera) vid en snabbladdare men då får du ta det jävligt lugnt och kanske passa på att boka ett hotellrum.
Man kan formulera det såhär:
Audi litar inte på sina kunder och vågar inte riskera att dra på sig garantikostnader pga kunders bristande omdöme. Därmed låser man ner batteriet, vilket försämrar bilens egenskaper från start.
Tesla litar däremot på att deras kunder själva kan avgöra hur mkt de behöver ladda och när. De låter kunderna ladda till 100% vid behov, trots att det kan innebära större garantikostnader för Tesla.
Hos Audi har du inget val, du kan inte ladda till 100% och MÅSTE göra det där retfulla "extra stoppet" för att toppa upp då och då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.