Skilsmässa!Curik skrev:Hur övertalade du henne/honom?Jerker skrev:Jag har löst det problemet på så vis att jag inte nu längre har nån annan här hemma som har synpunkter på vad jag har för bil.

Moderator: Redaktion
Skilsmässa!Curik skrev:Hur övertalade du henne/honom?Jerker skrev:Jag har löst det problemet på så vis att jag inte nu längre har nån annan här hemma som har synpunkter på vad jag har för bil.
Tesla har ingen toppbuffer på nya bilar som säljs idag, de har dock sålt bilar med toppbuffer (60-pack med 75 batteri, 75 pack med 85 batteri osv). De har också strypt folks batterier efter försäljning och låst bort en stor del i toppen (”för att skydda dem”). Tesla är bara inte lika transparenta i vad som gäller angående toppbufferten (de kan bestämma sig för att du får en nästa vecka).taliz skrev:Tesla har ingen toppbuffer, dvs man kan faktiskt ladda batteriet hela vägen till 100%, vilket också är anledningen till att det tar lång tid.
Jag säger som sagt inte att det är fel rent tekniskt att göra som Audi. Men att skapa jämförelsematerial och inför potentiella kunder hävda att man är snabbast till 100%, när man gjort det omöjligt att ladda till just 100%, är extremt vilseledande.
I mina ögon är det som när man sålde dieselbilar som "Clean Diesel", trots att man gasat ihjäl mängder av apor i egna laboratorium. Dvs man visste gott och väl att det är ett dödligt gift.
Antagligen ligger det djupt i företagskulturen efter Ferdinand Piech. Han skydde inga medel att få som han ville. Han ljög, bedrog, baktalade, mobbade och stötte ut folk på löpande band. Han var rätt och slätt en tyrann. Det är inget som försvinner på några år. Kort sagt ligger det i Audis DNA.
Återigen, jag har inte sagt att det är ngt fel med toppbuffer. Tror det kommer bli vanligt i takt med att batterierna blir större.OfarligTesla skrev:Tesla har ingen toppbuffer på nya bilar som säljs idag, de har dock sålt bilar med toppbuffer (60-pack med 75 batteri, 75 pack med 85 batteri osv). De har också strypt folks batterier efter försäljning och låst bort en stor del i toppen (”för att skydda dem”). Tesla är bara inte lika transparenta i vad som gäller angående toppbufferten (de kan bestämma sig för att du får en nästa vecka).taliz skrev:Tesla har ingen toppbuffer, dvs man kan faktiskt ladda batteriet hela vägen till 100%, vilket också är anledningen till att det tar lång tid.
Jag säger som sagt inte att det är fel rent tekniskt att göra som Audi. Men att skapa jämförelsematerial och inför potentiella kunder hävda att man är snabbast till 100%, när man gjort det omöjligt att ladda till just 100%, är extremt vilseledande.
I mina ögon är det som när man sålde dieselbilar som "Clean Diesel", trots att man gasat ihjäl mängder av apor i egna laboratorium. Dvs man visste gott och väl att det är ett dödligt gift.
Antagligen ligger det djupt i företagskulturen efter Ferdinand Piech. Han skydde inga medel att få som han ville. Han ljög, bedrog, baktalade, mobbade och stötte ut folk på löpande band. Han var rätt och slätt en tyrann. Det är inget som försvinner på några år. Kort sagt ligger det i Audis DNA.
E-Tron laddar ju oavsett snabbt vid en given SoC även om vi justerar för toppbufferten.
Sen föredrar jag ändå Teslas sätt med att ge mig hela batteriet tillgängligt, även om jag inte tycker det är okej när de stryper det i efterhand.
Ne det håller jag helt klart med om, marknadsföringen blir ju skev i det scenariot. Däremot så verkar ju som sagt E-tron kunna ladda snabbare vid hög SoC även justerat för det så även om marknadsföringen är dum så är det ju en fördel, det tycker jag ändå man får ge dem.taliz skrev:
Återigen, jag har inte sagt att det är ngt fel med toppbuffer. Tror det kommer bli vanligt i takt med att batterierna blir större.
Felet är att Audi försöker vrida det till något positivt att kunden inte får nyttja hela batteriet. Man för folk bakom ljuset helt enkelt. Man säger att det är 100% trots att det inte är det.
Tesla har som du säger också haft toppbuffer, men de gick inte ut och försökte sälja dem med retoriken att en 60D laddar mkt snabbare än en 75D.
Det vore en fördel om bilen inte varit så törstig.OfarligTesla skrev:Ne det håller jag helt klart med om, marknadsföringen blir ju skev i det scenariot. Däremot så verkar ju som sagt E-tron kunna ladda snabbare vid hög SoC även justerat för det så även om marknadsföringen är dum så är det ju en fördel, det tycker jag ändå man får ge dem.taliz skrev:
Återigen, jag har inte sagt att det är ngt fel med toppbuffer. Tror det kommer bli vanligt i takt med att batterierna blir större.
Felet är att Audi försöker vrida det till något positivt att kunden inte får nyttja hela batteriet. Man för folk bakom ljuset helt enkelt. Man säger att det är 100% trots att det inte är det.
Tesla har som du säger också haft toppbuffer, men de gick inte ut och försökte sälja dem med retoriken att en 60D laddar mkt snabbare än en 75D.
Så långt vill jag ju inte gå. Men det är klart att det blir jobbigt när de egna värderingarna inte (längre) finner gehör hos den andra hälften av någon anledning. Precis nu sa hon att hon skulle åka och plocka jordgubbar. Det är 3 km bort och hon ville gå och låna grannens antika Volvo V40 eftersom e-Golfen är så belamrad med grejer att jordgubbarna inte skulle få plats. Och så frågar hon om jag ville följa med. Jag trodde först att det var ett skämt. Men det var det inte. Jag uppfattar det nästan som en provokation. Audin står ju där. Ta den eller töm bilen för h*e istället för att besvära grannen med att låna hans gamla fossilkärra som drar 1 liter milen. Fast jag sa inget för att bevara husfreden. Men ändå. Va fan liksom.Jerker skrev:Skilsmässa!Curik skrev:Hur övertalade du henne/honom?Jerker skrev:Jag har löst det problemet på så vis att jag inte nu längre har nån annan här hemma som har synpunkter på vad jag har för bil.
Ja i praktiken, men att de tekniskt kan göra det med vad jag gissar på är en en RMA-frekvens de accepterar anser jag vara en fördel rent tekniskt. Tycker helt enkelt det är coolt att de vågar trycka den strömmen, kan de lösa de andra problemen med framtida modeller så kan det bli bra.taliz skrev:Det vore en fördel om bilen inte varit så törstig.
Laddeffekt är ju inte relevant i sig, utan det är ju i kombination med förbrukning och kapacitet.
Annars skulle man ju kunna hävda att en lastbil är bättre än en bil då den kan använda lastbilspumpen som trycker i diesel mkt snabbare....
Jag upplever det som en stor fördel att e-tron laddar med ungefär samma hastighet oavsett SOC och jag tror att det är det Audi har prioriterat. Man behöver inte planera så mycket. Behöver man t.ex. bara ladda 20% går det fint oavsett om man kommer med 10% eller 60% SOC till en laddare. Det tar exakt lika lång tid att ladda de milen. Samtidigt går det också jättebra att ladda fullt om det behövs. Förut kunde jag uppleva det som extremt segt att ladda till mer än 60-70% eftersom laddeffekten bara sjönk och sjönk. Man hade laddat halva räckvidden, men det var mycket mer än halva tiden kvar att ladda. Så är det ju inte för e-tron. Det är rätt behagligt faktiskt.OfarligTesla skrev:Ja i praktiken, men att de tekniskt kan göra det med vad jag gissar på är en en RMA-frekvens de accepterar anser jag vara en fördel rent tekniskt. Tycker helt enkelt det är coolt att de vågar trycka den strömmen, kan de lösa de andra problemen med framtida modeller så kan det bli bra.taliz skrev:Det vore en fördel om bilen inte varit så törstig.
Laddeffekt är ju inte relevant i sig, utan det är ju i kombination med förbrukning och kapacitet.
Annars skulle man ju kunna hävda att en lastbil är bättre än en bil då den kan använda lastbilspumpen som trycker i diesel mkt snabbare....
Det kanske är enklare i tanken så att säga.mati skrev:Jag upplever det som en stor fördel att e-tron laddar med ungefär samma hastighet oavsett SOC och jag tror att det är det Audi har prioriterat. Man behöver inte planera så mycket. Behöver man t.ex. bara ladda 20% går det fint oavsett om man kommer med 10% eller 60% SOC till en laddare. Det tar exakt lika lång tid att ladda de milen. Samtidigt går det också jättebra att ladda fullt om det behövs. Förut kunde jag uppleva det som extremt segt att ladda till mer än 60-70% eftersom laddeffekten bara sjönk och sjönk. Man hade laddat halva räckvidden, men det var mycket mer än halva tiden kvar att ladda. Så är det ju inte för e-tron. Det är rätt behagligt faktiskt.OfarligTesla skrev:Ja i praktiken, men att de tekniskt kan göra det med vad jag gissar på är en en RMA-frekvens de accepterar anser jag vara en fördel rent tekniskt. Tycker helt enkelt det är coolt att de vågar trycka den strömmen, kan de lösa de andra problemen med framtida modeller så kan det bli bra.taliz skrev:Det vore en fördel om bilen inte varit så törstig.
Laddeffekt är ju inte relevant i sig, utan det är ju i kombination med förbrukning och kapacitet.
Annars skulle man ju kunna hävda att en lastbil är bättre än en bil då den kan använda lastbilspumpen som trycker i diesel mkt snabbare....
Det jag försöker säga är ju att en platt laddkurva INTE nödvändigtvis är bättre. Hur den ser ut är närmast irrelevant. Det som spelar roll är hur mkt range man får in och hur snabbt det går. Om jag laddar min bil till 400km range på 25 min så är det ju bättre än om du laddar din till 400km på 45 minuter. Trots att din har en "platt laddkurva" och du laddar till 100%, medan min är en jättebrant och jag laddar till 80%. Ellerhur?mati skrev:Men du missar ju helt poängen nu. Den här diskussionen handlar ju bara om hur e-trons laddkurva ser ut och att Audi försöker hålla en jämn och platt kurva. Att det är bättre med en snål bil än med en törstig bil är väl ingen som bestrider, men det ändrar ju ingenting på det faktumet att en platt laddkurva är bättre än en brant sluttande kurva.
För att fortsätta med din liknelse så är en snål bil inte bättre bara för att det går fort att fylla halva tanken, men tar evigheter att tanka fullt. Det ena har ingenting med det andra att göra. Snåla bilar är att föredra. Bilar som laddar snabbt är att föredra. Och går laddningen lika snabbt över nästan hela batteriets kapacitet så är väl det också att föredra. Tycker jag i alla fall.
Att man inte kan köpa en bil som uppfyller alla dessa saker är en annan femma. Men man behöver inte hetsa upp sig över att den ena bilen är bättre på en sak medan den andra bilen är bättre på en annan sak. Jag fattar inte problemet.
Beundransvärt att du lyckas hålla dig lugn i en sådan situation. Förstår att du blir provocerad. Det är helt enkelt inte OK.mati skrev:Precis nu sa hon att hon skulle åka och plocka jordgubbar. Det är 3 km bort och hon ville gå och låna grannens antika Volvo V40 eftersom e-Golfen är så belamrad med grejer att jordgubbarna inte skulle få plats. Och så frågar hon om jag ville följa med. Jag trodde först att det var ett skämt. Men det var det inte. Jag uppfattar det nästan som en provokation.
Jag har inte sagt att det är dåligt, jag har sagt att det inte nödvändigtvis är bättre.mati skrev:Varför är det inte bättre? Hade inte din bil varit ännu bättre om den utöver den låga förbrukningen hade kunnat hålla samma höga laddeffekt under hela laddningen? Eller säger vi såhär, hade det varit så frunktansvärt illa som du nu pratar om e-tron om din bil på samma sätt hade kunnat ladda med +150kW hela vägen upp till 80%? Eller hade du då sagt, nej, jag vill inte ha detta. Det är ju samma laddkurva som e-tron har och det är per definition dåligt.
Lite svårt att ta dig på allvar när du envisas med att skriva étron. Det blir lite som att försöka argumentera seriöst men använda en "rolig" röst.taliz skrev:Jag har inte sagt att det är dåligt, jag har sagt att det inte nödvändigtvis är bättre.
Med din typ av argumentation så skulle ju en Taycan vara mkt sämre än en étron, den har ju en brant laddkurva som liknar Tesla och övriga.
I praktiken är dock en Taycan mycket bättre än étron rent laddmässigt, man får helt enkelt i mer range betydligt snabbare.
Ja, det är ganska uppenbart. Härmed kastar jag officiellt in handduken och lämnar tråden. Och nej, du har inte vunnit diskussionen, för det verkar vara det du är ute efter till varje pris. Jag har bara ingen lust att i all evighet tugga på saker som är ganska uppenbara för de flesta, men inte för dig.taliz skrev:I just don't see it.
Det är min iPad som "rättstavar"(min iPhone gör inte det). Jag lägger ingen vikt vid det, om andra gör det...dfa skrev:Lite svårt att ta dig på allvar när du envisas med att skriva étron. Det blir lite som att försöka argumentera seriöst men använda en "rolig" röst.taliz skrev:Jag har inte sagt att det är dåligt, jag har sagt att det inte nödvändigtvis är bättre.
Med din typ av argumentation så skulle ju en Taycan vara mkt sämre än en étron, den har ju en brant laddkurva som liknar Tesla och övriga.
I praktiken är dock en Taycan mycket bättre än étron rent laddmässigt, man får helt enkelt i mer range betydligt snabbare.
Just sayin.
Jo, sånna dyker ju upp ibland, men väldigt sällan. Tyvärr är det ju fortfarande nästan uteslutande kw/kWh man presenterar grafer på.TechNerd skrev:Mycket käbbel här
Vet inte om det finns här i tråden, men skulle det inte vara mer intressant med en laddningskurva som visar antal km laddade för resp bil och tid istället för kwh?
Klokt gjort Mati. Självklart är e-trons laddkurva bättre på alla sätt än Teslas. Obegripligt att man inte kan erkänna detta oavsett hur hårdnackad fanboy man är.mati skrev:Ja, det är ganska uppenbart. Härmed kastar jag officiellt in handduken och lämnar tråden. Och nej, du har inte vunnit diskussionen, för det verkar vara det du är ute efter till varje pris. Jag har bara ingen lust att i all evighet tugga på saker som är ganska uppenbara för de flesta, men inte för dig.taliz skrev:I just don't see it.
cosmos skrev:Klokt gjort Mati. Självklart är e-trons laddkurva bättre på alla sätt än Teslas. Obegripligt att man inte kan erkänna detta oavsett hur hårdnackad fanboy man är.mati skrev:Ja, det är ganska uppenbart. Härmed kastar jag officiellt in handduken och lämnar tråden. Och nej, du har inte vunnit diskussionen, för det verkar vara det du är ute efter till varje pris. Jag har bara ingen lust att i all evighet tugga på saker som är ganska uppenbara för de flesta, men inte för dig.taliz skrev:I just don't see it.
Alla sätt är väl kanske att ta i, nog finns det scenarion där jag skulle föredra Model 3's. Men hade jag fått välja så hade jag tagit e-Trons istället, med bibehållen räckvidd då. Om inte om..cosmos skrev:Klokt gjort Mati. Självklart är e-trons laddkurva bättre på alla sätt än Teslas. Obegripligt att man inte kan erkänna detta oavsett hur hårdnackad fanboy man är.
Detta jag också upplever vid nästa varje sån resa, oftast har man planerat in att äta samtidigt och slutar med att man åker ifrån med 97% istället för de 70% man egentligen behövde (med S kan tilläggas).Laban skrev:cosmos skrev:Laddkurvan var inget jag funderade på under hela våran Luleå-Amsterdam-Luleå resa förra sommaren. Oftast fick vi stressa ifrån stället vi åt på för att den redan hade laddat klart, och då menar jag till nära 100%.