Det här är ett problem som väldigt många som beställt Tesla råkat ut för, men jag har aldrig hört talas om att det någonsin hänt med någon annan biltillverkare. Tyvärr tyder allt på att det i själva verket är något i rutinen hos Tesla som brister.Mikke996 skrev:Min bror skulle fått sin idag men GBG ringde och sa att plåtarna inte kommit igår....
Är dom så sega på TS eller?...
Beställningar på S85D
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Beställningar på S85D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag lägger väl in min beställning här.
Beställning: 20/8
Handpenning bokförd av Tesla: 21/8
Beställning bekräftad av mig: 1/9
Spec:
90D
Pano
Vinterpaket
Interiörpaket
NextGen-stolar
Vid beställning så fick jag november som estimerad leverans. När jag sen bekräftade ordern 10-11 dagar senare så var det helt plötsligt Dec/Jan-leverans... Tror det var många som beställde i samma veva då prishöjningen skedde den 24/8. Eller kan det vara så att de som beställer 90kWh-batteriet får vänta lite extra...
Beställning: 20/8
Handpenning bokförd av Tesla: 21/8
Beställning bekräftad av mig: 1/9
Spec:
90D
Pano
Vinterpaket
Interiörpaket
NextGen-stolar
Vid beställning så fick jag november som estimerad leverans. När jag sen bekräftade ordern 10-11 dagar senare så var det helt plötsligt Dec/Jan-leverans... Tror det var många som beställde i samma veva då prishöjningen skedde den 24/8. Eller kan det vara så att de som beställer 90kWh-batteriet får vänta lite extra...
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Lade en beställning enligt följande.
Beställning: 8/9
Handpenning bokförd av Tesla: 8/9
Beställning bekräftad av mig: 8/9
Spec:
85
Teknikpaket
Premiumpaket + belysningspaket
Vinterpaket
NextGen-stolar
Svart solid med beige läder
Leverans i december som det ser ut nu. Enligt Tesla Göteborg antagligen innan jul.
Spec:
85
Teknikpaket
Vinterpaket
NextGen-stolar
Leverans i december som det ser ut nu. Enligt Tesla Göteborg antagligen innan jul.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Ännu en förväntansfull kommande Teslaägare ger sig härmed till känna ...
Beställning 17/8 och bekräftad 31/8.
S 90 D
Titanium, panoramatak, premium interiörpkt med svart innertak, ljusbrunt skinn, NG-stolar, luftfjädring, köldpkt.
Begärd leverans i april 2016, men av TM intressant nog nu lite framflyttad till sen april / början av maj.
Beställning 17/8 och bekräftad 31/8.
S 90 D
Titanium, panoramatak, premium interiörpkt med svart innertak, ljusbrunt skinn, NG-stolar, luftfjädring, köldpkt.
Begärd leverans i april 2016, men av TM intressant nog nu lite framflyttad till sen april / början av maj.
Vad står det på ditt My tesla-konto? Om det står december så har du leverans före mig trots att jag både beställde och bekräftade före dig.Haglund skrev:Lade en beställning enligt följande.
Spec:
85
Teknikpaket
Vinterpaket
NextGen-stolar

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
På My Tesla står det sent december-januari. När jag lade ordern stod det december och som sagt sade försäljaren förhoppningsvis före jul. Vi får väl se vart det barkar hän.John skrev:Vad står det på ditt My tesla-konto? Om det står december så har du leverans före mig trots att jag både beställde och bekräftade före dig.Haglund skrev:Lade en beställning enligt följande.
Spec:
85
Teknikpaket
Vinterpaket
NextGen-stolar
Leverans i december som det ser ut nu. Enligt Tesla Göteborg antagligen innan jul.![]()
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Nuvarande: Vit Y LR -23
Börjar bli riktigt trött på den här texten
Hur länge brukar det ta innan denna status ändras? Nån annan som lagt beställning i månadsskiftet som har fått sin status ändrad?
Nu är det 3 veckor sen jag bekräftade min beställning och det händer ingetOrder bekräftad
Din Model S står nu i produktionskö i vår fabrik i Fremont, Kalifornien.

Hur länge brukar det ta innan denna status ändras? Nån annan som lagt beställning i månadsskiftet som har fått sin status ändrad?
Sitter som många andra tidigare gjort och funderar på vilka tilläggspaket man egentligen behöver till sin S85D. Skulle vara värdefullt med lite input på hur ofta ni som använt bilen ett tag värderar de val eller icke-val ni gjorde vid beställning.
Köldpaket - med förvärmningsmöjlighet av bilen när den är inpluggad (eller ej) så känns det väl som att det det borde kunna bli varmt i kupén och på vindrutan även utan köldpaket? Är det värt det om man bor i Stockholm, åker till fjällen max två gånger per år och för det mesta kommer vara inpluggad på natten så förvärmning kan göras från uttaget. Drar det inte extra batteri, eller är det försumbart?
Aktiv luftfjädring - Som jag har förstått det så kan man öka räckvidden något genom att sänka bilen vid motorvägsfart och man får även möjlighet att kunna höja bilen vid exempelvis mycket snö eller ojämn väg. Oumbärligt eller helt onödigt?
Premium interiör och belysningspaket - Spontant så låter det som mycket pengar för inte så mycket extra? Vad gör det värt det, enligt er som valt och använt det? Får man förvaringsmöjligheter i mittkonsolen också eller är det fortfarande "bara" ETT stort utrymme?
Premium Front Console - Inget paket men extra tillbehör. Kanske det ämne jag hört mest negativt om är bristen på förvaringsmöjligheterna för mobil, solglasögon, parkeringsskiva etc etc. Vad är bästa lösningen här? Värt 600 dollar för några stängningsbara fack och kopphållare?
En bonusfråga: Ska man köpa när USD vs SEK är som den.
Köldpaket - med förvärmningsmöjlighet av bilen när den är inpluggad (eller ej) så känns det väl som att det det borde kunna bli varmt i kupén och på vindrutan även utan köldpaket? Är det värt det om man bor i Stockholm, åker till fjällen max två gånger per år och för det mesta kommer vara inpluggad på natten så förvärmning kan göras från uttaget. Drar det inte extra batteri, eller är det försumbart?
Aktiv luftfjädring - Som jag har förstått det så kan man öka räckvidden något genom att sänka bilen vid motorvägsfart och man får även möjlighet att kunna höja bilen vid exempelvis mycket snö eller ojämn väg. Oumbärligt eller helt onödigt?
Premium interiör och belysningspaket - Spontant så låter det som mycket pengar för inte så mycket extra? Vad gör det värt det, enligt er som valt och använt det? Får man förvaringsmöjligheter i mittkonsolen också eller är det fortfarande "bara" ETT stort utrymme?
Premium Front Console - Inget paket men extra tillbehör. Kanske det ämne jag hört mest negativt om är bristen på förvaringsmöjligheterna för mobil, solglasögon, parkeringsskiva etc etc. Vad är bästa lösningen här? Värt 600 dollar för några stängningsbara fack och kopphållare?
Tesla M3 AWD
Håller med. Har en 70D med samma status sedan en månad tillbaka. Har lusläst leveranstrådar på TMC efter VIN # för att få en ledtråd om leverans. TM brukar producera bilar efter leveransställe samt verkligen prioritera att få ut så många bilar som möjligt innan varje kvartalsslut. Blev förvånad häromdagen då jag läste en kund som beställde en P90D (han bodde typ granne med fabriken i Freemont). Han beställde i början/mitten av september och skulle få sin bil innan sista september!! Tror nog att det kommer att hända en hel för Europa/Sveriges del så fort vi går in i oktober. Bilen tar ju 5 dagar att producera sedan är det väl bara 7+ veckors väntan till...John skrev:Börjar bli riktigt trött på den här texten
Nu är det 3 veckor sen jag bekräftade min beställning och det händer ingetOrder bekräftad
Din Model S står nu i produktionskö i vår fabrik i Fremont, Kalifornien.![]()
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Köldpaket - skönt med rattvärme. Baksätespassagerarna uppskattar den goa sätesvärmen som går upp i ryggen och känns även för minstingen som sitter på bälteskudde. Bor i Skåne och har redan använt detta några gånger, även om bilen stått på förvärmning i 25 minuter.thompap skrev:Sitter som många andra tidigare gjort och funderar på vilka tilläggspaket man egentligen behöver till sin S85D. Skulle vara värdefullt med lite input på hur ofta ni som använt bilen ett tag värderar de val eller icke-val ni gjorde vid beställning.
Aktiv luftfjädring - Den utökade räckvidden vid motorvägsfart är nog försumbar. Argumentet för mig handlade mer om komforten. Sen var det faktiskt smidigt att kunna höja upp vid parkering på strandängar i sommar.

Premium interiör - svårare att motivera. Handlar mycket om utseende och material. Snyggt med den indirekta belysningen och praktiskt med elbaklucka. Inga skillnader i förvaringsmöjligheter såvitt jag vet.
Premium front console - Lite synd, för en fåfäng, att Tesla original bara kommer i piano-svart. Har nyss beställt en som passar min inredning bättre från E-driver http://www.e-driver.net/tesla-model-s/m ... 9829923421 som jag väntar ivrigt på. Fick rekommendation om den här på forumet. Kopp-hållare finns redan i armstödet så jag valde en konsol med mer fokus på förvaring.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Kanske luftfjädring? idag small det till rejält i underredet på Östra Fäladsgatan i Malmö för er som kör där, ett sk. buss gupp.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Köldpaket: jag hade först tanken att det här nog var oumbärligt här i Norden, men ju mer jag tänkte igenom det desto mer kändes det onödigt dyrt. Baksätet används mest av barn i stolar. Rattvärme är trevligt men inte 10 kkr trevligt. Uppvärmda torkare och spolarmunstycken har jag faktiskt ingen aning om hur stor skillnad det gör (tror faktiskt aldrig jag haft en bil utan det). Men till slut kom avgörandet av en kombination att bilen står i varmgarage om nätterna och att det går att förvärma via appen - jag skippade det tillvalet.thompap skrev:Sitter som många andra tidigare gjort och funderar på vilka tilläggspaket man egentligen behöver till sin S85D. Skulle vara värdefullt med lite input på hur ofta ni som använt bilen ett tag värderar de val eller icke-val ni gjorde vid beställning.
Aktiv luftfjädring: det här våndades jag mycket över. Jag har läst på i väldigt många trådar på de amerikanska forumen, och konsensus verkar vara att det förbättrar komforten men ytterst lite. Många säger att de inte ens kan känna skillnaden. En del säger att vägkänslan och sportigheten blir bättre med stålfjädring. Största fördelen med luft är möjligheten att höja upp, men det spelar inte så stor roll för mig då markfrigången på en Model S med stålfjädring är relativt hög till att börja med. Jag skippade det här också.
Premium interiör och belysning: jag var så nära på att välja det här paketet. Jag vill verkligen, verkligen ha elektrisk baklucka. Jag tycker det är skandal att det inte är standard på en bil i den här klassen, eller åtminstone ligger i ett vettigare paket (som förr, i teknikpaketet). Svart innertak hade varit en trevlig bonus av att välja det. Men 30 kkr mest för att få elbaklucka, nej, även om jag ångrar mig lite så valde jag inte det här heller.
Centerkonsoll: jag har beställt en sån här, men jag har möjligheten att tacka nej efter att ha fått en chans att titta på den. Jag oroar mig över plats att förvara solglasögon, mynt, parkeringskort, etc.
Ang beställa nu: there's no time like the present. Vill du verkligen ha en Model S så vettesjutton om det är lönt att hoppas på bättre växelkurser och eventuellt fallande priser. Extrabonus: ska du beställa en 85D som leasingbil och får en med produktionsår 2015 så är förmånsvärdet fortfarande baserat på 2014 års lägre priser.
Har man inget garage tror jag att rattvärme kommer vara väldigt uppskattat när temperaturen kryper ner under 5 minus. Uppvärmning på 25 min förmår inte att värma inte upp allt gods i bilen. Man känner kylan i kalla ratten och kallt skinn ändå.
Enl manualen är användandet av köldfunktionerna vid kall väderlek väldigt mycket mer energieffektiva än att höja kupétempen över det normala. Av alla val du listar skulle jag definitivt välja köldpaketet just för att det är elbil och inte en ice-bil som har överflöd av överskottsvärme.
Ska du välja 21 tummare kan luftfjädringen ger rätt mkt bättre komfort och minskat stomljud från väg och däcksbuller.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enl manualen är användandet av köldfunktionerna vid kall väderlek väldigt mycket mer energieffektiva än att höja kupétempen över det normala. Av alla val du listar skulle jag definitivt välja köldpaketet just för att det är elbil och inte en ice-bil som har överflöd av överskottsvärme.
Ska du välja 21 tummare kan luftfjädringen ger rätt mkt bättre komfort och minskat stomljud från väg och däcksbuller.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Men har inte folk handskar? Jag har alltid tunna läderhandskar, så jag har aldrig riktigt känt att jag lidit av kalla rattar, inte heller på den tid jag hade bilarna parkerade utomhus. Jag funderar på om jag inte ska ha ett par såna här till vintern: http://shop.teslamotors.com/products/to ... ing-gloves
Beställningar på S85D
Funkar handskarna på touchskärmen? (Ja, nu ser jag ju att Tesla själva säljer såna.) Det var mitt resonemang bakom att välja köldpaketet i sista stund, tillsammans med en liten oro för att inte få ut spolarvätskan genom munstyckena när det är ordentligt kallt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Teslas handskar är speciella touchscreenhandskar. Vanliga handskar är jobbiga på en kapacitiv skärm. Då får man ta av sig en handske om man ska manipulera skärmen. Eller ha en sån där touchscreenpenna liggandes i bilen.Surfaren skrev:Funkar handskarna på touchskärmen? (Ja, nu ser jag ju att Tesla själva säljer såna.) Det var mitt resonemang bakom att välja köldpaketet i sista stund, tillsammans med en liten oro för att inte få ut spolarvätskan genom munstyckena när det är ordentligt kallt.
Om man tänker på andrahansvärdet, hur känns en bil utan stolsvärme? Brukar mest vara privatimporterade bilar som saknar det.
Model X, Pearl White
Vadå utan stolsvärme, har inte alla det åtminstone fram?
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Alla oavsett vinterpaket har stolsvärme i framsäten.Telsa skrev:Om man tänker på andrahansvärdet, hur känns en bil utan stolsvärme? Brukar mest vara privatimporterade bilar som saknar det.
Vinterpaketet innehåller:
- Uppvärmd ratt
- Uppvärmda baksäten i 3 zoner
- Avfrostning av vindrutetorkare
- Uppvärmda munstycken för spolarvätskan
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Såg på min vindruta att det finns värmeslingor under torkarna, men jag har inte vinterpaketet. Har alla värmning under torkarna ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Japp, köldpaketet innehåller bara stolsvärme på de tre platserna bak. Värme i framstolarna ingår oavsett.Bow skrev:Vadå utan stolsvärme, har inte alla det åtminstone fram?
Ok, tack för rättelsen, det hade jag missat. Hmm, hade jag beställt igen hade jag nog hoppat över vinterpaketet. 

Model X, Pearl White
Köldpaketet innehåller förutom till värme till baksätet också uppvärmd ratt, spolarmunstycken och defroster till torkarbladen.danni skrev:Japp, köldpaketet innehåller bara stolsvärme på de tre platserna bak. Värme i framstolarna ingår oavsett.Bow skrev:Vadå utan stolsvärme, har inte alla det åtminstone fram?
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Vi vet, men nu var det specifikt stolsvärmen vi pratade om, och huruvida värme i framstolarna ligger i vinterpaketet eller inte.Bengt skrev:Köldpaketet innehåller förutom till värme till baksätet också uppvärmd ratt, spolarmunstycken och defroster till torkarbladen.danni skrev:Japp, köldpaketet innehåller bara stolsvärme på de tre platserna bak. Värme i framstolarna ingår oavsett.Bow skrev:Vadå utan stolsvärme, har inte alla det åtminstone fram?