Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

När jag hade MB E-klass så trodde jag att jag ville ha en sådan med eldrift. Men sedan provade jag senaste modellen efter att jag kört min Model 3 och fick en stark bordell känsla, så nej tack. Förr i tiden var ju Mercedes lite som Tesla är idag i inredningen med rena snygga linjer och enkla bra material val. Där har Mercedes verkligen gått utför med sina ljus mönster och konstigheter.
Sedan förstår jag att många köper bil för att säga något utåt, vad det nu kan vara. Men sånt bryr jag Ming inte alls om, skiter fullständig i vad grannen, arbetskamrater eller framför allt folk på stan tycker om mitt bil val. Däremot måste så klart jag trivas med bilen själv så jag uppskattar snygga bilar.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Sedan förstår jag att många köper bil för att säga något utåt, vad det nu kan vara. Men sånt bryr jag Ming inte alls om, skiter fullständig i vad grannen, arbetskamrater eller framför allt folk på stan tycker om mitt bil val. Däremot måste så klart jag trivas med bilen själv så jag uppskattar snygga bilar.
Tror det är grejen med VW. Jag har en kompis som på riktigt inte var helt säker på vilken generation av passat han just för tillfället körde.
Nu kör han en Skoda för att ”det blev lite billigare”.

Tror även att Opels varumärke ses på liknande sätt av många. Har själv kört Opel och märkets status gör bilarna prisvärda. Tycker jag.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av NiklasTesla »

BMW adjö om dom inte börjar designa snyggare elfordon säger mitt morgonkaffe. ;)

Mvh
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

NiklasTesla skrev:
BMW adjö om dom inte börjar designa snyggare elfordon säger mitt morgonkaffe. ;)

Mvh
När gjorde BMW senast en snygg bil? Har det hänt?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av NiklasTesla »

LarsL skrev:
NiklasTesla skrev:
BMW adjö om dom inte börjar designa snyggare elfordon säger mitt morgonkaffe. ;)

Mvh
När gjorde BMW senast en snygg bil? Har det hänt?
BMW i8 gillade jag designmässigt. Hade dom satsat på att elekrifiera den med Teslaräckvidd eller bättre och fått ned priset rejält samt byggt ett rejält SuC nätverk i Europa (med Teslas pris per kwh eller lägre) hade jag kanske funderat på BMW.

Nu känns allt ovan ganska avlägset så vi får se hur det går med BMW och div andra gamla fordonsjättar???

Mvh
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
NiklasTesla skrev:
BMW adjö om dom inte börjar designa snyggare elfordon säger mitt morgonkaffe. ;)

Mvh
När gjorde BMW senast en snygg bil? Har det hänt?

Skönhet är subjektivt. Gillar man Model 3 och Nissan Leaf så kanske man har en lite annan smak?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Extremt subjektivt. Det ligger liksom i begreppets natur.

Sen kan man, som jag, tycka att det är en ordentligt underordnad fråga. Har en bil sammantaget sådana egenskaper som jag uppskattar och går att få till rätt pris så är utseendet det sista jag tar hänsyn till.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Extremt subjektivt. Det ligger liksom i begreppets natur.

Sen kan man, som jag, tycka att det är en ordentligt underordnad fråga. Har en bil sammantaget sådana egenskaper som jag uppskattar och går att få till rätt pris så är utseendet det sista jag tar hänsyn till.
Utseendet är ju också en egenskap. För mig är den viktig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Extremt subjektivt. Det ligger liksom i begreppets natur.

Sen kan man, som jag, tycka att det är en ordentligt underordnad fråga. Har en bil sammantaget sådana egenskaper som jag uppskattar och går att få till rätt pris så är utseendet det sista jag tar hänsyn till.
Utseendet är ju också en egenskap. För mig är den viktig.
Ja, vi ser olika på just den detaljen. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Bjelke »

NiklasTesla skrev:
LarsL skrev:
NiklasTesla skrev:
BMW adjö om dom inte börjar designa snyggare elfordon säger mitt morgonkaffe. ;)

Mvh
När gjorde BMW senast en snygg bil? Har det hänt?
BMW i8 gillade jag designmässigt. Hade dom satsat på att elekrifiera den med Teslaräckvidd eller bättre och fått ned priset rejält samt byggt ett rejält SuC nätverk i Europa (med Teslas pris per kwh eller lägre) hade jag kanske funderat på BMW.

Nu känns allt ovan ganska avlägset så vi får se hur det går med BMW och div andra gamla fordonsjättar???

Mvh
Ja va fan, i8 är ju brutalt ball, den gillar jag (även om den är lite to much...nästan) men så gillar jag ju
extrema bilar också :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Tycker 8-serien är snygg.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Banane »

Om vi vänder på det. Vilka BMW är fula? Varför? Jämfört med vad?

Några av de senaste har för stora njurar, det kan jag hålla med om. Men bortsett från det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
Om vi vänder på det. Vilka BMW är fula? Varför? Jämfört med vad?

Några av de senaste har för stora njurar, det kan jag hålla med om. Men bortsett från det?
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Banane skrev:
Om vi vänder på det. Vilka BMW är fula? Varför? Jämfört med vad?

Några av de senaste har för stora njurar, det kan jag hålla med om. Men bortsett från det?
Bild
Ful som stryk. :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
LarsL skrev:
NiklasTesla skrev:
BMW adjö om dom inte börjar designa snyggare elfordon säger mitt morgonkaffe. ;)

Mvh
När gjorde BMW senast en snygg bil? Har det hänt?

Skönhet är subjektivt. Gillar man Model 3 och Nissan Leaf så kanske man har en lite annan smak?
Nissan Leaf är inte en snygg bil, det tror jag alla är överens om, även Nissan.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerka »

Jag tycker inte Nissan Leaf är särskilt ful. Tycker dessutom till skillnad från de flesta att första generationen var snyggare, och att det inte är strålkastarna utan akterpartiet som ser sämst ut. BMW iX däremot är bara gräslig på alla sätt. Nissan Leaf är ful på ett Fiat Multipla-sätt, lite gulligt och charmigt, medan iX:en är ful på ett Pontiac Aztek-sätt - det finns liksom inga försonande drag, varje linje är oharmonisk.

Jag är faktiskt lite sugen på att köpa en äldre Leaf för vardagsbruk. Ska bara vänta tills pandemin är över så jag kan börja pendla till jobbet igen och rättfärdiga en ny bil. :D
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
Banane skrev:
Om vi vänder på det. Vilka BMW är fula? Varför? Jämfört med vad?

Några av de senaste har för stora njurar, det kan jag hålla med om. Men bortsett från det?
Bild
Ja den där var inte så lyckad heller. Den hade jag dock inte sett. Vad är det? X6?

Jag tycker däremot 5-serien är snyggast bland stora kombis, nya och gamla 3-serien är helt ok också.
Skriv svar