"– Vi planerar att öppna superchargernätverket för alla elbilar globalt. Vi har redan gjort det i Europa"
Ja, man får nog ta lite Elon-salt på det som han säger (som vanligt).
När en amerikan säger globalt så menar han hela USA inget annat är av betydelse
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
"– Vi planerar att öppna superchargernätverket för alla elbilar globalt. Vi har redan gjort det i Europa"
Ja, man får nog ta lite Elon-salt på det som han säger (som vanligt).
När en amerikan säger globalt så menar han hela USA inget annat är av betydelse
Troligen. Lite "stockholmssyndrom" där. God poäng!
Tänkte dock främst på att Elons kommentar "Vi har redan gjort det i Europa" är en lätt överdrift (det är endast öppet i Nederländerna + Norge, och inte ens alla SuC i Norge).
SuC är öppet i 3 länder i europa:
Nderländerna alla stationer
Norge mer än häften
Frankrike c:a 20 stationer
Det är lätt att se på Teslas Laddkarta, symbolen för "öppna" SuC inte är samma som dedikerade Tesla SuC.
Dessutomär tror jag mej ha läst att pga Ukraina kriget SuC i Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien öppna för alla (och gratis)
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
SuC är öppet i 3 länder i europa:
Nderländerna alla stationer
Norge mer än häften
Frankrike c:a 20 stationer
Det är lätt att se på Teslas Laddkarta, symbolen för "öppna" SuC inte är samma som dedikerade Tesla SuC.
Dessutomär tror jag mej ha läst att pga Ukraina kriget SuC i Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien öppna för alla (och gratis)
Dvs. långt ifrån att Europa öppnats upp. Enbart valda länder (och i bland enbart valda SuC i de länderna).
Stämmer inte med vad Elon alluderar till att Europa redan är öppnat (börjats öppnas vore mer korrekt).
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Yes, såg detta. Nu blir det spännande och se hur det går. Det är långt ifrån alla SuC som är tillgängliga och ser de bara till att utöka antal laddare på ställen det behövs och håller tillbaka andra bilar på ställen där det redan är för trångt så ser jag inga problem med att de öppnar upp.
Men hur identifierar sig andra bilmärken med laddarna? Görs det också genom kabeln som på Tesla?
Senast redigerad av Highfoot, redigerad totalt 1 gånger.
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Yes, såg detta. Nu blir det spännande och se hur det går. Det är långt ifrån alla SuC som är tillgängliga och ser de bara till att utöka antal laddare på ställen det behövs och håller tillbaka andra bilar på ställen där det redan är för trångt så ser jag inga problem med att de öppnar upp.
Men hur identifierar sig andra bilmärken med laddarna? Görs det också genom kabeln som på Tesla?
Nej, allt görs i appen. När jag kollar i appen så är det inte aktiverat där ännu för oss svenskar med icke-Tesla. (iPhone)
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökad
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökad
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökad
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
Och om man har IONITY-abonnemang så är det mycket billigare än Superchargers. För min bil är det 3,10kr/kWh.
Personligen kommer jag bara ladda på en Supercharger om det är fullt på IONITY (eller om det saknas IONITY på min resväg).
Dessutom är det många som har MER-abonnemang som inte heller vill vill ladda någon annanstans om man inte måste.
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökad
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
Jag tror inte de tjänar så mycket på den extra trafiken att det räcker till helt nya stationer.
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökad
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
Jag tror inte de tjänar så mycket på den extra trafiken att det räcker till helt nya stationer.
Nej, täcka upp helt kommer det ju inte göra, men förhoppningsvis bidra. Tesla spottar ju inte i glaset då gäller utökning hur som helst. Det satsar ju hela tiden, även utan det extra klirret i kassan som de möjligen kan få i och med det här.
För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
Nej det ska inte krävas. Jag hade inte det ifyllt och fick upp alternativet ca 20 min efter jag skrev mitt inlägg här om att appen inte var uppdaterad.
"Laddning" fanns inte som val i inställningar innan "Ladda din elbil som inte är Tesla" fanns på startsidan.
Priserna är olika beroende på station.
Linköping:
7,85kr/kWh utan abonnemang
5,30kr/kWh med abonnemang
Priset med abonnemang är väl vanliga Tesla-priset på stationen?
Ja det är väl det vanliga. Så länge jag har ionity för 3,10 kr/kWh kör jag det primärt, men detta är perfekt som backup. Abonnemang verkar inte ha någon bindningstid, då det kan vara något för semesterresor när det superladdas mer än 60 kWh/mån.
För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
Nej det ska inte krävas. Jag hade inte det ifyllt och fick upp alternativet ca 20 min efter jag skrev mitt inlägg här om att appen inte var uppdaterad.
"Laddning" fanns inte som val i inställningar innan "Ladda din elbil som inte är Tesla" fanns på startsidan.
Priserna är olika beroende på station.
Linköping:
7,85kr/kWh utan abonnemang
5,30kr/kWh med abonnemang
Priset med abonnemang är väl vanliga Tesla-priset på stationen?
Exakt, det enda som skiljer en Tesla från en icke-Tesla är 129:- för de månader man avser nyttja snabbladdning.