Jordad skrev:
Vissa saker som du kallar extremt positiva antaganden är baserade på fakta. Teslas marknadsandel och de investeringar man gör nu i framtida produktionskapacitet jämfört med investeringar som konkurrenter gör är fakta. Det är sådant man får baserad en framtida värdering på.
Jasså? Konkretisera med ett enda exempel tack. Jag kan inte se något sådant. Exempelvis vilka kostnader och vilken marknadsandel Tesla kommer ha
2025 är inte fakta överhuvudtaget utan enbart estimat. Estimat som i mitt tycke är orimliga.
Att man
troligen kommer ha kapacitet att bygga X miljoner bilar betyder inte att efterfrågan kommer vara X miljoner bilar, eller att man ens lyckas producera X miljoner bilar. Allt är återigen mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Nej, det är inte sånt man gör en värdering på. En värdering görs baserat på framtida vinster/kassaflöde, inget annat. PS-tal osv använder man bara temporärt under uppstartsfas.
Jordad skrev:
De mest inkomstbringande industrierna på jorden är olja, energi och fordon. Tesla hotar alla de industrierna. Det vanligaste yrket på jorden är någon form av yrkeschaufför. Tesla utvecklar en teknik som kan ersätta de flesta yrkeschaufförer. De händer ytterst sällan att ett företag är så oerhört "disruptive" som Tesla är. Det kanske aldrig någonsin har hänt tidigare. Många investerare har börjat inse vad det innebär och därför har aktien gått upp oerhört mycket senaste året.
Att man har en stor TAM betyder inte på något sätt att man per automatik kommer ta en stor andel av den TAMen eller ens att man kommer tjäna pengar på det. Det återstår som sagt att se.
Jordad skrev:
Personligen hade jag velat se en reveal av Model 2 och att autopiloten var närmare en färdig produkt långt innan aktien ens hade nått 1000.
Ja, Model 2 är en av de största faktorerna till att ASP aldrig kommer bli $45k. Ska man nå så stora volymer som man pratar om så krävs Model 2. Men Model 2 omöjliggör också den ASPn.
Jordad skrev:Men marknaden bryr sig inte om personliga åsikter och det är marknaden som sätter priset.
Ja och är man bättre än marknaden på att förutspå hur vinstutvecklingen för ett bolag ser ut långsiktigt så kommer man tjäna pengar på att marknaden gjort en felaktig bedömning. Jag är helt övertygad om att man nu överskattar Teslas framtida vinstpotential och därför kommer också aktien falla. När det sker är dock något helt annat...
Jordad skrev:Många investerare vet hur ont det gjorde att missa Amazon och Apple och man vill inte göra samma misstag igen. Bara för att man tycker att värderingen är överdrivet hög nu betyder det inte heller att den måste gå ner framöver. Det är troligt att den kommer gå ner men inte säkert. Utan tvekan måste det till slut åtminstone komma en längre period när den lugnar ner sig och Tesla tillåts växa in i värderingen.
Ja, köper man pga FOMO istället för fundamenta så gör man sig verkligen en björntjänst. Nej, det är givetvis inte alls säkert att kursen faller, det är det aldrig någonsin. Det relevanta är dock om man anser att den diskonterade, sannolikhetsjusterade framtida intjäningen motsvarar dagens kurs eller inte. För mig är det helt uppenbart att den inte gör det.
Jordad skrev:Jag har personligen inga större problem med den här värderingen om Tesla börjar med egen batteriproduktion, får igång de nya fabrikerna lika snabbt som man fick igång Shanghai och framförallt att man börjar göra riktiga framsteg med autopiloten.
Då utgår jag ifrån att du sålt alla dina aktier? För om du anser att värderingen bara är motiverad om ovanstående sker (vilka kombinerat dessutom har en ganska liten sannolikhet) så är det ju inte så smart att behålla aktien just nu.