Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Haha, PE 2022...

Det är återigen ett extremt haussat estimat om PE 2022 och då dessutom med utgångspunkten att aktien ska stå kvar på dagens nivå, dvs utan uppsida.

Till skillnad från Apple så gör Tesla i princip nollvinst idag. Det är ju det som är grejen, Apple levererar idag medan Teslas kurs bygger på vad man i bästa fall kan leverera 2025... Det är inte omöjligt att det händer, men risken och nedsidan är otroligt mycket större.
Ja de som investerar i Tesla har längre tidshorisont än 2022.

Det låter som att du bör köpa Apple och blanka Tesla då :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Haha, PE 2022...

Det är återigen ett extremt haussat estimat om PE 2022 och då dessutom med utgångspunkten att aktien ska stå kvar på dagens nivå, dvs utan uppsida.

Till skillnad från Apple så gör Tesla i princip nollvinst idag. Det är ju det som är grejen, Apple levererar idag medan Teslas kurs bygger på vad man i bästa fall kan leverera 2025... Det är inte omöjligt att det händer, men risken och nedsidan är otroligt mycket större.
Ja de som investerar i Tesla har längre tidshorisont än 2022.

Det låter som att du bör köpa Apple och blanka Tesla då :)
Lång tidshorisont ska man absolut ha, men att enbart kunna motivera en akties värde genom att göra extremt optimistiska antaganden som ligger flera år framåt i tiden är inte det jag kallar en sund investering.

Nej, jag tycker inte Apple-aktien är något bra köp heller. Där gillar jag inte ens produkterna till skillnad från Teslas ;)

För mig är hela diskussionen ganska roande, jag anser att jag är och alltid varit extremt optimistisk till elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Plötsligt ligger man dock hästlängder bakom alla haussare av TSLA :lol:

Det vore fantastiskt om dessa hyperpositiva "prognoser" infrias, men att utgå ifrån dem som det troligaste scenariot när man investerar är för mig ren galenskap.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Före öppningsdags 2.301 dollar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Lång tidshorisont ska man absolut ha, men att enbart kunna motivera en akties värde genom att göra extremt optimistiska antaganden som ligger flera år framåt i tiden är inte det jag kallar en sund investering.

Det vore fantastiskt om dessa hyperpositiva "prognoser" infrias, men att utgå ifrån dem som det troligaste scenariot när man investerar är för mig ren galenskap.
Vissa saker som du kallar extremt positiva antaganden är baserade på fakta. Teslas marknadsandel och de investeringar man gör nu i framtida produktionskapacitet jämfört med investeringar som konkurrenter gör är fakta. Det är sådant man får baserad en framtida värdering på.

De mest inkomstbringande industrierna på jorden är olja, energi och fordon. Tesla hotar alla de industrierna. Det vanligaste yrket på jorden är någon form av yrkeschaufför. Tesla utvecklar en teknik som kan ersätta de flesta yrkeschaufförer. De händer ytterst sällan att ett företag är så oerhört "disruptive" som Tesla är. Det kanske aldrig någonsin har hänt tidigare. Många investerare har börjat inse vad det innebär och därför har aktien gått upp oerhört mycket senaste året.

Personligen hade jag velat se en reveal av Model 2 och att autopiloten var närmare en färdig produkt långt innan aktien ens hade nått 1000. Men marknaden bryr sig inte om personliga åsikter och det är marknaden som sätter priset. Många investerare vet hur ont det gjorde att missa Amazon och Apple och man vill inte göra samma misstag igen. Bara för att man tycker att värderingen är överdrivet hög nu betyder det inte heller att den måste gå ner framöver. Det är troligt att den kommer gå ner men inte säkert. Utan tvekan måste det till slut åtminstone komma en längre period när den lugnar ner sig och Tesla tillåts växa in i värderingen.

Jag har personligen inga större problem med den här värderingen om Tesla börjar med egen batteriproduktion, får igång de nya fabrikerna lika snabbt som man fick igång Shanghai och framförallt att man börjar göra riktiga framsteg med autopiloten.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Teslas marknadsandel och de investeringar man gör nu i framtida produktionskapacitet jämfört med investeringar som konkurrenter gör är fakta. Det är sådant man får baserad en framtida värdering på.
Investerar tesla mer än konkurrenterna i produktionskapacitet för elbilar?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Tog hem vinst nu och drog ner innehavet till 50% av normalnivå eftersom värderingen galopperat så långt i förväg. Sålde på $2304.

Men nu har jag inget kvar att swinga med. Så hoppas på dipp efter att battery day misslyckas med att leva upp till någon del av alla fantasier som nu verkar prisas in i kursen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Vissa saker som du kallar extremt positiva antaganden är baserade på fakta. Teslas marknadsandel och de investeringar man gör nu i framtida produktionskapacitet jämfört med investeringar som konkurrenter gör är fakta. Det är sådant man får baserad en framtida värdering på.
Jasså? Konkretisera med ett enda exempel tack. Jag kan inte se något sådant. Exempelvis vilka kostnader och vilken marknadsandel Tesla kommer ha 2025 är inte fakta överhuvudtaget utan enbart estimat. Estimat som i mitt tycke är orimliga.

Att man troligen kommer ha kapacitet att bygga X miljoner bilar betyder inte att efterfrågan kommer vara X miljoner bilar, eller att man ens lyckas producera X miljoner bilar. Allt är återigen mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Nej, det är inte sånt man gör en värdering på. En värdering görs baserat på framtida vinster/kassaflöde, inget annat. PS-tal osv använder man bara temporärt under uppstartsfas.
Jordad skrev:
De mest inkomstbringande industrierna på jorden är olja, energi och fordon. Tesla hotar alla de industrierna. Det vanligaste yrket på jorden är någon form av yrkeschaufför. Tesla utvecklar en teknik som kan ersätta de flesta yrkeschaufförer. De händer ytterst sällan att ett företag är så oerhört "disruptive" som Tesla är. Det kanske aldrig någonsin har hänt tidigare. Många investerare har börjat inse vad det innebär och därför har aktien gått upp oerhört mycket senaste året.
Att man har en stor TAM betyder inte på något sätt att man per automatik kommer ta en stor andel av den TAMen eller ens att man kommer tjäna pengar på det. Det återstår som sagt att se.
Jordad skrev:
Personligen hade jag velat se en reveal av Model 2 och att autopiloten var närmare en färdig produkt långt innan aktien ens hade nått 1000.
Ja, Model 2 är en av de största faktorerna till att ASP aldrig kommer bli $45k. Ska man nå så stora volymer som man pratar om så krävs Model 2. Men Model 2 omöjliggör också den ASPn.
Jordad skrev:
Men marknaden bryr sig inte om personliga åsikter och det är marknaden som sätter priset.
Ja och är man bättre än marknaden på att förutspå hur vinstutvecklingen för ett bolag ser ut långsiktigt så kommer man tjäna pengar på att marknaden gjort en felaktig bedömning. Jag är helt övertygad om att man nu överskattar Teslas framtida vinstpotential och därför kommer också aktien falla. När det sker är dock något helt annat...
Jordad skrev:
Många investerare vet hur ont det gjorde att missa Amazon och Apple och man vill inte göra samma misstag igen. Bara för att man tycker att värderingen är överdrivet hög nu betyder det inte heller att den måste gå ner framöver. Det är troligt att den kommer gå ner men inte säkert. Utan tvekan måste det till slut åtminstone komma en längre period när den lugnar ner sig och Tesla tillåts växa in i värderingen.
Ja, köper man pga FOMO istället för fundamenta så gör man sig verkligen en björntjänst. Nej, det är givetvis inte alls säkert att kursen faller, det är det aldrig någonsin. Det relevanta är dock om man anser att den diskonterade, sannolikhetsjusterade framtida intjäningen motsvarar dagens kurs eller inte. För mig är det helt uppenbart att den inte gör det.
Jordad skrev:
Jag har personligen inga större problem med den här värderingen om Tesla börjar med egen batteriproduktion, får igång de nya fabrikerna lika snabbt som man fick igång Shanghai och framförallt att man börjar göra riktiga framsteg med autopiloten.
Då utgår jag ifrån att du sålt alla dina aktier? För om du anser att värderingen bara är motiverad om ovanstående sker (vilka kombinerat dessutom har en ganska liten sannolikhet) så är det ju inte så smart att behålla aktien just nu.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Då utgår jag ifrån att du sålt alla dina aktier? För om du anser att värderingen bara är motiverad om ovanstående sker (vilka kombinerat dessutom har en ganska liten sannolikhet) så är det ju inte så smart att behålla aktien just nu.
Varför skulle jag sälja aktierna? Jag anser att Tesla har varit duktiga på att nå sina mål historiskt och litar tillräckligt mycket på att de ska kunna göra det fortsatt. Skulle de misslyckas och få förseningar gör det mig inte så mycket heller. Värderingen blir antagligen lägre då och man får möjlighet att köpa fler aktier billigare. Det går bra det med.

Att hålla på och vara så besatt av värderingen som många är här är inte nyttigt. Se det långsiktigt istället och sätt upp ett mål för dig själv när du ska sälja. Aktier går upp och ner. Bättre att man tänker att man är delägare i ett företag och bryr sig om hur företaget presterar istället.

Hela aktiemarknaden är väl heller inget annat än halvt kvalificerade gissningar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Teslas marknadsandel och de investeringar man gör nu i framtida produktionskapacitet jämfört med investeringar som konkurrenter gör är fakta. Det är sådant man får baserad en framtida värdering på.
Ja och rätt mycket mer. Den enda som ligger nära i ambitioner iaf är VW AG.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Handlar det inte om en fabrik i Berlin än så länge?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Austin Texas kanske har kommit ikapp Berlin redan i byggandet...

Shanghai är inte heller färdig. Nevada ska byggas ut.

PS

De har inte kommit ikapp Berlin ännu men skulle inte bli förvånad om de gör det snart.

Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Redan glömt den i Shanghai?
Sen har vi Texas.. och dessutom fabrikerna i Freemont och Nevada som expanderar.

När Berlin är klar har Tesla kapacitet uppåt 2 miljoner bilar per år.
VW har vadå? 100k?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Varför skulle jag sälja aktierna?
För att du nyss skrev att du bara tycker kursen är motiverad om de uppfyller ett antal kriterier som inte är uppfyllda. Det implicerar att kursen inte är motiverad när de inte är det.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Sen har vi Texas.. och dessutom fabrikerna i Freemont och Nevada som expanderar.

VW har vadå? 100k?
Ni överdriver behovet av speciella bilfabriker för elbilar. VW har produktionskapacitet utan att bygga nya
fabriker.

Man kan investera i kapacitet utan att bygga helt nya fabriker.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Ni överdriver behovet av speciella bilfabriker för elbilar. VW har produktionskapacitet utan att bygga nya fabriker.

Jaså, var då?

Peter Mertens, Audi’s technical development chief om MLB-Evo(etron):
"We have changed direction. You give up too much potential if you have a platform that tries to do everything – it’s too expensive, too heavy, it has proportions that do not fit with luxury brands.”

De har alltså insett att framtiden är rena elbilsplattformar. Inte delade med avgasbilar. Då behöver man renodlade fabriker för elbilar, likt de nu har för ID3.
Om du tittar på alla plattformar VW presenterat så är det tydligt att de framöver kommer konvertera befintliga fabriker, ala ID3, alternativt bygga nya.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

Ingen nämner S&P 500. När det blir realitet måste det väl ha en stabiliserande faktor? Ligger kvar långsiktigt.
Ps! För att njuta redan nu var jag i Göteborg och hämtade ut en ny MS Performance, är så gammal att jag inte vågar/vill vänta på nya MS.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
För att du nyss skrev att du bara tycker kursen är motiverad om de uppfyller ett antal kriterier som inte är uppfyllda. Det implicerar att kursen inte är motiverad när de inte är det.
Man kan tro på företaget långsiktigt även om man tycker att kursen har ökat lite väl snabbt. Däremot kanske det är dumt att utöka sitt innehav precis när den står i ath. Då är det bättre att vänta
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:

VW har vadå? 100k?
VW har rätt aggressiva mål. I år runt 450k men mycket av det är elbilar i Kina med begränsad räckvidd. Giga Berlin kommer om två år antagligen ha lika stor kapacitet som alla VW AGs europeiska fabriker tillsammans.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Helt riktigt man kan tro på företaget men tycka att kursen skulle vara mindre. om man är långsiktig så behåller man dem. Då spelar den ingen roll om kursen går i taket eller sjunker genom golvet. Att den är övervärderad betyder bara att man tycker att kursen skulle vara mindre. (och att det inte gör något om den går ned för att man räknar med en mindre kurs).
Varför man inte säljer? tja det är upp till var och en.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
Man kan tro på företaget långsiktigt även om man tycker att kursen har ökat lite väl snabbt. Däremot kanske det är dumt att utöka sitt innehav precis när den står i ath. Då är det bättre att vänta
Pff... jag köpte på mig några stycken när de låg på 1900. Känns rätt bra nu :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
Man kan göra precis vad man vill, men att skriva att folk fokuserar för mycket på värderingen (som du skrev) är för mig som att säga att folk bryr sig för mycket om hur ett visst vin smakar, eller för mycket om att ha roligt.

För mig är värderingen det enda relevanta. Aktier äger man till syvende och sist för att försöka få bra avkastning, inget annat. Anser man att en aktie är för högt värderad så säljer man, anser man att den är för lågt värderad så köper man.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Helt riktigt man kan tro på företaget men tycka att kursen skulle vara mindre. om man är långsiktig så behåller man dem. Då spelar den ingen roll om kursen går i taket eller sjunker genom golvet. Att den är övervärderad betyder bara att man tycker att kursen skulle vara mindre. (och att det inte gör något om den går ned för att man räknar med en mindre kurs).
Varför man inte säljer? tja det är upp till var och en.
Det är ju inte särskilt smart att vara långsiktig i ett innehav man tror ska minska i värde över tid. Hela poängen med långsiktighet är ju att man hoppas att ett innehav över tid ska nå sin korrekta värdering.

Sen är det självfallet upp till var och en om man vill äga aktier i annat syfte än att få avkastning, men det blir en extremt märklig utgångspunkt i en diskussion kring en aktieinvestering.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

lejon1 skrev:
Ingen nämner S&P 500. När det blir realitet måste det väl ha en stabiliserande faktor? Ligger kvar långsiktigt.
Ps! För att njuta redan nu var jag i Göteborg och hämtade ut en ny MS Performance, är så gammal att jag inte vågar/vill vänta på nya MS.
Nej. Fundamenta i bolaget förändras inte av vilken lista aktien är noterad på.

De S&P baserade indexfonder måste absolut hålla innehav i Tesla, men det innebär såklart säljtryck när folk minskar sina innehav i respektive fond, på samma sätt som det medför köptryck när folk ökar sina innehav.

Fundamenta kommer man liksom aldrig runt. På lång sikt måste alla bolag leverera vinster/kassaflöden som motiverar börsvärdet. Det man bör fråga sig är om man tror att Tesla kommer göra det eller inte.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag tyckte det var intressant, men du får nog skapa en egen tråd för den. Den här tråden är mer ett tjattforum för vissa.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar