Precis som befarat så har Swedbank inte ansökt om supermiljöbilsbonusen för min Ioniq. Enligt Transportstyrelsen har de fått en ansökningsblankett i slutet av december. Men Swedbank vet ingenting om detta och de verkar inte heller förstå att de måste ansöka om bonusen.
Det ska tydligen vara krångligt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Precis som befarat så har Swedbank inte ansökt om supermiljöbilsbonusen för min Ioniq. Enligt Transportstyrelsen har de fått en ansökningsblankett i slutet av december. Men Swedbank vet ingenting om detta och de verkar inte heller förstå att de måste ansöka om bonusen.
Det ska tydligen vara krångligt...
Tur att du följer upp och riktigt illa av Swedbank!
Precis som befarat så har Swedbank inte ansökt om supermiljöbilsbonusen för min Ioniq. Enligt Transportstyrelsen har de fått en ansökningsblankett i slutet av december. Men Swedbank vet ingenting om detta och de verkar inte heller förstå att de måste ansöka om bonusen.
Det ska tydligen vara krångligt...
Tur att du följer upp och riktigt illa av Swedbank!
Ja, tydligen måste man sköta allting själv. Som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Precis som befarat så har Swedbank inte ansökt om supermiljöbilsbonusen för min Ioniq. Enligt Transportstyrelsen har de fått en ansökningsblankett i slutet av december. Men Swedbank vet ingenting om detta och de verkar inte heller förstå att de måste ansöka om bonusen.
Det ska tydligen vara krångligt...
Är det verkligen Swedbank som har svårt för detta? Borde ju vara rutin vid detta laget. Inte Sparbanken som fått blanketten?
Precis som befarat så har Swedbank inte ansökt om supermiljöbilsbonusen för min Ioniq. Enligt Transportstyrelsen har de fått en ansökningsblankett i slutet av december. Men Swedbank vet ingenting om detta och de verkar inte heller förstå att de måste ansöka om bonusen.
Det ska tydligen vara krångligt...
Är det verkligen Swedbank som har svårt för detta? Borde ju vara rutin vid detta laget. Inte Sparbanken som fått blanketten?
Nej, det är Swedbank finans. Sparbanken är tydligen inte inblandad längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Igår tappade min bil alla inställningar i förarprofilen. Detta var andra gången det hände. Alla inställningar ställdes om till default. Jag körde bilen som vanligt men jag märkte att skärmen låste sig i början och det gick inte att trycka "fortsätt" på skärmen där man väljer förarprofil. Nästa gång jag körde bilen så var allt återställt. Som tur var har jag tagit backup i bluelink-appen så det gick fort att återställa. Tips är att ta backup på inställningarna. Hade inte gjort det första gången det hände. Nån mer som råkat ut för detta? Har en advanced med komfortpaket 4wd ca 1 månad gammal.
Inte hänt mig, men ja det har hänt andra. Tydligen försvinner inget förens man trycker bort meddelandet, så om man vet med sig att man glömt göra backup på ett tag så går det att göra i appen innan man trycker bort det. Låter ändå riktigt irriterande.
Ni Norgebor har lite att testa åt oss simpla svenskar från och med idag.
Alla elbilar med CCS kan nu ladda på följande stationer:
Aurland (6)
Aksdal sør (18)
Arna (20)
Berkåk (20)
Eidsvoll Verk – Nebbenes (44)
Fokserød (16)
Lærdal (16)
Leira (16)
Lillehammer, Strandtorget (16)
Lyngdal Handelspark (36)
Nes i Ådal, Valdresporten (20)
Notodden (12)
Oslo Sentrum P-hus (18)
Rygge (42)
Skien (9)
Ni Norgebor har lite att testa åt oss simpla svenskar från och med idag.
Alla elbilar med CCS kan nu ladda på följande stationer:
Aurland (6)
Aksdal sør (18)
Arna (20)
Berkåk (20)
Eidsvoll Verk – Nebbenes (44)
Fokserød (16)
Lærdal (16)
Leira (16)
Lillehammer, Strandtorget (16)
Lyngdal Handelspark (36)
Nes i Ådal, Valdresporten (20)
Notodden (12)
Oslo Sentrum P-hus (18)
Rygge (42)
Skien (9)
Precis som befarat så har Swedbank inte ansökt om supermiljöbilsbonusen för min Ioniq. Enligt Transportstyrelsen har de fått en ansökningsblankett i slutet av december. Men Swedbank vet ingenting om detta och de verkar inte heller förstå att de måste ansöka om bonusen.
Det ska tydligen vara krångligt...
Det var dåligt och oprofessionellt hanterat av Swedbank.
Ni Norgebor har lite att testa åt oss simpla svenskar från och med idag.
Alla elbilar med CCS kan nu ladda på följande stationer:
Aurland (6)
Aksdal sør (18)
Arna (20)
Berkåk (20)
Eidsvoll Verk – Nebbenes (44)
Fokserød (16)
Lærdal (16)
Leira (16)
Lillehammer, Strandtorget (16)
Lyngdal Handelspark (36)
Nes i Ådal, Valdresporten (20)
Notodden (12)
Oslo Sentrum P-hus (18)
Rygge (42)
Skien (9)
Det är ju så dyrt hos Tesla, betalar hellre 1,65kr/kWh hos ionity
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det går inte att låsa upp med keyfob eller starta den, misstänker 12V-batteriet men vore konstigt då den bara stått stilla en vecka.
Har för mig att någon annan har haft liknande problem med urladdat 12V, vet ni var problemet ligger?
Det som finns beskrivet är när man har använd Bluelink appen för att öppna laddluckan eller fel på laddluckan som laddar ur 12V.
Ge ström till 12V och starta bilen och ha den i utility mode ett tag för att ladda batteriet för att sedan ladda den ordentligt igen med en 12V laddare med förhoppningen att den har klarat sig.
Eller bättre åka till ÅF för att få ny batteri och att ÅF rapporterar till Hyundai.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Det går inte att låsa upp med keyfob eller starta den, misstänker 12V-batteriet men vore konstigt då den bara stått stilla en vecka.
Har för mig att någon annan har haft liknande problem med urladdat 12V, vet ni var problemet ligger?
Det som finns beskrivet är när man har använd Bluelink appen för att öppna laddluckan eller fel på laddluckan som laddar ur 12V.
Ge ström till 12V och starta bilen och ha den i utility mode ett tag för att ladda batteriet för att sedan ladda den ordentligt igen med en 12V laddare med förhoppningen att den har klarat sig.
Eller bättre åka till ÅF för att få ny batteri och att ÅF rapporterar till Hyundai.
Nej det är inte appen och laddluckan som är problemet. 12V-batteriet har laddat ur samtidigt som bilen har varit ipluggad så är antagligen lätt fixat men det ligger väl något fel bakom? Bilen måste ju kunna stå still mer än en vecka utan problem!
Nej det är inte appen och laddluckan som är problemet. 12V-batteriet har laddat ur samtidigt som bilen har varit ipluggad så är antagligen lätt fixat men det ligger väl något fel bakom? Bilen måste ju kunna stå still mer än en vecka utan problem!
Hur vet du det? Många andra som fått 12V-urladdat hade laddkabeln i och det visade sig vara motorn till laddluckan...
Jag är ganska säker på att det var en Polestar 2 och inte en Ioniq 5 TB testade på SuC i videon du länkade till. Hur snabbt en Polestar 2 kam ladda på SuC är ointressant. Det intressanta är hur snabbt en e-GMP bil med 800V system, alltså Ioniq 5 och EV6, kan ladda. Jag har testat på EON/Clevers 175 kW laddare med min EV6 och det verkar som om 150 kW är max med 400V. Antagligen är det ännu lägre med Ioniq 5, men det är osäkert då ingen visat det i ett test. Därav skulle det vara spännande att få konkreta data från Norge.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nej det är inte appen och laddluckan som är problemet. 12V-batteriet har laddat ur samtidigt som bilen har varit ipluggad så är antagligen lätt fixat men det ligger väl något fel bakom? Bilen måste ju kunna stå still mer än en vecka utan problem!
Hur vet du det? Många andra som fått 12V-urladdat hade laddkabeln i och det visade sig vara motorn till laddluckan...
Nej det är inte appen och laddluckan som är problemet. 12V-batteriet har laddat ur samtidigt som bilen har varit ipluggad så är antagligen lätt fixat men det ligger väl något fel bakom? Bilen måste ju kunna stå still mer än en vecka utan problem!
Hur vet du det? Många andra som fått 12V-urladdat hade laddkabeln i och det visade sig vara motorn till laddluckan...
Jag trodde du syftade på buggen att lägga i drive. Då min stod och laddade är det antagligen då motorn till laddluckan. Någonting har ju tjuvdragit ström och det låter ju rimligt. Tack för hjälpsamt svar
Dragkrok monterad i veckan.
Det har funnits en del exempel på taskigt utskurna hål men jag blev riktigt nöjd.
Ser bra ut!
Men man undrar ju varför installatörer amatörmässigt skall hålla på att karva i plasten på det sättet. Kunde inte Hyundai löst det snyggare från fabrik?
Dragkrok monterad i veckan.
Det har funnits en del exempel på taskigt utskurna hål men jag blev riktigt nöjd.
Ser bra ut!
Men man undrar ju varför installatörer amatörmässigt skall hålla på att karva i plasten på det sättet. Kunde inte Hyundai löst det snyggare från fabrik?
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.