Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).

Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag är ganska säker på att det var en Polestar 2 och inte en Ioniq 5 TB testade på SuC i videon du länkade till.
Nu lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig sagt, Iakita. Trist.

Har aldrig påstått att det var någon speciell bil i videon (faktum är att jag länkade in videon utan några som helst kommentarer).
Det var inte alls min mening att lägga ord i munnen på dig. Jag ville bara förklara varför det skulle vara intressant om en Ioniq 5 ägare i Norge testade SuC, som någon efterfrågade ett par inlägg ovan ditt (och varför Polestar 2 inte är relevant för frågan då den har ett 400V system).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag är ganska säker på att det var en Polestar 2 och inte en Ioniq 5 TB testade på SuC i videon du länkade till.
Nu lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig sagt, Iakita. Trist.

Har aldrig påstått att det var någon speciell bil i videon (faktum är att jag länkade in videon utan några som helst kommentarer).
Det var inte alls min mening att lägga ord i munnen på dig. Jag ville bara förklara varför det skulle vara intressant om en Ioniq 5 ägare i Norge testade SuC, som någon efterfrågade ett par inlägg ovan ditt (och varför Polestar 2 inte är relevant för frågan då den har ett 400V system).
Jag lade ut videon som ett inlägg om att Tesla öppnar upp SuC i Norge. Har tyvärr inte funnit några andra eller bättre video från det. Du får helt enkelt ta den videon för vad det är, fram tills att fler videor producerats.

Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag är ganska säker på att det var en Polestar 2 och inte en Ioniq 5 TB testade på SuC i videon du länkade till.
Nu lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig sagt, Iakita. Trist.

Har aldrig påstått att det var någon speciell bil i videon (faktum är att jag länkade in videon utan några som helst kommentarer).
Det var inte alls min mening att lägga ord i munnen på dig. Jag ville bara förklara varför det skulle vara intressant om en Ioniq 5 ägare i Norge testade SuC, som någon efterfrågade ett par inlägg ovan ditt (och varför Polestar 2 inte är relevant för frågan då den har ett 400V system).
Jag lade ut videon som ett inlägg om att Tesla öppnar upp SuC i Norge. Har tyvärr inte funnit några andra eller bättre video från det. Du får helt enkelt ta den videon för vad det är, fram tills att fler videor producerats.

Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:

Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Tex. CK har laddare med 300 kW.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Esterox
Inlägg: 743
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).

Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Esterox skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).

Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Håller med om den på E-tron, kröp under bilen idag för första gången för jag ska snart besikta min och då behöver jag ju veta hur man kopplar in det, fast om man använder så sällan som ag gör så gör det inget men skulle man använda det ofta så skulle det nog få vara monterat hela tiden.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Hoppsan_84 »

iAkita skrev:


Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
CCS standarden säger max 500A vilket blir 200KW vid 400 volt. Tesla fuskar ju lite med sina egna bilar och kör med högre ström än vad standarden medger.
Jag blir förvånad om Tesla skulle/kan göra samma sak med andra tillverkare.
175KW är ganska nära de 200KW som är max vid 400V men då vet jag inte vad Ioniq5 rapporterar för spänning till laddaren.

Hade varit intressant att se strömmen vid 150 respektive 175KW.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:

Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Tex. CK har laddare med 300 kW.
Men de är väl inte på 400V? De flesta laddare >50kW kan faktiskt leverera 800V eller ännu mer. Jag vet inte om alla gör det, men de kan i teorin. I fallet med Tesla SUC så vet vi att den inte kan pytsa ut mycket mer än 400V i dagsläget. Och det är därför det hade varit intressant hur mycket effekt en Ioniq 5 kan få där. Med brasklappen att det fortfarande är vinter vilket kan ge helt missvisande resultat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

Esterox skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).

Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Det där läste jag faktiskt någonstans, det handlar om vikt. En utfällbar dragkrok väger mycket mer än en avtagbar inräknat hela konstruktionen. Tror det handlade om så mycket som 30-40 kg på e-tron. En bil som redan innan väger mycket. Högre tjänstevikt lägre WLTP.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Esterox
Inlägg: 743
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

Nect skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).

Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Det där läste jag faktiskt någonstans, det handlar om vikt. En utfällbar dragkrok väger mycket mer än en avtagbar inräknat hela konstruktionen. Tror det handlade om så mycket som 30-40 kg på e-tron. En bil som redan innan väger mycket. Högre tjänstevikt lägre WLTP.
Åh ja det köper jag faktiskt för dom krokarna är ruggigt tunga. Monterat ett gäng.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar. ;)
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar. ;)
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd. :)
Att man aldrig kan bli nöjd! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av macky »

mati skrev:
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar. ;)
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd. :)
Hehe, I hear you. Jag stör mig mest på kladdigt fett som sitter på kroken. E-tron är den första bil jag haft med krok, valt bort det innan då jag egentligen inte har behov. Har använt den typ 3-4 ggr och även insett att bilen är så tung att jag kör olagligt allt som oftast. Men, nästa ägare vill säkert ha en krok.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

macky skrev:
mati skrev:
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar. ;)
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd. :)
Hehe, I hear you. Jag stör mig mest på kladdigt fett som sitter på kroken. E-tron är den första bil jag haft med krok, valt bort det innan då jag egentligen inte har behov. Har använt den typ 3-4 ggr och även insett att bilen är så tung att jag kör olagligt allt som oftast. Men, nästa ägare vill säkert ha en krok.
Det är faktiskt ett allvarligt problem. Ett släp på 1000kg är ju på tok för tungt för en e-tron om man inte har rätt körkort. Med husvagn är det inte svårt att komma upp i över 4 ton. En Ioniq 5 är ju kolossalt mycket lättare, vilket är helt klart en stor fördel i det sammanhanget. Nu får min sambo faktiskt dra släpet (om hon nu hade kunnat tänka sig köra Ioniqen). Men i teorin i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 874
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Nect skrev:
mati skrev:
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar. ;)
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd. :)
Att man aldrig kan bli nöjd! :lol:
:D
Screenshot_20220204-212745_Chrome.jpg
Ioniq 5 FE AWD
expat
Inlägg: 323
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av expat »

mati skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar. ;)
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd. :)
Hehe, I hear you. Jag stör mig mest på kladdigt fett som sitter på kroken. E-tron är den första bil jag haft med krok, valt bort det innan då jag egentligen inte har behov. Har använt den typ 3-4 ggr och även insett att bilen är så tung att jag kör olagligt allt som oftast. Men, nästa ägare vill säkert ha en krok.
Det är faktiskt ett allvarligt problem. Ett släp på 1000kg är ju på tok för tungt för en e-tron om man inte har rätt körkort. Med husvagn är det inte svårt att komma upp i över 4 ton. En Ioniq 5 är ju kolossalt mycket lättare, vilket är helt klart en stor fördel i det sammanhanget. Nu får min sambo faktiskt dra släpet (om hon nu hade kunnat tänka sig köra Ioniqen). Men i teorin i alla fall.
Trodde hon blivit omvänd :D
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1179
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

IONIQ 5 har dock semi-elektrisk dragkrok som tillval. Bara att det också tagit tid att få ut det pga komponentbristen. Och svindyr. Vanliga kroken kostar runt 14-15 och den andra är dubbelt så dyr. :D
https://www.mobisparts.eu/accessories/detail/48
csm_1625474072_GI624ADE00_IM_Towbarretractable_1_d4ac720b7e.jpg
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

expat skrev:
Trodde hon blivit omvänd :D
Hon åker med i bilen utan tjat, vilket är en stor framgång. Men köra själv tror jag inte hon någonsin kommer göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Skabb1 skrev:
Dragkrok monterad i veckan.
Det har funnits en del exempel på taskigt utskurna hål men jag blev riktigt nöjd.
Är det på Nilssons i Lund? Ta gärna foto under så man får se det utskurna
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1703
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

DanneLKPG skrev:
IONIQ 5 har dock semi-elektrisk dragkrok som tillval. Bara att det också tagit tid att få ut det pga komponentbristen. Och svindyr. Vanliga kroken kostar runt 14-15 och den andra är dubbelt så dyr. :D
https://www.mobisparts.eu/accessories/detail/48
Och vill man ha mellantinget manuellt infällbart drag går det att beställa från Tyskland:
https://hyundaizubehoer.de/en/ioniq-5/2 ... niq-5.html
Bild
Ser att de också fått in sänkfjädrar, någon som är sugen?
Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:

Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Tex. CK har laddare med 300 kW.
Men de är väl inte på 400V? De flesta laddare >50kW kan faktiskt leverera 800V eller ännu mer. Jag vet inte om alla gör det, men de kan i teorin. I fallet med Tesla SUC så vet vi att den inte kan pytsa ut mycket mer än 400V i dagsläget. Och det är därför det hade varit intressant hur mycket effekt en Ioniq 5 kan få där. Med brasklappen att det fortfarande är vinter vilket kan ge helt missvisande resultat.
Ok. Vet vi att det är 800V på CK 300kW, eller gissar ni bara?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Aida skrev:
Skabb1 skrev:
Dragkrok monterad i veckan.
Det har funnits en del exempel på taskigt utskurna hål men jag blev riktigt nöjd.
Är det på Nilssons i Lund? Ta gärna foto under så man får se det utskurna
Jepp.
IMG_20220206_141625.jpg
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elbilsambivalent »

Vad tror ni Ioniq 5 ägare:

Två vuxna, ett barn på bil/sittkudde samt två bakåtvända barnstolar. Görbart i Ioniq 5?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Elbilsambivalent skrev:
Vad tror ni Ioniq 5 ägare:

Två vuxna, ett barn på bil/sittkudde samt två bakåtvända barnstolar. Görbart i Ioniq 5?
Ytterst tveksamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar