Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).
Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Jag är ganska säker på att det var en Polestar 2 och inte en Ioniq 5 TB testade på SuC i videon du länkade till.
Nu lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig sagt, Iakita. Trist.
Har aldrig påstått att det var någon speciell bil i videon (faktum är att jag länkade in videon utan några som helst kommentarer).
Det var inte alls min mening att lägga ord i munnen på dig. Jag ville bara förklara varför det skulle vara intressant om en Ioniq 5 ägare i Norge testade SuC, som någon efterfrågade ett par inlägg ovan ditt (och varför Polestar 2 inte är relevant för frågan då den har ett 400V system).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag är ganska säker på att det var en Polestar 2 och inte en Ioniq 5 TB testade på SuC i videon du länkade till.
Nu lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig sagt, Iakita. Trist.
Har aldrig påstått att det var någon speciell bil i videon (faktum är att jag länkade in videon utan några som helst kommentarer).
Det var inte alls min mening att lägga ord i munnen på dig. Jag ville bara förklara varför det skulle vara intressant om en Ioniq 5 ägare i Norge testade SuC, som någon efterfrågade ett par inlägg ovan ditt (och varför Polestar 2 inte är relevant för frågan då den har ett 400V system).
Jag lade ut videon som ett inlägg om att Tesla öppnar upp SuC i Norge. Har tyvärr inte funnit några andra eller bättre video från det. Du får helt enkelt ta den videon för vad det är, fram tills att fler videor producerats.
Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Jag är ganska säker på att det var en Polestar 2 och inte en Ioniq 5 TB testade på SuC i videon du länkade till.
Nu lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig sagt, Iakita. Trist.
Har aldrig påstått att det var någon speciell bil i videon (faktum är att jag länkade in videon utan några som helst kommentarer).
Det var inte alls min mening att lägga ord i munnen på dig. Jag ville bara förklara varför det skulle vara intressant om en Ioniq 5 ägare i Norge testade SuC, som någon efterfrågade ett par inlägg ovan ditt (och varför Polestar 2 inte är relevant för frågan då den har ett 400V system).
Jag lade ut videon som ett inlägg om att Tesla öppnar upp SuC i Norge. Har tyvärr inte funnit några andra eller bättre video från det. Du får helt enkelt ta den videon för vad det är, fram tills att fler videor producerats.
Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).
Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).
Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Håller med om den på E-tron, kröp under bilen idag för första gången för jag ska snart besikta min och då behöver jag ju veta hur man kopplar in det, fast om man använder så sällan som ag gör så gör det inget men skulle man använda det ofta så skulle det nog få vara monterat hela tiden.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
CCS standarden säger max 500A vilket blir 200KW vid 400 volt. Tesla fuskar ju lite med sina egna bilar och kör med högre ström än vad standarden medger.
Jag blir förvånad om Tesla skulle/kan göra samma sak med andra tillverkare.
175KW är ganska nära de 200KW som är max vid 400V men då vet jag inte vad Ioniq5 rapporterar för spänning till laddaren.
Hade varit intressant att se strömmen vid 150 respektive 175KW.
Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Tex. CK har laddare med 300 kW.
Men de är väl inte på 400V? De flesta laddare >50kW kan faktiskt leverera 800V eller ännu mer. Jag vet inte om alla gör det, men de kan i teorin. I fallet med Tesla SUC så vet vi att den inte kan pytsa ut mycket mer än 400V i dagsläget. Och det är därför det hade varit intressant hur mycket effekt en Ioniq 5 kan få där. Med brasklappen att det fortfarande är vinter vilket kan ge helt missvisande resultat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).
Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Det där läste jag faktiskt någonstans, det handlar om vikt. En utfällbar dragkrok väger mycket mer än en avtagbar inräknat hela konstruktionen. Tror det handlade om så mycket som 30-40 kg på e-tron. En bil som redan innan väger mycket. Högre tjänstevikt lägre WLTP.
Kanske det. Dock glad att vi slapp den fulaste lösningen jag sett hittils med dragkrok: Model Y...
Luckan är dessutom riktigt svår att få loss. Kan även se framför mig att det kommer bli märken där efter ett par användningar.
Jo, det är inte heller en snygg eller optimal lösning (även om det mest syns när man använder kroken, och då döljs den en del av släpet).
Man kan ju undra varför elbilar har så svårt att få till så enkla saker som en dragkrok, när fossilbilar lyckas med det?
Måste hänga på platsbrist. Med tanke på att VW har utfällbart på typ alla men ej elbilarna. Känns löjligt att E-tron har en simpel manuell sak.
Det där läste jag faktiskt någonstans, det handlar om vikt. En utfällbar dragkrok väger mycket mer än en avtagbar inräknat hela konstruktionen. Tror det handlade om så mycket som 30-40 kg på e-tron. En bil som redan innan väger mycket. Högre tjänstevikt lägre WLTP.
Åh ja det köper jag faktiskt för dom krokarna är ruggigt tunga. Monterat ett gäng.
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar.
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar.
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd.
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar.
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd.
Hehe, I hear you. Jag stör mig mest på kladdigt fett som sitter på kroken. E-tron är den första bil jag haft med krok, valt bort det innan då jag egentligen inte har behov. Har använt den typ 3-4 ggr och även insett att bilen är så tung att jag kör olagligt allt som oftast. Men, nästa ägare vill säkert ha en krok.
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar.
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd.
Hehe, I hear you. Jag stör mig mest på kladdigt fett som sitter på kroken. E-tron är den första bil jag haft med krok, valt bort det innan då jag egentligen inte har behov. Har använt den typ 3-4 ggr och även insett att bilen är så tung att jag kör olagligt allt som oftast. Men, nästa ägare vill säkert ha en krok.
Det är faktiskt ett allvarligt problem. Ett släp på 1000kg är ju på tok för tungt för en e-tron om man inte har rätt körkort. Med husvagn är det inte svårt att komma upp i över 4 ton. En Ioniq 5 är ju kolossalt mycket lättare, vilket är helt klart en stor fördel i det sammanhanget. Nu får min sambo faktiskt dra släpet (om hon nu hade kunnat tänka sig köra Ioniqen). Men i teorin i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar.
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd.
Nu jag vi väntat så många år på elbilar med dragkrok, och när de äntligen finns så är det fel krokar.
Jag skiter i om kroken är elektrisk, fast monterad, löstagbar, eller om den sätts fast med sugkopp i bakrutan. Så länge man får dra ett fullstort släp med den är jag nöjd.
Hehe, I hear you. Jag stör mig mest på kladdigt fett som sitter på kroken. E-tron är den första bil jag haft med krok, valt bort det innan då jag egentligen inte har behov. Har använt den typ 3-4 ggr och även insett att bilen är så tung att jag kör olagligt allt som oftast. Men, nästa ägare vill säkert ha en krok.
Det är faktiskt ett allvarligt problem. Ett släp på 1000kg är ju på tok för tungt för en e-tron om man inte har rätt körkort. Med husvagn är det inte svårt att komma upp i över 4 ton. En Ioniq 5 är ju kolossalt mycket lättare, vilket är helt klart en stor fördel i det sammanhanget. Nu får min sambo faktiskt dra släpet (om hon nu hade kunnat tänka sig köra Ioniqen). Men i teorin i alla fall.
IONIQ 5 har dock semi-elektrisk dragkrok som tillval. Bara att det också tagit tid att få ut det pga komponentbristen. Och svindyr. Vanliga kroken kostar runt 14-15 och den andra är dubbelt så dyr. https://www.mobisparts.eu/accessories/detail/48
IONIQ 5 har dock semi-elektrisk dragkrok som tillval. Bara att det också tagit tid att få ut det pga komponentbristen. Och svindyr. Vanliga kroken kostar runt 14-15 och den andra är dubbelt så dyr. https://www.mobisparts.eu/accessories/detail/48
Gällande 400V så borde det inte vara någon skillnad ifrån när du snabbladdar på alla andra 400V icke-Tesla snabbladdare (är ju i stort sätt bara Ionity som är 800V). Så den frågan är ju inte direkt knuten till just SuC, eller öppnandet av det.
Det finns inga andra 400V laddare som kan ge lika hög effekt som SuC v3. Det är därför jag tycker det skulle vara intressant. De flesta andra 400V laddarna ger bara upp till 150 kW, i något fall 175 kW.
Tex. CK har laddare med 300 kW.
Men de är väl inte på 400V? De flesta laddare >50kW kan faktiskt leverera 800V eller ännu mer. Jag vet inte om alla gör det, men de kan i teorin. I fallet med Tesla SUC så vet vi att den inte kan pytsa ut mycket mer än 400V i dagsläget. Och det är därför det hade varit intressant hur mycket effekt en Ioniq 5 kan få där. Med brasklappen att det fortfarande är vinter vilket kan ge helt missvisande resultat.
Ok. Vet vi att det är 800V på CK 300kW, eller gissar ni bara?