Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av LarsL »

frippan skrev:
Jag kontrollerade för ca 1,5å år sedan om det skickades något till Tesla när jag höll inne buggrapporteringnsknappen. Då gjorde den det i alla fall. NU vet jag inte om detta beteende är ändrat.

Och angående helljuset så börjar den sköta sig riktigt bra med avbländningen, det enda är ju att folk blinkar på en ändå för folk vill ju att man bländar av så fort man ser spåret av en annan bil och inte när ens ljus når deras bil.
Jag är som sagt övertygad om att bilen skickar iväg felrapporten, framför allt för att allt annat vore korkat.

Ja, folk i allmänhet är överkänsliga och verkar hellre köra med halvljus än att blända av i tid.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Enligt Steven har nerfningen av batteriet laddningshastighet släppts med senaste mjukvaran.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

MarcusC skrev:
Tesla kanske samarbetar med Transportstyrelsen?
Tycker man det är för litet ska man nog inte köra bil.

I så fall får jag nog tyvärr sälja bilen :lol:

Det är alldeles för litet och de få pixlarna man sparade med det lär ju inte ta upp av FSD.
Jag har ju inte heller FSD och tänker inte köpa det heller. Surt att behöva ha ett stort förstoringsglas nu i rattens hål :evil:
Ja, 62 år med mulitifokala glasögon fungerar normalt alltid hemma och på jobbet ( lite jobbigt med med visir och munskydd som immar glasögonen just nu) men att se förvald hastighet för autosteer när den inte är inkopplad har blivit omöjligt. Är inne på 3. Model S nu, tänkte det skulle bli en Y om ett drygt år men om den framtida målgruppen blir under 50år får vi se oss om efter alternativ. Synd på en i övrigt bra bil.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

LR3a hämtad idag, tycker helljusen är helt annorlunda mot min gamla 3 performance, dörrarna känns tyngre, mittkonsollen är bättre och elbakluckan är en nice om än sen feature. Bilen är producerad 9 November 2020 och fick ingen boombox, uppdaterade nyss till 2020.48.26.

Ful feature är att bilen har mer panelgaps än min första trea :lol:

Sjukt missnöjd att jag inte kan prutta på folk med högtalaren :cry:
Användarvisningsbild
Kerjes
Teslaägare

Inlägg av Kerjes »

Med uppdateringen v.2048.48.26 fälls backspeglarna in på min MS LR, fast jag har ställt in i menyn att de inte skall göra det. Det sker ett tag efter att jag har låst bilen, någon annan som har märkt det?
Vill undvika att speglarna fryser fast i minusgrader
Tesla Model S LR 2019
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Kerjes skrev:
Med uppdateringen v.2048.48.26 fälls backspeglarna in på min MS LR, fast jag har ställt in i menyn att de inte skall göra det. Det sker ett tag efter att jag har låst bilen, någon annan som har märkt det?
Vill undvika att speglarna fryser fast i minusgrader
Standard-problemet att man bör starta om bilen för att vissa "gamla" ändringar ska slå igenom? Eller att profilen till nyckel nr2 också behöver uppdateras med att inte fälla in backspeglarna?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Inställningen för infällning av backspeglar ligger väl i profilen så vill du slå av/på det för alla så måste du ändra det i alla profiler.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

En del inställningar kan sluta att fungera efter en uppdatering. Det hjälper då att växla fram och tillbaka på inställningen så att önskad inställning sätts på nytt. Detta gäller inte enbart Tesla utan kan även behövas på program till tex datorer efter uppgradering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Körde i morse efter uppdateringen och testade det automatiska helljuset. Det har verkligen blivit ordentligt mycket bättre! Inte en enda pinsam situation utan det bländar av snabbt och smidigt nästan så som jag skulle ha gjort manuellt. Men tyvärr slår det på helljuset igen lika sent som förut vilket är en direkt trafikfara om det är kolmörkt.
Måste nog revidera den här uppfattningen. I morse körde jag motorväg och då funkade det inte alls. Den bländade av först när mötande trafik blinkade och bilar som jag kom ikapp bländade den inte alls av för trots att det definitivt var starka bakljus.

:cry:
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare

Inlägg av Erik Viking »

Saab99turbo skrev:
Är det bara jag som fått mycket mindre teckenstorlek på lilla skärmen med nya uppdateringen?
Heeeelt idiotiskt i mitt tycke.
Modell S.
Håller med till 100%

Jag har 1.0++ i syn, testad var 5'e år.
(optikern får inte skriva mer än 1.2 i intyget)

Ganska många i Sverige har nog svårt att se det överhuvudtaget,
se synkrav för KK längre ner.

Galet liten teckenstorlek, avs. MS mindre skärmen.

Siffrorna i hastighets symbolerna (max resp skylt) är mikroskopiska.

Växelindikatorn borde finnas i övre delen av skärmen, väl synlig,
mycket högre prio än i underkanten bland batteri, klocka, ytter temp etc.
som inte har direkt med körningen att göra.

Om det är för att få mer info i FSD fallet, kunde dom göra som
med vänster fältet, där kartan dyker upp när man kör med FSD,
okupera högra delen med trafik info, körfält etc.

Synkrav för körtkort.

I Sverige är synkravet 0,5 för B-körkort !
dvs. "halvblind" :shock:
Detta gäller vid tillfället när man tar körkortet,
inga krav på hälsa, syn eller hörsel kontroller efteråt.

Får du B-kk i ungdomen kan du glatt köra vidare, så länge du vågar,
till du trillar av pinn, förhoppningsvis inte i trafiken.
"80 åring stoppad med spikmatta"

Har man C-körkort måste man ha minst 0.8 och testa hälsa inkl, syn och hörsel var 5'e år.

Lite om syn.

Medelåldern på Tesla R&D är 27 år läste jag i en artikel.

(siffrorna nedan är inte absoluta och individuella faktorer påverkar givetvis,
det finns ju storrökare som blivit över 90 ...)

Med åldern, efter 30! åldras ögonen på flera olika sätt,
efter 40 (medelsnits), stelnar linsen i ögat,
Det blir ganska snabbt (några år) svårt att fokusera på olika avstånd,
många behöver skaffa "läsglasögon".

Efter 60 har känsligheten för ljus sjunkit med 50%,
man ser alltså sämre när det är mörkt.

Sedan har vi grå starr, en del redan vid 40+, som kryper in sakta,
ofta börjar det med ett öga, vilket gör att man inte märker det så tydligt,
synen blir sakta (några år) grumligare, ungefär som dimma som tjocknar.

Det är en mycket vanlig företeelse, ingen vet varför eller hur vi får det,
det är olika former av protein som ansamlas i linsen.
Inga rön eller råd om hur att förebygga, inga kostråd eller mediciner i dagsläget.

Vid 60+ har ungefär 50% av befolkningen grå starr, över 75 år ca 80%

Men det positiva är att det går att fixa med en enkel smärtfri operation på 10-20 minuter,
åka hem direkt efteråt, obs. kör ej själv!

Och efter en vecka ser man som en örn igen :D
Dock behöver man fortfarande sina läsglasögon.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jerker skrev:
Körde i morse efter uppdateringen och testade det automatiska helljuset. Det har verkligen blivit ordentligt mycket bättre! Inte en enda pinsam situation utan det bländar av snabbt och smidigt nästan så som jag skulle ha gjort manuellt. Men tyvärr slår det på helljuset igen lika sent som förut vilket är en direkt trafikfara om det är kolmörkt.
Måste nog revidera den här uppfattningen. I morse körde jag motorväg och då funkade det inte alls. Den bländade av först när mötande trafik blinkade och bilar som jag kom ikapp bländade den inte alls av för trots att det definitivt var starka bakljus.

:cry:
Jag börjar misstänka att bilen reagerar på helljus och om någon hinner blända av innan man ser bilen eller om man kommer ikapp någon så reagerar den inte.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Körde 110 mil igår/förrgår och stordelen landsväg i mörker längs E45 Hemavan-Åre.

Helljusassistenten funkar betydligt bättre, dvs bländar av precis när den skall både upphinnande och mötande, MEN vid 1/20 eller så så bländar den inte av alls... vilket skapar irritation och osäkerhet. Jag har därför vant mig vid att slå av den om den inte reagerar och då slipper jag ju göra det 19/20 gånger... nåja. Det kan bli bättre!

Vindrutetorkarna tycker jag fungerar bra, bara man förstår att man ibland måste hjälpa dem på traven med en dutt på knappen vid tex möte där stänket träffar nedre delen av rutan men inte där kamerorna sitter. Så fungerar ju ALLA regnsensorer, inget speciellt med Teslas system.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Erik Viking skrev:
Saab99turbo skrev:
Är det bara jag som fått mycket mindre teckenstorlek på lilla skärmen med nya uppdateringen?
Modell S.
Håller med till 100%
...
Personligen tycker jag tvärtom. Den nya layouten är mycket bättre än den gamla. Möjligen med undantag av att farthållarhastighetssymbolerna blev något för små, men i övrigt gillar jag den skarpt. {"See what I did there?"}
Gillar att man flyttat farthållarhastighetssymbolerna till samma sida.
Gillar att man rensat upp och flyttat på växelväljarinfo. Den använder man ju inte när man kör iallafall
Gillar att hastighetstypsnittet är mindre. Precis lagom stort. Blicken hamnar iallafall där när man tittar ner. Ytterligare en bra bi-effekt är att eftersom typsnittet är mindre blir det mindre som lyser vitt och stör när man kör i mörker.
Gillar att bilen och info om vad som händer runt bilen får större del av skärmytan. Det är ju den man ev behöver snabbt tillgängligt och tydligt vid tex filbyte.

Körde 60 mil med den igår, och layouten känns allmänt lugnare och mer genomtänkt
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Inlägg av Linkz »

De nya "layoutförbättringarna" ogillas skarpt av många, däribland Elon själv.
2020-12-30_14h40_27.png
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

macksie skrev:
Erik Viking skrev:
Saab99turbo skrev:
Modell S.
Håller med till 100%
...
Personligen tycker jag tvärtom. Den nya layouten är mycket bättre än den gamla. Möjligen med undantag av att farthållarhastighetssymbolerna blev något för små, men i övrigt gillar jag den skarpt. {"See what I did there?"}
Gillar att man flyttat farthållarhastighetssymbolerna till samma sida.
Gillar att man rensat upp och flyttat på växelväljarinfo. Den använder man ju inte när man kör iallafall
Gillar att hastighetstypsnittet är mindre. Precis lagom stort. Blicken hamnar iallafall där när man tittar ner. Ytterligare en bra bi-effekt är att eftersom typsnittet är mindre blir det mindre som lyser vitt och stör när man kör i mörker.
Gillar att bilen och info om vad som händer runt bilen får större del av skärmytan. Det är ju den man ev behöver snabbt tillgängligt och tydligt vid tex filbyte.

Körde 60 mil med den igår, och layouten känns allmänt lugnare och mer genomtänkt
Agree. Skyltarna måste få bättre kontrast och möjligen större typsnitt. Allt annat gillar jag också, fast de hade gärna fått flytta ner symbolerna för lampor litegrann för det övre vänstra hörnet av skärmen är omöjligt att se bakom ratten.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Inlägg av bolleboll »

Äntligen kan man köra utan helljusautomatiken!!! Bästa feature på länge!

Jag gick igenom gamla bilder och det ser ut som att det gick att stänga av detta sedan 2020.44.10. 2020.40.9 såg inte ut att ha den möjligheten.
DSC_4493.JPG
DSC_4492.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

bolleboll skrev:
Äntligen kan man köra utan helljusautomatiken!!! Bästa feature på länge!

Jag gick igenom gamla bilder och det ser ut som att det gick att stänga av detta sedan 2020.44.10. 2020.40.9 såg inte ut att ha den möjligheten.
DSC_4493.JPG
DSC_4492.JPG
Har gått och stänga av sedan det kom. Tråkigt att du missat det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag såg just att möjligheten att ställa in vilken tid laddningen ska starta är borttagen. Nu går det bara att ställa in planerad avfärd. Å andra sidan kan man nu själv ställa in när lågpris på elen slutar vilket inte var möjligt tidigare. Dessutom kan man välja bort förvärmningen om man inte planerar att åka när laddningen är klar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Linkz skrev:
De nya "layoutförbättringarna" ogillas skarpt av många, däribland Elon själv.
Bra! :) det finns hopp :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jag såg just att möjligheten att ställa in vilken tid laddningen ska starta är borttagen. Nu går det bara att ställa in planerad avfärd. Å andra sidan kan man nu själv ställa in när lågpris på elen slutar vilket inte var möjligt tidigare. Dessutom kan man välja bort förvärmningen om man inte planerar att åka när laddningen är klar.
Den finns kvar men den kan hamna i konflikt med schemaläggningen.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Ibland undrar man om Teslas förändringar ens passerar test / godkännande. Det vore onekligen spännande att se hur deras acceptanstester och leveranser går till
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Den finns kvar men den kan hamna i konflikt med schemaläggningen.
Jag får titta igen, för jag hittade den inte längre nu när jag skulle använda den.

Edit: Ja, nu hittade jag den! Väldigt liten text!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare

Inlägg av Theodad »

Hur ofta kommer nya versioner?

//Rookie
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Theodad skrev:

//Rookie
Ungefär varje månad kommer det en "stor" och sen ett par buggfixar på den emellan.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Theodad skrev:

//Rookie
Beror på hur gammal bil du har. För många med med AP1 var det över tre månader mellan de senaste uppdateringarna.
Skriv svar