SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av mahulkp »

Aha du menar alltså att folk vill åka ifrån Göteborg också?
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Aktiv
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 dec 2014 08:32

SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Aktiv »

När jag hämta min P85d förra veckan så körde jag E20 till Göteborg och ladda i Arboga och Jung, det fungera alldeles utmärkt och jag hade flera mil kvar när jag var framme i Torslanda.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Att ta sig till Götet ser inte jag heller som några problem om jag t.ex. åker från Kalmar. Har olika alternativa SC att ladda på. Bor man inte i Götet och inte har någon att snylta el från så är det ju lite större problem att sedan ta sig tillbaka...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Sondell har uppdaterat sin blogg (http://tesla.sondell.biz/?p=2057 ) och är inne på att Tindered kan vara aktuellt för SC och att Tesla har varit i kontakt med kommunen. Vore riktigt roligt om SC hamnar vid Tindered Lantkök, hittade t.ex. följande sida om vägkrogen:

http://www.vibilagare.se/reportage/sver ... agkrog-999

Tindered skulle ligga rätt optimalt om man kör söderut från Sillekrog. Hoppas bara att det inte blir Mönsterås för nästa SC söderut utan Kalmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ord :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av LarsL »

Daoops skrev:
LarsL skrev:
Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ord :)
Fast på svenska är det väl servicecenter, så det borde vara sc vid sc. Nu verkar tyvärr inte bli en sc vid sc utan mer av en dc. Antar att Tesla inte vill ha sc som används till vardags av Göteborgare.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Jojo »

När de första Tesla-taxin börjar rulla även i Götet kommer det nog bli en Supercharger där med.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Daoops skrev:
LarsL skrev:
Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ord :)
Fast på svenska är det väl servicecenter, så det borde vara sc vid sc. Nu verkar tyvärr inte bli en sc vid sc utan mer av en dc. Antar att Tesla inte vill ha sc som används till vardags av Göteborgare.
Jäklar ja det har du ju rätt i. Om vi kallar ena sc bara för verkstad då?
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av vigge50 »

Är det inte så att man brukar skriva SC för service center och SuC för SuperCharger?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Daoops skrev:
LarsL skrev:
Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ord :)
Fast på svenska är det väl servicecenter, så det borde vara sc vid sc. Nu verkar tyvärr inte bli en sc vid sc utan mer av en dc. Antar att Tesla inte vill ha sc som används till vardags av Göteborgare.
Fast använder man supercharger på hemmaorten till vardags? För mig som bor i Göteborg spelar det noll roll om de öppnar en supercharger här. Jag laddar ju ändå trefas hemma. Däremot spelar det stor roll om de öppnar längs vägarna omkring (tänker framförallt på RV40 mot Jönköping).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Fast använder man supercharger på hemmaorten till vardags?
Nja. Jag bor någon mil från Infra city och har haft min Tesla sen 13:e mars.

Första veckorna var jag nog där varannan dag - nyhetens behag och för att se andra Teslor. Första veckan så åkte jag från centrala Stockholm bara för att äta lunch där.

En handfull gånger har jag handlat på Ica där istället för hemma, men det kanske också går över.

Sen har jag det som plan B om jag inte hinner ladda tillräckligt hemma (jag har bara 3-fas begränsat till 7A hemma). Det räcker till vardags, men kommer jag hem en söndagskväll med tomt batteri så åker jag förbi Infra city för att ladda en stund för att hinna ladda "fullt" hemma över natten.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av danni »

dstr skrev:
danni skrev:
Fast använder man supercharger på hemmaorten till vardags?
Nja. Jag bor någon mil från Infra city och har haft min Tesla sen 13:e mars.

Första veckorna var jag nog där varannan dag - nyhetens behag och för att se andra Teslor. Första veckan så åkte jag från centrala Stockholm bara för att äta lunch där.

En handfull gånger har jag handlat på Ica där istället för hemma, men det kanske också går över.

Sen har jag det som plan B om jag inte hinner ladda tillräckligt hemma (jag har bara 3-fas begränsat till 7A hemma). Det räcker till vardags, men kommer jag hem en söndagskväll med tomt batteri så åker jag förbi Infra city för att ladda en stund för att hinna ladda "fullt" hemma över natten.
Ja, jag tänkte väl nåt liknande. Bra som backup men inte nödvändigt.

Öppnar de en supercharger vid Max här och jag skaffar en Tesla så kanske jag slutar ladda hemma och åker dit och äter "gratis" middag med hela familjen varannan vecka förstås :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Granathen
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 mar 2015 09:40
Ort: Djursholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Granathen »

Tycker absolut att det ska finnas Supercharger inne i storstäderna, alla som bor i lägenhet i innerstaden har rätt svårt att ordna laddning så att kunna ladda snabbt på en SC är nog ytterst önskvärt och torde öka försäljningen avsevärt.
P85DL Grå
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av apkungen »

Det kommer nog komma en till sc runt kirruna så att norrmännen kan åka in i Sverige norrifrån. Vägarna är klart bättre i Sverige än Norge.
Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 apr 2015 22:41
Ort: Skälderviken

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Robert S »

Instämmer med laddare i storstäderna - körde ifrån Skåne idag (Skälderviken) till Borås, stannade och fyllde på lite i Falkenberg....rullade till Borås - vidare sedan till Göteborg.
Hade drygt 90km kvar väl inne i Göteborg, skulle hem senare på kvällen - vilka alternativ finns i Gtb - inga vettiga i alla fall??
Fick "ful ladda" på Heden för att kunna skrapa ihop ngn mil för att nå Falkenberg igen...tog självklart ett halvt sekel på Heden för få de där extra milen.

Så helt klart - Supercharges till storstäderna måste ju prioriteras, skandal att man inte ens har en Supercharger på Tesla Center Gtb......??
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Jorma »

När jag beställde min S85D i onsdags i Göteborg (Mölndal för att vara korrekt) så frågade jag hur många dom sålde där. 1 styck varje dag sedan dom öppnade. Det borde snart räcka till en SC där om den siffran håller i sig.
Jag själv kommer att ladda hemma, bor i Torslanda och har ingen anledning att lägga en halvtimma på laddning 2 mil hemifrån, men kommer att nyttja SC när jag ska ut på lite längre åktur, kanske en gång i månaden, men som jag ser det så borde det finnas en i Göteborg för det kan bli lite svårt att åka till Göteborg och ta sig därifrån för Teslaägare som kommer från orter en bit bort.
Till och från är en sak, men om man har lite ärenden runtomkring i stan så kan det nog bli energipanik för att klara sig hem om man bor i tex. Jönköping 15 mil bort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av LarsL »

Har varit uppe förut, men en SC i Borås eller Ulricehamn hade varit rimligt. Då hamnar de på ungefär samma avstånd från Göteborg som SC i Uddevalla och Falköping.
En SC inne i Göteborg blir ju lätt över utnyttjad av snåljåpar, (eller de som glömde att kolla med hyresvärd/bostadsrättsföreningen innan köp), antar jag. Hur funkar det i Stockholm är det många lokala som nyttjar laddaren där?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av apkungen »

Inne i stan borde det finnas destination chargers. Man är ofta där ett tag.

Tips är att det finns ett gäng chademo. Köp en adapter.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Spyder »

Är det någon som håller koll på ev.bygglov i Nordmaling med omnejd? Bör ju bli aktuellt inom en snar framtid om de ska hinna bygga någon innan det blir vinter här i norr.

Tycker sen att det är lite konstigt att de inte markerat något om att knyta samman Sverige och Norge här upp tidigare än efter nuvarande 2016 karta (förutom E10). Kan bara säga att så här års känns det som att var tredje, om inte varannan, bil efter de större vägarna som går väst/öst är Norska bilar, åtminstone i Västerbotten.

Känns som att Storuman och Arvidsjaur är solklara kandidater, sätter man sen en i Dorotea och kanske en i Jokkmokk så har man ( över Sundsvall/Östersund) med de andra som finns på kartan för 2016 täckt in i stort sett hela E4, E45, E10 samt hela E12, Rv95 och även Rv97 och Rv94 från Luleå och Rv92 från Umeå.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bylund »

Det skulle ju inte heller behöva vara några jätteanläggningar till en början. Det skulle även underlätta inrikes resor i Norge då det nog skulle gå fortare att köra genom Sverige mellan Tromsö och Oslo t ex (E6 är långsam i norr...)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Spyder »

Precis, behövs inte mycket men det underlättar resor som idag är betydligt svårare, Mo i Rana / Bodö - Svenska kusten är t.ex 45 mil och upp
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Har varit uppe förut, men en SC i Borås eller Ulricehamn hade varit rimligt. Då hamnar de på ungefär samma avstånd från Göteborg som SC i Uddevalla och Falköping.
En SC inne i Göteborg blir ju lätt över utnyttjad av snåljåpar, (eller de som glömde att kolla med hyresvärd/bostadsrättsföreningen innan köp), antar jag. Hur funkar det i Stockholm är det många lokala som nyttjar laddaren där?
Håller med. I dagsläget är det svårt att ta sig till jkpng t.o.r från gbg vilket är en vanlig rutt. Eller om man skall vidare ned i småland efter jkpng, också vanligt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av danni »

Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av pegs »

danni skrev:
Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
+1
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Ulricehamn skulle fungera för oss i Kalmartrakten som ska till Götet eller norr om också då vi får en alternativ väg som inte kräver en omväg på 4 mil via Toftaholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar