![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji12.png)
SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Aha du menar alltså att folk vill åka ifrån Göteborg också? ![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji12.png)
![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji12.png)
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
SuperChargers i Sverige 2015-2016
När jag hämta min P85d förra veckan så körde jag E20 till Göteborg och ladda i Arboga och Jung, det fungera alldeles utmärkt och jag hade flera mil kvar när jag var framme i Torslanda.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Att ta sig till Götet ser inte jag heller som några problem om jag t.ex. åker från Kalmar. Har olika alternativa SC att ladda på. Bor man inte i Götet och inte har någon att snylta el från så är det ju lite större problem att sedan ta sig tillbaka...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Sondell har uppdaterat sin blogg (http://tesla.sondell.biz/?p=2057 ) och är inne på att Tindered kan vara aktuellt för SC och att Tesla har varit i kontakt med kommunen. Vore riktigt roligt om SC hamnar vid Tindered Lantkök, hittade t.ex. följande sida om vägkrogen:
http://www.vibilagare.se/reportage/sver ... agkrog-999
Tindered skulle ligga rätt optimalt om man kör söderut från Sillekrog. Hoppas bara att det inte blir Mönsterås för nästa SC söderut utan Kalmar.
http://www.vibilagare.se/reportage/sver ... agkrog-999
Tindered skulle ligga rätt optimalt om man kör söderut från Sillekrog. Hoppas bara att det inte blir Mönsterås för nästa SC söderut utan Kalmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ordLarsL skrev:Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Fast på svenska är det väl servicecenter, så det borde vara sc vid sc. Nu verkar tyvärr inte bli en sc vid sc utan mer av en dc. Antar att Tesla inte vill ha sc som används till vardags av Göteborgare.Daoops skrev:Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ordLarsL skrev:Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
När de första Tesla-taxin börjar rulla även i Götet kommer det nog bli en Supercharger där med.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Jäklar ja det har du ju rätt i. Om vi kallar ena sc bara för verkstad då?LarsL skrev:Fast på svenska är det väl servicecenter, så det borde vara sc vid sc. Nu verkar tyvärr inte bli en sc vid sc utan mer av en dc. Antar att Tesla inte vill ha sc som används till vardags av Göteborgare.Daoops skrev:Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ordLarsL skrev:Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Är det inte så att man brukar skriva SC för service center och SuC för SuperCharger?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Fast använder man supercharger på hemmaorten till vardags? För mig som bor i Göteborg spelar det noll roll om de öppnar en supercharger här. Jag laddar ju ändå trefas hemma. Däremot spelar det stor roll om de öppnar längs vägarna omkring (tänker framförallt på RV40 mot Jönköping).LarsL skrev:Fast på svenska är det väl servicecenter, så det borde vara sc vid sc. Nu verkar tyvärr inte bli en sc vid sc utan mer av en dc. Antar att Tesla inte vill ha sc som används till vardags av Göteborgare.Daoops skrev:Det är Sc och SC om man skall vara petnoga, Supercharger är i ett ordLarsL skrev:Hoppas det kommer en SC vid det nya SC... De där förkortningarna funkar inte riktigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Nja. Jag bor någon mil från Infra city och har haft min Tesla sen 13:e mars.danni skrev:Fast använder man supercharger på hemmaorten till vardags?
Första veckorna var jag nog där varannan dag - nyhetens behag och för att se andra Teslor. Första veckan så åkte jag från centrala Stockholm bara för att äta lunch där.
En handfull gånger har jag handlat på Ica där istället för hemma, men det kanske också går över.
Sen har jag det som plan B om jag inte hinner ladda tillräckligt hemma (jag har bara 3-fas begränsat till 7A hemma). Det räcker till vardags, men kommer jag hem en söndagskväll med tomt batteri så åker jag förbi Infra city för att ladda en stund för att hinna ladda "fullt" hemma över natten.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ja, jag tänkte väl nåt liknande. Bra som backup men inte nödvändigt.dstr skrev:Nja. Jag bor någon mil från Infra city och har haft min Tesla sen 13:e mars.danni skrev:Fast använder man supercharger på hemmaorten till vardags?
Första veckorna var jag nog där varannan dag - nyhetens behag och för att se andra Teslor. Första veckan så åkte jag från centrala Stockholm bara för att äta lunch där.
En handfull gånger har jag handlat på Ica där istället för hemma, men det kanske också går över.
Sen har jag det som plan B om jag inte hinner ladda tillräckligt hemma (jag har bara 3-fas begränsat till 7A hemma). Det räcker till vardags, men kommer jag hem en söndagskväll med tomt batteri så åker jag förbi Infra city för att ladda en stund för att hinna ladda "fullt" hemma över natten.
Öppnar de en supercharger vid Max här och jag skaffar en Tesla så kanske jag slutar ladda hemma och åker dit och äter "gratis" middag med hela familjen varannan vecka förstås
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Tycker absolut att det ska finnas Supercharger inne i storstäderna, alla som bor i lägenhet i innerstaden har rätt svårt att ordna laddning så att kunna ladda snabbt på en SC är nog ytterst önskvärt och torde öka försäljningen avsevärt.
P85DL Grå
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det kommer nog komma en till sc runt kirruna så att norrmännen kan åka in i Sverige norrifrån. Vägarna är klart bättre i Sverige än Norge.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Instämmer med laddare i storstäderna - körde ifrån Skåne idag (Skälderviken) till Borås, stannade och fyllde på lite i Falkenberg....rullade till Borås - vidare sedan till Göteborg.
Hade drygt 90km kvar väl inne i Göteborg, skulle hem senare på kvällen - vilka alternativ finns i Gtb - inga vettiga i alla fall??
Fick "ful ladda" på Heden för att kunna skrapa ihop ngn mil för att nå Falkenberg igen...tog självklart ett halvt sekel på Heden för få de där extra milen.
Så helt klart - Supercharges till storstäderna måste ju prioriteras, skandal att man inte ens har en Supercharger på Tesla Center Gtb......??
Hade drygt 90km kvar väl inne i Göteborg, skulle hem senare på kvällen - vilka alternativ finns i Gtb - inga vettiga i alla fall??
Fick "ful ladda" på Heden för att kunna skrapa ihop ngn mil för att nå Falkenberg igen...tog självklart ett halvt sekel på Heden för få de där extra milen.
Så helt klart - Supercharges till storstäderna måste ju prioriteras, skandal att man inte ens har en Supercharger på Tesla Center Gtb......??
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
När jag beställde min S85D i onsdags i Göteborg (Mölndal för att vara korrekt) så frågade jag hur många dom sålde där. 1 styck varje dag sedan dom öppnade. Det borde snart räcka till en SC där om den siffran håller i sig.
Jag själv kommer att ladda hemma, bor i Torslanda och har ingen anledning att lägga en halvtimma på laddning 2 mil hemifrån, men kommer att nyttja SC när jag ska ut på lite längre åktur, kanske en gång i månaden, men som jag ser det så borde det finnas en i Göteborg för det kan bli lite svårt att åka till Göteborg och ta sig därifrån för Teslaägare som kommer från orter en bit bort.
Till och från är en sak, men om man har lite ärenden runtomkring i stan så kan det nog bli energipanik för att klara sig hem om man bor i tex. Jönköping 15 mil bort.
Jag själv kommer att ladda hemma, bor i Torslanda och har ingen anledning att lägga en halvtimma på laddning 2 mil hemifrån, men kommer att nyttja SC när jag ska ut på lite längre åktur, kanske en gång i månaden, men som jag ser det så borde det finnas en i Göteborg för det kan bli lite svårt att åka till Göteborg och ta sig därifrån för Teslaägare som kommer från orter en bit bort.
Till och från är en sak, men om man har lite ärenden runtomkring i stan så kan det nog bli energipanik för att klara sig hem om man bor i tex. Jönköping 15 mil bort.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Har varit uppe förut, men en SC i Borås eller Ulricehamn hade varit rimligt. Då hamnar de på ungefär samma avstånd från Göteborg som SC i Uddevalla och Falköping.
En SC inne i Göteborg blir ju lätt över utnyttjad av snåljåpar, (eller de som glömde att kolla med hyresvärd/bostadsrättsföreningen innan köp), antar jag. Hur funkar det i Stockholm är det många lokala som nyttjar laddaren där?
En SC inne i Göteborg blir ju lätt över utnyttjad av snåljåpar, (eller de som glömde att kolla med hyresvärd/bostadsrättsföreningen innan köp), antar jag. Hur funkar det i Stockholm är det många lokala som nyttjar laddaren där?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Inne i stan borde det finnas destination chargers. Man är ofta där ett tag.
Tips är att det finns ett gäng chademo. Köp en adapter.
Tips är att det finns ett gäng chademo. Köp en adapter.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Är det någon som håller koll på ev.bygglov i Nordmaling med omnejd? Bör ju bli aktuellt inom en snar framtid om de ska hinna bygga någon innan det blir vinter här i norr.
Tycker sen att det är lite konstigt att de inte markerat något om att knyta samman Sverige och Norge här upp tidigare än efter nuvarande 2016 karta (förutom E10). Kan bara säga att så här års känns det som att var tredje, om inte varannan, bil efter de större vägarna som går väst/öst är Norska bilar, åtminstone i Västerbotten.
Känns som att Storuman och Arvidsjaur är solklara kandidater, sätter man sen en i Dorotea och kanske en i Jokkmokk så har man ( över Sundsvall/Östersund) med de andra som finns på kartan för 2016 täckt in i stort sett hela E4, E45, E10 samt hela E12, Rv95 och även Rv97 och Rv94 från Luleå och Rv92 från Umeå.
Tycker sen att det är lite konstigt att de inte markerat något om att knyta samman Sverige och Norge här upp tidigare än efter nuvarande 2016 karta (förutom E10). Kan bara säga att så här års känns det som att var tredje, om inte varannan, bil efter de större vägarna som går väst/öst är Norska bilar, åtminstone i Västerbotten.
Känns som att Storuman och Arvidsjaur är solklara kandidater, sätter man sen en i Dorotea och kanske en i Jokkmokk så har man ( över Sundsvall/Östersund) med de andra som finns på kartan för 2016 täckt in i stort sett hela E4, E45, E10 samt hela E12, Rv95 och även Rv97 och Rv94 från Luleå och Rv92 från Umeå.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det skulle ju inte heller behöva vara några jätteanläggningar till en början. Det skulle även underlätta inrikes resor i Norge då det nog skulle gå fortare att köra genom Sverige mellan Tromsö och Oslo t ex (E6 är långsam i norr...)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Precis, behövs inte mycket men det underlättar resor som idag är betydligt svårare, Mo i Rana / Bodö - Svenska kusten är t.ex 45 mil och upp
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Håller med. I dagsläget är det svårt att ta sig till jkpng t.o.r från gbg vilket är en vanlig rutt. Eller om man skall vidare ned i småland efter jkpng, också vanligt.LarsL skrev:Har varit uppe förut, men en SC i Borås eller Ulricehamn hade varit rimligt. Då hamnar de på ungefär samma avstånd från Göteborg som SC i Uddevalla och Falköping.
En SC inne i Göteborg blir ju lätt över utnyttjad av snåljåpar, (eller de som glömde att kolla med hyresvärd/bostadsrättsföreningen innan köp), antar jag. Hur funkar det i Stockholm är det många lokala som nyttjar laddaren där?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
+1danni skrev:Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ulricehamn skulle fungera för oss i Kalmartrakten som ska till Götet eller norr om också då vi får en alternativ väg som inte kräver en omväg på 4 mil via Toftaholm.danni skrev:Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.