CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.

Inlägg av Franz »

danni skrev:
Leo skrev:
Jag har beställt en Chademoadapter inför en planerad Europaresa. Den ligger och väntar hos Tesla Infracity. Tror största nyttan i Sverige är om man regelbundet placerar en Chademoladdare som fungerar och sitter på rätt plats. Annars är nog SC överlägset om det alternativet finns, även med en liten omväg.
Tyvärr är ju inte SC-nätverket riktigt heltäckande idag, särskilt inte om man betänker tur-och-retur-resor. En av mina vanligaste körsträckor är Göteborg-Jönköping tur och retur över dagen, och det är ju verkligen på håret för en Model S, särskilt vintertid, och finns inga SC längs hela vägen. Då skulle jag i dagsläget, om jag köpte en Tesla, behöva bli ganska beroende av ChaDeMo-laddare i exempelvis Jönköping eller Ulricehamn.
Det låter dock som att ifall du hade möjlighet att ladda när du kom fram så skulle även några timmars 230V/13A räcka till för att ge dig de marginaler du behöver.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Franz skrev:
Det låter dock som att ifall du hade möjlighet att ladda när du kom fram så skulle även några timmars 230V/13A räcka till för att ge dig de marginaler du behöver.
Mmm, jag vet, men de möjligheterna är begränsade. Det är min mor som bor i Jönköping, och hon bor i en hyresrätt på fjärde våningen. Det är inte säkert det ens finns platser på gatan utanför varje gång, och även om det finns så skulle det innebära ett minst sagt otympligt kabeldragande :) Det är dock en fastighet med en enskild fastighetsägare som själv bor i huset; kanske kan han hjälpa mig lösa något, men jag har inte pratat med honom än. Det finns också ett par publika parkeringsplatser med laddmöjlighet en bit bort, men det är också lite mer besvär än jag är sugen på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

danni skrev:
Tyvärr är ju inte SC-nätverket riktigt heltäckande idag, särskilt inte om man betänker tur-och-retur-resor. En av mina vanligaste körsträckor är Göteborg-Jönköping tur och retur över dagen, och det är ju verkligen på håret för en Model S, särskilt vintertid, och finns inga SC längs hela vägen. Då skulle jag i dagsläget, om jag köpte en Tesla, behöva bli ganska beroende av ChaDeMo-laddare i exempelvis Jönköping eller Ulricehamn.
Gbg-Jkpg har jag klarat utan problem vid några tillfällen, men då har jag höjt laddningsgränsen något. Stor marginal har man dock inte, vill jag medge. Kanske jag skulle höja laddningsgränsen ytterligare ett snäpp. I Jönköping finns det några Typ2-laddstolpar (gratis än så länge) på allmän plats. Funkar bra, särskild med dubbelladdare.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Ja dessutom en typ 2 laddare med fast kabel i Ulricehamn och Chademo alldeles vid motorvägen på Preem, Hulta, Borås- har dock inte testat den då jag fortfarande väntar på Chademoadaptern
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jojo skrev:
danni skrev:
Gbg-Jkpg har jag klarat utan problem vid några tillfällen, men då har jag höjt laddningsgränsen något. Stor marginal har man dock inte, vill jag medge. Kanske jag skulle höja laddningsgränsen ytterligare ett snäpp. I Jönköping finns det några Typ2-laddstolpar (gratis än så länge) på allmän plats. Funkar bra, särskild med dubbelladdare.
Tänker att på sommaren går det säkert om man håller sig på eller strax under hastighetsbegränsningen, men på vintern kan det nog bli svettigt. Det finns ju sätt att lösa det på, med flera snabbladdare och även Typ2-laddare längs vägen, så på ett eller annat sätt ska det väl gå. Det hade inte varit fel med en supercharger i Ulricehamn dock - tror många hade haft nytta av en sån.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:

Tänker att på sommaren går det säkert om man håller sig på eller strax under hastighetsbegränsningen, men på vintern kan det nog bli svettigt. Det finns ju sätt att lösa det på, med flera snabbladdare och även Typ2-laddare längs vägen, så på ett eller annat sätt ska det väl gå. Det hade inte varit fel med en supercharger i Ulricehamn dock - tror många hade haft nytta av en sån.
Jönköping/Ulricehamn skulle fungera rätt bra även för oss som kör mellan Kalmar och Göteborg och vill ta den lite mer natursköna vägen förbi Vetlanda istället för Värnamo. Skulle faktiskt fungera bättre än dagens Lagan/Toftaholm. Restiden skulle bli ca 20 minuter kortare. För de på östkusten (från kusten in till typ Eriksmåla) som bor vid Torsås och norrut och ska till Göteborg skulle Jönköping/Ulricehamn fungera bättre än Lagan/Toftaholm och för de som bor söderut skulle Falkenberg fungera bättre än Lagan/Toftaholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vore kanske intressant att lägga till om de kostar något också, och hur man "låser upp" dem(antar att vissa kräver något slags kort)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

taliz skrev:
Vore kanske intressant att lägga till om de kostar något också, och hur man "låser upp" dem(antar att vissa kräver något slags kort)?
Ja, det vore intressant, men det får inte bli för krångligt att lägga in informationen, för då kommer ingen lägga in den.
Som jag ser det är CHAdeMO laddning en nödlösning om det av någon anledning inte finns någon Supercharger i närheten. Det är då otroligt viktigt att veta om det går att ladda. Efter det så är det viktigt att veta laddhastigheten. Vad det kostar anser jag vara av mindre betydelse i det fallet. Dessutom kan man räkna med att alla kommer att kosta inom något år.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast hur man betalar är relevant. Inte så kul att upptäcka att man måste skaffa ett abonnemang som bara kan aktiveras kontorstid om man behöver ladda en söndagskväll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
Fast hur man betalar är relevant. Inte så kul att upptäcka att man måste skaffa ett abonnemang som bara kan aktiveras kontorstid om man behöver ladda en söndagskväll.
Mm exakt. Om själva laddaren fungerar blir ju totalt irrelevant om man ändå inte kan använda den, för att man tex saknar det kort som krävs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

taliz skrev:
bylund skrev:
Mm exakt. Om själva laddaren fungerar blir ju totalt irrelevant om man ändå inte kan använda den, för att man tex saknar det kort som krävs.
Det här gäller för Vattenfalls laddstationer:

http://www.vattenfall.se/sv/ladda-pa-st ... ch_success
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Skövde, Lögegatan, 42 kW fungerar klockrent :)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Nicklas skrev:
Över 35% fladdrar den mellan 43 och 44 kW...
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Nicklas skrev:
Nicklas skrev:
Över 35% fladdrar den mellan 43 och 44 kW...
Tack för infon!

Är nu inlagd i trådens förstasida.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Göteborg Ringön fungerar fint. Ganska låg output 65A /390V men jag har redan över 80% laddat (testar min adapter).
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

coop karlshamn funkar perfekt. ca 45 kW fick jag ut. (120-125A)
Behovs ingen tag for att starta
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Någon som har varit på Gotland? Skall dit i sommar och köra Teslan.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

drzaphod skrev:
Var där i helgen. Bodde och laddade i Visby. Finns laddplatser redan nere i hamnen.
Ser ut att vara välförsett på resten av ön. (Se http://uppladdning.nu)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

drzaphod skrev:
Jag har kört leaf där, de har en veldigtmassa laddare som elbilslandetgotland har fixat.
Bara en snabbladdare dock (chademo vid mcdonalds i visby)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Kalle skrev:
drzaphod skrev:
Jag har kört leaf där, de har en veldigtmassa laddare som elbilslandetgotland har fixat.
Bara en snabbladdare dock (chademo vid mcdonalds i visby)
Tack så mycket, då hoppas jag att det funkar för mig också. Ön är ju inte så stor så batteriet bör hålla länge.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Snabbladdningsstation Kronoparken OK/Q8-Umeå Energi, funkar perfekt. Ger 46kW.
Härnösand laddstation, funkar perfekt. Ger ca 40 kW.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

EON Nobelvägen/Industrigatan Malmö har nu CHAdeMON som ger 36-40 kW. Även en Type 2 som ger 22 kW om du har dubbelladdare. Båda gratis tills vidare. Finns inte på Uppladdning.nu ännu.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Lägg in den då!
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Exakt! EON vill inte innan den är testad men den funkar bra. Kanske mindre trångt för dom anställda? Bra laddare om du är i Malmö och inte vill köra till Löddeköpinge.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag var och laddade min Leaf hos Mobility Motors i Bromma idag...

De har satt upp en skylt på sin CHAdeMO laddare "Endast Nissan bilar"

De har nog tröttnat på alla Teslor som laddar där :cry:
Skriv svar