Det låter dock som att ifall du hade möjlighet att ladda när du kom fram så skulle även några timmars 230V/13A räcka till för att ge dig de marginaler du behöver.danni skrev:Tyvärr är ju inte SC-nätverket riktigt heltäckande idag, särskilt inte om man betänker tur-och-retur-resor. En av mina vanligaste körsträckor är Göteborg-Jönköping tur och retur över dagen, och det är ju verkligen på håret för en Model S, särskilt vintertid, och finns inga SC längs hela vägen. Då skulle jag i dagsläget, om jag köpte en Tesla, behöva bli ganska beroende av ChaDeMo-laddare i exempelvis Jönköping eller Ulricehamn.Leo skrev:Jag har beställt en Chademoadapter inför en planerad Europaresa. Den ligger och väntar hos Tesla Infracity. Tror största nyttan i Sverige är om man regelbundet placerar en Chademoladdare som fungerar och sitter på rätt plats. Annars är nog SC överlägset om det alternativet finns, även med en liten omväg.
CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.
Driver sajten Car.info
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Mmm, jag vet, men de möjligheterna är begränsade. Det är min mor som bor i Jönköping, och hon bor i en hyresrätt på fjärde våningen. Det är inte säkert det ens finns platser på gatan utanför varje gång, och även om det finns så skulle det innebära ett minst sagt otympligt kabeldragandeFranz skrev:Det låter dock som att ifall du hade möjlighet att ladda när du kom fram så skulle även några timmars 230V/13A räcka till för att ge dig de marginaler du behöver.

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Gbg-Jkpg har jag klarat utan problem vid några tillfällen, men då har jag höjt laddningsgränsen något. Stor marginal har man dock inte, vill jag medge. Kanske jag skulle höja laddningsgränsen ytterligare ett snäpp. I Jönköping finns det några Typ2-laddstolpar (gratis än så länge) på allmän plats. Funkar bra, särskild med dubbelladdare.danni skrev:Tyvärr är ju inte SC-nätverket riktigt heltäckande idag, särskilt inte om man betänker tur-och-retur-resor. En av mina vanligaste körsträckor är Göteborg-Jönköping tur och retur över dagen, och det är ju verkligen på håret för en Model S, särskilt vintertid, och finns inga SC längs hela vägen. Då skulle jag i dagsläget, om jag köpte en Tesla, behöva bli ganska beroende av ChaDeMo-laddare i exempelvis Jönköping eller Ulricehamn.
Ja dessutom en typ 2 laddare med fast kabel i Ulricehamn och Chademo alldeles vid motorvägen på Preem, Hulta, Borås- har dock inte testat den då jag fortfarande väntar på Chademoadaptern
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Tänker att på sommaren går det säkert om man håller sig på eller strax under hastighetsbegränsningen, men på vintern kan det nog bli svettigt. Det finns ju sätt att lösa det på, med flera snabbladdare och även Typ2-laddare längs vägen, så på ett eller annat sätt ska det väl gå. Det hade inte varit fel med en supercharger i Ulricehamn dock - tror många hade haft nytta av en sån.Jojo skrev:Gbg-Jkpg har jag klarat utan problem vid några tillfällen, men då har jag höjt laddningsgränsen något. Stor marginal har man dock inte, vill jag medge. Kanske jag skulle höja laddningsgränsen ytterligare ett snäpp. I Jönköping finns det några Typ2-laddstolpar (gratis än så länge) på allmän plats. Funkar bra, särskild med dubbelladdare.danni skrev:Tyvärr är ju inte SC-nätverket riktigt heltäckande idag, särskilt inte om man betänker tur-och-retur-resor. En av mina vanligaste körsträckor är Göteborg-Jönköping tur och retur över dagen, och det är ju verkligen på håret för en Model S, särskilt vintertid, och finns inga SC längs hela vägen. Då skulle jag i dagsläget, om jag köpte en Tesla, behöva bli ganska beroende av ChaDeMo-laddare i exempelvis Jönköping eller Ulricehamn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Jönköping/Ulricehamn skulle fungera rätt bra även för oss som kör mellan Kalmar och Göteborg och vill ta den lite mer natursköna vägen förbi Vetlanda istället för Värnamo. Skulle faktiskt fungera bättre än dagens Lagan/Toftaholm. Restiden skulle bli ca 20 minuter kortare. För de på östkusten (från kusten in till typ Eriksmåla) som bor vid Torsås och norrut och ska till Göteborg skulle Jönköping/Ulricehamn fungera bättre än Lagan/Toftaholm och för de som bor söderut skulle Falkenberg fungera bättre än Lagan/Toftaholm.danni skrev:
Tänker att på sommaren går det säkert om man håller sig på eller strax under hastighetsbegränsningen, men på vintern kan det nog bli svettigt. Det finns ju sätt att lösa det på, med flera snabbladdare och även Typ2-laddare längs vägen, så på ett eller annat sätt ska det väl gå. Det hade inte varit fel med en supercharger i Ulricehamn dock - tror många hade haft nytta av en sån.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vore kanske intressant att lägga till om de kostar något också, och hur man "låser upp" dem(antar att vissa kräver något slags kort)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Ja, det vore intressant, men det får inte bli för krångligt att lägga in informationen, för då kommer ingen lägga in den.taliz skrev:Vore kanske intressant att lägga till om de kostar något också, och hur man "låser upp" dem(antar att vissa kräver något slags kort)?
Som jag ser det är CHAdeMO laddning en nödlösning om det av någon anledning inte finns någon Supercharger i närheten. Det är då otroligt viktigt att veta om det går att ladda. Efter det så är det viktigt att veta laddhastigheten. Vad det kostar anser jag vara av mindre betydelse i det fallet. Dessutom kan man räkna med att alla kommer att kosta inom något år.
Fast hur man betalar är relevant. Inte så kul att upptäcka att man måste skaffa ett abonnemang som bara kan aktiveras kontorstid om man behöver ladda en söndagskväll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mm exakt. Om själva laddaren fungerar blir ju totalt irrelevant om man ändå inte kan använda den, för att man tex saknar det kort som krävs.bylund skrev:Fast hur man betalar är relevant. Inte så kul att upptäcka att man måste skaffa ett abonnemang som bara kan aktiveras kontorstid om man behöver ladda en söndagskväll.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Det här gäller för Vattenfalls laddstationer:taliz skrev:Mm exakt. Om själva laddaren fungerar blir ju totalt irrelevant om man ändå inte kan använda den, för att man tex saknar det kort som krävs.bylund skrev:Fast hur man betalar är relevant. Inte så kul att upptäcka att man måste skaffa ett abonnemang som bara kan aktiveras kontorstid om man behöver ladda en söndagskväll.
http://www.vattenfall.se/sv/ladda-pa-st ... ch_success
Installerat 13,2 kWp solceller
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Över 35% fladdrar den mellan 43 och 44 kW...Nicklas skrev:Skövde, Lögegatan, 42 kW fungerar klockrent
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Tack för infon!Nicklas skrev:Över 35% fladdrar den mellan 43 och 44 kW...Nicklas skrev:Skövde, Lögegatan, 42 kW fungerar klockrent
Är nu inlagd i trådens förstasida.
Göteborg Ringön fungerar fint. Ganska låg output 65A /390V men jag har redan över 80% laddat (testar min adapter).
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
coop karlshamn funkar perfekt. ca 45 kW fick jag ut. (120-125A)
Behovs ingen tag for att starta
Behovs ingen tag for att starta
Någon som har varit på Gotland? Skall dit i sommar och köra Teslan.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Var där i helgen. Bodde och laddade i Visby. Finns laddplatser redan nere i hamnen.drzaphod skrev:Någon som har varit på Gotland? Skall dit i sommar och köra Teslan.
Ser ut att vara välförsett på resten av ön. (Se http://uppladdning.nu)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Jag har kört leaf där, de har en veldigtmassa laddare som elbilslandetgotland har fixat.drzaphod skrev:Någon som har varit på Gotland? Skall dit i sommar och köra Teslan.
Bara en snabbladdare dock (chademo vid mcdonalds i visby)
Tack så mycket, då hoppas jag att det funkar för mig också. Ön är ju inte så stor så batteriet bör hålla länge.Kalle skrev:Jag har kört leaf där, de har en veldigtmassa laddare som elbilslandetgotland har fixat.drzaphod skrev:Någon som har varit på Gotland? Skall dit i sommar och köra Teslan.
Bara en snabbladdare dock (chademo vid mcdonalds i visby)
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Snabbladdningsstation Kronoparken OK/Q8-Umeå Energi, funkar perfekt. Ger 46kW.
Härnösand laddstation, funkar perfekt. Ger ca 40 kW.
Härnösand laddstation, funkar perfekt. Ger ca 40 kW.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
EON Nobelvägen/Industrigatan Malmö har nu CHAdeMON som ger 36-40 kW. Även en Type 2 som ger 22 kW om du har dubbelladdare. Båda gratis tills vidare. Finns inte på Uppladdning.nu ännu.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Exakt! EON vill inte innan den är testad men den funkar bra. Kanske mindre trångt för dom anställda? Bra laddare om du är i Malmö och inte vill köra till Löddeköpinge.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag var och laddade min Leaf hos Mobility Motors i Bromma idag...
De har satt upp en skylt på sin CHAdeMO laddare "Endast Nissan bilar"
De har nog tröttnat på alla Teslor som laddar där
De har satt upp en skylt på sin CHAdeMO laddare "Endast Nissan bilar"
De har nog tröttnat på alla Teslor som laddar där