Varför ska man ta bort 85? Om man inte är i behov av fyrhjulsdrift och vill ha lite längre räckvidd och kunna ladda snabbare på SuC så är det väll ändå inget dåligt val?hybris skrev:Tror 70D blir nya storsäljaren för leasing! Klockren för det. Dualdrive och man kommer fram mellan alla superchargers.
70D = tjänstebilen men även logiska valet som insteg. Klart bra ny variant tycker jag! Ok prestanda. Något snabbare än en BMW 530xd vilket räcker bra för de som inte bryr sig om den delen av bilen.
85 = varför? Ta bort...
85D = klassiska mellanvalet för Svenskar. Prestanda ungefär som en BMW M550xd.
P85D = den som vill ha Ferrariprestanda och handling. THE car.
70D
Moderator: Redaktion
Re: 70D
Kan även vara att dem upptäckte att 60 kW var lite för lite för Model X och så vill dem ha samma batterier i både Model S och Model Xhasse_h skrev:Det känns som om de krattar manegen inför kommande presentationer av Model3. Kanske den får sisådär 45-50 kWh och då måste den inbördes skillnaden mellan produkterna ökas på litegrann.
70D = 0.2s snabbare till 100 vs 85, bara 6 mils kortare räckvidd, 50000 SEK billigare. Och dualdrive som ger bättre väghållning och känsla... Man har full tank varje morgon, superchargers ingår och man kommer utan problem mellan dem med 70D. Själv har jag aldrig haft behov av att ladda mer än 80% och tror de flesta IRL aldrig kommer nyttja de sex milen som skiljer i teorin... Dvs nej jag fattar in 85...vigge50 skrev:Varför ska man ta bort 85? Om man inte är i behov av fyrhjulsdrift och vill ha lite längre räckvidd och kunna ladda snabbare på SuC så är det väll ändå inget dåligt val?hybris skrev:Tror 70D blir nya storsäljaren för leasing! Klockren för det. Dualdrive och man kommer fram mellan alla superchargers.
70D = tjänstebilen men även logiska valet som insteg. Klart bra ny variant tycker jag! Ok prestanda. Något snabbare än en BMW 530xd vilket räcker bra för de som inte bryr sig om den delen av bilen.
85 = varför? Ta bort...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Intressant att de mindre batterierna som försvinner, först 40kWh och nu då 60kWh. Vi får anta att det är för att de inte säljer så bra som de borde, vilket betyder att Range matters något för andra biltillverkare att fundera på kanske?
0.2 snabbare till 100. Ja det är ju trevligt. "Bara"6 mil kortare räckvidd. Det är väldigt mycket kortare om du frågar mig. Sedan har jag inte sett SC hastigheten på 70D. SC hastigheten var det som gjorde att S60 gick bort för oss. Samma sak gällande 21". Alla är inte ute efter en P85D med kortare räckvidd men snabbare 0-100. Visst hade jag dom pengarna skulle jag oxå valt en P85D. Det jag försöker säga är att vi har alla olika önskemål på bil och det betyder ju inte att någon har rätt eller fel. Det som är rätt för en person kan vara fel för en person. Personligen så skulle jag ha svårt att sälja in en bil till min fru som räcker 6 mil kortare och förmodligen laddar långsammare vilket ger längre restider vid långkörningar. Nej om vi köper en ny S så blir det en S85D alternativt om jag vinner på lotto en P85D. Men då berättar jag inte för frun att den inte går lika långt samt att man inte får plats med barnvagnen i frunkenhybris skrev:70D = 0.2s snabbare till 100 vs 85, bara 6 mils kortare räckvidd, 50000 SEK billigare. Och dualdrive som ger bättre väghållning och känsla... Man har full tank varje morgon, superchargers ingår och man kommer utan problem mellan dem med 70D. Själv har jag aldrig haft behov av att ladda mer än 80% och tror de flesta IRL aldrig kommer nyttja de sex milen som skiljer i teorin... Dvs nej jag fattar in 85...vigge50 skrev:Varför ska man ta bort 85? Om man inte är i behov av fyrhjulsdrift och vill ha lite längre räckvidd och kunna ladda snabbare på SuC så är det väll ändå inget dåligt val?hybris skrev:Tror 70D blir nya storsäljaren för leasing! Klockren för det. Dualdrive och man kommer fram mellan alla superchargers.
85 = varför? Ta bort...

Efter ett dåligt försök att sova kollade jag lite på de amerikanska sidorna och där verkar det vara flera som fått svar ifrån TM att uppdateringen av 85D är via mjukvara och gäller alla bilar även redan tillverkade 85D. Det ska dock kräva en uppdatering men om den är kommande eller om den följer med i 6.2 lyckades jag inte läsa mig till.
Ex. http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -85D/page3
Ex. http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -85D/page3
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
För Teslas del är det nu bara 85-varianten som använder den gamla drivlinan med stora motorn bak - alla andra varianterna har ytterligare en motor fram, vilket innebär ganska annorlunda arkitektur. Med tanke på att Tesla sagt att Model X endast kommer att erbjudas som fyrhjulsdriven så kommer inte Tesla vilja behöva underhålla en helt separat drivlina bara för den icke-fyrhjulsdrivna varianten av Model S 85kWh-variant. Det är självklart att den kommer försvinna.vigge50 skrev:Varför ska man ta bort 85? Om man inte är i behov av fyrhjulsdrift och vill ha lite längre räckvidd och kunna ladda snabbare på SuC så är det väll ändå inget dåligt val?hybris skrev:Tror 70D blir nya storsäljaren för leasing! Klockren för det. Dualdrive och man kommer fram mellan alla superchargers.
85 = varför? Ta bort...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag tror dem höjt systemspänningen på 70D fast med lika många parallella celler som i S60. Detta ger samma hårdvara i drivlinan och kanske högre hastigheter på SC. Men jag vet inteHammar skrev:Är driftspänning och cellantal känt? Var det inte så att S60 har lägre spänning än S85/P85. Var hamnar 70D? samma spänning färre parallella?Man kan ju gissa att det är samma batteri som i S60, fast man har lyckats öka energitätheten i dem. Då bör ju i så fall laddningen vara ungefärlig som för s60Frågan är hur snabb den 70D är i SuperChargern? Det tycker jag var största nackdelen på S60.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Yepp, enig om att 85 med bakhjulsdrift kommer försvinna. Den är helt ologisk nu med 70D även om vissa vill försöka hitta argument för den så säger jag R.I.P...
Rest in peace (R.I.P.) är helt rätt. Med detta menar jag att slappna av i en bakhjulsdriven UR-Tesla är inte så dumt.hybris skrev:Yepp, enig om att 85 med bakhjulsdrift kommer försvinna. Den är helt ologisk nu med 70D även om vissa vill försöka hitta argument för den så säger jag R.I.P...
Lite argument:
Det är mer plats i en bakhjulsdriven Tesla. Försök få ned skrymmande bagage frunken på en D. Går inte. Att lyssna på transmissionsljudet från frunken är både stressande och tröttande på en långfärd jämförd med en bil med allt detta långt bak. Om bilen går i 15 cm snö på en skogsväg är fyrhjulsdrivet klart att föredra, medger jag. Själv kör jag som mest på förhållandevis rena asfalterade vägar, och då räcker det fint med drivning på ett hjulpar. Spar 49 k och stressa mindre. 0-100 på 4,4 med min "gamle" Performance räcker rätt bra för att hänga med i trafiken. Räknar med att runda 4000 mil samtidigt som bilen har ett års födelsedag.
Har du kört en D? Bilen har mycket bättre väghållning och känsla, detta är inget mekaniskt junk AWD. Det är två motorer med elektronisk styrd AWD. Blixtsnabb och gör hela bilen till en helt annan känsla. Jag fattar nu när jag äger en D.
Jag har kört en P85+ i ett år. 6 mils teoretiskt skillnad i räckvidd har jag aldrig under året varit en do or die. Jag laddar varje natt och har alltid full tank varje morgon. Aldrig kört runt så mycket att jag behövt mer än 35-40 mil under en dag. Vid lång färd laddar man vid superchargers så ingen issue där heller. Det är så mycket teori från icke ägare kring röckvidd och man slutar aldrig förvånas att det bara fortsätter. Man måste äga en Tesla för att fatta att det inte ör några kompromisser för 95% av alla som kör bil. Jag köper inte argumentet om att laddtid eller 6 milen skulle vara värd den extra kostnaden, sämre prestanda och inte dualdrive... personligen klarar jag mig på en S60 i räckvidd per dag, jag kör mer än Svenskens genomsnitt på 4 mil per dag, ligger nog runt 20 mil per dag vilket är långt över genomsnittet.
Så min poäng igen är att 70D är en helt perfekt ersättare till både S60'och S85. Jag är övertygad om att vi kommer se detta i försäljningssifforna om 4-5 månader när dagens lanserade bilar som 70D börjar levereras. Min gissning är att S85 läggs ned under 2015 pgr av konsolidering och låga volymer. 70D, 85D och P85D liksom model X lanseras som 85D och P85D.
Poängen om större frunk är iofs en bra poäng! Frunken är klart mindre på D! Thats a good point!
Jag har kört en P85+ i ett år. 6 mils teoretiskt skillnad i räckvidd har jag aldrig under året varit en do or die. Jag laddar varje natt och har alltid full tank varje morgon. Aldrig kört runt så mycket att jag behövt mer än 35-40 mil under en dag. Vid lång färd laddar man vid superchargers så ingen issue där heller. Det är så mycket teori från icke ägare kring röckvidd och man slutar aldrig förvånas att det bara fortsätter. Man måste äga en Tesla för att fatta att det inte ör några kompromisser för 95% av alla som kör bil. Jag köper inte argumentet om att laddtid eller 6 milen skulle vara värd den extra kostnaden, sämre prestanda och inte dualdrive... personligen klarar jag mig på en S60 i räckvidd per dag, jag kör mer än Svenskens genomsnitt på 4 mil per dag, ligger nog runt 20 mil per dag vilket är långt över genomsnittet.
Så min poäng igen är att 70D är en helt perfekt ersättare till både S60'och S85. Jag är övertygad om att vi kommer se detta i försäljningssifforna om 4-5 månader när dagens lanserade bilar som 70D börjar levereras. Min gissning är att S85 läggs ned under 2015 pgr av konsolidering och låga volymer. 70D, 85D och P85D liksom model X lanseras som 85D och P85D.
Poängen om större frunk är iofs en bra poäng! Frunken är klart mindre på D! Thats a good point!
Och jag hör inget transmissionsljud från frunken? Bilen är tystare än min P85+. Bara vid rejält insane som man hör ett skönt visslande ljud men så kör man inte 99% av tiden. Så greppar inte vart den diskussionen kommer ifrån?
Well, hybris, jag vet att du har svårt lite att se att någon skulle kunna se saker på ett annat sätt än du. ; ) smaken/baken osv.
Jag har flera gånger kört långturer där 6 mil mindre räckvidd hade inneburit rejäl omväg/tidsförlustvför att komma till ytterligare SC eller helt enkelt omöjliggjort resan/resmålet helt. Takbox, full bil, vinterväglag och rejäl stigning upp till fjällstugan och du kan glömma alla teoretiska siffror om räckvidd.
Man planerar ju efter det man har, med kortare räckvidd hade resorna sett fått se annorlunda ut. Jag tror många här skulle vittna om att man gärna offrar en sekund till hundra för ytterligare 6-8 mils räckvidd om man hade möjligheten.
Tror också att det nu blir så att man nu konsoliderar antalet alternativ bla med tanke på modX och jag tror också att det bakhjulsdrivna alternativet sannolikt försvinner, vilket är synd. Ju mer valfrihet och alternativ desto fler nöjda Teslakunder.
Jag har flera gånger kört långturer där 6 mil mindre räckvidd hade inneburit rejäl omväg/tidsförlustvför att komma till ytterligare SC eller helt enkelt omöjliggjort resan/resmålet helt. Takbox, full bil, vinterväglag och rejäl stigning upp till fjällstugan och du kan glömma alla teoretiska siffror om räckvidd.
Man planerar ju efter det man har, med kortare räckvidd hade resorna sett fått se annorlunda ut. Jag tror många här skulle vittna om att man gärna offrar en sekund till hundra för ytterligare 6-8 mils räckvidd om man hade möjligheten.
Tror också att det nu blir så att man nu konsoliderar antalet alternativ bla med tanke på modX och jag tror också att det bakhjulsdrivna alternativet sannolikt försvinner, vilket är synd. Ju mer valfrihet och alternativ desto fler nöjda Teslakunder.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
ja vad ska man säga... Jag kan ge tre exempel där en 70D inte hade fungerat för mig. Vet inte hur svårt det ska vara att förstå att alla har olika behov?
1. Förra året. Stockholm-Umeå. Klarade Stockholm-Sundsvall nätt och jämt. Fick köra 105 ibland på 110 väg. Ja det finns SC nu men det finns fortfarande sträckor där de 6 milen spelar en stor roll
2. Förra året. Resa till Östkusten. De sex milen hade gjort stor skillnad. Tror nog inte jag hade vågat åka ner där om jag hade haft 6 mil kortare räckvidd. Östkusten är som ett ökenland gällande laddare. Fortfarande 2015
3. I år. Resa till Motala från norra Stockholm. Hade precis fått min chademo adapter och tänkte testa den på vägen. Äter frukost och toppar upp lite vid Sillekrog. Chademo laddaren i Linköping fungerar inte inser att jag har 13 mil kvar när jag kommer till Motala. Visst jag kan ta en 6 mil omväg för att köra söderut till närmsta SC men valde istället att åka lugnt via Arbogas SC. Nu stannade jag till och testade chademo laddare på vägen men i detta fallet räckte det nätt och jämt till Arboga ändå.
4. En bonus där iofs 6 mil kortare hade fungerat men med en klart mer nervös förare och längre laddtid. Stockholm-Åre med takbox med skidor och packning för 7 personer. Jag säger fungerat men den extra platsen i frunken vad väldigt skönt att ha då man slipper fylla väskor inne i cupen samt att bilen drar mycket mer med takbox. Tror jag räknade till 20-25% mer än vid vanlig last i bilen.
Men jag tror jag slår på ignore funktionen igen. Har verkligen ingen förståelse för att man inte ens kan försöka förstå andra människors behov... Det gäller så väl bilval som andra saker här i livet.
Och som avslutning ja jag skulle hellre ha en P85D den är bättre än S85 men att få 70D att se bättre ut en S85 håller jag inte med om. Trevlig tillökning i familjen ja helt klart. Som ngn annan skrev tidigare att detta troligen har att göra med en prisdifferentiering mot kommande model 3 samt att ett 60 batteri i X:en inte får så bra räckviddssiffror.
1. Förra året. Stockholm-Umeå. Klarade Stockholm-Sundsvall nätt och jämt. Fick köra 105 ibland på 110 väg. Ja det finns SC nu men det finns fortfarande sträckor där de 6 milen spelar en stor roll
2. Förra året. Resa till Östkusten. De sex milen hade gjort stor skillnad. Tror nog inte jag hade vågat åka ner där om jag hade haft 6 mil kortare räckvidd. Östkusten är som ett ökenland gällande laddare. Fortfarande 2015
3. I år. Resa till Motala från norra Stockholm. Hade precis fått min chademo adapter och tänkte testa den på vägen. Äter frukost och toppar upp lite vid Sillekrog. Chademo laddaren i Linköping fungerar inte inser att jag har 13 mil kvar när jag kommer till Motala. Visst jag kan ta en 6 mil omväg för att köra söderut till närmsta SC men valde istället att åka lugnt via Arbogas SC. Nu stannade jag till och testade chademo laddare på vägen men i detta fallet räckte det nätt och jämt till Arboga ändå.
4. En bonus där iofs 6 mil kortare hade fungerat men med en klart mer nervös förare och längre laddtid. Stockholm-Åre med takbox med skidor och packning för 7 personer. Jag säger fungerat men den extra platsen i frunken vad väldigt skönt att ha då man slipper fylla väskor inne i cupen samt att bilen drar mycket mer med takbox. Tror jag räknade till 20-25% mer än vid vanlig last i bilen.
Men jag tror jag slår på ignore funktionen igen. Har verkligen ingen förståelse för att man inte ens kan försöka förstå andra människors behov... Det gäller så väl bilval som andra saker här i livet.
Och som avslutning ja jag skulle hellre ha en P85D den är bättre än S85 men att få 70D att se bättre ut en S85 håller jag inte med om. Trevlig tillökning i familjen ja helt klart. Som ngn annan skrev tidigare att detta troligen har att göra med en prisdifferentiering mot kommande model 3 samt att ett 60 batteri i X:en inte får så bra räckviddssiffror.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
De punkter du har listat visar att ju mer Superchargernätverket kommer byggas ut desto mer attraktivt blir 70D.
Håller med 100% nu är de ju tyvärr inte lika utbrett som bensinmackar direkt. Är övertygat att inom en 5-10 års period så räcker det med 20 mils räckvidd bara man kan ladda i SC hastighet och det inte är 20 mil mellan laddarna.TiborBlomhall skrev:De punkter du har listat visar att ju mer Superchargernätverket kommer byggas ut desto mer attraktivt blir 70D.
Nja. För mig skulle S85 fortfarande vara det självklara valet. Räckvidd är det som räknas. Det går inte att täcka sverige med SC...
Bättre acc? Bryr mig inte, om det fanns en 120 kwh-variant som gjorde 0-100 på 10+ sekunder så skulle jag välja den.
Fyrhjulsdrift? Haha, knappast. Kanske bra att ha i terräng eller djup snö eller bankörning, men i användning på väg är det fullkomligt bortkastade pengar.
Är för övrigt fortfarande glad att jag slog till på en S85 när de hade ett baspris på 717k...
Bättre acc? Bryr mig inte, om det fanns en 120 kwh-variant som gjorde 0-100 på 10+ sekunder så skulle jag välja den.
Fyrhjulsdrift? Haha, knappast. Kanske bra att ha i terräng eller djup snö eller bankörning, men i användning på väg är det fullkomligt bortkastade pengar.
Är för övrigt fortfarande glad att jag slog till på en S85 när de hade ett baspris på 717k...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Tornblad: framåt midsommar brukar det komma listor som täcker in miljöbilar som kommit från årsskiftet.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är vanskligt att räkna ut det för miljöbilar, eftersom grundpriset som används inte är bilens grundpris, utan ett framräknat pris för en "jämförbar bil" utan miljöteknologin. Därför får vi nog snällt vänta på listorna, även om man såklart kan göra kvalificerade gissningar.tornblad skrev:Är det någon som kan lista ut vad de nya priserna gör för förmånsvärdet? När kan Skatteverket tänkas uppdatera sina listor?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kan bara instämma! Visst är det roligt att ibland trycka på gasen och få känslan av att åka berg och dalbana men räckvidd är det som jag bryr mig mest om. Sedan konstaterade jag också att min bil har blivit ca 120K SEK dyrare än när jag köpte den vilket inte känns helt felmatbl skrev:Nja. För mig skulle S85 fortfarande vara det självklara valet. Räckvidd är det som räknas. Det går inte att täcka sverige med SC...

Ska dock sägas att det inte är en 100% korrekt jämförelse eftersom utrustningspaketen ändrats ngt jämfört med för ett år sedan när jag beställde.
Själv bryr jag mig inte heller om accelerationen eller antalet hästkrafter så länge den fungerar rent praktiskt. Jag tror dock inte att mer än en liten bråkdel har nytta av en elbil med längre räckvidd än kring 40 mil. Det är egentligen bara om man kör längre än 30 mil per dag och dessa 30 mil inte är mellan två punkter utan mellan kanske 4-5 punkter eller fler som längre räckvidd kan vara av nytta. De absolut flesta kör kortare än 15 mil per dag och klarar sig utmärkt med laddningen de får under natten. Vid längre resor mellan två punkter bör SuperCharger-nätverket klara av allt i Sverige inom 2 år (1 år för södra halvan) och med lite extra planering bör befintliga laddstationer (alltså även andra än SC) klara av det i dag redan.matbl skrev:Nja. För mig skulle S85 fortfarande vara det självklara valet. Räckvidd är det som räknas. Det går inte att täcka sverige med SC...
Den stora fördelen som jag ser med ett 120 kWh batteripack är att laddningen vid SC skulle gå snabbare, den extra räckvidden skulle bara vara till nytta för några få procent. Tyvärr skulle större batterikapacitet väga mer än mindre. Cellerna i ett 120 kWh batteripack skulle väga dubbelt mot de i 60kWh vilket skulle påverka räckvidden negativt, blir alltså inte dubblerad räckvidd. Dessutom skulle köregenskaperna (acceleration, inbromsning och kurvtagning t.ex.) påverkas negativt och vara mindre energieffektivt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag är glad att jag bytt till en D. Ingen som helst tvekan om det... Dag och natt verkligen... Handlar inte bara om acceleration rakt fram utan väghållning, komfort, känsla... Helt annan bil... Svårt att hitta något att jämför med men typ som med BMW 3-serie till 911 typ i skillnad.
jag ör ute och kör lika mycket som när jag fick min första Tesla för ett år sedan. Det gjorde jag inte med min gamla bil. Så mycket skönare och bättre är den. *skrattar*

Jag kan bygga en Tesla s70D med nästa generations säten, autopilot och köldpaket för 840kkr. Det är samma pris som en s85 med köldpaketet bara.
Alltså 6mil o snabbare SC vs. något snabbare acc, fyrhjulsdrift, nästa generations säten, autopilot.
70D drar enligt NEDC 158Wh/km
85s 169Wh/km
Det kan ju vara delvis för att 70D väger något mindre men framförallt bör det vara pga, de nya motorena. Jag tror att 85D kommer att uppdateras i NEDC med till mer än 502km.
Men jag har svårt att tro att motorerna verkligen skulle vara så himla mycket effektivare. 15kWh skillnad är ändå 15kWh. Detta eftersom en elmotor redan är så himla effektiv. Finns inte så mycket förbättringspotetial.
Alltså 6mil o snabbare SC vs. något snabbare acc, fyrhjulsdrift, nästa generations säten, autopilot.
70D drar enligt NEDC 158Wh/km
85s 169Wh/km
Det kan ju vara delvis för att 70D väger något mindre men framförallt bör det vara pga, de nya motorena. Jag tror att 85D kommer att uppdateras i NEDC med till mer än 502km.
Men jag har svårt att tro att motorerna verkligen skulle vara så himla mycket effektivare. 15kWh skillnad är ändå 15kWh. Detta eftersom en elmotor redan är så himla effektiv. Finns inte så mycket förbättringspotetial.