Har Model 3 3-fas laddning??

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Teslaspolen »

lobbin skrev:
När man väl fått en fast laddbox så inser man hur smidigt det är att slippa hålla på och krångla med att ta fram och koppla in medföljande UMC.
Om man behöver ta med sig UMC:n varje dag så. Våran får sitta kvar i garaget när vi gör kortare tripper, och följer bara med på de längre någon gång per halvår eller så. Fungerar precis lika bra.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Henrik Torphammar »

Två UMC.....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Pelle »

Varför? Wall connector är billigare.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Jjakobb »

Köpte en som kan användas i Norge på deras lite speciella elnät.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pelle skrev:
Varför? Wall connector är billigare.
Knappast inkl installation med sån där jfb typ b som ni måste ha.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av MaLund13 »

Henrik Torphammar skrev:
Pelle skrev:
Varför? Wall connector är billigare.
Knappast inkl installation med sån där jfb typ b som ni måste ha.
UMC har inte detektering av likströmsläckage heller, så Jfb typ B behövs lika mycket som med en Wall Connecor.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Bjelke »

MaLund13 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Pelle skrev:
Varför? Wall connector är billigare.
Knappast inkl installation med sån där jfb typ b som ni måste ha.
UMC har inte detektering av likströmsläckage heller, så Jfb typ B behövs lika mycket som med en Wall Connecor.
Jo det behövs säkert men föreskrifterna som finns utgår ju ifrån en fast installation, och är det inte en fast sådan så kan man alltså skippa egen jfb.
Jag litar på grejerna och den jfb som finns redan i huset :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av LarsL »

Jag läste att det mest var Zoe som hade problem med likströmsläckor, vilka deaktiverar jordfelsbrytare typ A. Med en UMC så laddar du ju bara Tesla så birde inte vara något bekymmer, enligt den teorin.
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av tompet »

Som jag förstått så får man ”bara” med vanlig strickpropp och blå enfas.
Vet någon om det går att köpa röd 16A 3-fas eller iaf adapter för det? Sitter med ett redan monterat uttag i carporten!
Senast redigerad av tompet, redigerad totalt 1 gånger.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Jag läste att det mest var Zoe som hade problem med likströmsläckor, vilka deaktiverar jordfelsbrytare typ A. Med en UMC så laddar du ju bara Tesla så birde inte vara något bekymmer, enligt den teorin.
Har du sett nån lista på mängd dc läckage? I min värld är inte fransk och engelsk kraftelektronik nåt vidare alls, var iofs på 90 talet men men
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Svenssons »

tompet skrev:
Som jag förstått så får man ”bara” med vanlig strickpropp och blå enfas.
Vet någon om det går att köpa röd 16A 3-fas eller iaf adapter för det? Sitter med ett redan monterat uttag i carporten!
Det är väl bara att beställa hos Tesla Service Center. De kanske även har några i lager i butikerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av tor »

Detta svar från Tesla NL är ju lite konstigt:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... 63/page-60

Där står att UMC som skickas med model 3 inte stöder 3 fas. Däremot så kan man köpa till den gamla UMC för att få 3 fas laddning.

Jag förutsätter att det är för att spara pengar som dom gör så men kan det verkligen handla om så mycket?

Kanske ska ta ovanstående med en nypa salt innan fler källor finns dock...
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av helix »

tor skrev:
Detta svar från Tesla NL är ju lite konstigt:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... 63/page-60

Där står att UMC som skickas med model 3 inte stöder 3 fas. Däremot så kan man köpa till den gamla UMC för att få 3 fas laddning.

Jag förutsätter att det är för att spara pengar som dom gör så men kan det verkligen handla om så mycket?

Kanske ska ta ovanstående med en nypa salt innan fler källor finns dock...
Detta är nog ett icke problem för de flesta då det är ganska sällan man behöver 3-fas adaptern.

Edit: Tolkade texten i länken fel. Det verkar mycket riktigt som att UMC som följer med bara stödjer 1-fas och att man får köpa helt ny UMC (gamla modellen) om man behöver ladda 3-fas via UMC.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Henrik Torphammar »

helix skrev:
Detta är nog ett icke problem för de flesta
Verkar vara väldigt personligt. Många anser att en bil utan superchargers är oanvändbar medan näste nisse köper en i-pace och aldrig har provat snabbladda den osv. Samma sak med luftfjädring och AWD.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Bjelke »

Absolut personligt, men eftersom det inte följer med en WC med varje bil så känns det lite snikigt att inte skicka med 3-fas-adapter till en bil med just 3-fas-laddning...
Jag har inte en enda kund som har laddbox på företaget och laddar då i samtliga fall med 3-fas-adaptern tex.
Men så länge den finns att köpa till så är det väl lugnt, bara dom kommer ihåg att fråga dom som köper bilen om det ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:
Absolut personligt, men eftersom det inte följer med en WC med varje bil så känns det lite snikigt att inte skicka med 3-fas-adapter till en bil med just 3-fas-laddning...
Jag har inte en enda kund som har laddbox på företaget och laddar då i samtliga fall med 3-fas-adaptern tex.
Men så länge den finns att köpa till så är det väl lugnt, bara dom kommer ihåg att fråga dom som köper bilen om det ;)
Snikigt eftersom Tesla vill vara lite mer el än övriga. Samtidigt inte ovanligt. Zoe har ju inte heller en 3fas sladd med sig. Nissan Leaf undrar jag om nu medföljande sladd är 32A tex.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av jan_b »

Hur är det med wall-chargern. Kommer den gå att använda med M3's laddport? Släpps det en ny WC?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Svenssons »

jan_b skrev:
Hur är det med wall-chargern. Kommer den gå att använda med M3's laddport? Släpps det en ny WC?
Enligt det som jag sett så ska det inte vara några problem med Typ 2-laddboxar likt Wall Connectorn. Model 3 kommer att kunna ladda via trefas från Typ 2 men det kommer kanske inte skickas med en trefas-laddbox med bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av jan_b »

Svenssons skrev:
jan_b skrev:
Hur är det med wall-chargern. Kommer den gå att använda med M3's laddport? Släpps det en ny WC?
Enligt det som jag sett så ska det inte vara några problem med Typ 2-laddboxar likt Wall Connectorn. Model 3 kommer att kunna ladda via trefas från Typ 2 men det kommer kanske inte skickas med en trefas-laddbox med bilen.
OK, då kan det ju var läge att lägga pengarna på en WC istället för en 3-fas mobilladdare. Om man har förutsättningar hemma dvs. Enfas kanske räcker som nödladdare på resa
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av 12man »

tor skrev:
Detta svar från Tesla NL är ju lite konstigt:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... 63/page-60

Där står att UMC som skickas med model 3 inte stöder 3 fas. Däremot så kan man köpa till den gamla UMC för att få 3 fas laddning.

Jag förutsätter att det är för att spara pengar som dom gör så men kan det verkligen handla om så mycket?

Kanske ska ta ovanstående med en nypa salt innan fler källor finns dock...
enl hemsidan https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... edirect=no följer det bara med 1fas till model S också, lika för NL, DE och Sverige, lost in translation eller är det så på nya S??
laddkabeln(UMC) på bilden ser annorlunda ut än den jag har
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av tor »

12man skrev:
tor skrev:
Detta svar från Tesla NL är ju lite konstigt:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... 63/page-60

Där står att UMC som skickas med model 3 inte stöder 3 fas. Däremot så kan man köpa till den gamla UMC för att få 3 fas laddning.

Jag förutsätter att det är för att spara pengar som dom gör så men kan det verkligen handla om så mycket?

Kanske ska ta ovanstående med en nypa salt innan fler källor finns dock...
enl hemsidan https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... edirect=no följer det bara med 1fas till model S också, lika för NL, DE och Sverige, lost in translation eller är det så på nya S??
laddkabeln(UMC) på bilden ser annorlunda ut än den jag har
Hoppas det är fel.... det känns dumt att snåla in på den laddaren. Jag tror inte många kommer köpa en extra och då blir konsekvensen att fler laddar på shuko vilket skulle kunna skada Teslas rykte.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Svenssons »

tor skrev:
Hoppas det är fel.... det känns dumt att snåla in på den laddaren. Jag tror inte många kommer köpa en extra och då blir konsekvensen att fler laddar på shuko vilket skulle kunna skada Teslas rykte.
Verkar vara ett faktum även på Model S/X men frågan är om det går att köpa till adapter för att ladda trefas även från den medföljande laddboxen. Tesla vill nog att man hellre använder en fast laddbox för den dagliga laddningen dock och kommer kanske rekommendera detta:

Bild
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av helix »

Det verkar vara cirka ett år sedan Tesla bytte UMC till en enklare variant i USA och man kan gissa att det byttes till enklare UMC (utan 3-fas) i EU lite senare och någon gång under 2018.
https://electrek.co/2017/12/15/tesla-ch ... del-3-s-x/

Någon som tagit leverans av en S/X nyligen kanske kan rapportera vad för typ av UMC som följde med bilen? Var det bara Schuko och blå 1-fas 16A?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Bjelke »

Hämtade mitten av September och fick med den vanliga röda för 3-fas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har Model 3 3-fas laddning??

Inlägg av Svenssons »

I augusti var det enligt samma sida en mobil laddbox för trefas som följde med:
trefas-UMC.jpg
https://web.archive.org/web/20180805232 ... stallation

Nu är det enfas enligt sidan:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar