Det är inte så att det är skillnad i Usa och att han kollat på bilder därifrån.aikalex skrev:Tydligen så var mina kontakter av en nyare modell än de på bilden och sen så sa han att det såg annorlunda ut när han tog bort panelerna mot vad bilderna visade. Han hade kolat upp lite själv och sa att det var en stor skillnad mellan bilarna vi hade. ska försöka få reda på lite mer vad som skiljer.
Erfarenheter från min dashcaminstallation
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Nej! Jag såg själv min kontakt och den ser inte ut som den på bilden. Han hade flera kontakter som på bilden och de hade suttit i Renaulter men Tesla har tydligen bytt nu.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Ja varför ska man göra detta enkelt.aikalex skrev:Nej! Jag såg själv min kontakt och den ser inte ut som den på bilden. Han hade flera kontakter som på bilden och de hade suttit i Renaulter men Tesla har tydligen bytt nu.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
en liten refresh i denna tråd. Blackvue har nu kommit ut med en ny app som kallas Blackvue C, den ska tydligen koppla ihop kamerorna i bilen med "molnet". Har inte testat än, men ytterligare funktioner är att man ska kunna prata till de i bilen och kunna se live vad kamerorna ser även när man inte är i bilen. Vet inte hur uppkopplingen ska funka eftersom kameran inte har ett eget 3G-kort, men får ta och undersöka, så återkommer jag 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
ja, jag antog nästan det. Läste lite på Blackvues hemsida och om man kopplar kameran till ett wifi i närheten, så ska det också fungera. Har wifi som bilen kan nå både hemma och på jobb, så det borde ju funka. Och det är i stort sett obefintliga gånger som nån annan kör min bil när inte jag är med. Men står man tex på en parkering och vill se vad som händer, så behövs helt klart en hotspot. Undrar om den är igång när inte bilen är det dock? Det är väl inte kontinuerlig 12V i varken USB eller ciguttaget? Kameran har dock kontinuerlig ström från sin kontakt i taket.provoman skrev:En hotspot behövs för att detta skall fungera.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Kör BlackvueC på min fossilbil med 650. Funkar lysande. Har en 4G router fast monterad i bilen på konstantström. Dock är Cloudtjänsten hos Blackvue i betastadiet och du får bara några minuters liveview per dygn i nuläget. Har en låda liggande med Blackvue som ska in i Teslan också, snart.
P3D | Shareholder
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
selfish skrev:Kör BlackvueC på min fossilbil med 650. Funkar lysande. Har en 4G router fast monterad i bilen på konstantström. Dock är Cloudtjänsten hos Blackvue i betastadiet och du får bara några minuters liveview per dygn i nuläget. Har en låda liggande med Blackvue som ska in i Teslan också, snart.
Hur funkar överföringen till molnet? Är det kontinuerlig så att man då i praktiken har ett större upptagningsområde istället för enbart internkortet? Eller är molnet bara till för det man aktivt flyttar över?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Lagligt?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
jajjemänhybris skrev:Lagligt?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Fast inte om den spelar in/filmar när man inte är i bilen. Då blir det ganska solklart fall av övervakningskamera. (Det som Datainspektionen försöker få det till även när man sitter med i bilen...)
Det är uppe i rätten nu.. liknande kamera i allafall. Datainspektionen förlorade i lägre instans, men vann tydligen nått mål för nån månad sen, och nu kommer det tas upp i högre instans. Helt sjukt att det skulle räknas som en fast installerad kamera som filmar en allmän plats i avseende att övervaka personer, samt att kameran inte är manövrerad.
Det är uppe i rätten nu.. liknande kamera i allafall. Datainspektionen förlorade i lägre instans, men vann tydligen nått mål för nån månad sen, och nu kommer det tas upp i högre instans. Helt sjukt att det skulle räknas som en fast installerad kamera som filmar en allmän plats i avseende att övervaka personer, samt att kameran inte är manövrerad.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Men det borde vara lagligt om man har den på en lång selfistick och bara filmar bilen eller?joel80 skrev:Fast inte om den spelar in/filmar när man inte är i bilen. Då blir det ganska solklart fall av övervakningskamera. (Det som Datainspektionen försöker få det till även när man sitter med i bilen...)
Det är uppe i rätten nu.. liknande kamera i allafall. Datainspektionen förlorade i lägre instans, men vann tydligen nått mål för nån månad sen, och nu kommer det tas upp i högre instans. Helt sjukt att det skulle räknas som en fast installerad kamera som filmar en allmän plats i avseende att övervaka personer, samt att kameran inte är manövrerad.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Jag vet att det inte är lagligt, men vem ska kunna bevisa att den är kopplad till en molntjänst. Det blir helt omöjligt.joel80 skrev:Fast inte om den spelar in/filmar när man inte är i bilen. Då blir det ganska solklart fall av övervakningskamera. (Det som Datainspektionen försöker få det till även när man sitter med i bilen...)
Det är uppe i rätten nu.. liknande kamera i allafall. Datainspektionen förlorade i lägre instans, men vann tydligen nått mål för nån månad sen, och nu kommer det tas upp i högre instans. Helt sjukt att det skulle räknas som en fast installerad kamera som filmar en allmän plats i avseende att övervaka personer, samt att kameran inte är manövrerad.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Sant.. Bara du ser till att stänga av dioden då så det inte syns att den är igång.
Fast det är ju fortfarande olagligt...
Jag tycker datainspektionen är helt galna när det kommer till privatpersoners kameror och datahantering. Datainspektionen ska egentligen vara till för att skydda privatpersoner emot statlig/företags övervakning och oriktig datalagring. Att gå på småkameror i privatbilar eller drönare som fotar miljöbilder på 30 meters höjd (omöjligt att identifiera personer på marken) blir bara löjligt och ett resursslöseri. Polisen och försäkringsbolagen är för övrigt väldigt positiva till kameror i bilar. Det blir sjukt mkt enklare att utreda trafikolyckor!
Fast det är ju fortfarande olagligt...
Jag tycker datainspektionen är helt galna när det kommer till privatpersoners kameror och datahantering. Datainspektionen ska egentligen vara till för att skydda privatpersoner emot statlig/företags övervakning och oriktig datalagring. Att gå på småkameror i privatbilar eller drönare som fotar miljöbilder på 30 meters höjd (omöjligt att identifiera personer på marken) blir bara löjligt och ett resursslöseri. Polisen och försäkringsbolagen är för övrigt väldigt positiva till kameror i bilar. Det blir sjukt mkt enklare att utreda trafikolyckor!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
allt av dioder och lampor är avstängt på min utrustning, jag hatar dioder. Har alltid klistrat små tejplappar på all hemelektronik om de har haft dioder som inte går att stänga avjoel80 skrev:Sant.. Bara du ser till att stänga av dioden då så det inte syns att den är igång.
Fast det är ju fortfarande olagligt...
Jag tycker datainspektionen är helt galna när det kommer till privatpersoners kameror och datahantering. Datainspektionen ska egentligen vara till för att skydda privatpersoner emot statlig/företags övervakning och oriktig datalagring. Att gå på småkameror i privatbilar eller drönare som fotar miljöbilder på 30 meters höjd (omöjligt att identifiera personer på marken) blir bara löjligt och ett resursslöseri. Polisen och försäkringsbolagen är för övrigt väldigt positiva till kameror i bilar. Det blir sjukt mkt enklare att utreda trafikolyckor!

jag ser inte det som någon grov kriminalitet, så det funkar med min moraliska kompass. Jag kollar ju inte ens på vad som spelas in om det inte har kommit nån skada på min bil som jag vill se hur den kom dit. Lite samma som med övervakningskameror på bussar och sånt. Vem orkar sitta och stirra på mig när jag petar näsan på bussen liksom. Så länge man inte har nåt att dölja, så tar jag hellre säkerheten som kan komma av att färre brott begås eller att det går att identifiera gärningsmannen/-kvinnan. Och de videosnuttar jag tagit vara på har varit när jag själv har kört och upplevt nåt intressant eller kul. Det är ju samma sak som alla miljarder människor som filmar med sin mobil hela tiden, ingen som helst skillnad, bara att jag inte fysiskt håller i apparaten, men jag sitter vid sidan av.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Det som oroar mig mest är Teslas garanti. De verkar ganska anala kring modifikationer. Dvs med en snygg installation så verkar det som garantier kan vara inriskzonen? Vad säger Svenska servicecenters?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
då måste dom först bevisa att utrustningen är den som har orsakat felet, lycka till med det säger jag!hybris skrev:Det som oroar mig mest är Teslas garanti. De verkar ganska anala kring modifikationer. Dvs med en snygg installation så verkar det som garantier kan vara inriskzonen? Vad säger Svenska servicecenters?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Det skulle kunna vara så att 12V-batteriet blir slutkört om det är något som drar mycket ström kontinuerligt från detta och de kan säkert ha loggar hur mycket detta batteri måste loggas men jag tror inte att en dashcam drar direkt mycket. Teoretiskt skulle den kunna vara inkopplad till USB-uttaget som har ström hela tiden och då kan det inte räknas som som en modifikation. Blir dock som sagt inte lika snygg installation då.HelectriC skrev:då måste dom först bevisa att utrustningen är den som har orsakat felet, lycka till med det säger jag!hybris skrev:Det som oroar mig mest är Teslas garanti. De verkar ganska anala kring modifikationer. Dvs med en snygg installation så verkar det som garantier kan vara inriskzonen? Vad säger Svenska servicecenters?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
12V laddas väl av 85kWh batteriet om det börjar tryta?Svenssons skrev:Det skulle kunna vara så att 12V-batteriet blir slutkört om det är något som drar mycket ström kontinuerligt från detta och de kan säkert ha loggar hur mycket detta batteri måste loggas men jag tror inte att en dashcam drar direkt mycket. Teoretiskt skulle den kunna vara inkopplad till USB-uttaget som har ström hela tiden och då kan det inte räknas som som en modifikation. Blir dock som sagt inte lika snygg installation då.HelectriC skrev:då måste dom först bevisa att utrustningen är den som har orsakat felet, lycka till med det säger jag!hybris skrev:Det som oroar mig mest är Teslas garanti. De verkar ganska anala kring modifikationer. Dvs med en snygg installation så verkar det som garantier kan vara inriskzonen? Vad säger Svenska servicecenters?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Sant men batteriet slits ju mer ju mer det laddas vilket är det som kan leda till att batteriet måste bytas ut tidigare om man har en stor last på det.HelectriC skrev:
12V laddas väl av 85kWh batteriet om det börjar tryta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Är något av de fasta uttagen "non-interupted" i Tesla Model S?
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
tror inte att en Dashcam klarar att slita ut det, den är på 5VSvenssons skrev:Sant men batteriet slits ju mer ju mer det laddas vilket är det som kan leda till att batteriet måste bytas ut tidigare om man har en stor last på det.HelectriC skrev:
12V laddas väl av 85kWh batteriet om det börjar tryta?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Om det är 5V och 2A så drar den 10W eller 240 Wh per dag. Om batteriet är på 20 Ah så töms batteriet 1 gång per dag bara av dashcamen. Nu tror jag att de flesta dashcam drar mindre än 2A visserligen men det är inte obetydlig effekt från dashcam och Teslas 12V-batteri är inte lika stort som i fossilbilar.HelectriC skrev:tror inte att en Dashcam klarar att slita ut det, den är på 5V
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
spec säger max 4.8W, men antar att det är lägre när bilen är parkerad och kamerorna inte går kontinuerligt.Svenssons skrev:Om det är 5V och 2A så drar den 10W eller 240 Wh per dag. Om batteriet är på 20 Ah så töms batteriet 1 gång per dag bara av dashcamen. Nu tror jag att de flesta dashcam drar mindre än 2A visserligen men det är inte obetydlig effekt från dashcam och Teslas 12V-batteri är inte lika stort som i fossilbilar.HelectriC skrev:tror inte att en Dashcam klarar att slita ut det, den är på 5V
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Kameran är väl på hela tiden fast det är inte alltid den sparar informationen? Alternativt har du kopplat den så att den endast har ström när bilen är startad så att den drar 0W. Sedan kanske man vill ha en hotspot för att kunna skicka filmerna till molnet och då är det ytterligare last på batteriet.HelectriC skrev:
spec säger max 4.8W, men antar att det är lägre när bilen är parkerad och kamerorna inte går kontinuerligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.