Dumpa Tesla?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

default skrev:
Jag håller med Legato. Men men det sagt ska man ändå kunna förvänta sig en fungerande leverans och serviceorganisation. Det finns inget motsatsförhållande. Man kan ha världens bästa bilar och en fungerande leverans och serviceorganisation.
Man kommer ha det också.
Men man måste ha tålamod och förståelse för att allt inte kommer gå på räls när man bokstavligen förändrar världen.
Såg nyligen en artikel där en anställd hävdade att det fanns gott om anställda på Tesla som faktiskt var infiltratörer från GM, Ford mfl, som aktivt saboterade verksamheten.
Det är enorma krafter som gör allt för att Tesla skall misslyckas. Ändå kan folk inte förstå att Tesla ibland måste agera aggressivt för att hålla sig flytande.
Dom har under årens lopp gjort hundratals om inte tusentals förändringar som rört upp känslor och gjort folk förbryllade. Dom gör det för att överleva och fortsätta växa, inte för att de inte bryr sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5561
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
default skrev:
Jag håller med Legato. Men men det sagt ska man ändå kunna förvänta sig en fungerande leverans och serviceorganisation. Det finns inget motsatsförhållande. Man kan ha världens bästa bilar och en fungerande leverans och serviceorganisation.
Man kommer ha det också.
Men man måste ha tålamod och förståelse för att allt inte kommer gå på räls när man bokstavligen förändrar världen.
Såg nyligen en artikel där en anställd hävdade att det fanns gott om anställda på Tesla som faktiskt var infiltratörer från GM, Ford mfl, som aktivt saboterade verksamheten.
Det är enorma krafter som gör allt för att Tesla skall misslyckas. Ändå kan folk inte förstå att Tesla ibland måste agera aggressivt för att hålla sig flytande.
Dom har under årens lopp gjort hundratals om inte tusentals förändringar som rört upp känslor och gjort folk förbryllade. Dom gör det för att överleva och fortsätta växa, inte för att de inte bryr sig.
Fast det spelar ju ingen roll varför det är som det är, det intressanta för en kund är ju hur det faktiskt är. Och hur bra kunderna tycker det är kommer ju i förlängningen bestämma hur bra det går för företaget.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
default skrev:
Jag håller med Legato. Men men det sagt ska man ändå kunna förvänta sig en fungerande leverans och serviceorganisation. Det finns inget motsatsförhållande. Man kan ha världens bästa bilar och en fungerande leverans och serviceorganisation.
Man kommer ha det också.
Men man måste ha tålamod och förståelse för att allt inte kommer gå på räls när man bokstavligen förändrar världen.
Såg nyligen en artikel där en anställd hävdade att det fanns gott om anställda på Tesla som faktiskt var infiltratörer från GM, Ford mfl, som aktivt saboterade verksamheten.
Det är enorma krafter som gör allt för att Tesla skall misslyckas. Ändå kan folk inte förstå att Tesla ibland måste agera aggressivt för att hålla sig flytande.
Dom har under årens lopp gjort hundratals om inte tusentals förändringar som rört upp känslor och gjort folk förbryllade. Dom gör det för att överleva och fortsätta växa, inte för att de inte bryr sig.
Hade dom velat lösa det så hade dom kunnat lösa det innan de lanserade Model 3, något säger mig att dom visste att dom skulle sälja många bilar. Och är det problem med att få igång det egna servicenätverket så kan dom gå i andra tillverkares fotspår och starta samarbeten med verkstadskedjor för att lösa enklare problem och låta SC lösa det som kräver utbildning av personal.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Beigler »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
default skrev:
Jag håller med Legato. Men men det sagt ska man ändå kunna förvänta sig en fungerande leverans och serviceorganisation. Det finns inget motsatsförhållande. Man kan ha världens bästa bilar och en fungerande leverans och serviceorganisation.
Man kommer ha det också.
Men man måste ha tålamod och förståelse för att allt inte kommer gå på räls när man bokstavligen förändrar världen.
Såg nyligen en artikel där en anställd hävdade att det fanns gott om anställda på Tesla som faktiskt var infiltratörer från GM, Ford mfl, som aktivt saboterade verksamheten.
Det är enorma krafter som gör allt för att Tesla skall misslyckas. Ändå kan folk inte förstå att Tesla ibland måste agera aggressivt för att hålla sig flytande.
Dom har under årens lopp gjort hundratals om inte tusentals förändringar som rört upp känslor och gjort folk förbryllade. Dom gör det för att överleva och fortsätta växa, inte för att de inte bryr sig.
Fast det spelar ju ingen roll varför det är som det är, det intressanta för en kund är ju hur det faktiskt är. Och hur bra kunderna tycker det är kommer ju i förlängningen bestämma hur bra det går för företaget.
Spelar det verkligen ingen roll för dig? Om det stämmer att konkurenterna aktivt saboterar för ett företag som äntligen går mot strömmen (och oljemiljonerna) så är åtminstone jag beredd att ha ett betydligt större tålamod. Annars lyckas ju deras sabotage och det onda har segrat.

Jag är inte heller alltid 100% nöjd med att inte kunna ringa service. Men jag lovar dig att jag hade varit än mer missnöjd om jag köpt en bil med tweekade utsläppsvärden...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
default skrev:
Jag håller med Legato. Men men det sagt ska man ändå kunna förvänta sig en fungerande leverans och serviceorganisation. Det finns inget motsatsförhållande. Man kan ha världens bästa bilar och en fungerande leverans och serviceorganisation.
Man kommer ha det också.
Men man måste ha tålamod och förståelse för att allt inte kommer gå på räls när man bokstavligen förändrar världen.
Såg nyligen en artikel där en anställd hävdade att det fanns gott om anställda på Tesla som faktiskt var infiltratörer från GM, Ford mfl, som aktivt saboterade verksamheten.
Det är enorma krafter som gör allt för att Tesla skall misslyckas. Ändå kan folk inte förstå att Tesla ibland måste agera aggressivt för att hålla sig flytande.
Dom har under årens lopp gjort hundratals om inte tusentals förändringar som rört upp känslor och gjort folk förbryllade. Dom gör det för att överleva och fortsätta växa, inte för att de inte bryr sig.
Fast det spelar ju ingen roll varför det är som det är, det intressanta för en kund är ju hur det faktiskt är. Och hur bra kunderna tycker det är kommer ju i förlängningen bestämma hur bra det går för företaget.
Klart det spelar roll. Förstår man varför så slipper man ödsla energi på att vara irriterad och upprörd.
Men visst, många tänker inte så långt. De vill bara att deras eget lilla problem skall åtgärdas omedelbums. Då får de tyvärr lida lite nu, det är ofrånkomligt när man stöper om en hel verksamhet.
Skulle dock tro att det kommer förbättras ganska snabbt nu när man går från "brandsläckning" där det varit fokus på de som skriker högst på telefon/IRL, till något mer organiserat där man planerar och bokar in enligt beställningar i appen. De som jobbar med service får helt enkelt göra just det, istället för att förklara x och y på telefon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5561
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

Beigler skrev:
Spelar det verkligen ingen roll för dig? Om det stämmer att konkurenterna aktivt saboterar för ett företag som äntligen går mot strömmen (och oljemiljonerna) så är åtminstone jag beredd att ha ett betydligt större tålamod. Annars lyckas ju deras sabotage och det onda har segrat.

Jag är inte heller alltid 100% nöjd med att inte kunna ringa service. Men jag lovar dig att jag hade varit än mer missnöjd om jag köpt en bil med tweekade utsläppsvärden...
Nej det spelar ingen roll, jag har köpt en bil för X kr och har då förväntningar på vad jag skall få tillbaka för att köpet skall ha varit värt kostnaden. Lever de inte upp till det förväntade väljer jag helt enkelt något annat nästa gång.
taliz skrev:
Klart det spelar roll. Förstår man varför så slipper man ödsla energi på att vara irriterad och upprörd.
Men visst, många tänker inte så långt. De vill bara att deras eget lilla problem skall åtgärdas omedelbums. Då får de tyvärr lida lite nu, det är ofrånkomligt när man stöper om en hel verksamhet.
Skulle dock tro att det kommer förbättras ganska snabbt nu när man går från "brandsläckning" där det varit fokus på de som skriker högst på telefon/IRL, till något mer organiserat där man planerar och bokar in enligt beställningar i appen. De som jobbar med service får helt enkelt göra just det, istället för att förklara x och y på telefon.
Få personer kommer acceptera dålig service för att de tycker synd om stackars Tesla som måste växa snabbt och inte hinner med. Man har köpt en produkt och är man inte nöjd med vad man fått för pengarna kommer man rösta med plånboken så att nästa bil blir något annat. Därför är det viktigt för Tesla att snabbt se till att lösa de problem de har med service, annars tappar de framtida försäljning.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Delta »

Om alla kunder är supernöjda är det inte samma sak som att det kommer att gå superbra för Tesla. Kostnaden för att göra alla supernöjda är superhög. Det kräver en helt enorm stab av utbildade personer som ska ringa och i halvtimmeslånga samtal gulla med kunderna och trösta dem om en karosspringa skiljer 0,73 mm på höger eller vänster sida eller om någon lysdiod i bromslyset lyser lite svagare än de andra.

Sådana problem ska lösas vid designarbetet och prioriteras ned av serviceavdelningen. Kunden gnäller som ett litet barn om inte allt är perfekt. Det går inte att lösa på en serviceverkstad eller av en kringresande Ranger.

Min uppmaning till kunderna är: Väx Upp och följ istället Teslas resa som företag. :P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

Delta skrev:
Om alla kunder är supernöjda är det inte samma sak som att det kommer att gå superbra för Tesla. Kostnaden för att göra alla supernöjda är superhög. Det kräver en helt enorm stab av utbildade personer som ska ringa och i halvtimmeslånga samtal gulla med kunderna och trösta dem om en karosspringa skiljer 0,73 mm på höger eller vänster sida eller om någon lysdiod i bromslyset lyser lite svagare än de andra.

Sådana problem ska lösas vid designarbetet och prioriteras ned av serviceavdelningen. Kunden gnäller som ett litet barn om inte allt är perfekt. Det går inte att lösa på en serviceverkstad eller av en kringresande Ranger.

Min uppmaning till kunderna är: Väx Upp och följ istället Teslas resa som företag. :P
Jag tror du behöver läsa tråden igen för vad jag kan se så handlar inte denna tråden om några kaross springor. Känns som du helt missuppfattat till tråden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Som jag fattar denna tråd så handlar det om avsaknad av återkoppling på en del saker som upptäckts på en bil som köpts privat i andra hand. Det gäller dels registreringsuppgifter som antagligen är korrekta utifrån den bil som köptes från Tesla, dels fel beklädnad på en stolpe som kan ha varit fel från leverans till förra ägaren och dels knisslande ljud.

Som jag uppfattar har egentligen inget serviceärende bokats för att åtgärda dessa saker utan istället har förfrågningar gjorts för hur det kan ha blivit på detta sätt och om Tesla skulle kunna åtgärda felen. Knisslande ljudet åtgärdas troligen enkelt om man bokar en tid och kommer in med bilen. Beklädnaden måste troligen Tesla SC kolla på och det är nog troligen inget som går garantin, mer en felleverans till förra ägaren om inte såg/brydde sig om det om det nu varit från början. Dragkroken är en beställning av krok till bilen även ifall den redan fysiskt sitter på. Vet att Tesla inte helst vill göra detta av någon anledning. Det som krävs i detta fall låter som en inregistrerat samt mjukvaruppdatering.

Bristande återkoppling beror troligen på en kombination av högt tryck på SC och att Tesla SC inte snabbt kunnat svara på frågorna som de fått. Vill man åtgärda problemen och är beredd att betala är det bara att boka tid till service center och ta in bilen. Går alltid tacka nej till olika delar när man får reda på kostnaden. Att istället säga att vi här på forumet skall agera mot Tesla är inte en lösning på trådskaparens problem men jag hoppas att personen i fråga nu fått en bättre förståelse vad som kan göras för att komma vidare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Det antyds att serviceförfrågan på nätet eller via app skulle vara något unikt för tesla. Vilka bilar har ni haft innan? Serviceförfrågan via mail är väl standard hos alla sedan flera år.
I en volvo trycker man på "beställ service" på skärmen och blir då kontaltad på det sätt man anmält i appen. Via mail t.ex. Tycker systemet med personlig servicetekniker fungerar bra. Tesla borde ta efter det.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Det antyds att serviceförfrågan på nätet eller via app skulle vara något unikt för tesla. Vilka bilar har ni haft innan? Serviceförfrågan via mail är väl standard hos alla sedan flera år.
I en volvo trycker man på "beställ service" på skärmen och blir då kontaltad på det sätt man anmält i appen. Via mail t.ex. Tycker systemet med personlig servicetekniker fungerar bra. Tesla borde ta efter det.
Via mail Var lösningen tidigare men Tesla ändrade förfarandet till Webbformulär och via app istället, antagligen för att minska på tiden som Service center lägger på att svara på mail. Återkoppling från Tesla kan fortfarande ske genom mail eller telefon/SMS.

Jag tycker nya systemet fungerar bra, faktiskt bättre än tidigare. Kan förstå att det kan bli problem om man vill kunna ställa frågor direkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Dream99 »

Läser idag att Tesla fixar en bugg i Dog Mode (tog två dagar).
Vilken annan biltillverkare gör det?

Jag har inte fått min bil ännu (två veckor kvar). Jag avbröt leasing på min nuvarande bil (Volvo XC60 T8) efter att ha provkört min brors Model 3. Min hybrid kändes plötsligt väldigt gammal och ineffektiv.

Jag förstod också att jag kommer lägga en enorm summa pengar på något som jag om 3 år inte har en susning kommer vara värd. Jag har även funderat länge på vad som händer om bilen går sönder etc.

Men jag valde Tesla ändå för att jag vill vara med i framkant av omställningen i bilindustrin.

Jag gjorde samma resa när jag byta från PC till Apple i början på 2000. Det är både fördelar och nackdelar.

Jag tror att äga en Tesla idag kräver att man köper att det går upp och ned. Tesla är inte redo för ”vanliga” kunder ännu.
Model X - 2019
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av juristen »

Det vore en sak om de inte hann med att anpassa supporten efter att kundkretsen ökat drastiskt,det skulle jag kunna förstå. Men här är det ju så att de dragit NER på supporten, de försöker ju inte ens komma ikapp!

Hur mycket man än gillar Tesla så måste service och kundtjänst fungera. Man måste kunna lita på att tillverkaren finns där om man behöver dem och att man får hjälp inom rimlig tid. Det går inte att sälja premiumbilar och snåla på supporten.

Jag är själv jäkligt less på att återbetalningen av utlägg för drivmedel och att mina ersättningsdäck ännu inte ordnats. Jag blev lovad detta i början på juni och jag har inte hört ett knyst från Teslas sida, trots att jag stött på per mail flera gånger.

Det måste väl vara helt ointressant om man är direktkund hos Tesla och köpt bilen ny, eller om man köpt en begagnad privat. De här sakerna ska fungera ändå. Tesla måste vårda sitt varumärke.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Klart det spelar roll. Förstår man varför så slipper man ödsla energi på att vara irriterad och upprörd.
Men visst, många tänker inte så långt. De vill bara att deras eget lilla problem skall åtgärdas omedelbums. Då får de tyvärr lida lite nu, det är ofrånkomligt när man stöper om en hel verksamhet.
Skulle dock tro att det kommer förbättras ganska snabbt nu när man går från "brandsläckning" där det varit fokus på de som skriker högst på telefon/IRL, till något mer organiserat där man planerar och bokar in enligt beställningar i appen. De som jobbar med service får helt enkelt göra just det, istället för att förklara x och y på telefon.
Få personer kommer acceptera dålig service för att de tycker synd om stackars Tesla som måste växa snabbt och inte hinner med. Man har köpt en produkt och är man inte nöjd med vad man fått för pengarna kommer man rösta med plånboken så att nästa bil blir något annat. Därför är det viktigt för Tesla att snabbt se till att lösa de problem de har med service, annars tappar de framtida försäljning.
Läste du vad jag skrev? De är redan på god väg att åtgärda problemet.
Jag tror också de flesta är kloka nog att inse att gräset inte är grönare någon annanstans. ”Paketet” Tesla erbjuder är ingen i närheten av att kunna matcha.

Vi kan ju förövrigt ta Esmir som hade motorras i Tyskland härom veckan som exempel. Tesla bytte motorn på ett par dagar.
Lycka till att få så snabb åtgärd någon annanstans. Hade motorn i en Volvo, Audi, BMW, you name it, rasat hade det troligen tagit många veckor om inte månader att åtgärda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5561
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Läste du vad jag skrev? De är redan på god väg att åtgärda problemet.
Jag tror också de flesta är kloka nog att inse att gräset inte är grönare någon annanstans. ”Paketet” Tesla erbjuder är ingen i närheten av att kunna matcha.

Vi kan ju förövrigt ta Esmir som hade motorras i Tyskland härom veckan som exempel. Tesla bytte motorn på ett par dagar.
Lycka till att få så snabb åtgärd någon annanstans. Hade motorn i en Volvo, Audi, BMW, you name it, rasat hade det troligen tagit många veckor om inte månader att åtgärda.
Är de på väg att åtgärda problemet? Ett av problemen kanske, lösningen som den ser ut nu innebär dessutom en systematisk försämring av servicen. Med bara nuvarande form av app/hemsida finns det ju 0 vägar att efter skapat ärende få uppföljning eller kontakt. Det finns dessutom gott om problem med Tesla service som är en policyfråga där de dragit in på den med flit.

Paketet är ju rent subjektivt, för många kommer kundservicen väga tyngre än hos andra samtidigt som andra delar är mindre viktiga för dem. Man måste helt enkelt få valuta för pengarna, olika personer kommer då acceptera olika nivåer av service då de prioriterar olika saker. Jag tycker fortfarande det är värt det, men det är ju för jag rent subjektivt tycker annat är viktigare.

En kund skall ju dock inte behöva bry sig om varför företaget inte levererar, det är ju resultatet som betyder något. Jag kan ju inte leverera något dåligt till kunder på jobbet med massa undanflykter och förvänta mig att de skall vara okej med det.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Dream99 »

Kan det vara så att man inte ”drar ned” på supporten utan att man strukturerar om den så att den ska fungera bättre? Som all omstrukturering så är det stökigt innan man hittar rätt.

Tesla gör inte som alla andra och man kanske vill bygga en service på ”sitt” sätt och har inte hittat dit ännu.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av TechNerd »

Nu talar jag av erfarenhet från annan service(it), det finns en klar fördel att låta användarna/kunderna göra sina egna ärenden. Dels för att då blir alla registrerade rätt och allt kan tas i rätt ordning - och inget missas som verkar ha gjorts här i ts fall. Där låter det som att det har gått runt postat-lappar mellan folk istället för att registrera det riktigt.

Men tror nog att de kommer att bli tvungna att ha någon form av muntlig kanal i detta också där kunderna kan ventilera etc också. Det kanske de redan gör idag fast det är Tesla som ringer upp efter ärendet i app/webb?
Men när man känner sig övergiven för att inget händer ex så vill man kunna kontakta för att få lite besked.

Min känsla är alltså att de är på rätt spår, men de kanske måste skruva tillbaks lite människor sen att kunna prata med också.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Legato »

Dream99 skrev:
Kan det vara så att man inte ”drar ned” på supporten utan att man strukturerar om den så att den ska fungera bättre? Som all omstrukturering så är det stökigt innan man hittar rätt.

Tesla gör inte som alla andra och man kanske vill bygga en service på ”sitt” sätt och har inte hittat dit ännu.
Jag tror det är helt korrekt. Personligen tycker jag också det är helt rätt väg att gå att göra allt online. Blir mycket effektivare och rättvisare än att ha ett system där den som "skriker högst" via telefon prioriteras.

Jag tror dock problemet är att man samtidigt vill dra ner kostnader och därför är underbemannade. Det är en svår balans, bolaget går ju med förlust och den måste vändas. Frågan är om folk skulle föredra att bilarna var avsevärt dyrare men med bättre tillgång till service/support?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5561
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Jag tror det är helt korrekt. Personligen tycker jag också det är helt rätt väg att gå att göra allt online. Blir mycket effektivare och rättvisare än att ha ett system där den som "skriker högst" via telefon prioriteras.

Jag tror dock problemet är att man samtidigt vill dra ner kostnader och därför är underbemannade. Det är en svår balans, bolaget går ju med förlust och den måste vändas. Frågan är om folk skulle föredra att bilarna var avsevärt dyrare men med bättre tillgång till service/support?
Jag håller med, jag gillar också online och jag förväntar mig att Tesla kommer fortsätta bygga ut appen/hemsidan med fler valmöjligheter osv. Tror också som dig att de försöker dra ned på kostnader, det verkar de göra på flera områden inom service. Framtiden får utvisa om de lyckas med bedriften att erbjuda bra service med mindre kostnader.

Jag vänder mig bara emot att man skall ha överseende när företag levererar något dåligt ”för att de är i förändringsfas” eller ”skakar om marknaden” osv. Jag har ju en ren affärsförbindelse med Tesla, jag ger dem X kronor och de ger mig en bil + det mjuka runt omkring, det är inga känslor för företaget Tesla inblandat där, tror jag på företaget Tesla så köper jag aktier.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Kanske skulle Tesla sälja till ett servicepaket där kunden får extra personligservice? De skulle kunna ha en personlig service person som du alltid lan kontakta och som är din röst inne i företaget. Då skulle de som vill ringa och prata med någon kunna få göra det och vi andra slipper ”betala” för det.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Delta »

LarsL skrev:
Kanske skulle Tesla sälja till ett servicepaket där kunden får extra personligservice? De skulle kunna ha en personlig service person som du alltid lan kontakta och som är din röst inne i företaget. Då skulle de som vill ringa och prata med någon kunna få göra det och vi andra slipper ”betala” för det.
En personlig servicetekniker låter ju bra, men kostnaden för arbetsgivaren är inte försumbar.

Utgiften för en internutbildad kompetent person är säkert ca. 1 mille /år. Om en sådan person har 200 ”egna” kunder får kostnaden delas mellan dessa. Med alla frågor som ställs och som belastar organisitionen internt, så blir det säkert en kostnad med lite vinstpåslag ca 10000 + moms. Vem betalar detta för att få personlig service?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Delta skrev:
LarsL skrev:
Kanske skulle Tesla sälja till ett servicepaket där kunden får extra personligservice? De skulle kunna ha en personlig service person som du alltid lan kontakta och som är din röst inne i företaget. Då skulle de som vill ringa och prata med någon kunna få göra det och vi andra slipper ”betala” för det.
En personlig servicetekniker låter ju bra, men kostnaden för arbetsgivaren är inte försumbar.

Utgiften för en internutbildad kompetent person är säkert ca. 1 mille /år. Om en sådan person har 200 ”egna” kunder får kostnaden delas mellan dessa. Med alla frågor som ställs och som belastar organisitionen internt, så blir det säkert en kostnad med lite vinstpåslag ca 10000 + moms. Vem betalar detta för att få personlig service?
Det låter ju rimligt. Du får en personlig service kontakt som du kan ställa dumma frågor och tjata lite om missmatchade inredningsdetaljer för 10 000kr/år.

Vi har (haft) den tjänst på mitt jobb. Den delen är faktiskt självförsörjande om jag förstått rätt. (Edit: vårat serviceavtal är betydligt dyrare, så klart.)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Delta skrev:
LarsL skrev:
Kanske skulle Tesla sälja till ett servicepaket där kunden får extra personligservice? De skulle kunna ha en personlig service person som du alltid lan kontakta och som är din röst inne i företaget. Då skulle de som vill ringa och prata med någon kunna få göra det och vi andra slipper ”betala” för det.
En personlig servicetekniker låter ju bra, men kostnaden för arbetsgivaren är inte försumbar.

Utgiften för en internutbildad kompetent person är säkert ca. 1 mille /år. Om en sådan person har 200 ”egna” kunder får kostnaden delas mellan dessa. Med alla frågor som ställs och som belastar organisitionen internt, så blir det säkert en kostnad med lite vinstpåslag ca 10000 + moms. Vem betalar detta för att få personlig service?
Det låter ju rimligt. Du får en personlig service kontakt som du kan ställa dumma frågor och tjata lite om missmatchade inredningsdetaljer för 10 000kr/år.

Vi har (haft) den tjänst på mitt jobb. Den delen är faktiskt självförsörjande om jag förstått rätt.
Det låter lite som ett betalalternativ till att lägga upp en tråd här på forumet...

Om man inte få några andra fördelar än att ha någon att tjafsa med så ser jag inte meningen med funktionen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Släng in en gratis service per år också?

Jag har inget intresse av den här tjänsten själv men andra verkar vilja ha den. Vore ju bra om de kunde betala vad det kostar, så att jag slipper. För mig räcker det med en online bokningsservice där jag kan välja tid själv.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Släng in en gratis service per år också?

Jag har inget intresse av den här tjänsten själv men andra verkar vilja ha den. Vore ju bra om de kunde betala vad det kostar, så att jag slipper. För mig räcker det med en online bokningsservice där jag kan välja tid själv.
Hade räckt för mig också om den

1) Hade funkat att boka i (fick det att funka till slut genom att ta bort svenska tecken)

2) Om man kunnat se status på sin service. Min endagsfix av frunk slutade i två veckor på SC, fick ett sms någon gång då och då, men kunde aldrig tex fråga efter en prognos.

3) Om de faktiskt fixade det man hade problem med på servicen. Gula kanten väntar verktyg, vibrationer väntar permanent lösning, fel på batteriindikator fick jag lösa själv (OTA)... och om man inte skapade nya fel när man fixade gamla, feljusterad torkare efter fix av frunk, ingen lucka till nödöppningen av frunk osv

Men visst, om punkt 1-3 funkar så har jag inget alls emot dagens lösning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar