Ett bra exempel på detta är vad som hände mig sist. Jag körde hem på en väg som jag kan in och utantill. Plötsligt larmade bilen för korsande vilt. Grejen var bara att det inte alls var ett vilt djur utan en häst som hade fått lite fnatt och som galopperade emot mig i halvmörkret. Då är det ju superbra att bilen varnar och tvärnitar kan man tycka. Man kan till och med bli impad att bilen fattade det. Men hästen var i sin hage och det var ett elstängsel mellan hästen och vägen, ingen som helst fara att hästen skulle korsa vägen. Jag visste det, hästen visste det (de brukar busa lite ibland), men bilen reagerade bara på det den såg. Den kunde inte göra samma bedömning som jag gjorde, nämligen att det var okej att ignorera hästen. Bilen vet inte vad ett elstängsel är och den kunde förmodligen inte ens se skillnaden mellan häst och älg. Hade det däremot varit en älg hade jag varit superglad om bilen hade reagerat som den gjorde. För älgen hade nog skitit i elstängslet också. Men nu var det så att bilen på grund av sitt agerande lika väl hade kunnat orsaka en krock om någon hade kört bakom mig. Nu var jag tack och lov ensam och körde dessutom inte särkilt fort.Gustafsson skrev:Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.
Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.
Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt
Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.
FSD ? - Not so much...
Sådana här situationer är svåra att lösa, de är otroligt komplexa för en dator och kräver massor med data och kunskap om omgivningen som inte har så mycket med själva bilkörandet att göra och som inte går att inhämta via sensorer. Men för en människa är sånt här en no-brainer.