Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Vi har fått många förslag på sämsta elbilsstaden men bara enstaka till bästa... behöver fler där!
Jag skulle vilja slå ett slag för Varberg som utmärker sig med flera 400V 32A och normalladdare runt om i tätorten. Och detta i en kommun med bara 27 500 invånare (Wikipedia). Laddinfrastrukturen i Varberg påminner om den som man normalt hittar i betydligt mer elbilserfarna norska kommuner. Men om vi vill nominera Varberg bör det nämnas att man alltså bara har laddare i tätorten - det är en geografiskt stor kommun och i kommunens småorter finns det ingenting. Osäker på hur detta står sig i jämförelse med andra svenska kommuner, men det är iallafall den absolut bästa stad jag har besökt ur laddhänseende. Var positivt överraskad när jag körde därifrån.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Jag kan meddela att jag håller koll på den här tråden löpande och antecknar samtliga förslag både på både bästa och sämsta elbilsstad och det finns rätt gott om kandidater på bägge utmärkelserna.
Vidare så kollar jag samtliga kandidater på uppladdning.nu, hur utbudet ser ut, var laddplatserna är placerade och antecknar även lite om folkmängd osv. I vissa fall (som Strängnäs idag exempelvis) tänker jag ringa runt till kommunerna och höra hur möjligheterna till laddning för elbilar ser ut.

När jag började kolla på det här trodde jag faktiskt Göteborg var givna toppkandidater men nu inser jag att det finns massor av städer och samhällen där man inte ens kan komma åt ett vanligt schukouttag så vinnaren i kategorin "sämsta" blir nog en hård strid. Men visst, största staden som är totalt utan laddmöjligheter bör ha goda chanser till jumbopriset.

Kategorin "bästa" finns faktiskt en del bra kandidater, exempelvis Jönköping och Östersund. Här är många fler faktorer att ta hänsyn till men tillgång till både chademo, ccs och 3-fas med fast kabel typ1 och typ 2 är ju minimikrav. Sen är ju placeringen otroligt viktig. Om man kommer till en stad för första gången siktar de flesta mot centrum och oftast hamnar man på en parkering på ett torg eller i absolut närhet till ett torg. Och det är förstås här destinationsladdare ska finnas, inte i form av ett 3-fas uttag på baksidan av en fabrikslokal. I Göteborgs fall är det ju rent beklämmande att varken Focushuset, Tomtegatan eller Nordstan har laddplatser. Dessutom måste givetvis platserna vara så väl skyltade att ingen fossilbil ställer sig där av misstag.

Ungefär så tänker jag mig kraven. Vilka städer eller kommuner eller samhällen som kan bli vinnare respektive förlorare får vi väl hålla lite öppet tills vidare.

Vem som delar ut priset spelar mindre roll för mig men jag ställer förstås gärna upp om det blir hyfsat nära i avstånd. Kan dessvärre bara bidra med tyngd men inget kändisskap.... :roll:

Och håller med Tibor om att uttrycket "miljöbil" bör undvikas, det kan ju innefatta lite allt möjligt. "Elbil" eller "Batteribil" är mer rättvisande.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kan väl nominera Gävle som en av toppkandidaterna ändå.. utan att själv ha erfarenhet av stadens uttag än, så ser det rätt bra ut på uppladdat.se.
Dels en SC vid E4... sen ett par CHAdeMo i stan, flertalet Mode-3, Type-1 och Mode-3, Type-2 centralt nån CCS EU och ett par vanliga 10A. De flesta verkar fungera och är gratis.

Även i Valbo, strax utanför Gävle finns det stolpar vid köpcentrat/IKEA.. några verkar vara shoppingcircle's som är avstängda men 100m längre bort finns det 2 till platser med 10A, som dock kostar.. betalas via SMS-kod.

Jag tycker det i allafall verkar rätt så bra för en stad med knappt 100k innevånare.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Datordoktorn skrev:
Och håller med Tibor om att uttrycket "miljöbil" bör undvikas, det kan ju innefatta lite allt möjligt. "Elbil" eller "Batteribil" är mer rättvisande.
"Framtidsbil" då? Vi måste ju tro på oss själva..

Batteribil är så tanigt på något sätt. För folk som inte riktigt satt sig in i de olika typerna av alternativ drivlina så blir "elbil" eller "batteribil" så otroligt specifikt och abstrakt. Hur berörd skulle du bli som kommuninvånare om "Asfaltsföreningen" proklamerade att din kommun vann jumbopriset "Årets största diameter på gruskornen i asfalten", jämfört med det lite bredare "Sveriges sämsta kommunala vägar"?

Eller om "Hästhovs-föreningen" sa att din kommun var "Årets sämsta på hästhovsförvaltning", jämfört med det bredare "Årets hästhatare"?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Årets fossilbilskramare
Årets sämsta framtidsstad
Årets sämsta ladd-stad
Årets bakåtsträvare

Fler förslag? :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Kan väl nominera Gävle som en av toppkandidaterna ändå.. utan att själv ha erfarenhet av stadens uttag än, så ser det rätt bra ut på uppladdat.se.
Lustigt, jag funderade på att nominera Gävle till en jumboplacering om det inte hade varit för 32A-laddaren på slottstorgsparkeringen i centrum. Har varit där två gånger och åkt därifrån i vredesmod efter den obefintliga laddinfrastrukturen. Inget av de två hotellen jag bodde på hade möjlighet till normalladdning eller kunde hjälpa till att ordna detta trots att jag kontaktade dem i förväg. Fick parkera min P85D på en icke-upplyst ruta omgiven av buskage på parkeringsplatsen på slottstorget några kvarter från hotellet, där kommunen satt upp en 32A-laddare. I övrigt finns ingenting i stan, som för övrigt är ganska stor, förutom Teslas superladdare i Gävlebro - men den är ju inte så mycket kommunens förtjänst mer än att de inte nekat bygglov (som Ljungby kommun gjort).
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Har nu roat mig med att göra en genomgång på uppladdning.nu för de olika hittills inkomna förslagen i bägge kategorierna.

I sämsta utmärker sig Hässleholm på ett remarkabelt sätt. Hade det inte varit för att jag klart och tydligt ser järnvägsspåren skulle jag börja fundera på om elektriciteten ens gjort sitt inträde i byn.

I bästa blev jag nästan chockad när jag zoomade in på Östersund. Otroligt utbud av laddmöjligheter och de allra flesta med fast kabel. Har svårt att tänka mig att någon stad kan slå det här.

Ska försöka ringa till bägge kommunerna imorgon, Hässleholm för att höra om de hört talas om elbilar och till Östersund för att höra hur deras betalningslösningar på snabbladdarna ser ut.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Herr X skrev:
joel80 skrev:
Lustigt, jag funderade på att nominera Gävle till en jumboplacering om det inte hade varit för 32A-laddaren på slottstorgsparkeringen i centrum. Har varit där två gånger och åkt därifrån i vredesmod efter den obefintliga laddinfrastrukturen. Inget av de två hotellen jag bodde på hade möjlighet till normalladdning eller kunde hjälpa till att ordna detta trots att jag kontaktade dem i förväg. Fick parkera min P85D på en icke-upplyst ruta omgiven av buskage på parkeringsplatsen på slottstorget några kvarter från hotellet, där kommunen satt upp en 32A-laddare. I övrigt finns ingenting i stan, som för övrigt är ganska stor, förutom Teslas superladdare i Gävlebro - men den är ju inte så mycket kommunens förtjänst mer än att de inte nekat bygglov (som Ljungby kommun gjort).

Hahaha.. Jag tyckte det såg rätt bra ut på kartan.. och har ju sett diverse stolpar i stan när man snurrat runt och letat parkering.
Klart att det går att göra mer.. men det finns ju i allafall lite alternativ för laddning i stan:
Bild

Datordoktorn skrev:
I bästa blev jag nästan chockad när jag zoomade in på Östersund. Otroligt utbud av laddmöjligheter och de allra flesta med fast kabel. Har svårt att tänka mig att någon stad kan slå det här.
Kollade jag också! Imponerande!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Datordoktorn skrev:
I sämsta utmärker sig Hässleholm på ett remarkabelt sätt. Hade det inte varit för att jag klart och tydligt ser järnvägsspåren skulle jag börja fundera på om elektriciteten ens gjort sitt inträde i byn.
Släng ett getöga på Motala också - kommunen är enligt Wikipedia nästan dubbelt så stor som Hässleholm men har bara en enda laddplats som McDonalds satt upp och administrerar. Om informationen på uppladdning.nu stämmer så har Motala kommun inte rört en fena för att elbilister ska kunna ladda där.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Klart att det går att göra mer.. men det finns ju i allafall lite alternativ för laddning i stan
Ja, det är därför Gävle klarar sig. Men bli inte ledd att tro att det är en bra stad att besöka som elbilist - har självklart kollat upp alla de tillgängliga laddarna på uppladdning.nu när jag varit där, och i förhållande till hotellen i centrum är det bara en laddplats som är aktuell (Slottstorget). Men även om man parkerar där så måste man fortfarande gå ett par kvarter för att komma till sitt hotell (eftersom hotellen vägrat tillrättalägga för laddning på natten).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Herr X skrev:
Datordoktorn skrev:
Släng ett getöga på Motala också - kommunen är enligt Wikipedia nästan dubbelt så stor som Hässleholm men har bara en enda laddplats som McDonalds satt upp och administrerar. Om informationen på uppladdning.nu stämmer så har Motala kommun inte rört en fena för att elbilister ska kunna ladda där.
Tackar för det utmärkta förslaget!
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Årets fossilbilskramare
Robert Collin?
Datordoktorn skrev:
När jag började kolla på det här trodde jag faktiskt Göteborg var givna toppkandidater men nu inser jag att det finns massor av städer och samhällen där man inte ens kan komma åt ett vanligt schukouttag så vinnaren i kategorin "sämsta" blir nog en hård strid. Men visst, största staden som är totalt utan laddmöjligheter bör ha goda chanser till jumbopriset.
Det finns säkert många städer som har ännu lägre densitet på ladduttag, men jag tycker ändå det är lite mer upprörande att just Göteborg klantat sig så. De har ju ändå försökt, och misslyckats, det är vår näst största stad, och dessutom en stad med egen fordonsindustri (som ändå gjort någon form av försök på laddbara fordon). Inte ok!
Datordoktorn skrev:
Diesellok kanske? :o
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Visby/Gotland. Även om det inte finns så jättemycket i själva Visby, så inbjuder kommunen (hela Gotland) till elbilsåkande även för bilar med kortare räckvidd, med gott om destinationsladdare
Även uthyrning av elbilar.
Elbilslandet Gotland
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Datordoktorn skrev:
Jag filar på lite motiveringar och formuleringar runt de olika kandidaterna.

Min tanke är, på fullt allvar, att vinnaren får en kaktus, en avklippt förlängningskabel och ett inramat diplom med en lagom sarkastisk formulering. Detta överlämnas i stadshuset och förevigas av lokalpress.
+1 :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

bylund skrev:
Visby/Gotland. Även om det inte finns så jättemycket i själva Visby, så inbjuder kommunen (hela Gotland) till elbilsåkande även för bilar med kortare räckvidd, med gott om destinationsladdare
Även uthyrning av elbilar.
Elbilslandet Gotland
Det här är ett alldeles utmärkt exempel där man kan godkänna "Gotland" som kandidat istället för bara staden Visby. Däremot så räcker inte, i mitt tycke, deras lösning till eftersom det finns för få destinationsladdare med fast kabel och att snabbladdningsstationerna är i dyraste laget. Men visst är Gotland duktiga på det här, men som sagt, totalseger tror jag inte det räcker till....

Har för resten idag ringt till Hässleholm, Motala och Östersund.

Trevliga var de allihop och läget är exakt som det ser ut på uppladdning.nu. Ska ringa tillbaka till Motala nästa vecka när den ansvarige för den här typen av frågor är tillbaka.
Varken Hässleholm eller Motalas representant verkade överdrivet lyckliga över nomineringarna men accepterade fakta, de är för dåliga helt enkelt.

I Östersund har man tvärtemot lagt ett jäkla arbete på att ställa upp rätt laddmöjligheter och på rätt ställen dessutom. Samtliga laddmöjligheter, inklusive snabbladdarna, är gratis (ännu så länge, kommer att ändras framöver).

Och kolla den här länken! Östersunds laddmöjligheter och med information om det är ledigt eller upptaget! http://kartor.eniro.se/m/xZtsB

För er som inte zoomat in på Östersund på uppladdning.nu......gör det och förundras över hur långt framme de ligger i det här!
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Datordoktorn skrev:
För er som inte zoomat in på Östersund på uppladdning.nu......gör det och förundras över hur långt framme de ligger i det här!
Kollade igår - min nominering, Varberg, ser blek ut i jämförelse.

Låter du oss rösta på alternativen sen? Jag tycker att den sämsta är väldigt svår... visst Motala är kassa, men befolkningen är bara 40 000 personer. Göteborg däremot är ett regioncentrum som fångar upp folk från hela västra Sverige, och sett ur det perspektivet är Göteborg en given förlorare trots att de har några stycken normalladdare i stan.
Jag följer massor av diskussioner i Norge, och frustrationen är precis lika stor hos norrmännen, som gärna har Göteborg som utflyktsmål, då det relativt korta avståndet från Oslo tillåter dagsturer dit. I Göteborg har man satt upp en skylt där Göteborgs energi stolt proklamerar sin elbilssatsning - jag tror inte ens att de förstått att den är rakt igenom undermålig och pinsam för en stad i den storleken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag föreslår att vi, när vinnaren respektive förloraren koras, ger rekommendationer om utflyktsmål till Sveriges elbilsförare. I vinnarstaden kan vi rekommendera trevliga utflyktsmål, övernattningsställen med möjlighet till elbilsladdning och trevliga platser att äta på. Detta hjälper vinnarkommunen, via lokalpressen, att bygga lojalitet och acceptans för sin satsning lokalt.

Samtidigt rekommenderar vi elbilsförare att köra förbi förlorarkommunen när man är på semester och stanna i nästa stad längs vägsträckan. Om man arbetar med företag i förlorarkommunen, rekommenderas att man förlägger konferenser och sammankomster i grannkommunen. Detta kan hjälpa till att skapa en press på kommunen att få till stånd en förändring.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Första halvan, med vinnarstaden håller jag med om.

Men att förtala förlorarstaden ger inte så mycket. Istället kan vi visa dem hur vinnarstaden tjänar på sina laddstationer. Hellre morot än mobbning...
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Absolut så får vi hålla någon slags omröstning eller liknande framöver, nu är det bara nomineringar och undersökande arbete. Jag skulle gärna se att vi låter den här tråden rulla på till bortåt november innan vinnarna och förlorarna presenteras och belönas. Sen skriver ihop någon klurig formulering/motivering för de 3 bästa i varje kategori.

Och håller med dig, Göteborg måste på något sätt uppmärksammas på hur genant dåliga både svenska och norska elbilsägare tycker att de är. Fast ända fram till seger tror jag inte de räcker men det får en omröstning avgöra.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag skulle vilja nominera Oskarshamn för enligt uppladdning.nu finns bara 2 st 230V 16A Schuko i tätorten och Oskarshamn med sina 3 kärnkraftverk (2603 MW) är en av det största elproducenterna i landet och ganska klent utrustade med möjlighet att ladda "riktiga" bilar.

Ute på OKG finns några hundra elstolpar men är begränsade till 4 timmar och är mer tänkt att användas till vanliga motorvärmare.

Finns möjlighet att ladda på Hotel Corallen men tyvärr bara 230V 10A Schuko samt inne på terminalen till Gotlandsfärjan CHAdeMO plug man kan bara nås om man skall åka över till Visby.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja att just Oskarshamn är så dålig för elbilar är lite ironiskt. :roll:
leiflodde skrev:
inne på terminalen till Gotlandsfärjan CHAdeMO plug man kan bara nås om man skall åka över till Visby.
:shock: Vänta nu! Säger du att det finns CHAdeMO laddare vid färjeterminalen?! Den står inte med på uppladdning.nu! :o Jag som avstod från en resa med den färjan (delvis) pga saknad CHAdeMO laddare!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

TiborBlomhall skrev:
Ja att just Oskarshamn är så dålig för elbilar är lite ironiskt. :roll:
leiflodde skrev:
inne på terminalen till Gotlandsfärjan CHAdeMO plug man kan bara nås om man skall åka över till Visby.
:shock: Vänta nu! Säger du att det finns CHAdeMO laddare vid färjeterminalen?! Den står inte med på uppladdning.nu! :o Jag som avstod från en resa med den färjan (delvis) pga saknad CHAdeMO laddare!

Hitta den på http://chargemap.com/points/details/des ... oskarshamn och ser ut finnas innanför staket.

Hadde samma problem i Europa med att man måste kolla på olika sidor för att hitta allt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är nog Clevers stolpe.
ImageUploadedByTapatalk1438950267.880870.jpg
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

danni skrev:
Ser ut till att vara det.

Men hur tänkte de om placeringen innan för staketet då missar man ju alla andra som inte skall åka båt och man vill väl sälja ström och tjäna pengar?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

leiflodde skrev:
danni skrev:
Ser ut till att vara det.

Men hur tänkte de om placeringen innan för staketet då missar man ju alla andra som inte skall åka båt och man vill väl sälja ström och tjäna pengar?
Det låter ju märkligt om det är så. Här är en bild från en annan vinkel, ifall det tydliggör läget:
Skriv svar