Då blir ionitys abonnemangslösning än mer ologisk. Laddar man mycket på ionity så att det är lönt med ett abonnemang, ja då riskerar man att få strypta batterier.mati skrev:Om (!) AUDI/VW harför avsikt att sänka laddhastigheten efter för många snabbladdningar så har de väl troligen redan programmerat in detta i bilarna. Det krävs ju inte OTA för det. Porsche säger ju att man ska hålla sig till 50kW-laddning till vardags om man inte vill riskera strypta batterier. Så nånting finns väl där i bakgrunden.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
Förbrukning i verkligheten.
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Förbrukning i verkligheten.
Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.comPapaD skrev:Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.KnightRider skrev:Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron.KnightRider skrev:Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.comPapaD skrev:Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Re: Förbrukning i verkligheten.
Du kan exportera från appen iallafall.Robertrimmevik skrev:Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron.KnightRider skrev:Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.comPapaD skrev:Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Re: Förbrukning i verkligheten.
Tronity funkar med e-tron. Och jag föredrar det framför TeslaFi (data i EU och hela tiden nya tjänster, bland annat koppling till ABRP).Robertrimmevik skrev:Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron.
https://tronity.io/home/nRQy98ryj
(Disclaimer: referrallänk som ger dig och mig gratismånad. Du kan gå in på tronity.io om du inte vill använda länken)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Förbrukning i verkligheten.
Ja jag fick nog bara med resor över 10 km i den statistiken. Här är motsvarande siffror för minst 1 km. Men visst är det så att laddförluster inte är medräknade, enbart all förbrukning när bilen är frånkopplad från laddning.Robertrimmevik skrev:Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.KnightRider skrev:Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
Vi åkte bl.a. ner till Österrike på sportlovet och låg mellan 130-150 på Autobahn med takbox.
Här är den 29 februari som var hemresan från Österrike.
Min bror har en e-tron och de är verkligen fina. Men vi har lägenhet i Zell am See och åker mycket dit så då var Tesla givet för oss. Det är verkligen supersmidigt och jag har även fri SuC.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Real world statistics. Norrbotten sedan ny. Några hundra mil med släpvagn, mestadels landsväg.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förbrukning i verkligheten.
Stockholm sedan mars 2020
Sett över livstid inkl förluster och allt är det 249 dock
Sett över livstid inkl förluster och allt är det 249 dock
P85D svart/svart med gratis SuC
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förbrukning i verkligheten.
F-n vad ni kör, det är ju vad jag har som "livstidsförbrukning" med min XRemuz skrev:Stockholm sedan mars 2020
Sett över livstid inkl förluster och allt är det 249 dock
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers
Snitt 3.81 kWh/mil
Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.
Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers
Snitt 3.81 kWh/mil
Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.
Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Förbrukning i verkligheten.
Märker du stor skillnad om det är 2 minus eller 22 minus?Robertrimmevik skrev:Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers
Snitt 3.81 kWh/mil
Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.
Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern.
Tänkte om värmepumpen inte är så effektiv i sträng kyla så går elvärmen in istället och drar en hel del?
Hur tycker du Quattrosystemet funkar?
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jag fick den här känslan när jag åkte ner. Vi startade på -12 grader(känslan var där 0,1 kWh/mil extra) efter 8 mil blev det runt -18(tyckte det steg ca 0,1 kWh/mil) efter ytterligare 8 mil blev det runt -23( tyckte det steg ca 0,1 kWh/mil)Off Grid Byggaren skrev:Märker du stor skillnad om det är 2 minus eller 22 minus?Robertrimmevik skrev:Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers
Snitt 3.81 kWh/mil
Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.
Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern.
Tänkte om värmepumpen inte är så effektiv i sträng kyla så går elvärmen in istället och drar en hel del?
Hur tycker du Quattrosystemet funkar?
Så min känsla är att -2 till -22 skiljer ungefär 0,3 till 0,4 kWh/mil och att kurvan inte är linjär utan ökar lite mer ju kallare det blir. Så -35 är nog ingen lek.(behåll täckbyxor på)
Quattrosystemet känns stabilt. Märker knappt att man har släp på. A6 allroad som jag hade innan kändes dock mindre hal när man sladdar och leker. Men det blir väll så med SUV och 700kg mer.
-
- Inlägg: 523
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Förbrukning i verkligheten.
Snubblade över denna ADAC test (14/8-20) av förbrukning, laddförluster och räckvidd:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... adac-test/
- IONIQ går som vanligt snålast
- Tesla kommer som vanligt längst
- ZOE 50 fick relativt höga laddförluster men det framgår inte om övriga bilar laddats med AC eller DC.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... adac-test/
- IONIQ går som vanligt snålast
- Tesla kommer som vanligt längst
- ZOE 50 fick relativt höga laddförluster men det framgår inte om övriga bilar laddats med AC eller DC.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Förbrukning i verkligheten.
Ja, ändå så är de ganska dåliga på att bygga snåla elbilar.miksch skrev:Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbrukning i verkligheten.
mati skrev:Ja, ändå så är de ganska dåliga på att bygga snåla elbilar.miksch skrev:Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Förbrukning i verkligheten.
Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Förbrukning i verkligheten.
Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.CrazyGang skrev:Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Ingen uppgift på väglaget. Det är stor skillnad på torr, slät isig väg och skrovlig väg med snö.miksch skrev:Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.CrazyGang skrev:Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Förbrukning i verkligheten.
Har snittat 2,2 kWh/mil på vintersemester med takbox. Senaste 105 milen var det mellan +2 och -12, större delen var det nederbörd i varierat från kraftigt regn till snöfall och modd på vägen, kört inom +/-10 efter hastighetsskyltar (mycket 80 eller 100 väg), med 19 grader i kupén och 18” utan Aero. M3LR ger mig då drygt 30 mil med lite degradering.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Ungefär samma räckvidd som e-tron 55 fast utan takbox då.Elix747 skrev:Har snittat 2,2 kWh/mil på vintersemester med takbox. Senaste 105 milen var det mellan +2 och -12, större delen var det nederbörd i varierat från kraftigt regn till snöfall och modd på vägen, kört inom +/-10 efter hastighetsskyltar (mycket 80 eller 100 väg), med 19 grader i kupén och 18” utan Aero. M3LR ger mig då drygt 30 mil med lite degradering.