Förbrukning i verkligheten.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Om (!) AUDI/VW harför avsikt att sänka laddhastigheten efter för många snabbladdningar så har de väl troligen redan programmerat in detta i bilarna. Det krävs ju inte OTA för det. Porsche säger ju att man ska hålla sig till 50kW-laddning till vardags om man inte vill riskera strypta batterier. Så nånting finns väl där i bakgrunden.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
Då blir ionitys abonnemangslösning än mer ologisk. Laddar man mycket på ionity så att det är lönt med ett abonnemang, ja då riskerar man att få strypta batterier.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av KnightRider »

Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
F20F4E84-4508-4332-8FB0-5A9631E9B021.jpeg
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av PapaD »

Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av KnightRider »

PapaD skrev:
Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.com
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

KnightRider skrev:
Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
F20F4E84-4508-4332-8FB0-5A9631E9B021.jpeg
Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

KnightRider skrev:
PapaD skrev:
Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.com
Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron. :D
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
KnightRider skrev:
PapaD skrev:
Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.com
Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron. :D
Du kan exportera från appen iallafall. :D
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av themax »

Robertrimmevik skrev:
Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron. :D
Tronity funkar med e-tron. Och jag föredrar det framför TeslaFi (data i EU och hela tiden nya tjänster, bland annat koppling till ABRP).

https://tronity.io/home/nRQy98ryj

(Disclaimer: referrallänk som ger dig och mig gratismånad. Du kan gå in på tronity.io om du inte vill använda länken)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av KnightRider »

Robertrimmevik skrev:
KnightRider skrev:
Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
Bilagan F20F4E84-4508-4332-8FB0-5A9631E9B021.jpeg finns inte längre
Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.
Ja jag fick nog bara med resor över 10 km i den statistiken. Här är motsvarande siffror för minst 1 km. Men visst är det så att laddförluster inte är medräknade, enbart all förbrukning när bilen är frånkopplad från laddning.
4A4A0CC5-FF44-4793-8F90-AE82E6C36952.jpeg
Vi åkte bl.a. ner till Österrike på sportlovet och låg mellan 130-150 på Autobahn med takbox.

Här är den 29 februari som var hemresan från Österrike.
F0766DE6-F16E-4B72-BF12-0A48BB24A438.jpeg
Min bror har en e-tron och de är verkligen fina. Men vi har lägenhet i Zell am See och åker mycket dit så då var Tesla givet för oss. Det är verkligen supersmidigt och jag har även fri SuC.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av BrooklynS »

Skärmavbild 2020-12-19 kl. 13.43.11.png
Real world statistics. Norrbotten sedan ny. Några hundra mil med släpvagn, mestadels landsväg.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Remuz »

Stockholm sedan mars 2020

Sett över livstid inkl förluster och allt är det 249 dock
11E6B260-E6C5-42B6-A6CC-8F2CE3728950.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Stockholm sedan mars 2020

Sett över livstid inkl förluster och allt är det 249 dock
F-n vad ni kör, det är ju vad jag har som "livstidsförbrukning" med min X :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers

Snitt 3.81 kWh/mil

Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.

Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Bjelke »

Spännande värre :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers

Snitt 3.81 kWh/mil

Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.

Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern. :)
Märker du stor skillnad om det är 2 minus eller 22 minus?

Tänkte om värmepumpen inte är så effektiv i sträng kyla så går elvärmen in istället och drar en hel del?

Hur tycker du Quattrosystemet funkar?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers

Snitt 3.81 kWh/mil

Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.

Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern. :)
Märker du stor skillnad om det är 2 minus eller 22 minus?

Tänkte om värmepumpen inte är så effektiv i sträng kyla så går elvärmen in istället och drar en hel del?

Hur tycker du Quattrosystemet funkar?
Jag fick den här känslan när jag åkte ner. Vi startade på -12 grader(känslan var där 0,1 kWh/mil extra) efter 8 mil blev det runt -18(tyckte det steg ca 0,1 kWh/mil) efter ytterligare 8 mil blev det runt -23( tyckte det steg ca 0,1 kWh/mil)
Så min känsla är att -2 till -22 skiljer ungefär 0,3 till 0,4 kWh/mil och att kurvan inte är linjär utan ökar lite mer ju kallare det blir. Så -35 är nog ingen lek.(behåll täckbyxor på) :lol:

Quattrosystemet känns stabilt. Märker knappt att man har släp på. A6 allroad som jag hade innan kändes dock mindre hal när man sladdar och leker. Men det blir väll så med SUV och 700kg mer.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Snubblade över denna ADAC test (14/8-20) av förbrukning, laddförluster och räckvidd:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... adac-test/
- IONIQ går som vanligt snålast
- Tesla kommer som vanligt längst
- ZOE 50 fick relativt höga laddförluster men det framgår inte om övriga bilar laddats med AC eller DC.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av miksch »

Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mati »

miksch skrev:
Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
Ja, ändå så är de ganska dåliga på att bygga snåla elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av miksch »

mati skrev:
miksch skrev:
Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
Ja, ändå så är de ganska dåliga på att bygga snåla elbilar.
Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av CrazyGang »

Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.

-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.

Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av miksch »

CrazyGang skrev:
Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.

-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.

Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

miksch skrev:
CrazyGang skrev:
Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.

-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.

Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingen uppgift på väglaget. Det är stor skillnad på torr, slät isig väg och skrovlig väg med snö.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Elix747 »

Har snittat 2,2 kWh/mil på vintersemester med takbox. Senaste 105 milen var det mellan +2 och -12, större delen var det nederbörd i varierat från kraftigt regn till snöfall och modd på vägen, kört inom +/-10 efter hastighetsskyltar (mycket 80 eller 100 väg), med 19 grader i kupén och 18” utan Aero. M3LR ger mig då drygt 30 mil med lite degradering.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

Elix747 skrev:
Har snittat 2,2 kWh/mil på vintersemester med takbox. Senaste 105 milen var det mellan +2 och -12, större delen var det nederbörd i varierat från kraftigt regn till snöfall och modd på vägen, kört inom +/-10 efter hastighetsskyltar (mycket 80 eller 100 väg), med 19 grader i kupén och 18” utan Aero. M3LR ger mig då drygt 30 mil med lite degradering.
Ungefär samma räckvidd som e-tron 55 fast utan takbox då.
Skriv svar