Förvärmning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Förvärmning

Inlägg av kenjon »

BrooklynS skrev:
Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Kostar 29 kr/mån.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

kenjon skrev:
BrooklynS skrev:
Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Kostar 29 kr/mån.
Stämmer. Värt med varm och laddad bil varje morgon.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det värms nästan inte alls på 4 mil...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Arn skrev:
Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
Upprepade accelerationer och inbromsningar med regen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Arn skrev:
Upprepade accelerationer och inbromsningar med regen.
Det i kombination med hög hastighet är det optimala (hög hastighet förbrukar alltid mest energi per sträcka och
det ger ju mest förluster dvs mest värme i batteriet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

BrooklynS skrev:
Det värms nästan inte alls på 4 mil...

Symbolen med snöflinga försvinner i alla fall efter 3 mil.

Då får man passa på att busköra lite när vädret tillåter med snabba accelerationer och släppa gasen för regen så har man kanske igen det vid laddningen

Då är kanske laddning i sig även på låga ampere 5-6 trefas över en natt trefas effektivare på att värma batteriet än körningar under timmen?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Nu när det är kallt finns det all anledning att ladda direkt när man kommer hem...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Hur mycket värms ett kallt batteri av 15-30 min förvärmning av kupen på max läget?

Undrar också hur mycket batteriet värms under laddning om man en kall vinterdag inför en långresa laddar upp så laddningen är klar strax före avresa.

Tänkte prova på "planerad avfart" inför nästa långresa. Testade funktionen förra veckan och då var kupen uppvärmd till 18 grader redan en halvtimme före avfärd så uppvärmning tycks starta tidigt och pågå länge. Bra inför hemförd från fjällen tänker jag om man dessutom får ännu varmare batteri jfm att ladda + förvärma manuellt
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
F1A6AA57-3CCD-4095-BB18-FB6F20E53C33.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
Håller med helt. Trodde den funktionen skulle komma, men tyvärr lyser den än så länge med sin frånvaro.

Skall man bara åka och handla i någon närliggande butik, eller endast har 10 minuter bort till tenninsträningen, så känns det helt bortkastat att värma upp batteripacket (men däremot skönt att sätta sig i en varm kupé).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Tellus skrev:
Håller med helt. Trodde den funktionen skulle komma, men tyvärr lyser den än så länge med sin frånvaro.

Skall man bara åka och handla i någon närliggande butik, eller endast har 10 minuter bort till tenninsträningen, så känns det helt bortkastat att värma upp batteripacket (men däremot skönt att sätta sig i en varm kupé).
Range mode och ej inkopplad bil skulle lösa det tror jag även ifall det är rätt klumpig lösning. Nu finns kanske inte Range mode längre, själv har jag aldrig använt den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Testade ladda på högsta effekt 16A trefas från 40-85% inatt så laddningen var klar strax innan avgång kl 7. Ville se ifall förbrukningen blev lägre då laddningen på hög effekt torde värmt batteriet. Men det blev samma förbrukning som vanligt.

Nu har jag inte Scan my Tesla appen. För att kunna mäta batteritemp men måste man använda planerad avfart med 7000w uppvärmning av batterierna? Blir det stor skillnad i batteritemp mellan att ladda och att starta batterivärmaren?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Man kan under laddning / schemalägg avresa välja att inte förkonditionera, då blir inte kupé uppvärmd, troligtvis inte batteri heller.
Men vill man få varm kupé vet jag inget sätt att undvika batterivärmning förutom att öppna förardörren i första läget eller starta camp mode i bilen men då är vaktläge/larm och auto låsning inaktiverat.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

kenjon skrev:
Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.

Ska på en långresa så småningom då jag först kommer göra ett stopp på 1 timme efter en mil där jag har tillgång till 22kw fri laddstolpe för att därefter åka vidare 50 mil.
Vad tror du om attladda till 95% hemma så laddning blir klar inom en timme från avfärd, anlända med ca 92% vid stoppet och då ställa in planerad avfart om 1 timme? Kommer bilen orka ladda batteriet till 100% och dessutom värma batteriet och kupen vid nollgradigt eller kommer uppvärmning av batterierna ta så mycket energi att det inte blir full-laddat från 92-100% på en timme?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Varm kupé kommer du få, det går fort. Men om den hinner ladda till 100 % på en timma vet jag inte, jag har bara 11 kW hemma, och laddar nästan aldrig till 100 %. Men det finns fler här som har bättre koll!
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Jag tänkte på att någon här skrev att just uppvärmning av batteriet drar 7000w samt att laddningen möjligen går långsammare när man närmar sig 100%
Men är batteriet redan ganska varmt kanske det inte drar 7kw att värma?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
kenjon skrev:

Ska på en långresa så småningom då jag först kommer göra ett stopp på 1 timme efter en mil där jag har tillgång till 22kw fri laddstolpe för att därefter åka vidare 50 mil.
Vad tror du om attladda till 95% hemma så laddning blir klar inom en timme från avfärd, anlända med ca 92% vid stoppet och då ställa in planerad avfart om 1 timme? Kommer bilen orka ladda batteriet till 100% och dessutom värma batteriet och kupen vid nollgradigt eller kommer uppvärmning av batterierna ta så mycket energi att det inte blir full-laddat från 92-100% på en timme?
Jag skulle personligen skippa 22kW på resa. IMO rätt så meningslöst att ladda med så låg effekt, även om det är gratis (något är väl även din privata tid värd?).

För långsam AC-laddning så behöver du normalt inte heller förvärma batteriet på samma sätt som vid snabbladdning (DC). Det kan påverka lite, men inte alls i närheten av på samma nivå.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Nu har jag inte laddat på just Ionity någonsin (hade tänkt att testa för skoj skull när det kostade 80.- per laddning, men hade fri SuC då, samt att jag aldrig hann iväg till Ionity innan de höjde priserna till crazy nivåer). Däremot så har jag laddat på andra 150kW-laddare, och då har jag gjort så att jag valt den SuC som legat närmast att lura bilen att jag skall navigera dit. Lite dumt om man inte vet var sin verkliga DC-laddare ligger (iom. at kartan guidar dig till ett annat SuC-mål), men annars så fungerar det klockrent i praktiken.

Hade varit önskvärt om man kunde styra detta manuellt gällande batteriförvärmning i kommande mjukvarureleaser. Både att kunna slå på manuellt (som i detta fallet), eller att stänga av (om man tex. kalla vinterdagar vill förvärma endast kupé om man skall köra kortare sträckor, där man inte har full nytta av varma batterier).
Bild
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Nu har jag inte laddat på just Ionity någonsin (hade tänkt att testa för skoj skull när det kostade 80.- per laddning, men hade fri SuC då, samt att jag aldrig hann iväg till Ionity innan de höjde priserna till crazy nivåer). Däremot så har jag laddat på andra 150kW-laddare, och då har jag gjort så att jag valt den SuC som legat närmast att lura bilen att jag skall navigera dit. Lite dumt om man inte vet var sin verkliga DC-laddare ligger (iom. at kartan guidar dig till ett annat SuC-mål), men annars så fungerar det klockrent i praktiken.
Jo, jag har tänkt på den möjligheten. Eftersom jag inte varit ute på långfärd på åtskilliga veckor har jag inte testat den, men tänkt att den borde fungera. Dock undrar jag om den fungerar när det är > 5 mil mellan SuC och annan laddstation.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Långtur till helgen och sträckan till första Suc är på gränsen för vad bilen klarar. Följaktligen vill jag ha varmt batteri vid start så ingen onödig energi går åt till att värma batteri.

Är det schemalägg avfärd som gäller då? Eller finns annat sätt garantera att batteriet är varmt? (Förutom att gå upp mitt i natten och köra några timmar själv före avfärd... )
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

kallekula skrev:
Långtur till helgen och sträckan till första Suc är på gränsen för vad bilen klarar. Följaktligen vill jag ha varmt batteri vid start så ingen onödig energi går åt till att värma batteri.

Är det schemalägg avfärd som gäller då? Eller finns annat sätt garantera att batteriet är varmt? (Förutom att gå upp mitt i natten och köra några timmar själv före avfärd... )
Schemalägg avfärd verkar bäst. Ha bilen kopplad till laddare så tar den strömmen till förvärmning från laddaren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar