Kostar 29 kr/mån.BrooklynS skrev:Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Förvärmning
Moderator: Redaktion
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Förvärmning
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Förvärmning
Stämmer. Värt med varm och laddad bil varje morgon.kenjon skrev:Kostar 29 kr/mån.BrooklynS skrev:Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förvärmning
Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förvärmning
Upprepade accelerationer och inbromsningar med regen.Arn skrev:Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förvärmning
Det i kombination med hög hastighet är det optimala (hög hastighet förbrukar alltid mest energi per sträcka ochmikebike skrev:Upprepade accelerationer och inbromsningar med regen.Arn skrev:Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
det ger ju mest förluster dvs mest värme i batteriet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förvärmning
BrooklynS skrev:Det värms nästan inte alls på 4 mil...
Symbolen med snöflinga försvinner i alla fall efter 3 mil.
Då får man passa på att busköra lite när vädret tillåter med snabba accelerationer och släppa gasen för regen så har man kanske igen det vid laddningen
Då är kanske laddning i sig även på låga ampere 5-6 trefas över en natt trefas effektivare på att värma batteriet än körningar under timmen?
Re: Förvärmning
Nu när det är kallt finns det all anledning att ladda direkt när man kommer hem...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förvärmning
Hur mycket värms ett kallt batteri av 15-30 min förvärmning av kupen på max läget?
Undrar också hur mycket batteriet värms under laddning om man en kall vinterdag inför en långresa laddar upp så laddningen är klar strax före avresa.
Tänkte prova på "planerad avfart" inför nästa långresa. Testade funktionen förra veckan och då var kupen uppvärmd till 18 grader redan en halvtimme före avfärd så uppvärmning tycks starta tidigt och pågå länge. Bra inför hemförd från fjällen tänker jag om man dessutom får ännu varmare batteri jfm att ladda + förvärma manuellt
Undrar också hur mycket batteriet värms under laddning om man en kall vinterdag inför en långresa laddar upp så laddningen är klar strax före avresa.
Tänkte prova på "planerad avfart" inför nästa långresa. Testade funktionen förra veckan och då var kupen uppvärmd till 18 grader redan en halvtimme före avfärd så uppvärmning tycks starta tidigt och pågå länge. Bra inför hemförd från fjällen tänker jag om man dessutom får ännu varmare batteri jfm att ladda + förvärma manuellt
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4130
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förvärmning
Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Förvärmning
Håller med helt. Trodde den funktionen skulle komma, men tyvärr lyser den än så länge med sin frånvaro.Tellus skrev:Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
Skall man bara åka och handla i någon närliggande butik, eller endast har 10 minuter bort till tenninsträningen, så känns det helt bortkastat att värma upp batteripacket (men däremot skönt att sätta sig i en varm kupé).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förvärmning
Range mode och ej inkopplad bil skulle lösa det tror jag även ifall det är rätt klumpig lösning. Nu finns kanske inte Range mode längre, själv har jag aldrig använt den.martinot skrev:Håller med helt. Trodde den funktionen skulle komma, men tyvärr lyser den än så länge med sin frånvaro.Tellus skrev:Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
Skall man bara åka och handla i någon närliggande butik, eller endast har 10 minuter bort till tenninsträningen, så känns det helt bortkastat att värma upp batteripacket (men däremot skönt att sätta sig i en varm kupé).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förvärmning
Testade ladda på högsta effekt 16A trefas från 40-85% inatt så laddningen var klar strax innan avgång kl 7. Ville se ifall förbrukningen blev lägre då laddningen på hög effekt torde värmt batteriet. Men det blev samma förbrukning som vanligt.
Nu har jag inte Scan my Tesla appen. För att kunna mäta batteritemp men måste man använda planerad avfart med 7000w uppvärmning av batterierna? Blir det stor skillnad i batteritemp mellan att ladda och att starta batterivärmaren?
Nu har jag inte Scan my Tesla appen. För att kunna mäta batteritemp men måste man använda planerad avfart med 7000w uppvärmning av batterierna? Blir det stor skillnad i batteritemp mellan att ladda och att starta batterivärmaren?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4130
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förvärmning
Man kan under laddning / schemalägg avresa välja att inte förkonditionera, då blir inte kupé uppvärmd, troligtvis inte batteri heller.
Men vill man få varm kupé vet jag inget sätt att undvika batterivärmning förutom att öppna förardörren i första läget eller starta camp mode i bilen men då är vaktläge/larm och auto låsning inaktiverat.
Men vill man få varm kupé vet jag inget sätt att undvika batterivärmning förutom att öppna förardörren i första läget eller starta camp mode i bilen men då är vaktläge/larm och auto låsning inaktiverat.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Förvärmning
Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Förvärmning
kenjon skrev:Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.
Ska på en långresa så småningom då jag först kommer göra ett stopp på 1 timme efter en mil där jag har tillgång till 22kw fri laddstolpe för att därefter åka vidare 50 mil.
Vad tror du om attladda till 95% hemma så laddning blir klar inom en timme från avfärd, anlända med ca 92% vid stoppet och då ställa in planerad avfart om 1 timme? Kommer bilen orka ladda batteriet till 100% och dessutom värma batteriet och kupen vid nollgradigt eller kommer uppvärmning av batterierna ta så mycket energi att det inte blir full-laddat från 92-100% på en timme?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Förvärmning
Varm kupé kommer du få, det går fort. Men om den hinner ladda till 100 % på en timma vet jag inte, jag har bara 11 kW hemma, och laddar nästan aldrig till 100 %. Men det finns fler här som har bättre koll!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Förvärmning
Jag tänkte på att någon här skrev att just uppvärmning av batteriet drar 7000w samt att laddningen möjligen går långsammare när man närmar sig 100%
Men är batteriet redan ganska varmt kanske det inte drar 7kw att värma?
Men är batteriet redan ganska varmt kanske det inte drar 7kw att värma?
Re: Förvärmning
Jag skulle personligen skippa 22kW på resa. IMO rätt så meningslöst att ladda med så låg effekt, även om det är gratis (något är väl även din privata tid värd?).Arn skrev:kenjon skrev:Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.
Ska på en långresa så småningom då jag först kommer göra ett stopp på 1 timme efter en mil där jag har tillgång till 22kw fri laddstolpe för att därefter åka vidare 50 mil.
Vad tror du om attladda till 95% hemma så laddning blir klar inom en timme från avfärd, anlända med ca 92% vid stoppet och då ställa in planerad avfart om 1 timme? Kommer bilen orka ladda batteriet till 100% och dessutom värma batteriet och kupen vid nollgradigt eller kommer uppvärmning av batterierna ta så mycket energi att det inte blir full-laddat från 92-100% på en timme?
För långsam AC-laddning så behöver du normalt inte heller förvärma batteriet på samma sätt som vid snabbladdning (DC). Det kan påverka lite, men inte alls i närheten av på samma nivå.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Förvärmning
Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Förvärmning
Nu har jag inte laddat på just Ionity någonsin (hade tänkt att testa för skoj skull när det kostade 80.- per laddning, men hade fri SuC då, samt att jag aldrig hann iväg till Ionity innan de höjde priserna till crazy nivåer). Däremot så har jag laddat på andra 150kW-laddare, och då har jag gjort så att jag valt den SuC som legat närmast att lura bilen att jag skall navigera dit. Lite dumt om man inte vet var sin verkliga DC-laddare ligger (iom. at kartan guidar dig till ett annat SuC-mål), men annars så fungerar det klockrent i praktiken.Niklas Z skrev:Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Hade varit önskvärt om man kunde styra detta manuellt gällande batteriförvärmning i kommande mjukvarureleaser. Både att kunna slå på manuellt (som i detta fallet), eller att stänga av (om man tex. kalla vinterdagar vill förvärma endast kupé om man skall köra kortare sträckor, där man inte har full nytta av varma batterier).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Förvärmning
Jo, jag har tänkt på den möjligheten. Eftersom jag inte varit ute på långfärd på åtskilliga veckor har jag inte testat den, men tänkt att den borde fungera. Dock undrar jag om den fungerar när det är > 5 mil mellan SuC och annan laddstation.martinot skrev:Nu har jag inte laddat på just Ionity någonsin (hade tänkt att testa för skoj skull när det kostade 80.- per laddning, men hade fri SuC då, samt att jag aldrig hann iväg till Ionity innan de höjde priserna till crazy nivåer). Däremot så har jag laddat på andra 150kW-laddare, och då har jag gjort så att jag valt den SuC som legat närmast att lura bilen att jag skall navigera dit. Lite dumt om man inte vet var sin verkliga DC-laddare ligger (iom. at kartan guidar dig till ett annat SuC-mål), men annars så fungerar det klockrent i praktiken.Niklas Z skrev:Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Förvärmning
Långtur till helgen och sträckan till första Suc är på gränsen för vad bilen klarar. Följaktligen vill jag ha varmt batteri vid start så ingen onödig energi går åt till att värma batteri.
Är det schemalägg avfärd som gäller då? Eller finns annat sätt garantera att batteriet är varmt? (Förutom att gå upp mitt i natten och köra några timmar själv före avfärd... )
Är det schemalägg avfärd som gäller då? Eller finns annat sätt garantera att batteriet är varmt? (Förutom att gå upp mitt i natten och köra några timmar själv före avfärd... )
Re: Förvärmning
Schemalägg avfärd verkar bäst. Ha bilen kopplad till laddare så tar den strömmen till förvärmning från laddaren.kallekula skrev:Långtur till helgen och sträckan till första Suc är på gränsen för vad bilen klarar. Följaktligen vill jag ha varmt batteri vid start så ingen onödig energi går åt till att värma batteri.
Är det schemalägg avfärd som gäller då? Eller finns annat sätt garantera att batteriet är varmt? (Förutom att gå upp mitt i natten och köra några timmar själv före avfärd... )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5