Prissänkning snart?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Svensk avundsjuka! Bara för att någon annan får det bättre skulle du må dåligt :-(
Varför skulle livet vara bättre om någon annan inte fick det bättre? (Jag förstår känslan men inte logiken)
Om man betalat fullpris för en vara som direkt efteråt hamnar på rea är det väl naturligt att bli irriterad. Man har betala mer än vad man skulle behövt. Irritationen minskar ju med tiden. Skulle butiken sänka priset dagen efter är det ju mest irriterande. Många butiker har ju dessutom prisgarantier mot det här. När priser på varor sjunker uppstår ju fenomen där kunderna kanske avvaktar. Hemelektronik t.ex.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:
Svensk avundsjuka! Bara för att någon annan får det bättre skulle du må dåligt :-(
Varför skulle livet vara bättre om någon annan inte fick det bättre? (Jag förstår känslan men inte logiken)

Det handlar inte om att andra får det bättre. En prissänkning slår direkt mot det egna restvärdet. Köper jag t ex en bil för 700 tkr idag och så sänks priset till 650 tkr imorgon så blir ju även min bil värde 50 tkr mindre, eller hur?

ps. Avundsjuka är ingen specifik svensk företeelse även om en viss typ av människor verkar tro det.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

Jag tror på en prissänkning i q3 för då har de troligen lanserat Y i sverige samt att id4 har kommit på bred front. De kan då justera priset om det är så att id4 lyckats bra och kan leverera volymer.

Ett helt annat scenario är ju att id4 har lika många buggar som id3 och därför inte kommer sälja så bra efter ett tag vilket i praktiken innebär att de inte behöver justera lika mycket. Personligen skulle jag inte betala över en halv miljon för en bil som har buggar men med löfte om att det kommer en fix, jag utgår alltid ifrån hur produkten fungerar vid köp.

Så allt bygger på att id4 lyckas vliket kommer göra att tesla sänker priset på model y, en model y kommer troligtvis inte vara billigare än en model 3 så den kommer sänkas då med. Dvs när många (ej alla) överväger andra märken än tesla kommer de justera priset.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Rocko skrev:
holden skrev:
T-PWR skrev:
Jag hoppas på en prissänkning innan kvartalsslutet, blir lagom att beställa en då.
Jag med, blir en trea till då.
Sry, men jag hoppas INTE det blir en prissänkning! :roll:

Får min lev. (M3P) mitten februari och skulle bli sjukt besviken om man blev snuvad på en sänkning. Iaf om den överstiger 10K. Annars är det väl inte så mkt att gråta över. That’s life!

Inte nog med att jag valde att beställa nu för att det var så stor osäkerhet kring klimatbonusen och hur reglerna kring den skulle va, för att ”slippa” 5 års ansvar gällande export.
Redan där har jag ju ”tappat” 10K eftersom jag får 60K i stället för 70K.

Man kan spekulera ihjäl sig kring valutakurs, historik och massa andra faktorer, men också vänta förgäves utan framgång.

Oftast blir det tyvärr det sistnämnda.
Jag har för mig att Tesla kompenserar för prissänkningar på beställda bilar som ännu inte levererats, rätta mig om jag har fel men tycker mig har läst det i någon tråd. För egen del blir det nog en redan producerad bil som är under transport, gick bra förra gången.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Fredrik j skrev:
kenjon skrev:
Om man betalat fullpris för en vara som direkt efteråt hamnar på rea är det väl naturligt att bli irriterad. Man har betala mer än vad man skulle behövt. Irritationen minskar ju med tiden. Skulle butiken sänka priset dagen efter är det ju mest irriterande. Många butiker har ju dessutom prisgarantier mot det här. När priser på varor sjunker uppstår ju fenomen där kunderna kanske avvaktar. Hemelektronik t.ex.
Det är skillnad på att bli irriterad och att hoppas på att ingen annan ska få ett bättre pris än dej :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

MWall skrev:
kenjon skrev:

Det handlar inte om att andra får det bättre. En prissänkning slår direkt mot det egna restvärdet. Köper jag t ex en bil för 700 tkr idag och så sänks priset till 650 tkr imorgon så blir ju även min bil värde 50 tkr mindre, eller hur?

ps. Avundsjuka är ingen specifik svensk företeelse även om en viss typ av människor verkar tro det.
Visst sänks andrahandsvärdet, men det spelar ju ingen roll innan du ska sälja den. Och det gör man normalt tidigast efter ett eller flera år, och då skiljer det inte lika mycket längre.
Jag skulle så klart också bli irriterad om priset sänktes kraftigt dagen efter ett köp, men att därifrån hoppas på att det inte ska sänkas tycker jag är att gå för långt.
Men det är ingen viktig diskussion :-)
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:
MWall skrev:
kenjon skrev:

Visst sänks andrahandsvärdet, men det spelar ju ingen roll innan du ska sälja den. Och det gör man normalt tidigast efter ett eller flera år, och då skiljer det inte lika mycket längre.
Jag skulle så klart också bli irriterad om priset sänktes kraftigt dagen efter ett köp, men att därifrån hoppas på att det inte ska sänkas tycker jag är att gå för långt.

Ska du tala om för folk när de ska sälja? Man kan skilja sig, få sparken, få barn, skaffa hund, byta jobb, byta bostad till en som saknar laddmöjlighet osv osv. Saker händer. Då är det tråkigt att få en uppförsbacke på 50 tusen direkt.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

MWall skrev:
kenjon skrev:
MWall skrev:
kenjon skrev:

Ska du tala om för folk när de ska sälja? Man kan skilja sig, få sparken, få barn, skaffa hund, byta jobb, byta bostad till en som saknar laddmöjlighet osv osv. Saker händer. Då är det tråkigt att få en uppförsbacke på 50 tusen direkt.
Nu börjar det bli löjligt! Jag har väl aldrig sagt att jag ska tala om det? Jag skrev att man normalt byter bil efter tidigast ett år, jag tror det är rätt ovanligt att byta bil tidigare. Men det är min ÅSIKT.
Visst är det tråkigt om man är tvungen att sälja i "förtid", men att hoppas på att priset inte ska gå ner TYCKER JAG är att gå för långt. Men jag accepterar vad du tycker även om jag inte delar den.
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag hoppas på prissänkningar på Model Y lagom till introduktionen i Sverige. Jag tycker prisskillnaden mellan M3 och MY är i högsta laget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
T-PWR
Teslaägare

Inlägg av T-PWR »

billyohgren skrev:
T-PWR skrev:
Jag hoppas på en prissänkning innan kvartalsslutet, blir lagom att beställa en då.
Jag har tänkt samma. Har du något ”belägg” för varför du tror det skulle bli en sänkning just då? :) eller väntar du in höjd bonus?
Nä jag skrev att jag "hoppas". Är väl framförallt att det känns roligare att ta ut en ny bil till vår/sommar och att man kanske får 10k extra i bonus samt att man slipper att bry sig över vinterhjulen direkt.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Nä, prissänkningen blir inte förns om ett år, men då signifikant (tror jag) pga av låg efterfrågan relativt produktion då. Nu, sedan nått kvartal eller mer är produktion och efterfrågan i nära balans. Tex Ganska många osålda 3or på Europabåtarna och model Y har haft korta leveranstider i USA länge så man introducerar t ex SR och 7säten för att hålla efterfrågan uppe. När Texas och Berlin kommer igång (och Shanghai rampar upp) och utbudet ökar kraftigt av 3 och Y samtidigt som alternativen blir fler är enda alternativet att sänka priset för att sälja alla bilar. Med lägre dollar och förbättrad produktivitet / lägre kostnader så kan Tesla också sänka priset men ändå hålla godtagbar marginal. För mänskligheten är det bra, fler kan åka elbil.
Så tror iaf jag. Den som lever får se.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

SkipperO skrev:
Nä, prissänkningen blir inte förns om ett år, men då signifikant (tror jag) pga av låg efterfrågan relativt produktion då. Nu, sedan nått kvartal eller mer är produktion och efterfrågan i nära balans. Tex Ganska många osålda 3or på Europabåtarna och model Y har haft korta leveranstider i USA länge så man introducerar t ex SR och 7säten för att hålla efterfrågan uppe. När Texas och Berlin kommer igång (och Shanghai rampar upp) och utbudet ökar kraftigt av 3 och Y samtidigt som alternativen blir fler är enda alternativet att sänka priset för att sälja alla bilar. Med lägre dollar och förbättrad produktivitet / lägre kostnader så kan Tesla också sänka priset men ändå hålla godtagbar marginal. För mänskligheten är det bra, fler kan åka elbil.
Så tror iaf jag. Den som lever får se.
Där håller jag med dig, tror också de dröjer typ ett år till men som du är inne på så är de väldigt beroende av när de olika fabrikerna kommer igång och hur snabbt de klarar rampa upp produktionen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag följer inte priserna dagligen men jag tror DE sänkte priserna med ca 10% i natt. Nån som sett nån liknande trend i andra länder?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
Jag följer inte priserna dagligen men jag tror DE sänkte priserna med ca 10% i natt. Nån som sett nån liknande trend i andra länder?
Vad bygger du de på för de är ju väldigt exakt om man nu gissar?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare

Inlägg av Njz »

Inte på MX åtminstone, där har jag en färsk beställning sedan ett par dagar tillbaks, och jämför jag med dagens priser är det identiskt.
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare

Inlägg av lano »

649 för M3 LR är väl sänkt med 20 TSEK?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Österrike sänkte €2000 och Tyskland €3000 på Model 3 i natt enligt https://tff-forum.de/t/preissenkung-mod ... 21/97121/4
€39.900 för en SR+!
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dom verkar ha sänkt LR med 20 och P med 30 i natt ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Svenska priset på SR+ ligger ju helt fel, alldeles för nära LR.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

617 380 kr för en SR+ är väl inte sänkt pris?
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

70.000 kr i skillnad nu för en Tesla Model 3 LR upp till en Model Y LR är mycket.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

nek0 skrev:
617 380 kr för en SR+ är väl inte sänkt pris?
Nej, i Sverige har endast LR och P sänkts med 20.000.
589 080 får jag på SR+ förresten?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Credde skrev:
70.000 kr i skillnad nu för en Tesla Model 3 LR upp till en Model Y LR är mycket.
Ja, jag tycker det. Blir nog 100 kSEK mellan om man vill byta upp sig till hösten.
Förhoppningsvis får MY samma räckvidd, och möjligen prestanda, som M3 i och med byte av batterityp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Credde skrev:
När Model X kom så skiljde det bara 50 000 kr mellan S och X, nu skiljer det dock 133-134 kkr mellan bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Svenssons skrev:
Credde skrev:
När Model X kom så skiljde det bara 50 000 kr mellan S och X, nu skiljer det dock 133-134 kkr mellan bilarna.
Skillnaden (design etc.) mellan Model S och X är ju mycket större än mellan Model 3 och Y, jag tycker personligen, att max 50.000 kr borde skillnaden vara, lite som vad det skiljer mellan en sedan och kombi (på BMW 5 serie är det faktisk bara 20.000 det skiljer).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar