Fick låna en stålfjädrad S70 av Tesla
Måste säga att den är riktigt trevlig. Min som är luftfjädrad har inte bättre komfort, tycker jag. Och den stålfjädrade känns nästan lite mer sportig. Men jag har möjligheten att höja och sänka bilen, vilket jag som bor så till använder varje dag.
100% Laddning =360km (min S85 har ca 380km,3700mil).
S70 är mycket lättare att köra snålt med än min S85. Min S85 har kortare praktisk räckvidd känns det som och den är definitivt mer energitörstande. Om man räknar skillnaden på en 70 och 85 så är det ca20% mer i en S85. När min var ny har jag för mig den hade 390km (osäker här), men den borde ju haft ca 430km(360x1,2) om man jmf med S70. Min uppfattning är att S85 har lite mindre än 85kWh och S70 har lite mer än 70kWh, alltså är S70 en väldigt bra bil avseende räckvidd nästan bättre än S85!
Den känns verkligen lättare. Skall åka till bilprovningen för att väga den, det borde vara märkbar viktskillnad, prestandamässigt är det i detta väglag och vinterdäck ingen märkbar skillnad. Inbillar mig att den är tystare än min bil som är nästan 1 år äldre. Nya gen2 stolar är det i den och till en början gillade jag dem skarpt. Men vid långkörning märkte jag att det är kuddar (sidostöden) som trycker på skulderbladen som är lite irriterande. De borde ligga utanför axlarna för att fungera som sidostöd inte som nu i och kring skulderbladen.
Men vad man saknar de där smådetaljerna man vant sig vid på sin egen bil.
Autopilot
Adaptiv farthållare
automatiskt helljus (även om den kunde funkat lite bättre) Men framförallt helljus som lyser. Jag märker att man kan köra länge med helljus utan att bilar blinkar åt mig om de ens någonsin gör det.
Och appen så man kan klimatisera sin bil om man har täckning. Vad smidigt det hade varit ifall man kunde ställa in tider i bilen istället!
70 eller 85?
Moderator: Redaktion
Re: 70 eller 85?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 70 eller 85?
Laddade från 5% igår till 100% på SUC Lillehammer. Varm bil.Niclas skrev:Eh 70 batteriet är inte på 74 kwh? Var har du fått det ifrån?
Enl Björn Nylands test fick han ut max 64 kwh, vilket jag tycker är bttre än väntat
Då berättade displayen att jag tankat 66 kWh.
Det blir ganska precis 70kWh fördelat på spannet 0-100% . Sen vågade jag inte testa lägre ner än till 1 % vid ett annat tillfälle så jag vet att intervallet 1- 5% är användbart också, men tordes inte utnyttja helt ner till 0%.
På 100 % kom jag med marginal till Karlstad (7%) kvar. 30,5 mil.
-8 grader kallt, torr väg med 3,0 kg i dubbdäcken. Range mode på.
Räckvidd 32 mil således även vid minusgrader. Hastighet på fartgränsen med hjälp av farthållaren.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16