Lite ohederligt är det väl allt? Ska skilja 0,6 sekunder på 0-100 mellan Model 3 performance och BMW i4 M50. I verkligheten så är det inte riktigt så vad det verkar. Det är oerhört jämnt i början med viss, men inte mycket, fördel för Teslan. Däremot är i4:an snabbare väl uppe i fart.hanseman skrev:Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.Nicke Nyfiken skrev:Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.backe skrev:För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...
P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Första tyska Model Y i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Första tyska Model Y i Sverige
backe skrev:Nicke Nyfiken skrev:Det är ju bara en siffra på ett papper.mikebike skrev:Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.
Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...
P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Det är inte riktigt sant, ja i USA räknar man bort första foten men i USA har MYP 0-60 mph 3,5 sek i Europa är 0-100 3,7 sekunder... så någon skillnad är det. Troligtvis samma på LR och kollar man Youtube och jämför en LR 0-100 kmh och en performance 0-60 mph blir det något missvisande

- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
60 mph är inte riktigt 100 kph
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Tesla följer bara industri-standarden som flera andra biltillverkare använder sig utav när de sätter sina 0-100-siffror! https://www.caranddriver.com/features/a ... e-rollout/
När det kommer till varför det görs skillnad på P och LR acc killgissar jag att det har att göra med att P är just en performance, och 'rollout' används just av performance-bilar. Medans LR inte syfter till att vara en performance-bil i den benämningen, och definieras därför då inte heller med rollout.
När det kommer till varför det görs skillnad på P och LR acc killgissar jag att det har att göra med att P är just en performance, och 'rollout' används just av performance-bilar. Medans LR inte syfter till att vara en performance-bil i den benämningen, och definieras därför då inte heller med rollout.
hanseman skrev:Tesla följer bara industri-standarden som flera andra biltillverkare använder sig utav när de sätter sina 0-100-siffror! https://www.caranddriver.com/features/a ... e-rollout/
Har du exempel på andra tillverkare som gör likadant? Gör Porsche det? Lambo? Ferrari? Eller är det något som bara amerikanska märken gör?
Upprörande att det inte är samma sak! Ohederligt!kenjon skrev:60 mph är inte riktigt 100 kph

/arg-gubbe

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ser inte riktigt relationen mellan rubriken av denna tråden och diskussionen som pågår här…
Förvånad?Guden skrev:Ser inte riktigt relationen mellan rubriken av denna tråden och diskussionen som pågår här…
Välkommen till TCS.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Man gör samma här också enligt Teslas hemsida.Berka skrev:backe skrev:Nicke Nyfiken skrev:Det är ju bara en siffra på ett papper.mikebike skrev:Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...
Det är inte riktigt sant, ja i USA räknar man bort första foten men i USA har MYP 0-60 mph 3,5 sek i Europa är 0-100 3,7 sekunder... så någon skillnad är det. Troligtvis samma på LR och kollar man Youtube och jämför en LR 0-100 kmh och en performance 0-60 mph blir det något missvisande
Okej, ja då är det förmodligen att 60 mph är 96,56 km/h...backe skrev:Man gör samma här också enligt Teslas hemsida.Berka skrev:backe skrev:Nicke Nyfiken skrev:Det är ju bara en siffra på ett papper.mikebike skrev:Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
Vilket som så är dem snabba

Någon som har någon mer underrättelse om leverans ?? Sjukt tråkigt att vänta
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Får bara "Innan Q2 är slut" som svar från Tesla
Lite svårt att planera...

Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
when was the preliminary delivery date for and what color did you order?SugSnigel skrev:Får bara "Innan Q2 är slut" som svar från TeslaLite svårt att planera...
Don’t remember, put my order a long time ago. Black/Blackbalgoth88 skrev:when was the preliminary delivery date for and what color did you order?SugSnigel skrev:Får bara "Innan Q2 är slut" som svar från TeslaLite svårt att planera...
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Såg att första Tyska MY registrerades igår. Det är på Tesla själva så antagligen då ett demo-fordon:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/OAD54D
Hittills har Tesla fått in 11 MY från Tyskland. 2 i Mölndal och resterande skrivna i Märsta. Det är dock bara den ovan som är satt i trafik än.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/OAD54D
Hittills har Tesla fått in 11 MY från Tyskland. 2 i Mölndal och resterande skrivna i Märsta. Det är dock bara den ovan som är satt i trafik än.
Driver sajten Car.info
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Såg en lastbil med fyra svarta MY från Berlin i fredags. På väg mot Umeå.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- markuswesterberg
- Teslaägare
-
Då har det alltså tagit mindre än 2v att byggas, reggas och köras upp hit. Känns positivt!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Utländskt ord för visning/utställning.Honkan skrev:Display ???

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nu måste man ju planera en tripp till Norrköping 

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Enligt MobileService som monterade min dragkrok idag så fick de in en MYP till Segeltorp igår 
Har inte hunnit kolla in den ännu dock.

Har inte hunnit kolla in den ännu dock.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Ahh då blir det ett besök på segeltorp på tisdag 

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-