Skräp eller skit bakom skaftet?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Niklas Z skrev:
Rallybilen skrev:
Niklas Z skrev:
Rallybilen skrev:
Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
Om det nu är så, varför berättar då inte Tesla vad priset är på respektive? Svaret man får är ju alltid att det är rörligt för att anpassas efter tryck på laddplatserna, elpris osv. Och inte ens kundtjänst har hittills kunnat förklara varför jag inte får upp priset när jag trycker på laddstoppet i navigatorn.
Priset på respektive Superchargerstation visas i bilens navigator. På de stationer som är öppna för andra bilmärken (majoriteten) kan du se priset även i t ex chargefinder.com.
Det är med andra ord inte sant att Tesla inte berättar vad priset är på respektive station.
Du får gärna förklara var det visas för jag har då inte lyckats få fram det, trots att jag trycker på den…
0F888C5C-4162-45BA-97F6-6477BEBB3A1B.jpeg
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Jerker skrev:
Ja, t.ex. en spak för vindrutetorkaren saknar jag ofta eftersom automatiken är så kass. Dessutom tycker jag det är skräp att handskfacket inte har en fysisk knapp.

F.ö. tycker jag fortfarande att virtuella tangentbord i smartphones är ett kraftigt nerköp jämfört med fysiska.
Ja min gamla Nokia E73 var riktigt bra att skriva på. Men som sagt var det ju värt att få bort tangentbordet för att kunna utöka skärmen
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Xeik »

Rallybilen skrev:
Niklas Z skrev:
Rallybilen skrev:
Niklas Z skrev:
Rallybilen skrev:
Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
Om det nu är så, varför berättar då inte Tesla vad priset är på respektive? Svaret man får är ju alltid att det är rörligt för att anpassas efter tryck på laddplatserna, elpris osv. Och inte ens kundtjänst har hittills kunnat förklara varför jag inte får upp priset när jag trycker på laddstoppet i navigatorn.
Priset på respektive Superchargerstation visas i bilens navigator. På de stationer som är öppna för andra bilmärken (majoriteten) kan du se priset även i t ex chargefinder.com.
Det är med andra ord inte sant att Tesla inte berättar vad priset är på respektive station.
Du får gärna förklara var det visas för jag har då inte lyckats få fram det, trots att jag trycker på den…
Du ska trycka på symbolen för stationen på kartan. För att få fram fler i din närhet så kan du också trycka på blixtsymbolen till höger på kartan. Tryck en gång på kartan först för att få alternativen till höger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

Rallybilen skrev:
Jerker skrev:
Ja, t.ex. en spak för vindrutetorkaren saknar jag ofta eftersom automatiken är så kass. Dessutom tycker jag det är skräp att handskfacket inte har en fysisk knapp.

F.ö. tycker jag fortfarande att virtuella tangentbord i smartphones är ett kraftigt nerköp jämfört med fysiska.
Ja min gamla Nokia E73 var riktigt bra att skriva på. Men som sagt var det ju värt att få bort tangentbordet för att kunna utöka skärmen
Japp, men den sista med fysiskt tangentbord som jag hade var en Nokia n900 och då slapp man kompromissa.Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av taliz »

Kompromissen var väl att det blev en jäkla stor klump att släpa på? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Xeik skrev:

Du ska trycka på symbolen för stationen på kartan. För att få fram fler i din närhet så kan du också trycka på blixtsymbolen till höger på kartan. Tryck en gång på kartan först för att få alternativen till höger.
Tack! Nu har jag äntligen lyckats få fram det. Jag måste alltså skapa en rutt. Sen måste jag i kartan leta mig fram till symbolen i en inzoomad karta för att kunna trycka på den. Då fick jag äntligen upp priset. Alternativt trycka på "blixten" för att få upp en lista med 20 stationer mellan mig och den jag ska stanna vid. Det hade ju helt klart varit smidigare om jag kunnat trycka upp den station som navigatorn föreslår direkt. Ju mindre jag behöver fippla med skärmen desto mer trafiksäkert förstås.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av taliz »

Du behöver inte skapa någon rutt AFAIK. Kan trycka på valfri station direkt för att se priset.
Så när du står still kan du zooma runt och kolla alla du tänker besöka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Du behöver inte skapa någon rutt AFAIK. Kan trycka på valfri station direkt för att se priset.
Det stämmer.
Om ingen rutt är inmatad:

1. Klicka till höger på skärmen så att den lilla sidomenyn som bland annat inehåller superchargersymbolen kommer upp.
2. Klicka på superchargersymbolen.
3. En lista med stationer kommer upp till vänster, men ikon för respektive station kommer också upp på kartan till höger. Du kan zooma och scrolla kartan om du vill.
4. Klicka på ikonen (på kartan) för den station du vill veta priset på.
5. Läs priset i det lilla fönstret som dyker upp.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Kompromissen var väl att det blev en jäkla stor klump att släpa på? :lol:
:D Ja, kanske vissa kände det så. För mig var det inget att bekymra sig över. Jag hade ju en gång i tiden en sån här:
Motorola-International-3200.jpg
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Kompromissen var väl att det blev en jäkla stor klump att släpa på? :lol:
Instämmer. För mobilen, som jag tycker ska vara ganska liten, föredrar jag knapplöst användargränssnitt. Däremot har jag aldrig riktigt sett poängen med en platta. Jag köpte en iPad för flera år sedan, men den blev snart liggande. Skillnaden i bärbarhet mellan en padda och en bärbar dator är för liten. Då ser jag det mer fördelaktigt att ha det riktiga tangentbordet på den bärbara datorn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Kompromissen var väl att det blev en jäkla stor klump att släpa på? :lol:
Instämmer. För mobilen, som jag tycker ska vara ganska liten, föredrar jag knapplöst användargränssnitt. Däremot har jag aldrig riktigt sett poängen med en platta. Jag köpte en iPad för flera år sedan, men den blev snart liggande. Skillnaden i bärbarhet mellan en padda och en bärbar dator är för liten. Då ser jag det mer fördelaktigt att ha det riktiga tangentbordet på den bärbara datorn.
Själv använder jag nästan bara iPad hemma men det är för slösurf och inget jobb. Skriver inte så mycket på den, förutom lite här då…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av taliz »

Jag var anti-iPad tills 2017, sen dess har jag inte använt ngt annat privat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Sofie »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Kompromissen var väl att det blev en jäkla stor klump att släpa på? :lol:
:D Ja, kanske vissa kände det så. För mig var det inget att bekymra sig över. Jag hade ju en gång i tiden en sån här:
Samma här makalöst bra mottagning med den antennen. Avsevärt bättre än 337an
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av NikkolajVessla »

Jerker skrev:
Oavsett prislappen så finns det nog ingen bil som har allt det man vill, där allt fungerar precis så bra som man tycker att det borde. Så är det bara.

Så man får välja vad man själv prioriterar. (Själv kommer jag, om den bara kommer ut på marknaden, istället för min nuvarande Tesla att välja en bil som kommer att sakna väldigt mycket av det Tesla har eftersom jag prioriterar lågt inköpspris i kombination med praktiskt stort bagageutrymme (dvs. med i stort sett räta vinklar), möjligheten att få serva och laga sin bil själv utan att garantier påverkas, få 16A 230V uttag, dragkrok m.m. Jag vet att många av Teslas bra egenskaper och smarta funktioner kommer att saknas i denna bil (mest kommer jag kanske att sakna den snabba laddhastigheten), men det tycker jag det är värt. Att betala så mycket för en bil som t.ex. Tesla kostar är egentligen vansinne. Så fort tillräckligt vettiga billigare alternativ finns så kommer jag att byta.)
Sitter i liknande sits kring nästa bil, söker inspiration och är nyfiken på vilken bil du väljer som nästa bil?
Model Y 2023
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Lurkern »

Lär ju bli en ICE då såvida du inte får arbeta med högspänning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

NikkolajVessla skrev:
Sitter i liknande sits kring nästa bil, söker inspiration och är nyfiken på vilken bil du väljer som nästa bil?
Sono Sion. Om allt går som det ska, vilket nu verkar sannolikt, börjar den tillverkas hösten 2023 (i Finland av Valmet) och ska kosta €29900 med tysk moms.

https://sonomotors.com/

viewtopic.php?f=27&t=10235

https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

Lurkern skrev:
Lär ju bli en ICE då såvida du inte får arbeta med högspänning.
Syftar du på mitt inlägg?

Ja, precis, den bil jag avser får man jobba med allt utom högspänningen. Annars lägger de ut verkstadshandböckerna gratis på nätet och reservdelar handlar man direkt av dem på postorder. Inte en ICE.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:

Sono Sion. Om allt går som det ska, vilket nu verkar sannolikt, börjar den tillverkas hösten 2203 (i Finland av Valmet) och ska kosta €29900 med tysk moms.
Ptjah då har dom 181 år på sig alltså. Dock bör nog inflationen göra att priset stiger mer än så. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:

Sono Sion. Om allt går som det ska, vilket nu verkar sannolikt, börjar den tillverkas hösten 2203 (i Finland av Valmet) och ska kosta €29900 med tysk moms.
Ptjah då har dom 181 år på sig alltså. Dock bör nog inflationen göra att priset stiger mer än så. ;)
:D Sorry!
Skriv svar