Tack för info! Jag är faktaresistent för kinesiska tillverkare normalt.. Hur går det för BYD då? Tjänar dom några pengar på bilarna?backe skrev:LarsOJ skrev:Bra att du rättar mig jag har förstått att du är duktig i ämnet. Analytiker var fel ordval såklart. Jag tänker på det flertal artiklar som denna:Legato skrev:
Gör de? Kan du vänligen länka en sammanställning av analytikernas prognoser?
Sen är det ju återigen inte det viktigaste. Det viktiga är att analytikerna är rörande överens om att Tesla kommer tjäna mer på de sålda bilarna.
https://insideevs.com/news/592368/volks ... -2024/amp/
Finns det någon substans i detta då? Låter inte så konstigt att de kommer passera tycker jag iaf.
Jag tror BYD kommer prestera bättre än den där artikeln tror. Man har såvitt jag sett långtgående planer på att gå in i Sydamerika nu och man har precis påbörjat sin expansion utanför Kina och ändå växer man i ett rasande tempo. Man har dessutom egen batteritillverkning så den delen bör inte hålla tillbaka tillväxt.
Man har dessutom en fabrik i USA för kommersiella fordon där det verkar finnas plats för tillverkning av personbilar också?
Har Tesla handikappat sig?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla handikappat sig?
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Har Tesla handikappat sig?
Bra fråga! Har också funderat mycket på detta.LarsOJ skrev:Jag börjar undra om inte Tesla handikappat sig genom att INTE utveckla en sk. ”plattform” som sen kan användas för att snabbt ta fram en mängd olika modeller för olika kundgrupper.
Jag tycker det verkar gå ofantligt trögt för Tesla att få fram något nytt medan andra tillverkare sprutar fram nya modeller. Bra exempel är VAG’s MEB plattform och Kia/Hyundai’s E-GMP.
VAG tillverkar och säljer nu 12st individuella modeller baserat på MEB på bara 3år sen Id3 lanserades.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswa ... B_platform
Därutöver en hel drös modeller på andra plattformar.
”Bilplattform är en standardiserad uppsättning av grunddelar till en bil som används i flera olika bilmodeller. Grunddelarna utgörs främst av olika fordonskomponenter, mer eller mindre sammansatta till bildelar, men även bilens ITstöd, serviceITstöd, konstruktionsregler och tillverkningsprocesser och verktyg ingår.”
Vad tror ni? Kommer Tesla någonsin komma ikapp?
Det handlar inte om seghet i produktutvekling, det är jag ganska säker på.
Tittar man på transportdelen av Teslas "Mission" så handlar det i praktiken om att få ut så många elbilar som möjligt så, snabbt som möjligt. Det blir då en ekvation om alternativkostnader. Produktionen går nu på max och byggs ut så snabbt det någonsin går.
Att sätta upp produktion för nya modeller tar resurser från befintligt produktion, vilket innebär att man skulle få ut färre bilar. Vilket ju var motsatsen till "The Mission". Slutsaten blir att man gör inga nya modeller, än.
Skulle man möta global mättnad finns det en lång lista på åtgärder innan skalar upp en ny modell tror jag. Högst ligger kanske bättre service och prissänkningar.
De modeller som ligger i pipen blir nog en liten liten rännil tills Y produktionen kommit upp rejält från dagens nivå. Blir det trots allt ett avbräck för Y så brassar man väl på lite extra med att få upp produtktionslinorna för de nya produkterna. Är nog ingen slump att de kommer nu i lågkonjunktur, det har man inväntat medvetet.
Sist men inte minst tror jag inte det blir en palett av liknande modeller per plattform. Musks filosofi är lägg all energi på bästa möjliga produkt och produktion och noll på marknadsföring. Variation i modeller med samma grundform innebär kompromisser och därmed försämringar så det tror jag man drar sig för i det längsta.
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2013
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Har Tesla handikappat sig?
Intressent jämförelse. Har du lika många olika bilar som du har strumpor, byxor, tröjor etc. Är väl lite lite olika prisnivå.LarsOJ skrev:Så hur långt tror du man kan komma med bara 1(2) modeller då? En mindre bil är ju många år bort.taliz skrev:Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.
Ändå handlar väldigt många på H&M...
H&M och alla deras separata märken har ju ett av världenst bredaste utbud av kläder just för att folk vill vara olika och för att få upp volymerna.
Skall du i bilvärden uppnå effektiv produktion och därmed god lönsamhet är det en fördel eller ett måste att försöka fokusera på så få modeller som möjligt. Tesla satsar ju på just in time eller snarare when we have time, de bygger inte för lager utan de försöker matcha alla bilar mot beställningar.
De traditionella tillverkarna går ut med ett bred sortiment för att locka den stora massan. Men med ju bredare sortiment desto sämre produktions effektivitet. Risk för lager uppbyggnad. etc etc.
Det är väl inget värde att omsätta 100 000 MEUR och tjäna 5 000 MEUR om man kan omsätta 50 000 MEUR och tjäna 5 000 MEUR. Det är bottom-line som ger cash-flow och det är det som driver aktiekurserna.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Har Tesla handikappat sig?
LarsOJ skrev:Tack för info! Jag är faktaresistent för kinesiska tillverkare normalt.. Hur går det för BYD då? Tjänar dom några pengar på bilarna?backe skrev:LarsOJ skrev:Bra att du rättar mig jag har förstått att du är duktig i ämnet. Analytiker var fel ordval såklart. Jag tänker på det flertal artiklar som denna:Legato skrev:
Gör de? Kan du vänligen länka en sammanställning av analytikernas prognoser?
Sen är det ju återigen inte det viktigaste. Det viktiga är att analytikerna är rörande överens om att Tesla kommer tjäna mer på de sålda bilarna.
https://insideevs.com/news/592368/volks ... -2024/amp/
Finns det någon substans i detta då? Låter inte så konstigt att de kommer passera tycker jag iaf.
Jag tror BYD kommer prestera bättre än den där artikeln tror. Man har såvitt jag sett långtgående planer på att gå in i Sydamerika nu och man har precis påbörjat sin expansion utanför Kina och ändå växer man i ett rasande tempo. Man har dessutom egen batteritillverkning så den delen bör inte hålla tillbaka tillväxt.
Man har dessutom en fabrik i USA för kommersiella fordon där det verkar finnas plats för tillverkning av personbilar också?
Dom verkar tjäna pengar men jag har inte analyserat det så djupt.
https://www.investors.com/news/tesla-st ... src=A00220
Re: Har Tesla handikappat sig?
Ang H&M så är det ju för att de ska kunna sälja volym som passar alla olika smaker.ChristerSjo skrev:Intressent jämförelse. Har du lika många olika bilar som du har strumpor, byxor, tröjor etc. Är väl lite lite olika prisnivå.LarsOJ skrev:Så hur långt tror du man kan komma med bara 1(2) modeller då? En mindre bil är ju många år bort.taliz skrev:Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.
Ändå handlar väldigt många på H&M...
H&M och alla deras separata märken har ju ett av världenst bredaste utbud av kläder just för att folk vill vara olika och för att få upp volymerna.
Skall du i bilvärden uppnå effektiv produktion och därmed god lönsamhet är det en fördel eller ett måste att försöka fokusera på så få modeller som möjligt. Tesla satsar ju på just in time eller snarare when we have time, de bygger inte för lager utan de försöker matcha alla bilar mot beställningar.
De traditionella tillverkarna går ut med ett bred sortiment för att locka den stora massan. Men med ju bredare sortiment desto sämre produktions effektivitet. Risk för lager uppbyggnad. etc etc.
Det är väl inget värde att omsätta 100 000 MEUR och tjäna 5 000 MEUR om man kan omsätta 50 000 MEUR och tjäna 5 000 MEUR. Det är bottom-line som ger cash-flow och det är det som driver aktiekurserna.
Jag tror inte du har helt rätt ang. de traditionella tillverkarna. De får ju enorma skalfördelar i produktionen när 10miljoner bilar kan ha samma styrdon till elhissar till exempel.
Plattforms tänket gör ju också att kostnaden för alla svindyra pressverktyg mm till chassiet kan delas på fler bilar. För att inte tala om kostnader för utvecklingsarbetet. VAG säljer som sagt redan 12 olika modeller baserat på MEB plattformen på endast 3år.
-
- Inlägg: 294
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Har Tesla handikappat sig?
Bilbranschen ser i mina ögon ganska utmanande ut:
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
Nissan Leaf 2014
Re: Har Tesla handikappat sig?
Ska alla världens bilar bytas ut kommer det ju finnas kunder för alla sorters kunder.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Jag tror att t.ex VAG kommer kunna öka sin volym elbilar dramatiskt de kommande åren men såklart på bekostnad av sina fossilbilar. Jag tror de kommer kunna ha en tillväxt (elbilar) på långt mer än Teslas 50%.granlundii skrev:Bilbranschen ser i mina ögon ganska utmanande ut:
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Men tjänar VAG några pengar på sina elbilar, de ska ju härma Tesla med gigapressar osv (gäller även Polestar) om nuvarande sätt att bygga bilar är så bra och kostnadseffektivt finns det ju ingen anledning att göra som Tesla.LarsOJ skrev:Jag tror att t.ex VAG kommer kunna öka sin volym elbilar dramatiskt de kommande åren men såklart på bekostnad av sina fossilbilar. Jag tror de kommer kunna ha en tillväxt (elbilar) på långt mer än Teslas 50%.granlundii skrev:Bilbranschen ser i mina ögon ganska utmanande ut:
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
Minns också Munros isärplockande av id bilarna att det var oerhört mycket mer delar i elsystemet än Tesla har på sina och att mycket extra hängde med från ice produktionen fast det inte behövdes på en elbil. (Antar att komponenten kombinerade flera göromål, men att en del av göromålen inte behövdes på elbilar, men att komponenten delades med ice bilar som behövde det).
Re: Har Tesla handikappat sig?
Det var då ett fasligt tjat om VAG-bilar. Har själv kört Škoda under flera år, bl a en ”miljödiesel” - vilket dåligt skämt. För mig personligen är VAG en ickefråga. Men att jämföra Tesla med VAG är ju bara korkat. Som att jämföra min lilla enskilda firma med Skanska. Har man en plånbok på flera miljarder som man byggt upp under decennier på ruffel och båg så är förutsättningarna helt annorlunda än för ett litet nischat företag som Tesla. Trots det var det ingen VW som var mest sålda bil i september.LarsOJ skrev:Jag tror att t.ex VAG kommer kunna öka sin volym elbilar dramatiskt de kommande åren men såklart på bekostnad av sina fossilbilar. Jag tror de kommer kunna ha en tillväxt (elbilar) på långt mer än Teslas 50%.granlundii skrev:Bilbranschen ser i mina ögon ganska utmanande ut:
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Teslaägare
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Har Tesla handikappat sig?
Tills för inte allt för länge sedan så hade Tesla inget servicecenter norr om Sthlm. VAG har ett utbrett nätverk över hela landet och ska man sälja tjänstebilar så vill större företag alltid ha en serviceorganisation som backar upp.LarsOJ skrev:Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
Jag har ingen statistik att länka till men min känsla är att Teslor köps av egenföretagare, privatpersoner eller företag i större städer. Nu pratar jag generellt, vi har såklart Tech-bolag här i norr som också kör Tesla. Trots > 30 mil till närmsta servicecenter, men de är inte representativa för tjänstebilsmarknaden här uppe.
Tesla Model Y Performance
Re: Har Tesla handikappat sig?
Spännande. Hur ser dina garantier ut för att Tesla tjänar mångdubbelt mer än 2.5 ggr mer per bil i Norge än VW, Skoda, Seat, Audi och Porsche gör per elbil i Norge?taliz skrev:Kan garantera att de tjänar mångdubbelt mer på dessa 12000 bilar, än VAG gör på sina 30000.LarsOJ skrev:Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.taliz skrev:Där ligger väl Y ensam i topp?LarsOJ skrev:
Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Har Tesla handikappat sig?
Jag tror man missuppfattar lite hur lång tid det tar och vad de betyder.
Att VAG kan svänga om fabrikerna och på så sätt bygga elbilar istället, borde ju gå fortare, precis som vi fått se. Men det kommer snabbt till ett lokalt maximum.
Tesla har ju endast en modern fabrik i fullt skick.
De ska ha 10 stycken fabriker, i den moderna tappningen (Shanghai och framåt), så Freemont kommer nog plockas bort eller designas om.
Tjänar man mest per bil, kan man skala upp med minimal risk. VAG kan inte spotta ur sig flera fabriker i någon nämnvärd takt, de klarar inte likviditeten. Tesla kommer inte nå ett maximum förrän om många år.
När de har 10 fabriker som spottar bilar, 3-4 milj årligen av Y och 3, enligt Elons egna ord, samt cybertryck på några miljoner, sedan en mindre modell på säkert 10 miljoner om året. Resterande låter vi framtiden avgöra.
Antal bilar per år, för något år sedan:
VAG 10milj.
Toyota 10 milj.
Renault-nissan-mitsubishi 10 milj.
Jag tror vi ska vänta och se. Samt att fler plattformar inte borde hjälpa Tesla. De ska nog ha 1 lyxplattform (S/X), 1 för mellanstorlek (3/Y), samt en mindre kommande.
Att VAG kan svänga om fabrikerna och på så sätt bygga elbilar istället, borde ju gå fortare, precis som vi fått se. Men det kommer snabbt till ett lokalt maximum.
Tesla har ju endast en modern fabrik i fullt skick.
De ska ha 10 stycken fabriker, i den moderna tappningen (Shanghai och framåt), så Freemont kommer nog plockas bort eller designas om.
Tjänar man mest per bil, kan man skala upp med minimal risk. VAG kan inte spotta ur sig flera fabriker i någon nämnvärd takt, de klarar inte likviditeten. Tesla kommer inte nå ett maximum förrän om många år.
När de har 10 fabriker som spottar bilar, 3-4 milj årligen av Y och 3, enligt Elons egna ord, samt cybertryck på några miljoner, sedan en mindre modell på säkert 10 miljoner om året. Resterande låter vi framtiden avgöra.
Antal bilar per år, för något år sedan:
VAG 10milj.
Toyota 10 milj.
Renault-nissan-mitsubishi 10 milj.
Jag tror vi ska vänta och se. Samt att fler plattformar inte borde hjälpa Tesla. De ska nog ha 1 lyxplattform (S/X), 1 för mellanstorlek (3/Y), samt en mindre kommande.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Har Tesla handikappat sig?
Ja har du bara provat snik Skoda så är det ju lätt att dissa VAG men Porsche, Bugatti, Lamborghini och Audi gör ganska ok bilar eller?Walker skrev:Det var då ett fasligt tjat om VAG-bilar. Har själv kört Škoda under flera år, bl a en ”miljödiesel” - vilket dåligt skämt. För mig personligen är VAG en ickefråga. Men att jämföra Tesla med VAG är ju bara korkat. Som att jämföra min lilla enskilda firma med Skanska. Har man en plånbok på flera miljarder som man byggt upp under decennier på ruffel och båg så är förutsättningarna helt annorlunda än för ett litet nischat företag som Tesla. Trots det var det ingen VW som var mest sålda bil i september.LarsOJ skrev:Jag tror att t.ex VAG kommer kunna öka sin volym elbilar dramatiskt de kommande åren men såklart på bekostnad av sina fossilbilar. Jag tror de kommer kunna ha en tillväxt (elbilar) på långt mer än Teslas 50%.granlundii skrev:Bilbranschen ser i mina ögon ganska utmanande ut:
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
Tråden handlar ju om att tex VAG har tagit fram modeller för alla smaker och storlekar för att kunna sälja 10milj bilar/år. Behöver inte tesla göra det tror du?
Re: Har Tesla handikappat sig?
Jaha. Då fick jag det bekräftat. Du bara trollar. Jag lägger ner.LarsOJ skrev:Ja har du bara provat snik Skoda så är det ju lätt att dissa VAG men Porsche, Bugatti, Lamborghini och Audi gör ganska ok bilar eller?Walker skrev:Det var då ett fasligt tjat om VAG-bilar. Har själv kört Škoda under flera år, bl a en ”miljödiesel” - vilket dåligt skämt. För mig personligen är VAG en ickefråga. Men att jämföra Tesla med VAG är ju bara korkat. Som att jämföra min lilla enskilda firma med Skanska. Har man en plånbok på flera miljarder som man byggt upp under decennier på ruffel och båg så är förutsättningarna helt annorlunda än för ett litet nischat företag som Tesla. Trots det var det ingen VW som var mest sålda bil i september.LarsOJ skrev:Jag tror att t.ex VAG kommer kunna öka sin volym elbilar dramatiskt de kommande åren men såklart på bekostnad av sina fossilbilar. Jag tror de kommer kunna ha en tillväxt (elbilar) på långt mer än Teslas 50%.granlundii skrev:Bilbranschen ser i mina ögon ganska utmanande ut:
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
Tråden handlar ju om att tex VAG har tagit fram modeller för alla smaker och storlekar för att kunna sälja 10milj bilar/år. Behöver inte tesla göra det tror du?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Har Tesla handikappat sig?
Haha, jag kan hålla med båda två. Trean är roligare att köra men trängre och mindre praktisk.Elof skrev:Tvärtom. Det finns inget förutom att vara rymlig Y är bättre på än 3.taliz skrev:
Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Model Y LR AWD 2022
Re: Har Tesla handikappat sig?
Det enda som får mig att vilja ha en Y mer än min 3:a är att då skulle jag få in min Segway I2 i bakluckan...jonasl skrev:Haha, jag kan hålla med båda två. Trean är roligare att köra men trängre och mindre praktisk.Elof skrev:Tvärtom. Det finns inget förutom att vara rymlig Y är bättre på än 3.taliz skrev:
Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Har Tesla handikappat sig?
Jag fattar inte vad du menar med trollar?Walker skrev:Jaha. Då fick jag det bekräftat. Du bara trollar. Jag lägger ner.LarsOJ skrev:Ja har du bara provat snik Skoda så är det ju lätt att dissa VAG men Porsche, Bugatti, Lamborghini och Audi gör ganska ok bilar eller?Walker skrev:Det var då ett fasligt tjat om VAG-bilar. Har själv kört Škoda under flera år, bl a en ”miljödiesel” - vilket dåligt skämt. För mig personligen är VAG en ickefråga. Men att jämföra Tesla med VAG är ju bara korkat. Som att jämföra min lilla enskilda firma med Skanska. Har man en plånbok på flera miljarder som man byggt upp under decennier på ruffel och båg så är förutsättningarna helt annorlunda än för ett litet nischat företag som Tesla. Trots det var det ingen VW som var mest sålda bil i september.LarsOJ skrev:Jag tror att t.ex VAG kommer kunna öka sin volym elbilar dramatiskt de kommande åren men såklart på bekostnad av sina fossilbilar. Jag tror de kommer kunna ha en tillväxt (elbilar) på långt mer än Teslas 50%.granlundii skrev:Bilbranschen ser i mina ögon ganska utmanande ut:
- ingen global tillväxt (globala försäljningen 2012 var högre än vad den kommer att vara 2022, trenden sedan 2017 nedåtgående)
- massor med nya EV-tillverkare som krigar med de traditionella
Finns volymmässigt lite utrymme att växa, är väl därför alla har satsat på premiumprodukter de senaste åren. Med tanke på Teslas magra modellutbud och den svaga globala tillväxten på bilmarknaden så ser nog målsättningen på 50% tillväxt per år minst sagt optimistiskt ut. EV kommer ju inte heller att öka sin andel lika snabbt längre i Kina och Europa då stöden dras in.
Tråden handlar ju om att tex VAG har tagit fram modeller för alla smaker och storlekar för att kunna sälja 10milj bilar/år. Behöver inte tesla göra det tror du?
Tror du inte Tesla behöver en mängd olika modeller i alla prisklasser, smaker osv? För att komma upp i volymer som matchar värderingen?
Om du inte gillar VAG som exempel kan vi ta GM som också har en mängd olika märken för att nå stora volymer. Tror du inte det behövs?
Re: Har Tesla handikappat sig?
Om man tror att M3 och MY kommer att sälja 4x per år än vad någon annan bilmodell gjort i historien hittills så förstår man inte varför man skulle behöva en "plattform". Kanske är det så, men jag är skeptisk.
På samma sätt tror jag det är svårt att sälja lyx och budget i samma varumärke. Det är som att Hermès skulle börja sälja plastpåsar.
På samma sätt tror jag det är svårt att sälja lyx och budget i samma varumärke. Det är som att Hermès skulle börja sälja plastpåsar.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Ja det är väl precis därför alla volymtillverkere har massa olika branding. Lexus, Infinity, Cadillac, Acura osv.spacecoin skrev:Om man tror att M3 och MY kommer att sälja 4x per år än vad någon annan bilmodell gjort i historien hittills så förstår man inte varför man skulle behöva en "plattform". Kanske är det så, men jag är skeptisk.
På samma sätt tror jag det är svårt att sälja lyx och budget i samma varumärke. Det är som att Hermès skulle börja sälja plastpåsar.
Jag är väldigt nyfiken på varför så många i tråden inte tror att detta kommer gälla Tesla för att komma upp i volym. Jag tycker liknelsen med Apple haltar. Bilval är jäkligt individuellt inte minst med storleken på plånbok.
Du som har koll vad tror du de måste upp i för volymer för att matcha dagens värdering. Med den info på vinst/bil som finns tillgänglig?
Re: Har Tesla handikappat sig?
Du rör ihop det. Liknelsen med Apple gällde lönsamhet, inte utbud.LarsOJ skrev:Ja det är väl precis därför alla volymtillverkere har massa olika branding. Lexus, Infinity, Cadillac, Acura osv.spacecoin skrev:Om man tror att M3 och MY kommer att sälja 4x per år än vad någon annan bilmodell gjort i historien hittills så förstår man inte varför man skulle behöva en "plattform". Kanske är det så, men jag är skeptisk.
På samma sätt tror jag det är svårt att sälja lyx och budget i samma varumärke. Det är som att Hermès skulle börja sälja plastpåsar.
Jag är väldigt nyfiken på varför så många i tråden inte tror att detta kommer gälla Tesla för att komma upp i volym. Jag tycker liknelsen med Apple haltar. Bilval är jäkligt individuellt inte minst med storleken på plånbok.
Du som har koll vad tror du de måste upp i för volymer för att matcha dagens värdering. Med den info på vinst/bil som finns tillgänglig?
Tesla är i en helt annan liga än övriga när det gäller lönsamhet. Att ösa ut bilar med låg/ingen vinst är i mina ögon helt ointressant. I framtiden måste Tesla absolut få fram fler modeller, men i dagsläget är man lika dominanta gällande lönsamhet bland elbilar som Apple är när det gäller lönsamhet på mobiler.
För VW är andelen elbilar fascinerande låga 6% fortfarande. Man har massor att bevisa när det gäller att producera elbilar i volym lönsamt, något Tesla redan bevisat. Något också marknaden belönat med att anse att Tesla är värt Sex till sju Volkswagen-koncerner.
Personligen tror jag mycket på BYD. VWs stora problem tror jag är tillgång till batterier/råvaror. Här tror jag både Tesla och BYD har ett stort försprång.
Jag tror också hela branschen kommer få mycket pressade marginaler i framtiden. Då är det helt centralt att producera billigt och effektivt. Något Tesla och BYD bör ha mycket bättre förutsättningar att göra än VW.
I mina ögon är det mycket troligare att Tesla blir framgångsrika långsiktigt än VW. Däremot tror jag inte Tesla har 6-7 gånger bättre möjlighet än VW så VW aktien är ändå mer intressant
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Har Tesla handikappat sig?
Man tabbar sig med att satsa på Cybertruck.
Lyckas man få ut den 4 år efter presentationen?
Till vilket pris? Dessutom bara för US marknaden.
Vad ska man konkurrera med i Europa om 1-2 år, bara 3/Y?
Hål i huvet Elon!
Lyckas man få ut den 4 år efter presentationen?
Till vilket pris? Dessutom bara för US marknaden.
Vad ska man konkurrera med i Europa om 1-2 år, bara 3/Y?
Hål i huvet Elon!
Re: Har Tesla handikappat sig?
Varför slösa pengar på flera olika modeller så länge man säljer allt och mer därtill av de man tillverkar? Förklara för mig exakt hur det är en bra affärsidé.VoltAmpere skrev:Man tabbar sig med att satsa på Cybertruck.
Lyckas man få ut den 4 år efter presentationen?
Till vilket pris? Dessutom bara för US marknaden.
Vad ska man konkurrera med i Europa om 1-2 år, bara 3/Y?
Hål i huvet Elon!
Om Tesla tillverkade 10 olika modeller idag skulle de fortfarande inte kunna sälja fler bilar totalt. Istället skulle de bara ha lägre marginal på varje bil, och totalt kunna tillverka färre pga uteblivna stordriftsfördelar.
I pipen har Tesla "Model 2", tankarna på en mindre Cybertruck för den internationella marknaden, och Tesla Semi som börjar levereras 1 december.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Har Tesla handikappat sig?
Andersen skrev:Varför slösa pengar på flera olika modeller så länge man säljer allt och mer därtill av de man tillverkar? Förklara för mig exakt hur det är en bra affärsidé.VoltAmpere skrev:Man tabbar sig med att satsa på Cybertruck.
Lyckas man få ut den 4 år efter presentationen?
Till vilket pris? Dessutom bara för US marknaden.
Vad ska man konkurrera med i Europa om 1-2 år, bara 3/Y?
Hål i huvet Elon!
Om Tesla tillverkade 10 olika modeller idag skulle de fortfarande inte kunna sälja fler bilar totalt. Istället skulle de bara ha lägre marginal på varje bil, och totalt kunna tillverka färre pga uteblivna stordriftsfördelar.
I pipen har Tesla "Model 2", tankarna på en mindre Cybertruck för den internationella marknaden, och Tesla Semi som börjar levereras 1 december.
Varför lanserar man Cybertruck om det är en dålig affärsidé? För tydligen så säljer man allt och mer därtill redan?Varför slösa pengar på flera olika modeller så länge man säljer allt och mer därtill av de man tillverkar? Förklara för mig exakt hur det är en bra affärsidé.
Varför lanserade man MY, man sålde väl allt och mer därtill redan av Model 3?
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Har Tesla handikappat sig?
Du pratar nutid, jag pratar 1-2 år framåt.Andersen skrev:Varför slösa pengar på flera olika modeller så länge man säljer allt och mer därtill av de man tillverkar? Förklara för mig exakt hur det är en bra affärsidé.VoltAmpere skrev:Man tabbar sig med att satsa på Cybertruck.
Lyckas man få ut den 4 år efter presentationen?
Till vilket pris? Dessutom bara för US marknaden.
Vad ska man konkurrera med i Europa om 1-2 år, bara 3/Y?
Hål i huvet Elon!
Om Tesla tillverkade 10 olika modeller idag skulle de fortfarande inte kunna sälja fler bilar totalt. Istället skulle de bara ha lägre marginal på varje bil, och totalt kunna tillverka färre pga uteblivna stordriftsfördelar.
I pipen har Tesla "Model 2", tankarna på en mindre Cybertruck för den internationella marknaden, och Tesla Semi som börjar levereras 1 december.
Man hade varit i bättre position om man haft en produktionsfärdig världsbil redo istället för Cybertruck.
Har man Tesla M2 i pipen? Bara snack.
Man visade Cybertruck för 3 år sedan, trots det finns den inte ännu.