Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
Ett ganska basic tips är att borsta av snö...
Att borsta av snön innan man kör värmaren är det som fungerar bäst, men har det bildats en ishinna ångar det ju inte bort utan glider ner till bakluckan (eller mot fönsterlisterna) och fryser till. En stor poäng med kupevärmare för mig är att få rutorna isfria utan egen åtgärd, så jag bara ska behöva sopa av taket efter snöfall och sen dra. Så har det varit förut med bränslevärmare och elektriska kupevärmare med sladd, men det funkar inte på den här modellen pga korkad konstruktion.
Där jag bor är det inte så ofta på det här viset så det får man väl hantera, men bor man i norra Sverige och parkerar utomhus förstår jag om man väljer en Polestar 2 eller nåt annat med riktiga dörrar och en vettigare baklucka.
Vi kanske ska diskutera det här med snö etc i en annan tråd men
Jag bor i Stockholm. Tycker inte det här med fönster som inte öppnar sig är något jätteproblem. Lite dålig design, ja. Men om man förvärmer så är det sällan ett problem.
Snön på bakluckan är lite irriterande men den har jag vant mig vid.
Sen när det gäller prisutvecklingen så måste jag erkänna att priserna är lite lägre än vad jag hade trott. Vet inte om det är senaste veckans galna elpriser som spökar?
Ska bli intressant att se vad de kommande auktionerna landar på. Klart är det iaf att det finns väldigt många bilar på blocket som ligger alldeles för högt i jämförelse med priserna på kvd. Eller finns det någon anledning till att en bil på kvd ska vara billigare än på blocket?
Sen när det gäller prisutvecklingen så måste jag erkänna att priserna är lite lägre än vad jag hade trott. Vet inte om det är senaste veckans galna elpriser som spökar?
Ska bli intressant att se vad de kommande auktionerna landar på. Klart är det iaf att det finns väldigt många bilar på blocket som ligger alldeles för högt i jämförelse med priserna på kvd. Eller finns det någon anledning till att en bil på kvd ska vara billigare än på blocket?
Jo men alltså blocket är ju vad köparen gärna vill ha. KVD är ju vad köparna verkligen är beredda att betala. Så det är ju klart att det uppstår en stor differens gällande priserna.
Kan ju också säga att om vi ser på den SR+2020 med 3000 mil jag köpte för exakt ett år sen för 410.000 så är den fortfarande värd mer än så nu.
Så det handlar inte om någon krasch. Däremot steg priserna ganska mycket mellan mars/april fram till mitten av september 2022.
På model S är de dock lägre nu än december för ett år sen.
Sant med blocket. Vi tror ju såklart alla att just vår bil är värd mer än alla andras.
Vet inte om jag håller med om att din SR+ är värd mer än 410. Jag har en likadan och skulle snarare säga att den är värd mindre än 410 om man kollar på de som går på kvd. Eller?
Känns däremot skönt att höra att det inte är en krasch utan snarare så att det varit galna priser under sommaren och att den nu håller på att normaliseras sett utifrån vad bilarna kostade för ett år sen. Min utgångspunkt är alltid att en bil är värd ca 50% efter 3 år. Allt över det får man se som bonus.
Sen när det gäller prisutvecklingen så måste jag erkänna att priserna är lite lägre än vad jag hade trott. Vet inte om det är senaste veckans galna elpriser som spökar?
Ska bli intressant att se vad de kommande auktionerna landar på. Klart är det iaf att det finns väldigt många bilar på blocket som ligger alldeles för högt i jämförelse med priserna på kvd. Eller finns det någon anledning till att en bil på kvd ska vara billigare än på blocket?
Vissa av bilarna där är direktimporterade och har ingen vagnskadegaranti = helförsäkring
Sant med blocket. Vi tror ju såklart alla att just vår bil är värd mer än alla andras.
Vet inte om jag håller med om att din SR+ är värd mer än 410. Jag har en likadan och skulle snarare säga att den är värd mindre än 410 om man kollar på de som går på kvd. Eller?
Känns däremot skönt att höra att det inte är en krasch utan snarare så att det varit galna priser under sommaren och att den nu håller på att normaliseras sett utifrån vad bilarna kostade för ett år sen. Min utgångspunkt är alltid att en bil är värd ca 50% efter 3 år. Allt över det får man se som bonus.
En 2020 har gått ner. Men det är ju främst dyrare bilar, dvs >500k, som tappar mkt nu.
Tack för infon Dinsdale. Det hade jag ingen aning om.
Inte jag heller förrän nu när snön kom. Verkligen korkad konstruktion med ramlösa fönster. Jag körde värmaren härom veckan, skulle handla. Sen blev det inte av (småbarn) och när jag dagen efter fick tillfälle istället var frunk, baklucka och alla dörrars fönster utom (tursamt nog) förardörrens fastfrusna. Även dörrarna satt som berget. Värmaren påverkade förstås inte funken men det var där isskrapan låg (just för att slippa snöras in i bagagen). Så tips är att ha en isskrapa både i frunken och inne, utifall att frunken är fastfrusen. [Min understrykn.] [...
Ett annat tips är sån här de-icer spray för 20 pix. Fungerar riktigt bra om det inte är tjockare is på rutan...
Sen när det gäller prisutvecklingen så måste jag erkänna att priserna är lite lägre än vad jag hade trott. Vet inte om det är senaste veckans galna elpriser som spökar?
Ska bli intressant att se vad de kommande auktionerna landar på. Klart är det iaf att det finns väldigt många bilar på blocket som ligger alldeles för högt i jämförelse med priserna på kvd. Eller finns det någon anledning till att en bil på kvd ska vara billigare än på blocket?
December månad? Det ska göras årsavslut i böckerna och för privatpersoner kan det vara kärva tider..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Årsbokslut kan jag förstå men att privatpersoner som ska köpa en bil för 500k har det kärvt i december och därmed går priserna ner är nog långsökt.
Troligare att de kärva tiderna gör att folk helt enkelt inte vill betala lika mycket. Då det dels blir dyrare att finansiera men även den kommande tiden gör att många spår en nergång. Dessutom har ju priserna varit helt galna.
Sant med blocket. Vi tror ju såklart alla att just vår bil är värd mer än alla andras.
Vet inte om jag håller med om att din SR+ är värd mer än 410. Jag har en likadan och skulle snarare säga att den är värd mindre än 410 om man kollar på de som går på kvd. Eller?
Känns däremot skönt att höra att det inte är en krasch utan snarare så att det varit galna priser under sommaren och att den nu håller på att normaliseras sett utifrån vad bilarna kostade för ett år sen. Min utgångspunkt är alltid att en bil är värd ca 50% efter 3 år. Allt över det får man se som bonus.
Är inte riktigt klar över vad en SR2020 3000 mil är värd men närmare 400 kanske? Oavsett om den nu skulle vara värd 380 så är 2500 i månaden väldigt lite tapp. Min som jag hade sålde jag efter några månader för 430 då jag fick min första Y. Så jag fick betalt för att köra inkluderat el, biltvätt, försäkring - allt.
Mycket önskemål jag vet.
Men går det att få in en kolumn om huruvida de uppnådde reservationspris eller inte?
Just nu får man ju bilden att bilarna såldes för ovanstående priser vilket isf inte är sant?
Men ja 400 eller strax därunder låter ju rimligt sett till de där siffrorna.
Mycket önskemål jag vet.
Men går det att få in en kolumn om huruvida de uppnådde reservationspris eller inte?
Just nu får man ju bilden att bilarna såldes för ovanstående priser vilket isf inte är sant?
Men ja 400 eller strax därunder låter ju rimligt sett till de där siffrorna.
Fast det är ju vad marknaden bedömt att den är värd å andra sidan. Men det tillkommer ju en del via KvD också.
för privatpersoner ingår tvätt, test, värdering, marknadsföring, försäljning och hantering av eventuella reklamationer.
Tack, försöker hitta samma tabel för företagsbilar men hittar inte.
För övrigt tycker jag de tar mycket för privatbilar
Tja på nåt sätt måste de ju tjäna pengar. Tycker de erbjuder en ganska bra och transparent tjänst. Innan de fanns var ju bilauktioner rena vilda västern.
för privatpersoner ingår tvätt, test, värdering, marknadsföring, försäljning och hantering av eventuella reklamationer.
Tack, försöker hitta samma tabel för företagsbilar men hittar inte.
För övrigt tycker jag de tar mycket för privatbilar
Tja på nåt sätt måste de ju tjäna pengar. Tycker de erbjuder en ganska bra och transparent tjänst. Innan de fanns var ju bilauktioner rena vilda västern.
Fast ni glömmer att de även tar avgift från köparen. I storleksordningen hälften av den avgift de tar från säljaren.
Jag tycker dock avgifterna är rimliga. Avsevärt värre avgifter om man köper/säljer kapitalvaror via tex Kaplans eller Bukowskis.
för privatpersoner ingår tvätt, test, värdering, marknadsföring, försäljning och hantering av eventuella reklamationer.
Tack, försöker hitta samma tabel för företagsbilar men hittar inte.
För övrigt tycker jag de tar mycket för privatbilar
Tja på nåt sätt måste de ju tjäna pengar. Tycker de erbjuder en ganska bra och transparent tjänst. Innan de fanns var ju bilauktioner rena vilda västern.
Fast ni glömmer att de även tar avgift från köparen. I storleksordningen hälften av den avgift de tar från säljaren.
Jag tycker dock avgifterna är rimliga. Avsevärt värre avgifter om man köper/säljer kapitalvaror via tex Kaplans eller Bukowskis.
Ja de kallar den förmedlingsavgift på kvd. Men den framgår ju i annonsen så inget säljaren drabbas av (JanA) i det här fallet.
Man kan sälja med fast pris också utan förmedlingsavgift.
för privatpersoner ingår tvätt, test, värdering, marknadsföring, försäljning och hantering av eventuella reklamationer.
Tack, försöker hitta samma tabel för företagsbilar men hittar inte.
För övrigt tycker jag de tar mycket för privatbilar
Tja på nåt sätt måste de ju tjäna pengar. Tycker de erbjuder en ganska bra och transparent tjänst. Innan de fanns var ju bilauktioner rena vilda västern.
Fast ni glömmer att de även tar avgift från köparen. I storleksordningen hälften av den avgift de tar från säljaren.
Jag tycker dock avgifterna är rimliga. Avsevärt värre avgifter om man köper/säljer kapitalvaror via tex Kaplans eller Bukowskis.
Ja de kallar den förmedlingsavgift på kvd. Men den framgår ju i annonsen så inget säljaren drabbas av (JanA) i det här fallet.
Man kan sälja med fast pris också utan förmedlingsavgift.
Håller med om andra auktionshus.
Säljaren drabbas såklart av att köparen får mindre att betala för bilen. Standard på tex Bukowskis är att de prutar ner säljarens avgift till nära noll för att få in objektet och sedan tjänar de ordentligt på en massiv avgift från köparen. Konsekvensen blir såklart att köparen betalar långt mindre pga påslaget.
Sant med blocket. Vi tror ju såklart alla att just vår bil är värd mer än alla andras.
Vet inte om jag håller med om att din SR+ är värd mer än 410. Jag har en likadan och skulle snarare säga att den är värd mindre än 410 om man kollar på de som går på kvd. Eller?
Känns däremot skönt att höra att det inte är en krasch utan snarare så att det varit galna priser under sommaren och att den nu håller på att normaliseras sett utifrån vad bilarna kostade för ett år sen. Min utgångspunkt är alltid att en bil är värd ca 50% efter 3 år. Allt över det får man se som bonus.
Hur räknar du in 10% inflationen i den utgångspunkten?