Lösa den ekonomiska ekvationen.

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Kenneth82 skrev: 18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
DET är dyrt att köra Tesla. Räkna med att tappa 200-250 k över tre år på en Model Y. Lite ränta på det och den kostar dig runt 8k i månaden.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Honkan »

Ska man vara ekonomisk ska man cykla eller äga en bil i ca 10 år :D vårda den och se till att den håller…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

Piggelin skrev: 20 jul 2023 13:16
Kenneth82 skrev: 18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
DET är dyrt att köra Tesla. Räkna med att tappa 200-250 k över tre år på en Model Y. Lite ränta på det och den kostar dig runt 8k i månaden.
Nja, tycker inte Tesla sticker ut nämnvärt vad gäller pris på beggat och nytt när du jämför med likvärdiga modeller från andra märken.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Kenneth82 skrev: 20 jul 2023 14:30
Piggelin skrev: 20 jul 2023 13:16
Kenneth82 skrev: 18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
DET är dyrt att köra Tesla. Räkna med att tappa 200-250 k över tre år på en Model Y. Lite ränta på det och den kostar dig runt 8k i månaden.
Nja, tycker inte Tesla sticker ut nämnvärt vad gäller pris på beggat och nytt när du jämför med likvärdiga modeller från andra märken.
Elbilar generellt är väldigt dyra om du kör normala sträckor per år. Pengar i sjön.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Walker »

Piggelin skrev: 20 jul 2023 13:16
Kenneth82 skrev: 18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
DET är dyrt att köra Tesla. Räkna med att tappa 200-250 k över tre år på en Model Y. Lite ränta på det och den kostar dig runt 8k i månaden.
Nja… det är dyrt att köra BIL. Generellt gäller ju även att ju dyrare bil desto dyrare ägande. Nu är ju inte Teslan så dyr längre om man jämför äpplen och äpplen. Motsvarande bilar från Volvo, VW, Skoda, BMW, Audi mfl är ju idag dyrare (vissa betydligt dyrare) Sedan beror det ju lite på när och vad man köper. Mina 4 elbilar jag ägt sedan hösten 2018 har varit betydligt billigare att äga än mina 3 föregående bensin/dieselbilar (av märket Škoda). Men det har inte varit HELT gratis heller (utom min Hyundai som jag TJÄNADE 85.-/mil att köra) Det finns mycket fördomar i omlopp om just Tesla. Men det är oftast bland de som har noll koll. (Ja, jag vet också att det finns de som förlorat en slant på sina bilar)
Köper man en YP med FSD och cherry-red med vit klädsel och 20” hjul - då förlorar man rätt mycket slantar på 3 år. Men om man håller sig till en basic vit/svart 19” och utan EAP eller FSD så tappar den inte lika mycket och definitivt inte mer än en motsvarande bil av annat märke.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Walker »

Piggelin skrev: 20 jul 2023 14:40
Kenneth82 skrev: 20 jul 2023 14:30
Piggelin skrev: 20 jul 2023 13:16
Kenneth82 skrev: 18 jul 2023 22:13
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
DET är dyrt att köra Tesla. Räkna med att tappa 200-250 k över tre år på en Model Y. Lite ränta på det och den kostar dig runt 8k i månaden.
Nja, tycker inte Tesla sticker ut nämnvärt vad gäller pris på beggat och nytt när du jämför med likvärdiga modeller från andra märken.
Elbilar generellt är väldigt dyra om du kör normala sträckor per år. Pengar i sjön.
Inte enligt min erfarenhet.
…men det är ju klart. Det beror på vad man jämför med. Hösten 2021 köpte jag en SAAB 9-5 för 9000.- som jag ägde i 4 veckor tills min Hyundai dök upp och som jag då sålde igen för 9000.- Men det var en tillfällig nödlösning som jag inte skulle kunna leva med permanent. Då hade jag hellre valt att vara utan bil och hyra en när behovet är som störst.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av jonasl »

Piggelin tycker du ska jämföra med en 10 år gammal Skoda Fabia.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Walker »

jonasl skrev: 20 jul 2023 14:48
Piggelin tycker du ska jämföra med en 10 år gammal Skoda Fabia.
Jo. Enligt mina uträkningar så kostade min 3’a lika mycket per mil under tiden jag ägde den som min Škoda Octavia 2015 hade förväntats kosta om jag hade behållit den istället (eventuella större reparationer inte inräknade).
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Kenneth82 skrev: 20 jul 2023 07:30
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!

Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Pratar du Tesla, annan elbil, hybrid, plug-in eller fossilbil här?

Som jag tolkar ovanstående funderar ni på en bättre beggad fossilbil? Oavsett innebär det att du räknar med att ha en nyköpt begagnad bil som till slut är 9 år gammal när lånet är betalt. Idag kör du en tillräckligt stor bil som är ca 7 år gammal som förmodligen kostar väldigt lite att försäkra, där du snart är utan lån.
Kostnaderna när lånet är betalt är ju egentligen få... Våldsam skatt kanske om det är en diesel? Börjar det vara väldigt svettiga reparationer på gång, dyra serviceomgångar eller kamremsbyte kanske på gång. Eller känns den helt enkelt på väg att vara slut?

Testa hur det känns att vara utan lån ett år, men lägg undan de pengarna till en kontantinsats framöver istället?
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

mastodontfilmsmats skrev: 20 jul 2023 15:06
Kenneth82 skrev: 20 jul 2023 07:30
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!

Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Pratar du Tesla, annan elbil, hybrid, plug-in eller fossilbil här?

Som jag tolkar ovanstående funderar ni på en bättre beggad fossilbil? Oavsett innebär det att du räknar med att ha en nyköpt begagnad bil som till slut är 9 år gammal när lånet är betalt. Idag kör du en tillräckligt stor bil som är ca 7 år gammal som förmodligen kostar väldigt lite att försäkra, där du snart är utan lån.
Kostnaderna när lånet är betalt är ju egentligen få... Våldsam skatt kanske om det är en diesel? Börjar det vara väldigt svettiga reparationer på gång, dyra serviceomgångar eller kamremsbyte kanske på gång. Eller känns den helt enkelt på väg att vara slut?

Testa hur det känns att vara utan lån ett år, men lägg undan de pengarna till en kontantinsats framöver istället?
Läs första inlägget så kanske det klarnar
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15
Kenneth82 skrev: 19 jul 2023 06:31
Dafro skrev: 19 jul 2023 06:13


Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Collin87 »

nek0 skrev: 20 jul 2023 12:03
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15
Kenneth82 skrev: 19 jul 2023 06:31


Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?
Du har helt rätt att man inte ska köpa en ny plugin hybrid om priserna ska vara som de är idag. Man sparar inte många kronor på att köpa en ny plugin idag.
Gjorde ett snabbt överslag och visst handlar det inte enorma skillnader. Men din resa skulle kosta mig ungefär 2/3 av din med Teslan.

Jag tror också man kan få en liknande ekonomi i en hybrid, men det handlar ju också om vad man har för körmönster osv.

För min del så var hybrid något jag bara ville hoppa över. Hade varit för många resor för min del där batteriet hade tagit slut.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Collin87 »

Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15
Kenneth82 skrev: 19 jul 2023 06:31


Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.

Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.

Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.

Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Collin87 skrev: 20 jul 2023 17:29
Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15

Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.

Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.

Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Gissar att en anl. till jämförelsen med EV6 är att det finns väldigt få elbilar som är jämförbara med en kombi som Ceed... Tyvärr.

Nästan alla elbilar är ju ngn form av SUV/Crossover. Så ser det ju inte alls ut när det gäller bilar med förbränningsmotor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Honkan »

Jag kan inte riktigt jämföra det ekonomiska då jag aldrig haft lån på mina bilar.

Men jag hade en Audi A6 Allroad med 3.0,liters diesel V6 , en riktigt grym bil men förra året hade den gått 12000 mil och var 5 år gammal , fick ett bra inbyte på den så valde att köpa en MYP inte så mycket för ekonomin men efter att ha provkört den så är ju Tesla helt klart en mycket rolig bil att köra och kan inte tänka mig en bättre familjebil än MYP som dessutom är hyfsat bra pris på.

Så min slutsats är väl att har man råd och har lite intresse i teknik och bilar så köp en MYP :D ska vi prata ekonomi så behåll er bil några år till…

Nästa bil bli nog en Polestar 3 , har reserverat en i alla fall om inte model X kommer ner lite i pris.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Kenneth82 skrev: 20 jul 2023 15:39
Läs första inlägget så kanske det klarnar
Nix :)
Men om jag läser inlägget jag faktiskt citerade igen så klarnar det.
Ber om ursäkt för min bristande läsförståelse. :roll:

Nåväl.
Slår som andra ett slag för att ordentligt kolla upp vad försäkringskostnaden blir för en Tesla M3/MY jmfrt med e-Niro/ID4/EV6; inklusive helförsäkringsbiten (blir ju naturligt att kolla upp vid begköp naturligtvis).

Försäkringskostnaden var det som (förutom att den var något dyrare) slutligen krossade min TCO-kalkyl till Teslas nackdel; för mig hamnade försäkringskostnaden på nästan fem gånger mer jämfört med bilen jag köpte, en e-Niro 2021, och det var innan helförsäkring. Galen skillnad. Helförsäkringsbiten torde göra skillnaden ännu större. Nu när TM3 funnits ute ett tag så kanske försäkringskostnaderna stabiliserats något iofs.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15
Kenneth82 skrev: 19 jul 2023 06:31


Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
7 års garanti på en laddhybrid är nog rätt bra att ha... Som jag skrev i en annan tråd:
SwedishAdvocate skrev: 20 jul 2023 18:18
Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut... :?
Enda gångerna man inte behöver oroa sig är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av tnjo »

Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15
Kenneth82 skrev: 19 jul 2023 06:31


Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
En sak som det pratas lite om för laddhybrider är värmepump, för utan det så går ju motorn 9-10 månader om året för att hålla värmen i kupen även i 100% elläge
Model Y RWD
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

tnjo skrev: 20 jul 2023 18:54
Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15

Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
En sak som det pratas lite om för laddhybrider är värmepump, för utan det så går ju motorn 9-10 månader om året för att hålla värmen i kupen även i 100% elläge
Vilket land bor du i? 9-10 månader, man kan ju värma rätt mycket med piezo element. Med min x5 funkade det 12vmånader per men visst med Kia är det markant sämre men lika mycket billigare.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 20 jul 2023 17:39
Jag kan inte riktigt jämföra det ekonomiska då jag aldrig haft lån på mina bilar.

Men jag hade en Audi A6 Allroad med 3.0,liters diesel V6 , en riktigt grym bil men förra året hade den gått 12000 mil och var 5 år gammal , fick ett bra inbyte på den så valde att köpa en MYP inte så mycket för ekonomin men efter att ha provkört den så är ju Tesla helt klart en mycket rolig bil att köra och kan inte tänka mig en bättre familjebil än MYP som dessutom är hyfsat bra pris på.

Så min slutsats är väl att har man råd och har lite intresse i teknik och bilar så köp en MYP :D ska vi prata ekonomi så behåll er bil några år till…

Nästa bil bli nog en Polestar 3 , har reserverat en i alla fall om inte model X kommer ner lite i pris.
Även om du inte haft lån så skulle ju dina pengar kunna ge bättre värde någon annanstans….
Ang tesla 3 och y så har dom galonklädsel och går därför bort.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Collin87 skrev: 20 jul 2023 17:14
nek0 skrev: 20 jul 2023 12:03
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15

Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?
Du har helt rätt att man inte ska köpa en ny plugin hybrid om priserna ska vara som de är idag. Man sparar inte många kronor på att köpa en ny plugin idag.
Gjorde ett snabbt överslag och visst handlar det inte enorma skillnader. Men din resa skulle kosta mig ungefär 2/3 av din med Teslan.

Jag tror också man kan få en liknande ekonomi i en hybrid, men det handlar ju också om vad man har för körmönster osv.

För min del så var hybrid något jag bara ville hoppa över. Hade varit för många resor för min del där batteriet hade tagit slut.
Kör man mycket resor 10 mil plus så självklart men de flesta har inte det resemönstret.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Collin87 skrev: 20 jul 2023 17:29
Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15

Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.

Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.

Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.

Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Collin87 skrev: 20 jul 2023 17:14
nek0 skrev: 20 jul 2023 12:03
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44
nek0 skrev: 19 jul 2023 21:15

Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällväg
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?
Du har helt rätt att man inte ska köpa en ny plugin hybrid om priserna ska vara som de är idag. Man sparar inte många kronor på att köpa en ny plugin idag.
Gjorde ett snabbt överslag och visst handlar det inte enorma skillnader. Men din resa skulle kosta mig ungefär 2/3 av din med Teslan.

Jag tror också man kan få en liknande ekonomi i en hybrid, men det handlar ju också om vad man har för körmönster osv.

För min del så var hybrid något jag bara ville hoppa över. Hade varit för många resor för min del där batteriet hade tagit slut.
Har du jämfört med värdeminskningen? Som ör markant större om man inte kör mycket per år.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev: 20 jul 2023 19:30
Collin87 skrev: 20 jul 2023 17:29
Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14
Dafro skrev: 20 jul 2023 06:44


På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.

Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.

Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.

Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?
13 år framåt så hamnar vi på 2036. Det är ett år efter förbudet av försäljning av bilar med förbränningsmotor i EU. Undrar vad som kan hända under den här tiden...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 20 jul 2023 19:38
Dafro skrev: 20 jul 2023 19:30
Collin87 skrev: 20 jul 2023 17:29
Dafro skrev: 20 jul 2023 16:13
Collin87 skrev: 20 jul 2023 09:14


Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.

Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.

Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.

Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.

Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.

Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.

Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.

Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?
13 år framåt så hamnar vi på 2036. Det är ett år efter förbudet av försäljning av bilar med förbränningsmotor i EU. Undrar vad som kan hända under den här tiden...
Säkert mycket och tycker att elbil är rätt men prisbilden nu är galen.
27,8 kWp solceller
Skriv svar