MYP farlig på vinterväg?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 01 dec 2023 11:38
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.

Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?

Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Jag tillhör ju skalan som stör mig på den kraftiga regen som är default. Det enda jag önskar är möjligheten att välja. Låt de som vill ha kraftig ha kraftig, låt de som vill ha svag ha svag och låt de som vill kunna "frirulla" frirulla. Jag tycker Teslans regen är perfekt för stadskörning när det inte är vinterväglag.

Min begränsade erfarenhet sträcker sig till BMW i3, BMW i4 och VW ID4. Testade aldrig att ändra på i4an men i3an och ID4 kunde man påverka detta på.

Nu verkar jag dock kunna köpa SEXY-buttons och komma runt detta, men tycker inte jag hade behövt det.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Earplugged »

Å ena sidan kan jag också tycka det skulle kunna vara justerbart så man får det beteende man själv önskar, borde vara en enkel sak att lägga in.
Å andra sidan är det ju såhär enpedalskörning skall fungera, släpper man gasen = broms så när man kör en bil med den funktionen så släpper man pedalen lika mjukt som du på en bil utan funktion hade tryckt på bromsen, gaspedalen är inte längre bara en "gas"
Skulle man i en "vanlig" bil åka och bromsa hårt i onödan i blixthalka skulle upplevelsen bli minst lika otäck.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Legato »

mikebike skrev: 01 dec 2023 11:38
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.

Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?

Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Oftast alldeles för svag regenerering, men väldigt olika från bil till bil.

Det irriterande med Tesla är ju att vi tidigare kunde dra ner regen och då var problemet löst. Idiotiskt att man tog bort den funktionen och ja, det är ett reellt problem att inte kunna frirulla i halka när man ska gå över till broms.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Klintan »

mikebike skrev: 01 dec 2023 11:38
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.

Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?

Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Ioniq 5 har mjukare regen som standard och möjlighet att öka till kraftig regen. Dessutom ett SNOW-läge utan regen. Jag tycker en oerfaren förare ska kunna använda standardinställningarna utan att först ha läst på om egenheter för just en specifik bilmodell.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
tobiasbl
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 maj 2022 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tobias65666

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av tobiasbl »

Är det någon nackdel att köra med Track Mode? Drar mer etc ?
- Tobias
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Oscar11 »

Klintan skrev: 01 dec 2023 13:10
mikebike skrev: 01 dec 2023 11:38
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.

Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?

Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Ioniq 5 har mjukare regen som standard och möjlighet att öka till kraftig regen. Dessutom ett SNOW-läge utan regen. Jag tycker en oerfaren förare ska kunna använda standardinställningarna utan att först ha läst på om egenheter för just en specifik bilmodell.
Men den körde av vägen i norskt test medan Tesla klarade kurvan utan problem.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Klintan »

Oscar11 skrev: 01 dec 2023 14:30
Klintan skrev: 01 dec 2023 13:10
mikebike skrev: 01 dec 2023 11:38
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.

Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?

Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Ioniq 5 har mjukare regen som standard och möjlighet att öka till kraftig regen. Dessutom ett SNOW-läge utan regen. Jag tycker en oerfaren förare ska kunna använda standardinställningarna utan att först ha läst på om egenheter för just en specifik bilmodell.
Men den körde av vägen i norskt test medan Tesla klarade kurvan utan problem.
Har du någon länk till testet?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Earplugged »

Klintan skrev: 01 dec 2023 15:50
Oscar11 skrev: 01 dec 2023 14:30
Klintan skrev: 01 dec 2023 13:10
mikebike skrev: 01 dec 2023 11:38
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.

Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?

Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Ioniq 5 har mjukare regen som standard och möjlighet att öka till kraftig regen. Dessutom ett SNOW-läge utan regen. Jag tycker en oerfaren förare ska kunna använda standardinställningarna utan att först ha läst på om egenheter för just en specifik bilmodell.
Men den körde av vägen i norskt test medan Tesla klarade kurvan utan problem.
Har du någon länk till testet?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev: 01 dec 2023 09:52
Niklas Z skrev: 01 dec 2023 09:43
Länge sedan jag körde Model S och har inte kört Model S i vinterväglag. Men min kommentar föranleddes av hur min Model 3 fungerar. Jag menar att den gradvis släpper på regen vid gasuppsläpp – och att den gör det lagom snabbt. Jag tror dock att det har varierat beroende på vilken programvaruversion som är installerad.
Min erfarenhet ifrån igår (två treor, en med senaste och en med näst senaste mjukvaran) är att regen kommer omedelbart. Släpper man gasen får man omedelbart sladd när det verkligen är halt.
Jag var ute och körde idag. Helt klart är det så att regen släps på gradvis. Det finns ingen period av frirullning innan den börjar med regen, men det dröjer c:a 1 s innan regen når full nivå. Jag hade laddat på SuC innan, så batteriet var nog tillräckligt varmt för att regenerera. Jag testade att gå in i kurvor och medvetet ställa till det med plötsliga gasupsläpp, men inga problem uppstod. Då körde jag ändå långt över skyltad hastighet, trots vinterväglaget.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev: 01 dec 2023 16:20
Legato skrev: 01 dec 2023 09:52
Niklas Z skrev: 01 dec 2023 09:43
Länge sedan jag körde Model S och har inte kört Model S i vinterväglag. Men min kommentar föranleddes av hur min Model 3 fungerar. Jag menar att den gradvis släpper på regen vid gasuppsläpp – och att den gör det lagom snabbt. Jag tror dock att det har varierat beroende på vilken programvaruversion som är installerad.
Min erfarenhet ifrån igår (två treor, en med senaste och en med näst senaste mjukvaran) är att regen kommer omedelbart. Släpper man gasen får man omedelbart sladd när det verkligen är halt.
Jag var ute och körde idag. Helt klart är det så att regen släps på gradvis. Det finns ingen period av frirullning innan den börjar med regen, men det dröjer c:a 1 s innan regen når full nivå. Jag hade laddat på SuC innan, så batteriet var nog tillräckligt varmt för att regenerera. Jag testade att gå in i kurvor och medvetet ställa till det med plötsliga gasupsläpp, men inga problem uppstod. Då körde jag ändå långt över skyltad hastighet, trots vinterväglaget.
Fick sladd ca 5 ggr igår. Alla tillfällen var når jag släppte gasen... Har ingen aning om det sker gradvis, men helt uppenbart är att det direkt sker en så kraftig inbromsning att man får sladd när det är halt.

Båda var 2021or, en P och en LR.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Klintan »

Earplugged skrev: 01 dec 2023 16:04
Klintan skrev: 01 dec 2023 15:50
Oscar11 skrev: 01 dec 2023 14:30
[quote=Klintan post_id=762456 time=1701432635

Ioniq 5 har mjukare regen som standard och möjlighet att öka till kraftig regen. Dessutom ett SNOW-läge utan regen. Jag tycker en oerfaren förare ska kunna använda standardinställningarna utan att först ha läst på om egenheter för just en specifik bilmodell.
Men den körde av vägen i norskt test medan Tesla klarade kurvan utan problem.
Har du någon länk till testet?

[/quote]
Tack. Det var mer ett test på grepp, ioniqen fick inte sladd. 80 km/h var för hög fart för kurvan. När han släppte gasen i 80 strax innan kurvan bromsade inte ioniqen in, då den var i snow mode. Inte längre one pedal driving. Föraren skulle använt bromsen innan kurvan. Teslan hade regen och bromsade in och klarade kurvan.
Regen fungerar för det mesta men kan ställa till med oförutsedda sladdar.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av xms67 »

Jag har kört för lit för att bedöma om det är ett obehag, problem eller farligt. Känner mig inte särskilt orolig för egen del. Jag har dock några reflektioner. Att gemene man ska lära om sig från det djupt i muskelminnet inrotade beteenden att släppa gasen och bromsa till till att balansera bilen enbart med gaspedalen borde även den största Tesla fanboyen inse är en utmaning. För piloter läggs det mer en hel del timmar inte minst på just sådana moment som detta när det ska flygas in på en ny modell. Att en vippströmbtytare blivit en tryckknapp eller att ett instrument ser annorlunda ut är inte den stora utmaningen.

En annan fundering är när bilen släpper AP, hur reagerar den då? Det är ju inte så att bilen själv släpper gasen lite lagom. Inte så som jag uppfattat det i alla fall.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev: 01 dec 2023 17:36
Niklas Z skrev: 01 dec 2023 16:20
Legato skrev: 01 dec 2023 09:52
Niklas Z skrev: 01 dec 2023 09:43
Länge sedan jag körde Model S och har inte kört Model S i vinterväglag. Men min kommentar föranleddes av hur min Model 3 fungerar. Jag menar att den gradvis släpper på regen vid gasuppsläpp – och att den gör det lagom snabbt. Jag tror dock att det har varierat beroende på vilken programvaruversion som är installerad.
Min erfarenhet ifrån igår (två treor, en med senaste och en med näst senaste mjukvaran) är att regen kommer omedelbart. Släpper man gasen får man omedelbart sladd när det verkligen är halt.
Jag var ute och körde idag. Helt klart är det så att regen släps på gradvis. Det finns ingen period av frirullning innan den börjar med regen, men det dröjer c:a 1 s innan regen når full nivå. Jag hade laddat på SuC innan, så batteriet var nog tillräckligt varmt för att regenerera. Jag testade att gå in i kurvor och medvetet ställa till det med plötsliga gasupsläpp, men inga problem uppstod. Då körde jag ändå långt över skyltad hastighet, trots vinterväglaget.
Fick sladd ca 5 ggr igår. Alla tillfällen var når jag släppte gasen... Har ingen aning om det sker gradvis, men helt uppenbart är att det direkt sker en så kraftig inbromsning att man får sladd när det är halt.

Båda var 2021or, en P och en LR.
Men vad händer i sladden? Fångar antisladdsystemet upp bilen som det ska?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev: 01 dec 2023 19:30
Legato skrev: 01 dec 2023 17:36
Niklas Z skrev: 01 dec 2023 16:20
Legato skrev: 01 dec 2023 09:52
Niklas Z skrev: 01 dec 2023 09:43
Länge sedan jag körde Model S och har inte kört Model S i vinterväglag. Men min kommentar föranleddes av hur min Model 3 fungerar. Jag menar att den gradvis släpper på regen vid gasuppsläpp – och att den gör det lagom snabbt. Jag tror dock att det har varierat beroende på vilken programvaruversion som är installerad.
Min erfarenhet ifrån igår (två treor, en med senaste och en med näst senaste mjukvaran) är att regen kommer omedelbart. Släpper man gasen får man omedelbart sladd när det verkligen är halt.
Jag var ute och körde idag. Helt klart är det så att regen släps på gradvis. Det finns ingen period av frirullning innan den börjar med regen, men det dröjer c:a 1 s innan regen når full nivå. Jag hade laddat på SuC innan, så batteriet var nog tillräckligt varmt för att regenerera. Jag testade att gå in i kurvor och medvetet ställa till det med plötsliga gasupsläpp, men inga problem uppstod. Då körde jag ändå långt över skyltad hastighet, trots vinterväglaget.
Fick sladd ca 5 ggr igår. Alla tillfällen var når jag släppte gasen... Har ingen aning om det sker gradvis, men helt uppenbart är att det direkt sker en så kraftig inbromsning att man får sladd när det är halt.

Båda var 2021or, en P och en LR.
Men vad händer i sladden? Fångar antisladdsystemet upp bilen som det ska?
Det blev ingen krock/avkörning, så ja, det gjorde det de här gångerna.

Det fråntar ju dock inte faktumet att det är helt onödigt att överhuvudtaget behöva få sladd. Hade man haft kvar funktionen att kunna minimera regenereringen så hade problemet varit borta.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev: 01 dec 2023 19:57
Det fråntar ju dock inte faktumet att det är helt onödigt att överhuvudtaget behöva få sladd. Hade man haft kvar funktionen att kunna minimera regenereringen så hade problemet varit borta.
Håller med om att det vore vettigt med möjlighet att ställa in styrkan på regenerering i någon meny. Märkligt dock att det kan skiljas ig så i upplevelse. Det skulle vara intressant att provköra din bil. Har du vägarna förbi Uppsala någon vintrig dag får du gärna skicka ett PM.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av SkipperO »

För min del tycker jag det är värst (osäkrast) att regen varierar så på vintern. Tex bilen framför saktar in och jag lättar på gasen för att regenbromsa, bilen frirullar, automatisk släpper jag lite till på gasen och inget händer, då får jag flytta över foten till bromsen och eftersom jag tappat tid så får jag bromsa onödigt hårt i halkan.
Det skall väll finnas ett val så att bilen automatiskt kompenserar med bromsarna när regen inte räcker, sen nått år tillbaka. Glömmer dock att kolla efter det valet varenda gång, så nått att ta tag i idag…
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av AAKEE »

SkipperO skrev: 02 dec 2023 09:09

Det skall väll finnas ett val så att bilen automatiskt kompenserar med bromsarna när regen inte räcker, sen nått år tillbaka. Glömmer dock att kolla efter det valet varenda gång, så nått att ta tag i idag…
Det är inte aktivt i Sverige/EU, kanske pga någon regel?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Rocko
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 aug 2022 21:44
Ort: Eksjö
Referralkod: ts.la/michael48338

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Rocko »

amg1967 skrev: 30 nov 2023 15:56
Kan hålla med om att det kan kännas lite osäkert. Blir väl att lära sig vänsterbromsa.
Det tillåter inte mjukvaran ;)
Mvh: Michael
M3P Msilver/Sv -21 (Såld)
2st MYP Vit/Sv -22 (Sålda)
MYP Qsilver -23
XC40 Twin Ultimate Recharge -23
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av granlundii »

Ja, detta är ju inte bra - finns en enkel lösning som många påpekat, möjlighet att välja olika regen-alternativ. Detta borde ju finnas på alla elbilar, då det säkert också i bättre väglag finns de som vill köra på mer regen och de som vill köra på mindre. Jag har t.ex. minskat användningen av regen efter att bakbromsarna kärvade fast pga. för lite användning.
Nissan Leaf 2014
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av mikaELbil »

mikebike skrev: 01 dec 2023 11:38
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.

Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?

Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Jag var ut och provocerande min MB EQB med fyrhjulsdrift i snön/halkan. Den har paddlar som man ställer regeringen med, satte på max och den uppförde sig helt exemplariskt. Bättre än en ”vanlig” bil med ABS. Bilen regenererar också med fram OCH bakhjul. ABS gick blixtsnabbt in och styrde regenereringen.

Min första elbil och första riktiga halka.

Jo, jag älskar min bil! :lol:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 386
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Freez »

Nu har jag ingen MYP utan en MY RWD, men jag tycker Teslan funkar riktigt bra som vinterbil så här långt. Betydligt bättre än min fd framhjulsdrivna Passat GTE. Inget har frusit fast, bra köregenskaper, snabb defrost. En fördel är att ha tillgång till laddning hemma till förvärmning och defrost, drar lite väl mycket el utan.

MB EQB ser trevligt ut men bara 100kW laddare känns snålt på en så pass dyr bil.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 30 nov 2023 20:34
AAKEE skrev: 30 nov 2023 20:30

Jag tror det går vara mer tydlig från ”oss” avseende att lära folk att enpedalkörning innebär att man inte alltid släpper upp pedalen helt utan väger uppsläppet för lagom regeneffekt i förhållande till väglaget.
Ja, men folk blir lite förnärmade när man försöker lära dem köra bil. :mrgreen:
Instämmer.

Tror det är mest en vana hur man kör elbilar med enpedalskörning, och det är ju en viss tillvänjningsperiod för någon som är ny med elbilar och som under många år kört med fossilbil.

Dottern som böjade övningsköra från start med Mini (och Tesla) med regen på max är mer bekväm med enpedalskörning än med frirullning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av AAKEE »

Försökte nyss provocera min S med regen men det gick inte få sladd, eller ens någon regen-relaterad slip.
Vid ett tillfälle där jag med flit körde lite för fort in i en rondell och tvärsläppte gasen understyrde det aningen, ungefär som det var regen som fick framhjulen att börja glida litegrann. Försökte reproducera det och fick fortfarande känslan att det är regen runt om som gör att den inte alls är sugen på att sladda.

S har ju permanentmagnetmotorer runt om så där kan man köra regen med samma effektivitet både fram och bak.

Tyvärr är Scan my Tesla ännu för outvecklat för att kunna visa torque och motoreffekt runt om på en Plaid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 03 dec 2023 22:31
Försökte nyss provocera min S med regen men det gick inte få sladd, eller ens någon regen-relaterad slip.
Vid ett tillfälle där jag med flit körde lite för fort in i en rondell och tvärsläppte gasen understyrde det aningen, ungefär som det var regen som fick framhjulen att börja glida litegrann. Försökte reproducera det och fick fortfarande känslan att det är regen runt om som gör att den inte alls är sugen på att sladda.

S har ju permanentmagnetmotorer runt om så där kan man köra regen med samma effektivitet både fram och bak.

Tyvärr är Scan my Tesla ännu för outvecklat för att kunna visa torque och motoreffekt runt om på en Plaid.
AAKEE, du som kör med SMT mest hela tiden, hur såg det ut på din M3P när det var halt?

Tesla Björn gjorde en video för ca ett år sedan där han visad det han kallade "snow mode" på Model 3 LR. När det är halt övergår bilen till regen med ca 55% fram och 45% bak . Är det något du också sett?



Jag upplever inte alls att det funkar så på min MYP när det är halt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 03 dec 2023 23:10

Tesla Björn gjorde en video för ca ett år sedan där han visad det han kallade "snow mode" på Model 3 LR. När det är halt övergår bilen till regen med ca 55% fram och 45% bak . Är det något du också sett?

Jag upplever inte alls att det funkar så på min MYP när det är halt.

Ja, ungefär. Bilen ville gärna vara nästan helt bakhjulsdriven tills den upptäckte det var halt, då kunde det blir ungefär 50/50 vid körning.

Regen började oftast med att den körde regen bara bak, om den upplevde det halt kunde den börja köra regen fram med. Kommer inte ihåg några exakta procentsatser, från minnet var det rätt lika mellan fram och bak. Men det var inte riktigt konsekvent eller så ändrades uppträdandet med olika firmware så jag kan inte säga exakt hur den betedde sig.

På nuvarande bil är torque och powervärdena korrupta så det går inte kika på vad resp motor ger eller tar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar