Sida 3 av 4

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 11:09
av Andersen
Bonus-malus-systemet borde vara infört till 2018,särskilt som det är valår. Och hur det blir vet vi inte.

Hmm, verkar som att både DI och IDG tycker att M3-artikelmarknaden är mättad just nu...

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 11:18
av apkungen
Räckvidd i grundmodellen blir minst 215miles kan man förtydliga.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 14:45
av dstrombe
Andersen skrev:
Bonus-malus-systemet borde vara infört till 2018,särskilt som det är valår. Och hur det blir vet vi inte.

Hmm, verkar som att både DI och IDG tycker att M3-artikelmarknaden är mättad just nu...
Skulle det införas till 2017? Har för mig jag läste att 2016 skulle vara sista året för premien.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 15:25
av olza
Ett bonus–malus-system för lätta fordon ska utredas:

http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... a-utredas/
Uppdraget ska redovisas senast den 29 april 2016.
Inte långt kvar. Och märkligt tyst om denna utredning, om nu 29:e april fortfarande gäller?

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 15:26
av Kevork
Roade mig med att extrapolera lite data från Model S 70 för att gissa vart räckvidden kan hamna för Model 3.

Utgick från den information som finns på Tesla Motors hemsida där man kan beräkna räckvidd vid olika hastighet och temperatur. Gula celler är extrapolerade så att säga.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 15:58
av CAR
Jag är nybliven medlem här och bokade en Model 3 i fredags.
Positivt att den kommer kunna fås med dragkrok men besviken över att det inte verkar bli någon halvkombilucka.
Är det någon här som bokat en bil men hoppat av och fått pengarna tillbaks?

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 16:07
av dstrombe
olza skrev:
Ett bonus–malus-system för lätta fordon ska utredas:

http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... a-utredas/
Uppdraget ska redovisas senast den 29 april 2016.
Inte långt kvar. Och märkligt tyst om denna utredning, om nu 29:e april fortfarande gäller?
Frågade Annie Lööf, Romson o lite flera om detta på twitter. Fick en like men inget svar. Men tanken är nog fortfarande att 1e januari 2017 ska vi ha någon form av bonus malus system.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-La ... -_H212448/

Det jag har läst mig till är det kommer bli en väsentlig skillnad mot Frankrike och Norge dock, där får miljöbovarna betala en rejäl kostnad vid inköp av monstret. I Sverige ska de straffas över tid. Så utredaren fick inte ens undersöka detta alternativ.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 16:53
av Kilowatt
CAR skrev:
Jag är nybliven medlem här och bokade en Model 3 i fredags.
Positivt att den kommer kunna fås med dragkrok men besviken över att det inte verkar bli någon halvkombilucka.
Är det någon här som bokat en bil men hoppat av och fått pengarna tillbaks?
Ha lite is i magen och vänta till andra lanseringseventet för att få en rättvisande uppfattning om hur bilen faktiskt blir...

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 18:50
av HelectriC
Kilowatt skrev:
CAR skrev:
Jag är nybliven medlem här och bokade en Model 3 i fredags.
Positivt att den kommer kunna fås med dragkrok men besviken över att det inte verkar bli någon halvkombilucka.
Är det någon här som bokat en bil men hoppat av och fått pengarna tillbaks?
Ha lite is i magen och vänta till andra lanseringseventet för att få en rättvisande uppfattning om hur bilen faktiskt blir...
Eller kolla Elons senaste tweet :D

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 19:29
av Kilowatt
Det har du rätt i! :)

@Christiano92 @Inspron @Jerry22499879 won't be a hatchback, but we should be able to increase the opening width and height

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 20:03
av Kalle
dstrombe skrev:
Det jag har läst mig till är det kommer bli en väsentlig skillnad mot Frankrike och Norge dock, där får miljöbovarna betala en rejäl kostnad vid inköp av monstret. I Sverige ska de straffas över tid. Så utredaren fick inte ens undersöka detta alternativ.
Ja den har vi volvo att tacka för, de lobbade bort alternativ som franska och norska för att inte de gör elbilar och de skulle skada detas försäljning. Väldigt dåligt, börja göra elbilar då!!
De förtjänar att gå i konkurs bara därför.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 21:23
av Andersen
Kilowatt skrev:
Det har du rätt i! :)

@Christiano92 @Inspron @Jerry22499879 won't be a hatchback, but we should be able to increase the opening width and height
Nu är han igång igen, Elon. Tur att jag inte fått artikeln publicerad nånstans. Tror jag kör den på min egen sajt så att jag åtminstone får lite trafik...

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 04 apr 2016 22:55
av dstrombe
Kalle skrev:
dstrombe skrev:
Det jag har läst mig till är det kommer bli en väsentlig skillnad mot Frankrike och Norge dock, där får miljöbovarna betala en rejäl kostnad vid inköp av monstret. I Sverige ska de straffas över tid. Så utredaren fick inte ens undersöka detta alternativ.
Ja den har vi volvo att tacka för, de lobbade bort alternativ som franska och norska för att inte de gör elbilar och de skulle skada detas försäljning. Väldigt dåligt, börja göra elbilar då!!
De förtjänar att gå i konkurs bara därför.
Så mycket för miljötänket.... Klart vi värnar om vår miljö. Så länge det passar vår gamla industridrakar här i landet som är döende, vi måste dra ut på det så långt det bara går...

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 00:46
av Herr X
dstrombe skrev:
Så länge det passar vår gamla industridrakar här i landet som är döende, vi måste dra ut på det så långt det bara går...
Fast det hade ju varit roligt om Volvo kunde begripa vart marknaden är på väg och visa vägen. Även med den elbil man planerar till 2019 ligger man i bakvattnet - man har ingen lösning för snabbladdning eller volymproduktion av batterier. Det är tråkigt för landet Sverige att mista Volvo - många arbetsplatser etc. berörs av att Volvo missar den disruptiva ändringen som är på gång i marknaden.

Volvo satsar ju numera på premiumsegmentet, men för en elbil i premiumsegmentet kommer kännas väldigt icke-premium när man behöver stå i kö till de publika 43kW ChaDeMo som tredjepartsaktörer opererar.
Bara föreställ dig en stressad affärsman på långresa; iklädd kostym kommer han fram till ChaDeMon i Arboga där dessvärre en trebarnsmamma precis börjat ladda sin Leaf. Affärsmannen får snällt stå i kö och vänta medan teslor rullar in bakom honom och ställer sig på Teslas superladdare.
Affärsmannen går ur sin bil och går bort till en av de blänkande Model 3:or som står och laddar, och frågar ägaren Chpaulin:
- Kan jag också ladda här? Jag står inte ut med de här dyra och långsamma ChaDeMo-laddarna längre!
- Dessvärre, svarar Chpaulin, Volvo glömde att ordna en lösning för långfärder så du får snällt stå i dina långa köer till de långsamma och otillförlitliga ChaDeMo-laddarna. Eller köpa en Tesla.
- Var skriver jag på??!

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 00:55
av joel80
Fast nu vet vi ju inte hur det ser ut om 2-3 år.. när det släppts elbilar från diverse olika tillverkare tror/hoppas jag på att det kommer komma ett vettigt alternativ till SC. Tesla kommer inte att klara omställningen av fordonsflottan till el själva. Och kommer inte de övriga biltillverkarna med en liknade lösning som Teslas riskerar dom tappa för mycket kunder.

CCS ska väl gå att få upp till i allafall 100kw... kanske mer? Det skulle hjälpa lite, om det nu utvecklas elbilar som kan ladda med den farten. (Alltså förutom Tesla.)

Jag tror vi kommer få se en rätt stor förändring närmsta åren, och innan vi ser den första model3 på gatorna i Sverige har vi ett annat elbilsklimat här! Det hoppas och tror jag på! :)

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 01:10
av joel80
dstrombe skrev:
olza skrev:
Ett bonus–malus-system för lätta fordon ska utredas:

http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... a-utredas/
Uppdraget ska redovisas senast den 29 april 2016.
Inte långt kvar. Och märkligt tyst om denna utredning, om nu 29:e april fortfarande gäller?
Frågade Annie Lööf, Romson o lite flera om detta på twitter. Fick en like men inget svar. Men tanken är nog fortfarande att 1e januari 2017 ska vi ha någon form av bonus malus system.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-La ... -_H212448/

Det jag har läst mig till är det kommer bli en väsentlig skillnad mot Frankrike och Norge dock, där får miljöbovarna betala en rejäl kostnad vid inköp av monstret. I Sverige ska de straffas över tid. Så utredaren fick inte ens undersöka detta alternativ.

Jag blir lite rädd när jag läser det här dokumentet om det är det man utgått ifrån. Det är ju felberäknat redan från början. Kolla på sidan 6. Dom räknar med endast 30 000 sålda fordon i A-klassen under närmsta tre åren från införandet.
http://2030-sekretariatet.se/wp-content ... 160309.pdf

Redan i år väntar man ju ca 16 000 "supermiljöbilar". Alla av dom klarar kanske inte A-gränsen på 29g men med den ökning av elbilar som troligen kommer närmsta året tror jag 30 000st under 29g mellan 2017-2020 är en kraftig felberäkning. Det skulle då troligen betyda att man redan efter nått år måste sänka bonusen då man inte får in tillräckligt för att täcka upp. Eller snabbt sänka gränsen för när man får bonusen eller blir neutral.

Hm.. Hoppas det ser bättre ut när dom presenterar det färdiga förslaget. Det här kanske inte är alls i närheten av det slutgiltiga.. får vi hoppas...

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 01:23
av Herr X
joel80 skrev:
Fast nu vet vi ju inte hur det ser ut om 2-3 år.. när det släppts elbilar från diverse olika tillverkare tror/hoppas jag på att det kommer komma ett vettigt alternativ till SC. Tesla kommer inte att klara omställningen av fordonsflottan till el själva. Och kommer inte de övriga biltillverkarna med en liknade lösning som Teslas riskerar dom tappa för mycket kunder.

CCS ska väl gå att få upp till i allafall 100kw... kanske mer? Det skulle hjälpa lite, om det nu utvecklas elbilar som kan ladda med den farten. (Alltså förutom Tesla.)

Jag tror vi kommer få se en rätt stor förändring närmsta åren, och innan vi ser den första model3 på gatorna i Sverige har vi ett annat elbilsklimat här! Det hoppas och tror jag på! :)
Du är alldeles för optimistisk. Vi är inne i exakt samma omställningsperiod nu som mobiltelefonbranschen var 2007-2010, bara att detta blodbadet kommer vara längre eftersom det är längre cykler i bilbranschen.

Volvo har ingen tanke på något snabbladdarnätverk utan förlitar sig på de trasiga, långsamma och slitna ChaDeMo som står utspridda på ostrategiska platser.
När Model 3 kommer på marknaden, kommer Volvo fortfarande inte ha någon elbil, det kommer finnas några fler halvtrasiga ChaDeMo utspridda över landet och ytterligare några små fula symaskinsbilar kommer fjanta omkring i trafiken.

Model 3 kommer sälja nåt helt fruktansvärt bra när den släpps och de andra biltillverkarna kommer känna paniken komma krypande. Tesla kommer vara beredd på anstormningen och ha förberett med ytterligare en fabrik i Europa så att de klarar att trycka ut 750 000 bilar per år 2019 - samma år som Volvo försöker sina första svettiga steg på elbilsmarknaden.
Nissan och ytterligare ett par bilmärken som sett elbilsrevolutionen komma, hänger med och levererar bilar till den del av marknaden som Tesla inte når.

En konkurrent köper varumärket Volvo Cars några år senare, och kring 2030 läggs det slutligen ner för gott. Mina barn kommer, när de växer upp, bara känna Volvo som ett skämt, ungefär som vi skojar om Kodak och Nokia idag.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 01:47
av joel80
Volvo har i och för sig sagt senast 2019 vilket kan betyda slutet på 2018.. Frågan är hur många model 3 som hunnit hit tills dess. Troligen har dom sålts/levererats 5-6 månader innan 2019.
Men jag tänkte inte på Volvo i första hand. Det är ju en handfull andra bilmärken som lovat riktiga elbilar innan 2018.
Nog har nog både dom och Volvo börjat fila på en plan om hur laddning ska fungera, för dumma vore dom om dom inte kollar på framgångskonceptet som Tesla visar upp.

Att Tesla skulle spotta ur sig 750k bilar 2019 ser jag som föga troligt... Men det hade varit roligt.

Jag tror att de som förbokar idag i Europa, med nära 300k i kö framför sig, får vänta en bit in på 2019 innan de får sin Model 3. Men jag hoppas jag har fel!

Volvo har för övrigt aldrig gått så bra som nu.. Jag är helt övertygad om att dom överlever omställningen!

Lika så BMW, Audi, Mercedes och faktiskt även VW tror jag kommer överleva.. De kommer torska några miljarder på att de var sega i starten.. Men bygga bilar kan dom, på många områden inom det har dom ett försprång. Alla kommer inte gilla nakenheten och den Amerikanska kvalitén hos Teslan.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 06:24
av vigge50
Herr X skrev:
joel80 skrev:
Fast nu vet vi ju inte hur det ser ut om 2-3 år.. när det släppts elbilar från diverse olika tillverkare tror/hoppas jag på att det kommer komma ett vettigt alternativ till SC. Tesla kommer inte att klara omställningen av fordonsflottan till el själva. Och kommer inte de övriga biltillverkarna med en liknade lösning som Teslas riskerar dom tappa för mycket kunder.

CCS ska väl gå att få upp till i allafall 100kw... kanske mer? Det skulle hjälpa lite, om det nu utvecklas elbilar som kan ladda med den farten. (Alltså förutom Tesla.)

Jag tror vi kommer få se en rätt stor förändring närmsta åren, och innan vi ser den första model3 på gatorna i Sverige har vi ett annat elbilsklimat här! Det hoppas och tror jag på! :)
Du är alldeles för optimistisk. Vi är inne i exakt samma omställningsperiod nu som mobiltelefonbranschen var 2007-2010, bara att detta blodbadet kommer vara längre eftersom det är längre cykler i bilbranschen.

Volvo har ingen tanke på något snabbladdarnätverk utan förlitar sig på de trasiga, långsamma och slitna ChaDeMo som står utspridda på ostrategiska platser.
När Model 3 kommer på marknaden, kommer Volvo fortfarande inte ha någon elbil, det kommer finnas några fler halvtrasiga ChaDeMo utspridda över landet och ytterligare några små fula symaskinsbilar kommer fjanta omkring i trafiken.

Model 3 kommer sälja nåt helt fruktansvärt bra när den släpps och de andra biltillverkarna kommer känna paniken komma krypande. Tesla kommer vara beredd på anstormningen och ha förberett med ytterligare en fabrik i Europa så att de klarar att trycka ut 750 000 bilar per år 2019 - samma år som Volvo försöker sina första svettiga steg på elbilsmarknaden.
Nissan och ytterligare ett par bilmärken som sett elbilsrevolutionen komma, hänger med och levererar bilar till den del av marknaden som Tesla inte når.

En konkurrent köper varumärket Volvo Cars några år senare, och kring 2030 läggs det slutligen ner för gott. Mina barn kommer, när de växer upp, bara känna Volvo som ett skämt, ungefär som vi skojar om Kodak och Nokia idag.
Volvo har däremot sagt att de ska satsa på CCS-standarden vilket bland annat Volkswagen koncernen och andra företag ska ligga bakom så jag tror faktiskt det kommer finnas många laddare. Och dessa ska ju även vara på 150 kWh. Om de är lika utbrett som Teslas laddare 2019 är jag lite skeptisk till men det finns flera företag bakom standarden så det kommer byggas ut.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 06:28
av chpaulin
Herr X skrev:
dstrombe skrev:
Så länge det passar vår gamla industridrakar här i landet som är döende, vi måste dra ut på det så långt det bara går...
Fast det hade ju varit roligt om Volvo kunde begripa vart marknaden är på väg och visa vägen. Även med den elbil man planerar till 2019 ligger man i bakvattnet - man har ingen lösning för snabbladdning eller volymproduktion av batterier. Det är tråkigt för landet Sverige att mista Volvo - många arbetsplatser etc. berörs av att Volvo missar den disruptiva ändringen som är på gång i marknaden.

Volvo satsar ju numera på premiumsegmentet, men för en elbil i premiumsegmentet kommer kännas väldigt icke-premium när man behöver stå i kö till de publika 43kW ChaDeMo som tredjepartsaktörer opererar.
Bara föreställ dig en stressad affärsman på långresa; iklädd kostym kommer han fram till ChaDeMon i Arboga där dessvärre en trebarnsmamma precis börjat ladda sin Leaf. Affärsmannen får snällt stå i kö och vänta medan teslor rullar in bakom honom och ställer sig på Teslas superladdare.
Affärsmannen går ur sin bil och går bort till en av de blänkande Model 3:or som står och laddar, och frågar ägaren Chpaulin:
- Kan jag också ladda här? Jag står inte ut med de här dyra och långsamma ChaDeMo-laddarna längre!
- Dessvärre, svarar Chpaulin, Volvo glömde att ordna en lösning för långfärder så du får snällt stå i dina långa köer till de långsamma och otillförlitliga ChaDeMo-laddarna. Eller köpa en Tesla.
- Var skriver jag på??!
:D

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 06:29
av Laban
joel80 skrev:
Volvo har i och för sig sagt senast 2019 vilket kan betyda slutet på 2018.. Frågan är hur många model 3 som hunnit hit tills dess. Troligen har dom sålts/levererats 5-6 månader innan 2019.
Men jag tänkte inte på Volvo i första hand. Det är ju en handfull andra bilmärken som lovat riktiga elbilar innan 2018.
Nog har nog både dom och Volvo börjat fila på en plan om hur laddning ska fungera, för dumma vore dom om dom inte kollar på framgångskonceptet som Tesla visar upp.
Filar på planer gör dom säkert. Och man kan nog kanske bygga ett snabbladdningsnät i klass med Teslas hyfsat fort om man VERKLIGEN vill. Vi har sett att man nu börjar göra breda överenskommelser om standarder (http://insideevs.com/audi-bmw-daimler-p ... nitiative/) vilket är en bra början. 150 kW förresten, bra..

Men, man ska inte bara bygga bilar, snabbladdare. Man måste även göra samma resa som Tesla får göra med att utbilda servicepersonal, butiker. Man måste få dem att vilja sälja elbilar, bilar som man vet kommer att generera mindre serviceinkomster. När denna satsning verkligen görs fullt ut så säger man också att den senaste teknologin som man precis sålt till sina kunder nu är föråldrad. Det vet kanske de flesta här också men Audi's EV chef sa nyligen "“Those who have ever driven electrically are lost for the internal combustion engine for all time,” Niemand said.". Så det börjar gå upp ett ljus för de stora.

Jag tror att när detta väl kommer att ske, när folk börjar få sina Model 3, en bil i en helt annan prisklass, en bil som är riktad till medelklassen, har råd att köpa, deras kompisar får testa bilarna... Jag tror att man även som elbilsentusiast kan underskatta hur snabbt detta kan gå. Vi har förhandsbeställningarna av Model 3 som färskt exempel, något inte ens Tesla/Elon var riktigt förberedd på. Christian Von Koenigsegg sa nyligen att han tror att 2023 så är 80% av försäljningen elbilar, kan låta optimistiskt men efter Model 3 lanseringen så är jag inte så säker. Snöbollen har börjat rulla och den växer snabbt nu..

Nå, ska försöka komma till slutsatsen:

-Bygga bilarna
-Bygga batterier
-Snabbladdare
-Utbildning
-Befintlig teknik föråldrad (high-end avdelningen som stod för 540hk motorn nu passé osv)
-OTA/nytt tänk vad gäller vad som händer med bilarna efter försäljning
-Bilförsäljare också passé ?

Det är många bitar som ska falla på plats. Och vad värre är, när man gör detta så vidimerar man samtidigt Teslas hela affärside/"hemliga plan". "Det är dom som är ledarna, vi följer".

Som s.k Tesla sekterist så tar jag fram popcorns påsen och njuter av de kommande åren, tror de kan bli intressanta :-)

@Herr X: :mrgreen:

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 08:23
av dstrombe
Tesla har en stor chans att bli marknadsledande om kanske inte störst bara pga all deras erfarenhet från att bygga elbilar.

Deras unika fördel är ju speciellt SC stationerna. Det vore ju inte helt omöjligt för dem att bli ledande i detta, konkurrera ut befintliga stationer och börja sälja access till andra elbilar för deras.

Skulle kunna bli ett väldigt lönsamt bolag.

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 05 apr 2016 09:06
av Wayne
Det verkar som att Elon inte längre har samma svarfrekvens på sin twitter! :|
Det är nog dags att gå i ide och öppna upp alla Tesla relaterade hemsidor om sisådär 12 månader...

Jag får behålla min XC60 ett tag till (lite dåligt då nybilsgarantin löper ut i år och jag skulle helst vilja byta)...
Får kanske behålla den i ett år till... (eller 2.... eller 3....)

Jag känner verkligen att det största problemet med M3:an kan bli rost (och eventuellt storleken för mig), hur är Teslas rostskyddsgaranti?

PS: Jag kollade lite på vart framtida SC skulle hamna och det känns som att det snart kan bli aktuellt med en liten bilsemester ner till italien, grekland, turkiet! :lol: 8-) HELT GRATIS och med Autopilot!

Eller varför inte bila till Moscow! hahaha

Nuvarande SC-nät
Bild

SC-nät 2016

Bild

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 06 apr 2016 09:16
av Andersen
Pinsamt när Pricerunner, som jag skriver åt ibland, illustrerar sin egen Model 3-artikel med fel bilder... http://www.pricerunner.se/digitallife/t ... -3-ar-har/

Re: Sammanfattning av Model 3-fakta i artikelform

Postat: 06 apr 2016 09:21
av Surfaren
Wayne skrev:
SC-nät 2016
Det där är en gammal bild. Kolla på teslamotors.com nu så ser du en uppdaterad variant.