Här är en tänkt artikel om vad vi vet om Model 3 idag. Tänkte att det är bättre att ni rättar den nu än innan jag eventuellt lyckas sälja den

Model 3 - det här vet vi
Det korta eventet där Model 3 presenterades gav relativt få svar förutom det kanske viktigaste, utseendet. Fler fakta avsljades under provkörningarna, eller snarare provåkningarna efteråt. Elon Musk har också svarat på frågor på Twitter. Här är det vi vet idag.
Priset. Startpriset i USA är 35.000 dollar. I en tweet räknar Elon Musk med att snittpriset på de bilar som säljs kommer att vara 42.000 dollar, med ospecificerade extraval. I Sverige tillkommer bland annat svensk moms, och bara växelkursen räcker inte för att översätta priset. Priserna på nuvarande Model S ger dock en vink om att 35.000 dollar motsvarar ungefär 400.000 svenska kronor. Dollarkursen inverkar förstås också när det svenska priset väl sätts om två år.
Utseende. Bilarna som visades upp är prototyper och utseendet är inte helt spikat. Elon Musk skriver på Twitter: "Edge and contour refinement are ongoing. Even .1mm matters". Han nämner också att nosens utseende kommer att tweakas.
Drivning. Model 3 kommer kommer antingen med bakhjulsdrift och en elmotor, eller fyrhjulsdrift med två motorer. Att uppgradera till fyrhjulsdrift kommer kosta mindre än de 5000 dollar som är prisskillnaden för Model S.
Autopilot. Hårdvaran för Teslas autopilot ingår. Alla säkerhetsfunktioner som autobroms med mera är aktiverade, men vill du ha de självkörande delarna får du betala för det.
Acceleration. Basmodellen kommer göra 0-100 km/h på högst under sex sekunder. Det är ungefär samma prestanda som instegsmodellen av Model S. Snabbare modeller kommer att finnas.
Fjädring. Luftfjädring kommer att finnas som tillval. "Air suspension dynamically adjusts ride height", svarar Elon på en fråga om Indiens dåliga vägar.
Räckvidd. Batteriet i grundmodellen ska räcka till minst 215 miles eller 346 kilometer, siffror som baseras på den amerikanska EPA-körcykeln. Till skillnad från den europeiska NEDC-körcykeln är EPA mycket närmare verkligheten. Räckvidden kan mycket väl komma att förbättras innan bilen börjar säljas.
Supercharging. Ja, Model 3 kommer att ha tillgång till Teslas nätverk av snabbladdare, som för övrigt ska fördubblas de närmaste åren. Om det inbegriper att det kommer vara gratis att "tanka" är dock oklart.
Innermåtten. Enligt flera personer som provåkte efter eventet har Model 3 större utrymme inne i kupen än både Model S och Model X. Särskilt baksätet har fått extra plats både för ben och huvud i jämförelse.
Glastaket. Taket är inte en enda glasbit, utan uppdelat i tre delar. Enligt de kommentarer som fällts av föraren från Tesla i en av provåkningarna efter eventet kommer alternativ med plåttak i mitten, eller mittendelen som öppningsbar taklucka.
Bakluckan. Den bil som visades upp var en sedan med separat baklucka, till skillnad från Model S där bakrutan är en del av luckan. En sådan halvkombi är mer praktisk ur lastsynpunkt menar många, men någon sådan verkar inte vara aktuell. Elon Musk om varför:
"Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. A bike will still fit no problem".
Frunken. Model 3 kommer att ha en "frunk", ett separat lastutrymme under motorhuven. Elon Musk har sagt att Model 3 kommer ha bättre lastvolym än motsvarande bilar i samma storleksklass med förbränningsmotor. Storleken på frunken är okänt, men om den följer mönstret från Model S kommer de fyrdjulsdrivna versionerna ha mindre frunk än de bakhjulsdrivna eftersom den främre elmotorn tar upp plats.
Fälgarna. Ja, åtminstone de fälgar som satt på den silvriga Model 3:n på eventet kommer att finnas till den färdiga blen. Elon Musk svarar på frågan på Twitter: "They will. We spent a lot of time on those.
Instrumentbrädan. I de bilar som visades upp var den enda instrumenteringen den mellan framsätena liggande 15-tumsskärmen. Bland annat hastigheten visades uppe i övre vänstra hörnet på skärmen Många har efterlyst mer traditionell placering, eller åtminstone en HUD, head up display, som projicerar information på glasrutan framför föraren. Elon Musks twitterkommentar om bristen på instrument är intressant: "It will make sense after part 2 of the Model 3 unveil".
Det har spekulerats i att Model 3 skulle få nästa version av Teslas autopilot och bli en äkta självkörande bil - och då finns förstås inte behov av instrument för föraren. Ytterligare något som kan tyda på det är Elons svar när en twittrare tycker ratten är ful: "that's not the real steering system". Till en annan skriver han: "Wait until you see the real steering controls and system for the 3. It feels like a spaceship."
Skärmen har också fått kritik för att den sett påklistrad ut, men det är inte nödvändigtvis det slutgiltiga utseendet. När Tesla presenterade Model X-prototypen var inte heller skärmen integrerad i instrumentbrädan, vilket den i den färdiga bilen sedan blev.
Dragkrok som tillval. Elon Musk har bekräftat på Twitter att det kommer att gå att välja till en dragkrok: "There will be an optional tow hitch".
Fällbara baksäten. En twittrare som brukade sova i bilen på sina resor undrade om baksätena gick att fälla. Ja, blev svaret från Elon Musk: "They can. Will be great for road trips and camping.
Väntetiden: Med över 276.000 reservationer lagda redan andra april, varav 115.000 innan någon ens sett bilen, ser det ut att dröja innan alla köpare får sin bil. " Definitely going to need to rethink production planning...", twittrade en överraskad Musk, som erkänner att ingen på Tesla trott på så höga siffror, i alla fall inte innan det andra eventet när mer om bilen ska avslöjas. Förväntningarna hade istället legat mellan en fjärdedel och hälften så många som det blev.
Tidigare har det sagts att Teslas fabrik ska ha en kapacitet på 500.000 bilar 2020. 2015 byggde företaget bara drygt 50.000 Model S och Model X, så utmaningarna är stora. Leveranserna av Model 3 kommer enligt planen att börja i slutet av 2017 i närområdet i Kalifornien, och när de värsta barnsjukdomarna är avklarade börjar leveranserna till resten av USA, följt av resten av världen. Sist ut är länder med högerstyrda versioner.
"A Model 3 order gives you priority in your geography, so, even tho total count is high, ordering early will make a big difference locally", påpekar Elon Musk på Twitter.
Befintliga Model S och Model X-kunder går före i kön, och fullutrustade Model 3 kommer byggas före basmodellen.
Var du en av de som köade? Då kommer du få en liten bonus, enligt Elon Musk: "we will send something to everyone who ordered, but an extra gift for those who stood in some crazy long lines".