Autopilot 2.0

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Autopilot var nästan ett år försenat, om de hade väntat ytterligare år hade det säkert kunna göra det ännu bättre men frågan är hur länge man ska vänta innan det släpps.
Du pratar om att Volvo har sy.stem redan som samlar in information och hämtas in vid service men detta kanske är vart eller vartannat år. Det betyder att om de tar fram en ny version av sin mjukvara så kommer det kanske ta 2 år innan de första bilarna med den mjukvaran lämnar någon data tillbaka. Teslas bilar skickar data varje natt vilket gör att de får in den första datan från den nya datan redan dagar efter de har släppt mjukvaran. Elon har pratat om 1 miljard miles innan de kan ta bort beta, hur lång tid tar det innan Volvo kommer upp i den datamängden och hur lång tid tar det innan Volvo har hunnit få in all den datan? Tänk om Volvo tar fram en ny version som gör vissa fel som användaren får rättat till, det kan ta två år innan Volvo får reda på den buggen och i värsta fall har de fortsatt bygga från det och måste då göra om en hel del när de får reda på felet.
Så som jag har förstått det så testar Tesla nya versioner på följande sätt:
Simulering i datorer
Anställdas bilar så att de får testa det
Skickar de ut det till alla Teslas bilar men jobbar i bakgrunden och jämför det med hur föraren kör
Aktiverar det till betatestare som får testa det nya systemet
Aktiverar de på alla bilar.

På detta sätt så har en ny version kunna köras flera miljoner kilometer innan den börjar styra allmänhetens bilar, en siffra som kommer ta väldigt lång tid innan Volvo når med sina 100 bilar.

Kanske har Tesla släppt det för tidigt och inte klarlagt för kunderna systemets begränsningar men jag tror de har en väldigt stor fördel med sitt sätt att testa ny hårdvara som konkurrenterna för tillfället bara kan drömma om.
I nivå fyra, Tesla testar med 0 bilar. 100 bilar är bättre än 0.

Jag tror att jag inte behöver svara mer, ni kommer att köra över mig som är ny här, tack för att jag fick skriva i alla fall, gillar den vänliga tonen!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

zyax skrev:
grenhall skrev:

Konstig inställning. Vad är det du får dåliga vibbar av?

Tesla har släppt en beta-produkt till allmänheten, informerat densamma om riskerna med den. Detta har de gjort för att kunna samla in data i oerhört större skala än om man skickat ut en flotta med kanske 100 bilar som tog åratal för att samla in likvärdigt med data. I det första fallet får man naturligtvis göra avkall på egna moraliska betänkligheter och prioritera enligt den större idén bakom. Någon ingenjör hade säkert velat rädda den där katten som bilen eventuellt kan köra över vid självparkering men om det istället kan rädda 100-tals människor som backar ut från sina garage. Ja då är inte katten så jäkla mycket värd va?

Dessutom sker körning med autopilot på eget ansvar. Folk är generellt lite dåliga på det där med eget ansvar men det kan man inte lasta någon annan för.
Ska man testa ett nivå-4-system på samma sätt? Det är väl inte katt-problematiken man ska fokusera på, det är hur testarna tycker hastigheten på utvecklingen är, de har inte hunnit testa allt innan det ska ut på riktigt, testerna får fan-boystestarna göra. Nästa nivå är nivå-4 (trean är ju orimlig, det menar de flesta) och ska man då göra på samma sätt menar du?

Jag hade gärna sett att Tesla gjorde/gör/Kommer-att-göra som Google och Volvo under tiden de tar in data från nivå-2-systemet så provar de på riktigt nivå-4-systemet inom ramarna för lagen.

För övrigt behöver biltillverkarna komma fram till en standard som gör att alla fordon kan prata med varandra i trafiken. I ett nivå-4-system ska givetvis alla slipstreama med väldigt kort avstånd och för att reagera i tid måste input komma från den övriga trafiken, det räcker inte med ett radarsystem när man ligger någon meter bakom...
Fördelen med att göra på såhär vis är att man inte behöver testa nivå-4 på samma vis som konkurrenterna för man har redan astronomiskt mycket data. Fanboystestarna? Du kanske inte känner till det här men jag som fanboy vet att alla bilar med AP-hårdvara samlar in data. Det gör att man får in ett enormt informationsflöde varje dag. Vem har sagt att Tesla anser nivå-3 vara orimlig? Nästa uppdatering sägs komma med avfart/påfartsmöjligheter för autopiloten. Det i kombination med en uppdaterad radar och sammankoppling av bakre kamera osv. skulle möjliggöra en nivå-3 bil. Men ingen här på forumet känner till Teslas planer.

zyax skrev:

Jag tror att jag inte behöver svara mer, ni kommer att köra över mig som är ny här, tack för att jag fick skriva i alla fall, gillar den vänliga tonen!
Frågan är om man verkligen behöver testa så mycket med den datan man samlar in. Möjligtvis att man måste testa lite nya sensorer eller liknande men det kommer i nivå-3. :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
vigge50

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
vigge50 skrev:
Autopilot var nästan ett år försenat, om de hade väntat ytterligare år hade det säkert kunna göra det ännu bättre men frågan är hur länge man ska vänta innan det släpps.
Du pratar om att Volvo har sy.stem redan som samlar in information och hämtas in vid service men detta kanske är vart eller vartannat år. Det betyder att om de tar fram en ny version av sin mjukvara så kommer det kanske ta 2 år innan de första bilarna med den mjukvaran lämnar någon data tillbaka. Teslas bilar skickar data varje natt vilket gör att de får in den första datan från den nya datan redan dagar efter de har släppt mjukvaran. Elon har pratat om 1 miljard miles innan de kan ta bort beta, hur lång tid tar det innan Volvo kommer upp i den datamängden och hur lång tid tar det innan Volvo har hunnit få in all den datan? Tänk om Volvo tar fram en ny version som gör vissa fel som användaren får rättat till, det kan ta två år innan Volvo får reda på den buggen och i värsta fall har de fortsatt bygga från det och måste då göra om en hel del när de får reda på felet.
Så som jag har förstått det så testar Tesla nya versioner på följande sätt:
Simulering i datorer
Anställdas bilar så att de får testa det
Skickar de ut det till alla Teslas bilar men jobbar i bakgrunden och jämför det med hur föraren kör
Aktiverar det till betatestare som får testa det nya systemet
Aktiverar de på alla bilar.

På detta sätt så har en ny version kunna köras flera miljoner kilometer innan den börjar styra allmänhetens bilar, en siffra som kommer ta väldigt lång tid innan Volvo når med sina 100 bilar.

Kanske har Tesla släppt det för tidigt och inte klarlagt för kunderna systemets begränsningar men jag tror de har en väldigt stor fördel med sitt sätt att testa ny hårdvara som konkurrenterna för tillfället bara kan drömma om.

Hur vet du att Tesla inte har börjat testa autom körning internt än?
Google gick för ett tag sedan ut och sa att deras bilar har kört 1,5 miljoner miles efter fyra år, Elon sa strax efteråt att deras bilar med autopilot som samlar in data även när den inte är aktiverad kör nästan så långt varje dag.
Om det tog Google fyra år att nå 1,5 miljoner miles och Tesla skulle testat på samma sätt vilket är vad du påstår att de ska göra så skulle de ta 2 667 år innan de kom upp i en miljard miles vilket är då Elon säger att de kan ta bort beta. Systemet hade säkerligen varit säkrare när de släpps till allmänheten år 4683 men jag tror inte så många hade varit imponerade av det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tesla har definitivt ett hyfsat antal bilar som testar nivå 4.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

zyax skrev:

Nä där har du fel. Tesla testar på 100 000-tals bilar medan Volvo testar på 100. Eller så kommer det bli eftersom de med största sannolikhet kommer släppa ut en årsproduktion med uppdaterad hårdvara innan mjukvaran släpps. De gjorde så med Autopiloten som hade gått i bakgrunden och testats på 20-30000 bilar innan den releasades till användarna. Volvo kommer aldrig kunna ha så många testfordon och så många test kilometer, om man tror det så är man förmodligen en Volvo-fanboy (ett vanligt fenomen i Sverige). ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror Tesla är inne på att det inte är bilförsäljning som kommer vara deras stora inkomstkälla. Bilarna är bara medlet för att få igång elbilsmarknaden och för att kunna bygga upp en kritisk massa som gör att de kan tjäna pengar på tjänster.

Det Apple tjänar mest pengar på är inte att sälja datorer eller mobiltelefoner utan på att sälja tjänster så som App Store. Samma sak med Google, det är inte deras sökmotor som de tjänar pengar på utan på olika informationstjänster oftast relaterade till reklam.

Tesla har redan börjat med att leverera mer hårdvara än vad de tar betalat för (AP-hårdvaran, högkapacitetsladdare och batterikapacitet t.ex.). Kunder kan sedan köpa till dessa saker i efterhand om de vill, eventuellt kanske bara under begränsad tid i framtiden. Det är dock information för autonoma system så som körmönster på olika vägar och högprecisionskartor som hela tiden uppdateras (detta krävs inte bara för vägarbeten eller nya vägar utan även t.ex. på platser som rör sig mycket så att GPS-data måste uppdateras konstant). Fler IT-tjänster för bilarna lär erbjudas i framtiden.

Volvo var inne på det med att erbjuda tjänster för kanske 20 år sedan där det var prat om att kunna beställa extra hästkrafter eller mer vridmoment när man skulle ut med husvagnen. Har inte hört så mycket om detta på de senate åren och Volvo verkar inte fatta att det krävs att alla bilar ständigt är uppkopplade och att alla bilar behöver samma sensorer som alltid är påslagna och kan skicka data till datacenter.

Tesla har miljontals km med färddata som de nu använder för simuleringar av autonoma system. Det är alltså inte enbart realtidskörning med autonoma system som används utan även simuleringar från redan körda mil så att de autonoma systemen kan testas helt säkert i datasimuleringar. 100 fordon på en mycket begränsad yta lär inte hjälpa mycket för att få säkert system.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Svenssons skrev:
Det Apple tjänar mest pengar på är inte att sälja datorer eller mobiltelefoner utan på att sälja tjänster så som App Store. Samma sak med Google, det är inte deras sökmotor som de tjänar pengar på utan på olika informationstjänster oftast relaterade till reklam.
Apple tjänar fortfarande skapligt på iPhonen...
Det har ju gått neråt det sista men senaste kvartalet sålde de ändå ca 40 miljoner iPhones för ca 24 miljarder dollar.
På 3 månader är det skapligt med pengar ändå...
På alla sina tjänster (inkl App store, iTunes etc) sålde de för 6 miljarder dollar.
Så en liten överdrift att de tjänar mer på tjänsterna...
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Svenssons skrev:
App app app. Inkorrekt.

Iphone står fortfarande för över 50% av all försäljning. Tjänster börjar komma dock så där får du rätt.

http://www.statista.com/statistics/3822 ... -of-apple/
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Cliff Barnes skrev:
Svenssons skrev:
Apple tjänar fortfarande skapligt på iPhonen...
Det har ju gått neråt det sista men senaste kvartalet sålde de ändå ca 40 miljoner iPhones för ca 24 miljarder dollar.
På 3 månader är det skapligt med pengar ändå...
På alla sina tjänster (inkl App store, iTunes etc) sålde de för 6 miljarder dollar.
Så en liten överdrift att de tjänar mer på tjänsterna...
OK, beloppen på vinsterna för tjänsterna är ännu inte större än för hårdvaran men bruttomarginalen är bra mycket större och ökar bra mycket snabbare.

Apple har väl runt 40% i bruttomarginal i snitt för hela företaget men bruttomarginalerna för tjänsterna är bra mycket högre, cirka 60%. Bruttomarginalen på hårdvaran de säljer bör ligga en bit under 40%. Inkomster från tjänsterna ökar också bra mycket snabbare än inkomsterna från t.ex. försäljning av telefoner.

Apple håller allt mer på att bli ett tjänsteföretag men utan tillverkning av telefoner, tablett och datorer så skulle de inte ha inkomsterna från tjänsterna. Skulle inte förvåna mig om Apple mer och mer kommer erbjuda sina tjänster till Android-telefoner allt eftersom. Andelen sålda iPhone i relation till sålda Android-enheter är ju rätt liten globalt sett, det säljs väl 7-8 gånger fler Android-lurar än iPhone.

http://appleinsider.com/articles/16/04/ ... ow-in-2017
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar